Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Öljynkulutus

Aloittaja Lappis, 25.07.11 - klo:11:05

« edellinen - seuraava »

Lappis

Ajoin viikonloppuna Piaggio X9 250 cc -skootterillani landelle noin 130 km. Puolessa välissä matkaa moottorin ääni jotenkin muuttui. Vein skootterin renkaiden ja öljynvaihtoon perille päästyäni. Huoltomies sanoi, että moottoriöljyä ei ollut jäljellä kuin ruokalusikallinen. Edellisen öljynvaihdon jälkeen skootterilla oli ajettu jotain 7000 km, tarkkaa lukemaa en tiedä, koska nopeus-/matkamittarin anturi on rikki. Skootterilla on ajettu jo yli 50000 km, mahtaako alkaa kone pian laukeamaan? Öljynvaihdon jälkeen olen ajanut noin 200 km, skootteri kulkee kyllä ihan nätisti, käyntiääni on kyllä mielestäni jotenkin terävämpi kuin ennen. Huoltomies sanoi, että ei ainakaan öljynsuodattimeen ollut jäänyt mitään metallipölyä, joten ei tiedä tuliko tuossa vähillä öljyillä ajossa moottoriin jotain vahinkoa. Mihin tuo vähillä öljyillä ajaminen ensimmäiseksi vaikuttaa? Virrat kun laittaa päälle, niin öljyvalo syttyy hetkeksi, niinkuin pitääkin. Outoa, ettei öljyvalo syttynyt ajaessa, jos moottoriöljyt olivat noin vähissä.

Coastside

Outo juttu koska näissä osat ovat myös öljyjäähdyytteisiä ja kesäajossa ilman öljyä sen pitäisi lämpöleikata männästä tai kiertokangesta. Kerrallaan on kierrossa lähes 1/4 litraa ja puoli litraa minimi millä kone kestää. Eikä se kuluttamalla aivan pohjia myöten saa kulutettua ennen rikkoutumista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Lappis

Onkohan sitten niin, ettei läheskään kaikki öljyt tule ulos, kun pohjakorkin kiertää auki. Itsekin vaihtanut tuohon öljyt usein, koska suodatinta ei tarvitse vaihtaa. Nyt kun piti renkaat vaihtaa, niin pyysin huoltomiestä samalla vaihtamaan öljyt.

Partanen

Miksi suodatinta ei tarvitse vaihtaa, vai eikö sitä ole? Jos suodatin on olemassa, se vaihdetaan jokaisen öljynvaihdon yhteydessä. Tukkeutunut suodatin alkaa päästämään öljyä läpi ohivirtausventtiilin kautta, suodattamattomana. Ja niin että jo suodatetut epäpuhtaudet lähtevät uudelleen moottorin öljykiertoon. Samalla öljypaine laskee voitelukohteissa, kun osa paineesta tuhlaantuu ohivirtausventtiilin avaamiseen.

Vähäinen moottorin öljymäärä saa aikaan öljyn ylikuumentumisen, eikä se sitten jäähdytä moottoria niinkuin on tarkoitus. Jäähdytinneste saattaa hoitaa oman osuutensa jäähdytyksestä kannessa ja sylinterissä entiseen tapaan, mutta moottorin kampikammion osat, joiden jäähdytyksestä huolehtii öljy, käyvät liian kuumana. Seuraa ennenaikasta, jopa nopeaa kulumista. Lisäksi tietysti öljy menettää pysyvästi ominaisuuksiaan, jos pääsee kuumenemaan liikaa.

"Öljyvalo" lienee tässäkin tapauksessa öljynpainevalo, ei öljyn määrän valo. Erona se, että öljynpainevalo ei varoita vähäisestä öljymäärästä, ennenkuin on myöhäistä. Öljynpainevalo vahtii vain öljynpainetta, öljyn määrän valo olisi kertonut rajan jolloin öljyä on viimeistään lisättävä, ettei moottori rikkoudu.

Saattoi pahimmillaan käydä niin, että moottori otti itseensä liian vähäisestä öljymäärästä. Saattaahan se vielä toimia, mutta öljynkulutus saattoi lisääntyä entisestään, joten nyt viimeistään kannattaa aloittaa öljymäärän tarkkailu mittatikkua käyttäen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

tommi

On siellä varmaan ollut enemmän kuin se ruokalusikallinen öljyä. Nelarilla voi kyllä ajella yllättävän vähillä öljyillä, sen olen itsekin todennut kun vaihdoin omaan kiinalaiseeni öljyt, koneesta tuli vain yksi desi öljyä vaihdon yhteydessä. Mitään vaurioita ei koneeseen tullut. Ainakaan mitä olisin huomannut.

Saattaa olla ettei sen propun kautta tule kaikki öljy ulos, näinhän on kiinalaisissa skoottereissakin joissa on kaksi proppua, toisesta kun tyhjentää niin koneeseen jää vielä 2 desiä öljyä.

Partanen

Ajelitko pitkänkin matkan desin verran öljyä moottorissa? Ei se ainakaan hyväksi ollut moottorille. Avasitko moottorin, vai mistä päättelit ettei vaurioita tullut? Sillä vaan haluan tarkentaa, ettei nyt joku erehdy luulemaan että nelarilla voi ajella ilman öljyjä. On ehdottoman tärkeää seurata moottorin öljymäärää mittatikulla, säännöllisesti.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

tommi

Olin juuri tullut Ylläkseltä, eli ajelin 250km melkeinpä yhteen putkeen. Pari kolme kertaa pysähtelin välillä kahvilla. Sitten kun tsekkasin öljytikun kotona niin ei edes kastunut. Eikä ollut todellakaan kuin yksi desi öljyä koneessa. Ihan kallistelemalla konetta sain sen verran valumaan joten sitä ei ollut yhtään sen enempää.

Ei ainakaan mitään kolinaa kuulunut laakereista ja vetokin oli tallella joten ilmeisesti mitään pysyvää tuhoa ei koneelle tullut. Olin itsekin yllättynyt että pääsi pelkällä säikähdyksellä. En todellakaan suosittele kokeilemaan noin vähillä öljyillä ajelemista mutta osoittaa vaan että nelari on aika anteeksiantava öljymäärän suhteen. Oli muistaakseni Teboilin 15w-40 mineraaliöljyt koneessa tuolloin.

Tässä ketjun tapauksessa huoltomies on varmaankin liioitellut, tuskinpa on vain ruokalusikallista ollut koneessa. Ainakin se desi on löytynyt, veikkaan..

Coastside

#7
Kiinan 139 koneeseen jää se mikä kanavissa on ja sihtipropun pari rkl, kun vasemmasta propusta laskee öljyt.

Korjataan että kohouma altaan pohjassa eristää desin öljyä joka ei tule ulos kuin kääntämällä mopo pystyyn. Sama taitaa koskea isompaakin konetta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Lappis

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.07.11 - klo:08:20
Miksi suodatinta ei tarvitse vaihtaa, vai eikö sitä ole? Jos suodatin on olemassa, se vaihdetaan jokaisen öljynvaihdon yhteydessä. Tukkeutunut suodatin alkaa päästämään öljyä läpi ohivirtausventtiilin kautta, suodattamattomana. Ja niin että jo suodatetut epäpuhtaudet lähtevät uudelleen moottorin öljykiertoon. Samalla öljypaine laskee voitelukohteissa, kun osa paineesta tuhlaantuu ohivirtausventtiilin avaamiseen.

Tässä mun skootterissa ei ole muuta öljynsuodatinta kuin metallinen sihti, joka huuhdellaan öljynvaihdon yhteydessä. Erikoista sitten taas, että ilmansuodatin on vaihdettava, eikä pestävä. Viikko sitten vaihdoin ja uusi ilmansuodatin maksoi Sumekolla 85,50 €, joten aika kalliskin.

Partanen

Onpa järkyttävän hintainen suodatin. Sumekolla on kertoimet kohdallaan kyllä. Sain rikottua etulokarin pidikkeen, ja sille olisi ollut hintaa Sumekolla 45 euroa, kun Hollannissa sama osa on hiukan alle 20 euroa. Vaikka kuinka haluaisin pitää rahat Suomessa ja ostaa täältä, niin aina ei pysty. Kerroin sen myös varaosatiskillä. Lisäksi Sumekon toimitusaika huitelee parin viikon paikkeilla, kun Hollannista tulee paketti viidessä arkipäivässä. (Hollanti on tässä tapauksessa kauppa nimeltä easyparts.nl)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Lappis

Kaikkein älyttömin hinta, jonka olen Piaggion varaosasta maksanut, oli X9:n pakoputken päälle tuleva suoja, joka oli rikkoutunut kaaduttaessa. Tilasin Bike-Worldista suojan ja en tullut kysyneeksi hintaa. Pulitin muoviläpyskästä 50 €, pelkät kiinnitysruuvitkin taisi maksaa kaksi euroa/kpl. Teki mieli jättää liikkeeseen, kun kuulin hinnan. Menee jo off-topiciksi, mutta jos pakoputken haluaa jälleen mustaksi nykyisestä ruosteenruskeasta, niin pitää varmaan käyttää jotain erikoismaalia, joka kestää kuumuutta? Kaveri tuon viime kesänä maalasi, mutta eipä se kauan mustana säilynyt.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Lappis - 28.07.11 - klo:10:25
Menee jo off-topiciksi, mutta jos pakoputken haluaa jälleen mustaksi nykyisestä ruosteenruskeasta, niin pitää varmaan käyttää jotain erikoismaalia, joka kestää kuumuutta? Kaveri tuon viime kesänä maalasi, mutta eipä se kauan mustana säilynyt.
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=118.15

Jatketaan tuolla aiheesta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.