Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ostin maxin. Jonway Steelbird (250cc)

Aloittaja jalat, 23.05.11 - klo:07:47

« edellinen - seuraava »

jalat

Edit: pistin blogin pystyyn
http://jonway250.blogspot.com

moposkootterista -> maxiskootteriin -> josta moottoripyörään -> pohdintaa -> paluu maxiskootteriin :)

Kyllä se niin on että taajamassa ja työmatkapelinä tuollainen maxiskootteri pieksee moottoripyörää 6-0.
Ei sille vaan voi mitään. Näin molemmat maailmat nyt nähneenä piti noutaa maxiskootteri taas itselle :)



Tällä kertaa tällainen.
Jonway Steelbird 250cc. (Honda Reflex kopio)
Vuosimallia 2008 ja ajettu nyt 7200km.
Kun edellinen Malaguti Madison perustui yamahan yp250 moottoriin ja oli kooltaan 257cc,
niin tämä perustuu Honda Helixin CF250 (cf-moto 250) moottoriin ja sylinteritilavuus on pikkuisen pienempi 244cc.
Suurimpana erona lienee se, että yp250 moottori on horisonttaalinen, eli sylinteri osoittaa eteenpäin ja penkin alle jää paljon tilaa. Kun taas CF250 moottori on vertikaalinen, eli sylinteri osoittaa suoraan ylöspäin.


Lievä tehonpuute verrattuna YP250 koneeseen (10kW vs. 14kW), mutta skootterin keveyden vuoksi tätä ei käytännössä huomaa kuin huippunopeuksissa (yp250 meni noin 130km/g ja cf250 menee 110km/h). Skootteri on 20-30kg kevyempi kuin yp250cc skootterit yleensä ja siten kiihtyvyys paikaltaan tuntuu ihan yhtä kovalta. Taitaa painaa tankattuna jotain 150kg. Älyttömän kevyt käsitellä.
Huippunopeus jää (tällä hetkellä) sinne 110km/h paikkeille gps:llä mitattuna. Tosin alla on 7000km ajettu varihihna, joka lienee jo puolimilliä kulunut huoltokirjan mukaan. Pitänee hankkia uusi hihna ja uudet rullat ja katsoa jos vaikka jotain malossin varia ;)

Positiivista on se että tähän löytyy ebaysta ja netistä hyvin osia ja halvalla. Samotein huollot tähän ovat astetta helpompia kuin yp250 koneeseen. Pystymoottori ja vieläpä siten rakennettu että sylinterin ulkopuolella on venttiilien säätämiselle 2 väännettävää korvaketta. Toisin sanoen kone kuumaksi ja antaa koneen käydä. 2 pulttia auki ja nokkapihdeillä väännetään korvake sopivaan kulmaan ettei nakutusta kuulu ja ruuvataan pultti kiinni. Sama toiselle korvakkeelle ja pultille. Ja homma selvä. Kuulemma 10 minuutin homma.
Tässä vielä video http://www.youtube.com/watch?v=13DrozfGnOc
Samoin sytytystulppa on helppo vaihtaa.
Netistä luin kokemuksia että ei kannattaisi ostaa Jonwayta. Kuulemma tärisee hirveästi kovilla nopeuksilla. No tämä yksilö ei ainakaan tärise :) Liekö kirjoittajalla ollut vain renkaat tasapainottamatta.

Positiivista myös se että jenkkilässä myydään saamaa laitetta nimellä Roketa. Ja varaosia tosiaa on vaikka millä mitalla. Ja pari tosi hyvää kokemuksrikasta keskustelupalstaa jossa näitten laitteiden kanssa leikkivät kirjoittelevat ahkerasti. Hyviä korjaus ja asennusvinkkejä.
http://scootdawg.proboards.com/index.cgi?board=200cc
http://www.scooterdoc.proboards.com/index.cgi?board=250cc

Miinuksena tosiaan se puuttuva tila penkin alla. Ei ostoskassille tilaa, joten joutuu hankkimaan isomman takaboxin jostain. Mutta penkin alle mahtuu kyllä työkaluja, eväät ja pieni reppu. Ja sitten on vielä hanskalokero johon jotain mahtuu.

Toinen miinu on, että penkki on aika kova. Mutta taasen penkki on ihan mukava istua. Voisi se silti vähän pehmeämpi olla. Muutoin ajoasento on hyvä tällaiselle 177cm/80kg  standardikokoiselle miehelle.

Kulutuksesta ensitankin kokemukset. Kulutus on maltillista. Tankkasin ostaessani tämän täyteen. Sitten ajoin 200 kilometriä kotiin ja vauhti oli 80-110km/h lähes koko matkan. Kotona tankkasin taas ja kulutukseksi muodostui 3.3l / 100km. Ei paha. Ja tankkaus.comissa jollain on samanlainen jonway ja kulutus huitelee siellä 3-3,3l hujakoilla usean tuhannen ajokilometrin ajan.

Ja yllättävää oli että tämä oli 2 päällä mukavampi ajaa kuin edellinen Malaguti Madison. Kyytiläisellä oli parempi ajoasento ja jalat pysyivät paremmin metallisilla karhennetuilla leveillä jalkatapeilla, jotka saa taitettua esiin.

Tästä se taas lähtee :)

edit:
Huoltomanuaali moottorille löytyy täältä http://buggynuts.com/service%20manuals/CFMOTO%20250%20Manual.pdf


Ostoslista
- uusi varihihna 918 x 22
- uudet rullat (kenties Dr.Pulley) tai jos vari näyttää kuluneelta, niin joku malossi tai polini tilalle.
- Mr. Gasket 42S Electric Fuel Pump
- led-polttimoita joka paikkaan

Ostettu
- bi-xenon-ajovalot
- varashälytin
- kaasuvaijeri
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Midland

Onnea uudelle hankinnalle! Pieni on kulutus, kun mun 125 kuluttelee saman ja enemmänkin-jos käskyttää. Skootteriinkin löytyy sivulaukut, ne on hihnoilla satulan yli toisiinsa kiinnitetetyt. Oon tullu ihan samaan tulokseen-kyllä skode on hyvä kauppareissuilla ja kohtuullisen pitkillä reissuilla.. Komia peli toi on!

jalat

Kiitoksia  :D
Täytyykin miettiä jos hakisi biltemasta sen ison takaboxin tuon pienen tilalle.
Mahtaakohan se olla millainen pärinäboxi laadultaan? Edellisessä oli givin 52 litranen takaboxi ja se ei pärissyt yhtään.
Sivulaukkujakin voisi miettiä. Mutta ne kyllä rikkoo muotoilua aika rumasti ja varmasti vaikuttaa kulutukseenkin.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Plom

Osta Givi - takaboksi, niin sen voi ottaa kainaloonsa sisältöineen päivineen tarvittaessa eli se on käytännöllinen.

jalat

#4
Pistin tilaten jo jonkun halvan 52 litrasen takaboxin noin 55 eurolla. Saas katsoa minkälainen on. Edellisessä oli givin 47 litranen boxi ja se oli kyllä laadukas ja ei rämissyt. Mutten raaski nyt laittaa 150-200e johonkin takaboxiin. Katsotaan minkälainen tuo tuleva on. Eipä siinä kauas putoa jos se ihan katastroof on.

Varashälytin sekä bi-xenon ajovalot tilattu  :o 8)
Hihnaa ja rullia ei uskaltanut tilata. Pitänee kurkata ensin mitä se on nyt syönyt.
Että tulee valittua sopivan mittasta hihnaa ja sopivan painoisia rullia sopivalla määrällä.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Pätmän


lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: jalat - 23.05.11 - klo:07:47
moposkootterista -> maxiskootteriin -> josta moottoripyörään -> pohdintaa -> paluu maxiskootteriin :)
Vai sillälailla siinä sitten kävi... Onneks olkoon vaan. :)
Kerrohan sitten tarkkaan kokemuksia laitteesta!
Itse miettinyt kaikkee mopon ja kakspuolikkaan maxin väliltä, nyt ei kuitenkaan pysty hommaan minkäänlaista vekotinta mutta toivottavasti jossain vaiheessa kuitenkin. :-\

Jousimies

Niin se kevariskootteri vaihtui maxiskootteriin minullakin. Uusi peli on Aprilia Atlantic 250 ja kyllä kulkee
ihan eri lailla kuin 125. Takarengas menee vaihtoon pian, onko jollakin tietoa tuosta Atlanticin takarenkaan
irroituksesta, onko vaikea homma ja pystyykö irrottamaan pyörän omalla pihalla?

jalat

Mikses ota rengasta vanteineen irti ja vie liikkeeseen. Ottavat 10-20e vaihtotyöstä ja saat samalla uuden venttiilin sekä tasapainotuksen. Ei mielestäni liian paha hinta.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Jousimies

Sitä tarkoitinkin, eli pystyykö rengasvannepaketin itse irroittamaan omalla pihalla perustyökaluilla? Onko vaikea homma?
Kumin kyllä laitatan sitten vanteelle rengasliikkeessä..

Midland

Eturengas on tosi helppo, mut takarenkaan kohdalla vaati Baotianissa pakoputken irroituksen ja sama homma Apriliassa.

jalat

#11
Kyllä vanteet saa irti skootterista kotipihassa. Ns. Alta alle vaihtoja kaikki liikkeet ei edes tee, koska vie aikaa. Ja maksaisikin paljon.

Kannattaa laittaa keskiseisontatuelle ja pistää toiseen päähän kuormasidontaliina kiinni ja veto alaspäin johonkin kiinteään tai painavaan. Ei Skootteri vahingossa kaadu kun on toinen rengas irti. Eturengasta irroittaessa takahäkistä tai takaboksista liinalla vetää perän alas ja kireälle. Ja toisinpäin.

Usein näissä isommissa vehkeissä pakoputken irroitus ei vaadi sen irroittamista sylinteristä asti. Vaan putkessa on ennen äänenvaimentajaa jonkin sortin liitos, josta sen saa auki.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

#12
Kaasuvaijeri poikki
Kävipäs mukavasti. Ihmettelinkin että miksi skootterin kaasu on niin pirun jäykkä. No vähän rajumpi kaasuttelu kotipihan läheisyydessä ja NAPS poikki. Vaijeri oli ruosteessa ja katkesi. Onneksi kotipihan vieressä, eikä sillä 200km matkalla kohti kotia :) Siinä sitä olisi ollut riemu kaukana jos vaikka 142km päässä kotoa olisi matka katkennut.

Storm-motorilta 7m kieppi vaijeria ja 4kpl nippoja vaijerin päihin (pari varalle) maksoi yhteensä 23 euroa. Ei paha. Siinä on vaijeria loppu elämäksi.

Vaihtaminen olikin sitten oma lukunsa. Periaatteessa olisi pitänyt irroitella iso nippu katteita joka suunnasta. Mutta en jaksanut siihen ryhtyä ja sidoin kotinarua kiinni vaijerin kaasukahvan päähän. Vedin vaijerin naru mukanaan kaasarin päästä ulos. Ja öljysin vaijerikuoren moottoriöljyllä sisältä kunnolla ja tein uuden samanmittaisen vaijerin. Sitten vedin sen vaijerin kuorineen takaisin paikalleen. Tämäkin kaasukahvalta kaasarillepäin suuntaisesti. Koska kaasukahvan luona on liki 90-asteen kulman omaava metallinen osuus kuoressa.

Fiksua olisi ollut irroitella vaan ne katteet, niin olisi samalla nähnyt mitä kaikkea muuta ylläriä voi olla tiedossa :)
Mutta täytyy jättää se jollekin aurinkoiselle päivälle.

Mittarissa on nyt 7200km ja on tuo kyllä hauskaa puuhaa. Kun nyt ei satelisi, niin viitsisi ryhtyä kurkkaamaan mitä se variaattori on sisäälleen syönyt. Vari aukeaa kahdella pultilla. Sen verran ravotin koppaa että Gates Powerlink oli alkuperäishihna. Mitta oli jo valmiiksi hurjat 918. Eli pidempää hihnaa ei enää tuohon saa, joten sen avulla huippuja ei tule lisää. Mutta uuden hihnan voisi kai hankkia. Lienee vanha jo vähän kulunut ja venynyt, joten uusi hihna vaikuttanee kuitenkin pikkusen huippuihin.

Rullatkin lienee kulunut jo tuon ajomäärän jälkeen, joten hieman houkuttaisi hankkia pikkuisen raskaammat Dr Pulley liukupalat rullien tilalle. Jos sillä tulisi pikkuisen huipppuvauhtia lisää. Muutenkin Dr Pulleyn paloja on kehuttu. ripeämpi kiihdytys ja joka kierrosalueella toimii paremmin. Täytyisi vaan päästä punnaamaan että paljonko nuo originaalit rullat "enää" painaa ja arvioida siitä sitten sopivat Dr Pulleyn palat.

Edessä olisi myös öljyjen vaihto.

Mahdollinen tuleva ongelmakohta (tyyppivika)
Ameriikan poijjaat keskustelee netissä että näissä on tyyppivikana alipaineella toimiva polttoainepumppu. Hajoilee kokonaan, voi jumittaa ja saattaa rajoittaa menohaluja kovilla vauhdeilla, kun bensaa ei vaan tuuppaa tarpeeksi. Samoin vaikuttaa starttaukseen kuulemma älyttömästi kun vaihtaa tilalle sähköisen polttoainepumpun. Kaasuun reagointiakin joku kommentoi tyyliin "Now it's almost EFI like".
Eli alipaine polttainepumppu lienee pieni viiveen aiheuttaja näissä. Pitänee harkita sen sähköisen pumpun hankkimista näin ennakoivana huoltotoimenpiteenä. Ei puhuta kuitenkaan kuin kympeistä. Mutta sitten uskaltaa ajella pidemmällekin.
Jos ostaa liian tehokkaan, saattaa tyhjäkäynnillä tulla skootterin alle bensalammikko. Eli tuonkin hankinnassa pitäisi olla oikeanlainen. Joku oli mitannut alipainepumpun aiheuttaman paineen ja sen mukaan mitoittanut ja hyvä oli tullut. Suositteli Mr. Gasket 42S Electric Fuel Pump pumppua. Jos joku on tämän jo hyväksi kokenut, niin ei ehkä kannata itse enää lähteä yritys erehdys linjalle. Siispä lisätään ostoslistaan.
http://www.amazon.com/Mr-Gasket-42S-Electric-Fuel/dp/B000BWE4RC
(toki uuden alipainepumpun saisi samalla hinnalla, mutta jos sähköinen tuo herkkyyttä lisää, niin mikäjottei)

Tämä myös aiheutti sen että latausvirta on lähes olematon, tai jopa pienempi kuin kulutus, silloin kun sähköinen polttoainepumppu ja jäähdyttimen flekti pyörii samaan aikaan. Tätä pystyy kompensoimaan asentamalla kaikki mahdolliset polttimot led-polttimoiksi. Silloin tuo ei aiheudu akun pikkuhiljaa tyhjiin vetäväksi ongelmaksi. Siispä lisätään ostoslistaan led-polttimoita.

Ei voi kuin suositella noita kahta jenkkilän päässä olevaa keskustelupalstaa, jotka ensimmäiseen viestiin on linkitetty. Todella paljon hyvää keskustelua usean vuoden ajalta, liittyen cf-moto 244cc moottoriin (honda helix klooni) ja linhai 257cc moottoriin (yamaha yp250 klooni).
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Ajattelin että ryhdyn blogia kirjoittelemana tuon Jonwayn elämästä :)
http://jonway250.blogspot.com
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Hyvä, mielenkiintoista luettavaa.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.