Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Lämpöohjattu rele ja sen paras käyttö?

Aloittaja pekpel, 28.06.10 - klo:23:23

« edellinen - seuraava »

pekpel

Piipahdin tuossa ennen juhannusta bebekin helsingin myymälässä ja vaateisiin tarttui myyjän luvalla ja kuitilla Kemon lämpöohjattu releen rakennuspaketti.
Nyt olen miettinyt tuleeko releestä ryypynpoismeno-ohjain vai variaattorin extra jäähdytyksen ohjain vai molemmat.
Vai pitäisikö siitä tehdä jotain muuta.
Onko ehdotuksia?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

ilborg

Itse törmännyt ainakin vain ryypyn ongelmiin. Taitaapi vain ongelma olla siinä, että ainakin kiinalaisissa ryypyssä on oma termostaatti jota lämmitetään sähköllä, jolloin sen ryypyn pitäisi mennä pois päältä jokseenkin samaan aikaan kun kone on lämmennyt. Eli tuo tarkoittaisi sitä että saat lähinnä pidennettyä ryypyn päälläolo-aikaa sammuttamalla vastuksen tietyissä tilanteissa(voi olla jossain tapauksissa jopa ihan hyvä idea).

Yksi idea mikä on ollut mielessä olisi sellainen että muokkaisi mopon moottorin jäähdytyksen toimimaan juurikin sähköisellä termostaatti-piirillä. Mottori pitäisi tasaisemmin lämpötilansa kohdillaan, ja sitä jäähdytettäisiin vain silloin kun on tarve. Hyötyjä olisi monia, mutta haittoja aika vähän(lähinnä hieman epävarmempi toiminta kun tulee enemmän hajoavia osia). Ongelmana on vain saada mopon koneeseen sijoitettua tuuletinta niin että se vastaisi toiminnaltaan alkuperäistä. Taitaa GY6-koneessakin olla jonkin verran ihan varta vasten rakennettuja ilma-kanavia, joten mieluiten samaan paikkaan pitäisi sijoittaa jotta ei tulisi konfliktia alkuperäisen suunnittelijan ideoiden kanssa.

pekpel

Voishan tuosta tehdä kaksikin eri systeemiä, talveksi ja kesäksi erit, laittaa vaan vaihtokytkimen talvi/kesä ja homma hoituu.
Talvella voisi tuo vehjes ohjata ryyppyä, alkaa antamaan sille sähköä vasta kun lohko on jotain +5 asteinen.
Ja kesällä voisi asentaa myötävirtatuulettimen magneeton päälle, eli iso pc-flekti lähtee pörräämään magneetolle ja jäähdytykselle lisää ilmaa kun sylinterin ulkolämpötila on jotain, en tiedä vielä mitä, mutta alueella 60-90 astetta, pitää kokeilla.
Tai voisihan tuo puhaltaa tulpanreiästäkin sisään ilmaa tai ohjata jotain läppää/läppiä.
Ja samalla toinen puhallin painaisi lisää ilmaa variattorille, en vielä tiedä varmasti mutta tännepäin ollaan kallistumassa.
Kaupunkiajossa olisi varmasti apua.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Pyrres

Ei toimisi tuo pc-tuuletin. Liian hitaita. Ennemminkin yrittäisin ohjata poistuvaa ilmaa. Tai lähinnä rajoittaa sen ulostuloa. Eihän kiinalaiset täällä pohjoisessa kuumana käy vaan yleensä enemmänkin liian viileinä. Mutta jos optimaalisen käyttötarkoituksen etsisin niin lähtisin ensimmäisenä vaikka juurikin ryypyn toiminnan ohjaamiseen nimenomaan vaikka öljynlämpötilan mukaan.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna