Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootterin kuljetus - miten?

Aloittaja Erx, 14.07.23 - klo:08:59

« edellinen - seuraava »

Erx

Olen vaihtamassa 50 kuutioisen skootterini 125 kuutioiseen. Sellainen käytännön ongelma nyt mielen päällä, että miten saisin vietyä moposkootterini ja haettua sen uuden muutaman sadan kilometrin päästä? Mietin nyt seuraavia vaihtoehtoja:

a) vuokraan peräkärryn? Tarjolla olisi myös sellaisia sellaisia koppiperäkärryjä, joihin olisi aika näppärä työntää skootteri sisään. En ole ennen kuljettanut peräkärryllä skootteria, joten sen kiinnittäminen/sitominen kärryyn mietityttää. Tiedän siitä sen verran kuin nopeasti kuukkeli osasi kertoa.

b) Vuokraan pakettiauton? Olisiko tämä yhtään parempi vaihtoehto kuin peräkärry? Lienee vähän kalliimpi?

c) Jokin kuljetusfirma asialle? Tätä en ole vielä ehtinyt sen kummemmin kuukkeloimaan.. mitähän mahtaisi maksaa n 250 km kuljetus? Ja tietenkin toinen 250 km kuljetusta uudelle pyörälle. Tässä hyvänä puolena, että työpanoksen tekisi ammattilainen; säästyisi aikaa ja varmaankin tulisivat turvallisemmin perille  :D Tosin voipi tulla hintoihinsa.

Tuossapa nuo kuljetusvaihtoehdot taitavat olla tähän hätään. Jos keksitte kommentoitavaa, niin mielihyvin otan neuvoja vastaan  :)

Coastside

Laita toriin ilmoitus että haluat kyydin. Se on edullisin tapa.

Kun sidot kiinni niin pyöristä ettei liiku mihinkään suuntaan ja tangosta ettei kaadu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

HiTec

Itse olen aina kuskannut peräkärryllä. Skode etulaitaa vasten ja molemmin puolin stongan päisät tms. omat liinat kärryn etukulmiin. Ja toinen 2kpl sidontaliinoja tarakasta tms. kärryn takakulmiin. Ja tuota kun vielä sen verran tiukkaa, että jouset painuu kasaan ja näin skoden renkaat ottaa pitoa kärryn lattiasta, alkaakin homma olemaan jo aika hyvin handussa :)

Nyt vimosimpana kuskasin tuota 1250cc prätkääni ja siinä minulla oli apuna lisäksi mp-teline mallia motonet.



Tuo vaan sopii 16" ja sitä suuremmille renkaille, joten tässä skoban tapauksessa siitä ei liene hyötyä. Mutta siis sidontatekniikka oli silti 1:1 tasan sama kuin tuossa ed. ja todella hyvä että oli, sillä sellaista routapattia oli nuo tiet täynnään ettei mitään rajaa vaikka kuinka yritti varovaisesti ajella. Se että sidonta on joka nurkkaan omalla liinallaan tekee kiinnityksestä varmemman, pelkkä mopon yli tai stongan ympäri kietastu yksi liina alkaa tuossa röykytyksessä useimmiten jossain vaiheessa luistamaan ja sitten onkin moppe kyljellään siellä kyydissä :-\
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

konenikkari

#3
Myös "käsijarrut" voi  kytkeä, nipparilla jarrut päälle.
Paras vaihtoehto on tinkiä kauppaa tehdessä
kotiinkuljetus "ehjänä perille"
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tapiovuorent

Kopallisen peräkärryn vuokraaminen varmaankin halvin vaihtoehto.
Erinomainen varuste kaksipyöräisten kuljetukseen on : DZ Hardware tankoliina , joka pujotetaan sarviin kiinni . Lisäksi tarvitaan "normaali" kuormaliina molemmille puolille. Ja lisäksi yksi kuormaliina , jolla kiinnitetään takapyörä laitoihin kiinni.
Kun työntää etupyörän etulaitaan kiinni , niin pysyy varmasti pystyssä , eikä liiku.
Tuota tankoliinaa on myynnissä ainakin Motonetissa Koodi: 38-1426. 15,90 €. Myymäläsaatavuus näkyy vain olevan melko rajoitettu.
Tuota tankoliinaa olen käyttänyt , moottoripyörien , mopojen  ja skootterien kuljetukseen peräkärryssä.  Ilman ongelmia.Kymmeniä kertoja !

tex-

Ostitko liikkeestä? Niillä on varmaan paku jolla kuljettavat kaikenlaista tavaraa ja myös skoottereita/MP.
Kysyppäs onnistuisiko mihin hintaan uuden toimitus sinulle ja vanhan pois vienti.
Honda PCX -17
ex Honda Lead

Kari69

Jos tilaa kuljetuksen kuljetusliikkeestä, niin heidän velotuksellaan ostaa jo ainakin yhden käytetyn skootterin.

Minä olen kuljettanut kymmenkunta skootteria peräkärryllä. Kiinnitykseen käytän kolmea liinaa. Skootteri on keskellä lavaa ja keskiseisontatuella. Keskellä siksi, kun ainakin yksi skootteri ei mahtunut kuomun alle, kun oli kiinni etulaidassa.

Yksi liina on etuvanteen ympäriltä eteenpäin kärryn vasempaan ja oikeaan laitaan eli V-kirjaimen muodossa. Liinan tarkoitus on estää skootteria liikkumasta taaksepäin. Takatelineestä on kaksi liinaa, toinen takaviistoon vasempaan laitaan ja toinen oikeaan laitaan. Liinat estävät liikkeen eteenpäin ja skootterin kaatumisen.

Taakse tarvitaan kaksi liinaa. Yhden voisi laittaa siten, että se kulkee toisesta laidasta toiseen takatelineen kautta, mutta jos se luistaa takatelineessä, niin skootteri voi kaatua. Näin kävi minulle ensimmäisellä kuljetuksella.

Jatkossa tulen käyttämään sivuseisontatukea. Silloin molemmat pyörät on kunnolla alustalla ja skootteri on tukevammin alustallaan.

Ja vielä pari vinkkiä. Jos haet skootterin kuomullisella kärryllä, niin ota mukaan vaikka jakoavain, jotta  voit irrottaa peilit. Ne ei mahdu kuomun alle. Peilin irrotuksessa on hyvä tietää, että oikealla puolella saattaa olla vasenkätinen kierre.

Erx

Hieno ohjeita ja vinkkejä, kiitoksia kaikille. Ostan tosiaan liikkeestä ja he toimittavat Ouluun saakka ja minä hoidan loput, olen joka tapauksessa menossa Ouluun. Tuleepahan nyt perehdyttyä tähän kuljetushommaan, varmaan tarpeen jatkossakin.

Peräkärryyn olen päätymässä. Kuomullinen kaiketi parempi vaihtoehto, joskin mietin niinkin että avolavalla näkisi skootterin tilanteen taustapeilistä.. liekkö tässä ajatuksessa järkeä  ;D

HiTec

Kaikki prätkäni olen aina kuljettanut kuomu poissa, jotta tosiaan mahtuu varmasti mitään kikkailemati ja toisekseen tosiaan tuo kaatumisen mahis. Eka mp-kuljetukseni kun meinasi -01 menne hiukka metsään juuri tuon vuoksi, olin sitonut vain yhdellä liinalla keulasta ja toisella takaa, niin mukulakivikadullahan tuo sitten kippasikin jo varsin pahan näköisesti, ei kuitenkaan onneksi kaatunut ihan kokonaan, joten stoppi heti kun mahdollista ja moppe takaisin pystyyn :-X

Tosin niin oli hiukan erikoinen tuo eka city-skodenkin kuljetukseni, tuolloin itselläni oli Peugeot Partner -99 ja skodesta peilit sekä tuulilasi irti ja eikun peräkonttiin mopoa punnertamaan. Takapenkit nurin ja apparin etupenkki niin eteen kuin mahdollista, niin ihan oli senteistä kiinni että tuo Kymco Cobra Cross mahtui kuin mahtuikin kyytiin ;D
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Kari69

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 14.07.23 - klo:19:23Kaikki prätkäni olen aina kuljettanut kuomu poissa, jotta tosiaan mahtuu varmasti mitään kikkailemati ...
Kahden peilin irrotus on pikku kikkailu verrattuna siihen, että pitää kuomu irrottaa. Ainakin minun kärryssä.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 14.07.23 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: HiTec - 14.07.23 - klo:19:23Kaikki prätkäni olen aina kuljettanut kuomu poissa, jotta tosiaan mahtuu varmasti mitään kikkailemati ...
Kahden peilin irrotus on pikku kikkailu verrattuna siihen, että pitää kuomu irrottaa. Ainakin minun kärryssä.
Riippuu niin pyörästä ja kärrystä. Ei se kuomun irroitus mitään helppoa ole, kaverin tarttee aina jeesaamaan, mutta sitten mennään jonkun matkaa kuomutonna, joskos tarttee vaikka multakuormaa hakea tms. nuo multa-asemat kun eivät sinne kuomun alle suostu lastaamaan. Tai vastaavasti se pyörä, jossain on peiliä ja hiukka suurempaa touring katetta, joita joutuisi sitten irrottelemaan, niin ei sekään mitään herkkua usein ole.
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Coastside

Kuomuun saa helposti jalat. Hieman pitemmät mitä pystysuoraan maahan on. Kun kärryä siirtää, nousee kuomu jaloilleen, köysien vetämänä. Voi myös vain itse vetää sen jaloilleen.Topparit lukitsemaan jalat pystyyn.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Erx

Mitä ajattelette tämän kaverin systeemistä eli kiinnittää pyörän kärryyn etuhaarukasta.


Coastside

Toimii kunnes rengas tyhjenee. Hyvä tuon lisäksi sitoa renkaista Laitoihin ja jarrut päälle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tex-

Umpipohjainen autonkuljetustrailerikin voisi olla hyvä vaihtoehto. Siinä on rampitkin mukana.
Honda PCX -17
ex Honda Lead