Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Muut merkit ja Kiinalaiset merkit

Ilmanputsari ja seos (kylmäkäynnistys)

(1/4) > >>

jalat:
Takas aiheeseen. Sellainen tuli tässä työmatkalla mieleen, että tuossa kylmänä huonosti käynnistyvässä vanhemmassa skootterissa on ilmanputsarista lähtevä se kuminen ilmanottoletku poikki. Siis se joka tulee sinne katteeseen sellaisella muovisella palalla jossa ilman sisään virtaukselle tulee 90-asteen kulma. Ja siinä katteeseen tulevassa muovisessa päässä sisällä taisi olla vielä muistaakseni jotain virtausta hidastavia reunamia.

Mietin vain että kun se letku on kokonaan poikki ja tuo pääty irti. Eli putken suu ammottaa eteenpäin ja ottaa suoraan ilmaa sisäänsä. Mahtaako vehje saada liikaa ilmaa ja siksi ei starttaa kunnolla? Kulutuskin tuolla vehkeellä on ollut sen 3.1l/100km, mikä on kiinalaiseksi normaalia kovempi. Eli jos ilmaa tulee liikaa, niin bensantulokin on seoksista kai sitten kovemmalla???

Ja mietin kun tuossa skootterissa pitää kaasua vääntää samalla kun starttaa, niin sekin voisi puoltaa sitä että ilmaa tulee starttauksessa liikaa.

Tämä ajatus tuli mieleen, kun teinipoikana oma Tunturi Tiger Aqua ei meinannut käynnistyä ja pysyä kunnolla kylmänä päällä. Siihen auttoi kun tulppasi ilmanputsarin sisäänottoilmaletkun sormella puoliksi. Seokset meni kai mopossa silloin rikkaammalle?

(Huom! Kuvat aukeaa isommaksi, kun hiiren oikealla klikkaa kuvaa ja valitsee "avaa kuva")

Tästä näkee hyvin variaattorin päällä tuon "haitarikumin" miten se on poikki matkaltaan. Se vaan katkeaa tuohon.
http://i40.tinypic.com/2sbsbvm.jpg

Tässä taas näkee hyvin tuossa katteessa tuon pienen reijän, mihin sen kumin pitäisi sillä 90-asteen muovipäällä tulla kiinni. Tuosta reijästä pystyisi hyvin jalalla peittämällä koittaa startata pienemmällä ilmamäärällä.
http://i44.tinypic.com/r243go.jpg


Onko ajatuksessani yhtään järkeä? Kertokaahan viisaammat? Tämä ajatus siis perustuu täysin kokemuksiini 15 vuotta sitten Tunturi mopo ajoilta :)

Pitänee hankkia ehjä letku tohon ilmanputsariin.
Eli Tämä

Samppa:
Käytännössähän, jos estät ilman kulkua suodattimeen ja sitä kautta moottoriin, niin rikastat seosta. En sitten tiedä onko tuo putki kuitenkaan vaikutuksiltaan sellainen, että sen tukkimalla seos olisi rikkaampi (ehkä vähän). Toki jos tuon putken toinen pää menee jonnekkin ilmansuodattimen taakse (eli se imee sieltä lähes raakaa ilmaa sisään), niin varmasti tukkimisella on vaikutusta seoksiin (seoksesta tulee rikkaampi putki tukossa).

Eli se, että "vehje saa liikaa ilmaa eikä starttaa kunnolla" voi pitää kylmänä hyvinki paikkaansa.

jalat:
Täytyypäs katsoa mitä tapahtuu jos tukkii jollain patentilla sitä "imukärsää" jollakin ja koittaa kylmänä startata. (toisaalta muistaisin että kesällä lämpimällä se starttasi ihan nätisti)

Saattaa olla että se 90-asteen kulmapala löytyy vielä varastosta ja sen voisi koittaa kiinnittää tohon nykyiseen pätkään vaikka ilmastointiteipillä. Sitten pystyisi sitä katteessa näkyvää reikää peittämään vaikka kengällä samalla kun starttaa napista.

Itselle tuo kelpaisi noinkin, mutta kun emäntä ei jaksa kunnolla polkea käyntiin vehjettä, niin sääliksi häntä käypi  :-\
Täytynee myös tarkistaa venttiilien välykset. Syksyllä tosin ne tarkistin ja skootteri on ollut +15'C varastosäilytyksessä koko talven, niin miksikä ne siitä olisi mennyt.

Mutta palailen asiaan taas myöhemmin.

Mää:
Mulla naapuri korvasi rikki menneen vastaavan letkun imurinletkusta katkaistulla palalla.  :D

Samppa:

--- Lainaus käyttäjältä: jalat - 23.04.09 - klo:10:05 ---Itselle tuo kelpaisi noinkin, mutta kun emäntä ei jaksa kunnolla polkea käyntiin vehjettä, niin sääliksi häntä käypi  :-\

--- Lainaus päättyy ---
Ohi aiheen. Siis voimaahan tuo ei vaadi yhtään, vaan on täysin tekniikkalaji. Polkustartti kannattaa kyllä opetella Aina..

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta