Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ostin maxin. Malaguti Madison s250 (250cc)

Aloittaja jalat, 01.09.09 - klo:14:22

« edellinen - seuraava »

jalat

#15
Tankkasin tuon ja viimisen 200km kaupunkipörräyksen keskikulutukseksi tuli 3.9l/100km. Ei paha, kun vaan kuvittelee minkä verran sitä rankaisee uutta ystävää alkuinnostuksen vuoksi ;)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

#16
Malossit ja polinit hiiteen. Tuli asennetua J.Costa variaattori. Siitä enemmän tarinaa täällä.
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=5e4e64e515081eefa35d4135df552ae6;act=ST;f=110;t=108209
Lyhyesti ja ytimekkäästi... voi juma**uta mikä ero tuli stock variaattoriin verrattuna. Huh huh...
Kulutuskin kyllä sitten nousi, mutta aluksi oli vääränpainoiset sliderit sisässä, joten josko se kulutus nyt laskisi hieman kun laitoin lisää painoa slidereihin.

- Asennus helppo. Vain etuvari vaihdetaan. Perus hihna käy sekä takavarin jousi pidetään vakiona.
- Kiihtyvyys kasvoi tuntuvasti.
- Kiihtyvyys reagoi joka nopeusalueella salamannopeasti. (rajoitin iskee 7800rpm:ssä, nyt tuppinurin kierrokset menee sinne 7400-7700rpm välille joka nopeusalueella)
- Varista tärinät loppui tyysti. Kuin sähkömopo lähtisi liikkeelle.
- kulutus kasvaa 0,5-1,5l/100km riippuen ajotavasta ja liukutappien painosta.

En voi olla suosittelematta, mikäli skootteriisi costan saa sovitettua ja tykkää lisääntyneestä kiihtymisestä, eikä välitä kasvaneesta polttoainekulutuksesta.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

#17
Itselle tuo polttoainetaloudellisuus merkkaa jonkin verran, joten tuo virivari vaihdettiin takaisin vakiovariin. Kyllä vakiovari on laiskempi, mutta riittää meikäläiselle. Ajo kun on 30-70km/h välillä about 80%:sesti, niin virivarista ei ollut kuin lisäkuluja. Kierrokset virivarilla noilla nopeuksilla ylempänä ja vaikutti jonkin verran kulutukseen ja luonnollisesti skootteri oli paljon äänekkäämpikin. Sitten taas 90-120km/h nopeuksilla kierrokset putosi 1000-1500rpm vakiovaria alemmas. Eli Costa on tarkoitettu niille, jotka tykkäävät kiihdytellä reippaasti ja/tai niille jotka ajavat matka-ajoa suurimmalta osin. Harmillista vaan että vakiovarilla menetti nuo kaikki hyvät ominaisuudet, kuten tärinättömyyden, paremman ja sulavamman reagoinnin kaasukahvaan, sulavamman moottorijarrutuksen jne jne... vareilla on todella paljon eroa.
Mikäli ensi kesänä tuosta saisi reilusti raskaammilla liukutapeilla vakiovaria vastaavan kierrosten osalta, niin sitten tuon voisi ottaa käyttöön. Muutoin tuo tulee myytyä.

Vakiovarilla ja uudella hihnalla keskikulutus näytti viimisellä tankkauksella 3,51l/100km. Ei paha ollenkaan, kun emännän kiinanruoska 50cc kuluttaa sen 3.3l/100km :)
Nyt viikonlopun jälkeen Maddy pääsee talviunille  :D
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

#18
Jaahas. Ensikesää varten kaapissa odottaa asennusta varten uudet takaiskarit. Lisäksi vajaa 50 litran takaboxi jossa selkänoja kiinni sekä JCostaan raskaimmat liukupainot mitä tuohon variin saa. Joskos siitä saisi vähän rauhallisemman :) (Jo on toisilla ongelmat...)
Lisäksi kaappiin löysi tiensä polinin tuuletinlautanen hihnan toiselle puolelle etuvariin.

Vakavasti tässä on mietitty myös jos korvaisi nuo kaksi H4 polttimoa H4 bi-xenoneilla. Niitä kun tuntuu saavan jo aika edullisesti.

Etukumin ajattelin vaihtaa vähän laadukkaampaan myös vielä. Onneksi ne ei tähän 13" kokoon paljon maksa vaikka olisi kunnon merkkinen.

Pikkuhiljaa huomaa että alkaa kaipaamaan skootteria jo alle. Vielä joutuu nelisen kuukautta odottelemaan. *Huokaus*  ::)

tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Päivitystä tietoihin:

Costa-vari väistyi vakiovarin tieltä. Liian hyökkäilevä omaan makuun.

Asennettu:
- Givin 47 litrainen takaboxi selkänojalla
- Uudet takaiskarit
- Polinin isompi ja tehokkaampi etuvarin tuuletinlautanen
- Vakiovari uusilla vakiorullilla ja uudella hihnalla
- Malossin red sponge ilmansuodatin
- Kokonaan uusi takavari ihan kaikkinensa (kytkinpakka, levyt, jouset, kello,... kaikki)
- H4 4300K bi-xenon valot tuplana alkuperäisten tilalle
- Samalla kaikki mittarivalot vaihdettu (ettei tarvi heti uudestaan purkaa katteita)
- Led jarruvalopolttimot (jää starttaukselle enemmän virtaa akkuun)
- Uusi Michelin Pilot Sport etukumi
- Kaasuttimen kalvo tarkistettu ja todettu kuin uudeksi
- Starttimoottorin plus ja miinusjohdot putsattu hapettumista
- Uusi sytytystulppa vaihdettu syksyllä ennen talviunia

Vakiovarilla ja uudella kytkinpakalla kulutus ensimmäisellä tankillisella 3.16l/100km seka-ajossa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Mitäs sulla nyt tuli viimekesänä kaiken kaikkea mittariin itse ajettuna?
Nuo toisessa topicissa kirjoittamasi kulutuslukemat ovat kyllä käsittämättömän pieniä, verrattuna moneen vastaavankokoiseen moottoripyörään. Tuolla ei ainakaan tarvitse bensalaskuja laskeskella.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jalat

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 30.04.10 - klo:10:36
Mitäs sulla nyt tuli viimekesänä kaiken kaikkea mittariin itse ajettuna?
Nuo toisessa topicissa kirjoittamasi kulutuslukemat ovat kyllä käsittämättömän pieniä, verrattuna moneen vastaavankokoiseen moottoripyörään. Tuolla ei ainakaan tarvitse bensalaskuja laskeskella.  ;)

Hommasin tuon maxin viime kesänä vasta ihan elokuun lopussa. Joten ajelut jäi aika lyhkäseksi syksyllä. Piti tehdä perus huoltoja ja sen semmoista, että uskalsi ottaa kunnolla käyttöön. Käytettynä kuitenkin ostettu. Syksyllä siis ehdin ajella sillä vajaa 1400km. Nyt tämän kevään ajojen jälkeen siinä alkaa olemaan 2000km mittarissa siitä kun sain sen itselleni.

Suht edulliseksi tuon pitäminen tulee, kun osat ovat kohtalaisen halpoja ja liikenne + täyskasko vakuutukset 382e/vuosi ja kulutus 3-4l/100km välillä :)
Auto saakin seisoa katoksessa koko kesän. Vaikka diisel-auto onkin.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Täytyy sanoa että kyllä ajelu on mukavaa kun on toimiva peli. Ei paljon huvita istua sisällä koneen ääressä ja oli sää mikä tahansa, niin työmatkat tulee kujettua maxilla. Moottoritiellä kävin testaamassa miten tuolla 250cc vehkeellä pärjää autojen kanssa. Vastaus: hyvin.
Mittariin menee suoralla 132km/h ja hyvin pysyy autojen kanssa samassa vauhdissa. Gps:llä en ole nopeutta jaksanut mitata, mutta veikkaisin että se on jotain 125km/h.

Mukavaa hommaa  ;D
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

MaLe

Kyä niin on, jotta ainakin täällä "sivukylillä" on ilonen, jotta vähän potkuakin löytyy. Valtateitä kun joutuu pätkiä ajelemaan, niin ei jää jalkoihin ja meno on mukavaa. Burgerilla pääsee,  ;)

jalat

Nonni... se on nyt kuulkaatte niin että Maddy asustaa jatkossa sitten Turku-Kaarina akselilla. Onnea uudelle omistajalle. Toivottavasti pitää virheettömästä kulkineesta hyvää huolta, eikä kippaa heti ekan viikon aikana.

Itsellä kävi luonnollinen siirtymä ja tilalle tuli samana päivänä 600cc customi. Ajellaan sillä nyt sitten ainakin tämä kesä ja katsellaan miltä se tuntuu ;) Sen jälkeen voinee tehdä päätöksen kumpi oli hauskempaa. Skoottailu maxilla vai leppoisa cruisailu customilla.

Mutta se täytyy sanoa, että helppous, rentous ja hauskuusprosentti on ollut mukavinta mopoluokan skoottereilla :)
Saattaa hyvin olla että paluu siihen luokkaan tulee vielä joskus eteen. Sen ajaminen on niin ketterää ja se parkkeerauksen helppous. Ajaminenkaan ei mene enää "totiseksi työksi", miksi se menee väkisinkin jo 60+km/h nopeuksissa. Nopeissa vauhdeissa vaan täytyy huomioida ympäristöä enemmän sekä puristaa enemmän tupeista. Ja samantien katoaa kaikki rentous koko touhusta.
Nopeudessa on oma viehätyksensä, mutta niitäkin varten on ihan eri laitteet.

Choose Custom just for cruising  ;D
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

MaLe


jalat

tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

pekpel

Siisti peli.
Hyviä kilometrejä sinnepäin. :)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kaahonen

tämä maxiskode majailee nykyään kuopion suunnalla. Viime viikolla ajoin skoden turusta kuopioon. Matka oli pitkä mutta meni ok. Skode toimi täysin moitteetta. Ainut mikä vaivasi oli ilma, välillä lämmintä vain 3 astetta, kosteaa ja sumua.
Ei mopolla mahottomia

Midland

Kivoja kilometrejä sulle ja skodelle. Paljos siinä on km-lukema nykyään, mulla jo 51000. Tuntuu nää kestävän..