Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Muut merkit ja Kiinalaiset merkit

Derbi

(1/2) > >>

dealer:
Nyt on niinsanotusti "kahtelussa" enduromopo perheen nuorison käyttöön.
Derbejä on paljon tarjolla mutta ihmetyttää myynti-ilmoituksissa toistuvat kommentit männän / laakerien vaihdosta tai koneremontista alle 10000 ajetuissa mopoissa, jopa alle 5000 km lukemissa.

Derbin skoottereissa lie samanlaiset koneet, ovatko ne todella noin heikkoja vai onko käyttäjäkunta hieman ... kovakouraista ?

Kyseessä siis kaksitahtivehkeet ja sanon heti kärkeen että öljyistä mahdolliset ongelmat eivät johdu. ;D

A_sentaja:
Derbin enduromopot on kaikki rabasan koneella, ja erittäin kestävän pelin maineessa. Kummipojallani on derbin vanha putkirunkoinen 98vm mallin derbi, ja koneella ajettu ainakin 28  tuhatta. Eikä muuta ole tehty kuin kerran vaihdettu mäntä ja toisella kerralla teho 50cc pytty mäntineen. Alakertaa ei ole kertaakaan vielä avattu, poika tosin ei ole niitä rämäpäisimpiä kuskeja joka ajaisi koko ajan tuppi nurin pitkin polkuja. ;)
Suuresti kyllä ihmettelen jos väitetään koneen laakereiden kypsyneen alle 10 tuhannen. Hyvällä käytöllä ne kestää varmuudella 30 tuhattakin ellei ylikin.
Mäntä kyllä yleensä suositellaan vaihdettavan juuri 10 tonnin tienoilla, jos aikaisemmin vaihdettu niin koneen säädöt ollut pahasti pielessä tai kuskin ajotapa viittaa enemmän piittamattomalta.. :)

Karsoef:
Uusimmissa Derbin skoottereissa ainaki käytetään piaggion tekniikkaa, ainakin osassa mutta vanhemmista malleista en tiedä.

Ibred:
on siitä, että Derbin pyörät ovat esim. pihalaattojen kanssa suoraan kosketuksissa? Entä pihassa säilyttäminen puoleksi taivassalla, onko olemassa joitain vettä hylkiviä, mutta kuitenkin samalla hengittäviä peitteitä myytävänä jossain?

Samppa:
Varsinkin suorasta maasta, eli siis maa-aineesta nousee kosteutta joka ei ole hyväksi. Vastaavasti betonilaatta kerää lahjakkaasti kosteutta ja luovuttaa sitä ylöspäin.

Mainitsemiasi hengittäviä peitteitä kyllä saa hyvistä mp-tarvikeliikkeistä. Eivät ole mitään halpoja ja joka tapauksessa peite kannattaa rakentaa niin, että ilma pääsee esim. alakautta hyvin vaihtumaan (tukia). Marketeista ja halpahalleista saatavat "vastaavat" peitteet eivät ole näitä, vaan keräävät kosteutta ja ruostuttava metalliosia ja hapettavat johdotuksia.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta