Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sisäänajon tarpeellisuus

Aloittaja Kiireetön, 05.05.08 - klo:07:29

« edellinen - seuraava »

Samppa

Tuossa olikin juttua noista "hiontaöljyistä". Niitä oli ilmeisesti myös jossakin vaiheessa käytössä uusissa autoissa. Kun hommasin uuden auton, niin kysyin myyjältä onko tässä sisässä hiontaöljyt. Myyjä sanoi ettei niitä ole käytetty aikoihin. Ilmeisesti koneistustarkkuus ja öljyt ovat sen verran kuitenkin parantuneet. Muistaakseni auton manuaalissa kuitenkin pyydettiin välttämään suuria kierroksia tietyille kilometreille asti.

Moottorisahaa ja raivaussahaa en ole koskaan sisäänajanut. En myöskään ruohonleikkuria. Osa on ollut paskoja ja osa ei. Osassa on ollut syynä oma käyttö ja osassa ei. Stihllin raivaussahan yhteydessä myyjä antoi mukaan Nesteen valmiiksi sekoitettua 2-tahtibensaa. Sanoi, että käytä noi bensat ensin ja ala vasta sitten itse sekoittamaan (nuukuuksissani sekoitan yleensä aineet aina itse ja en suostunut ostamaan myyjän tarjoamaa bensaa, eli antoi kaupanpäällisiksi).

Paljonkohan tollaiselle moottorisahan männälle tulee kilometrejä keskimäärin elinaikanaan, veikkaan että kohtalaisesti..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

openflow

Männän kulkeman matkan elinikänsä aikana voi arvioda männä keskinopeudesta m/s.
Männän keskinopeus(m/s)  = 2 * iskunpituus * rpm/60000 

iskunpituus(mm).

Mopossa männän keskinopeus tyypillisesti ~7 m/s , moottorisahassa ~12 m/s.

Tunnissa 12m/s * 3600s / 1000 = 43 km.

Sitten bonus kysymys jos mopolla ajetaan 10000 km ,kumpi tekee pitemmän matkan mäntä vai mopo?

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 10.02.10 - klo:17:35
Paljonkohan tollaiselle moottorisahan männälle tulee kilometrejä keskimäärin elinaikanaan, veikkaan että kohtalaisesti..

Kilometrejä en ole niinkään sahasta laskenut, vaan enempi käyttötunteja. Se taas on suoraan verrannollinen käyttötapaan, sahaako liiterin takana rankoja poikki, vai ihan raakaa tukkimetsää. Polttopuiden teossa käytössä on pikkustilhi, jolla on näppärää katkoa ropsirankoja. Metsätöissä sitten järeä stilhi tukinkaatoon ja karsintaan. iso saha kestää toistatuhatta tuntia kovaa laukkaa, kun pikkusahaan voi joutua männän vaihtamaan aikaisemmin.. Mainittakoon tässä vielä, että sthil käyttää männissään 2 rengasta, siitä pitkäikäisyys.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

purgiaali

Noista männistä tuli mieleen, kun kattelin kun veli vaihtoi enduroonsa uuden männän, kun vanhalla oli jo 24h ajettu. Laskeskelin siinä oman skooterin käyttötunteja ja totesin että hieman  on  tainnut tulla enemmän tulla tunteja männälle.  ;D

FrozenCorpse

Murun kanssa mennään maks 35km/h, useimmin sitä 30km/h.
Yritän parhaani mukaan ajaa vain muutamia satoja metrejä tasaisella vauhdilla ja päästän kaasun sitten irti laskeakseni kierroksia. Vauhdin hiljetessä sitten taas lisään sitä. Ei koskaan täyttä kaasua eikä kävelyvauhtia (matalimmat kierrokset).
Konetta lämmitän hetken ennen ajamista (kerran olen unohtanut).
Kaupunkiajossa vähän vaikeaa autojen seassa (ohittelevat risteyksissä, roikkuvat takana), mutta eipä voi mitään.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Coastside

Se miksi kierroksia kannattaa uudessa koneessa käyttää on se että välttää ohivirtauksen joka syö mäntää sekä sylkkää. Äkkiä ajatellen pienellä täytöksellä se olisi pienempi, mutta sylinterin paine puristaa männänrenkaat sylkkää vasten sitä paremmin mitä kovemmat paineet. Kun paine seinämään on suuri niin se vauhdittaa houtumistakin. Sylkän hoonaus-urat ovat öljyä varten.
Tämä on peräisin kisapiireistä jotka eivät sisäänajele koneitaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tuoppim

Mulle Vespamyyjä sanoi kun kysyin sisäänajosta että "aja vaan niin kovaa kuin kulkee kun suomessa ne on kuitenkin rajoitettu 80% todellisesta tehosta". Kuulosti suhteellisen järkevältä ajatukselta näin maallikosta.

pugt200

Ehkä mopolla näin mutta ei isommilla.

tommi

Eikö kukaan ole vielä uskaltanut kokeilla tuota linkin systeemiä. Siinähän on kaverilla esittää ihan mustaa valkoisella ettei 4 tahtikoneita tarvitse ajaa sisään. On esittää kuvia perinteisesti sisäänajetuista männistä ja sitten tolla "vallankumouksellisella" systeemillä. Ihan selvä erohan noilla männillä on.

Koneen lämmitys, muutama kiihdytys ja siinäpä se on. Tärkeimpänä mainitaan jotta missään nimessä sisäänajossa ei saa käyttää syntettistä öljyä koska männänrenkaat eivät hioudu kunnolla. Ja ensimmäinen öljynvaihto heti 30km kohdalla  :o

Itse taidan kokeilla tuota systeemiä kun uusi pytty on taas jälleen kerran tulossa tällä viikolla..

http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Samppa

#39
Lainaus käyttäjältä: tommi - 11.05.10 - klo:08:47
Tärkeimpänä mainitaan jotta missään nimessä sisäänajossa ei saa käyttää syntettistä öljyä koska männänrenkaat

Tästä oli kädenvääntöä jollain ulkomaalaisella autofoorumillakin, kuitenkin..
http://www.mobil.com/USA-English/MotorOil/Synthetics/Myths.aspx

Tietysti varsinkin kiinalaisissa se koneistustarkkuus tuntuu olevan välillä "sinne päin". Mutta yleensä. Eli kannattaa noudattaa sitä valmistajan antamaa ohjetta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tuoppim

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 11.05.10 - klo:07:59
Ehkä mopolla näin mutta ei isommilla.

Aivan totta, en perussuomalaiseen tapaan moposkootterikuskina ajatellut omaa napaa pidemmälle :)

FrozenCorpse

#41
Voi vitsi ku jo kyllästyttää! Ensimmäiset 115km mittarissa ja tuntuu, ettei jaksa enää. Autoista on niin valtavasti harmia kun ei voi tosiaan mennä sitä 35km/h kovempaa..  :P
Mun pitää siirtyä ajamaan tuo loppuaika pelkästään yöllä, jolloin ei oo liikennettä, ettei tarvii kermaperseiden madella perässä! >:(

EDIT:

Sitkeesti vaan max. 35km/h koitetaan huristella. Vaikka se niin urakalta tuntuukin, niin en viitsisi alkaa riskeeraamaan..
En tiedä, uskaltaisiko nopeutta nostaa sinne 40km/h asti, kun kuuluu kulkevan sen 50km/h vakiona...? En ihan taida luottaa, mutta kovin paljoa ei olla yli menty suosituksesta...
Pyöräteillä pitää vaan ajella ja nämä vauhdit on ehdottoman sopivia sinne.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

pugt200

Voit ihan hyvin kokeilla paljonko Derbi kulkee ja jos mittari näyttää 55, niin voit huoletta nostaa vauhdin neljäänviiteen.

Näin tein aikanaan Pösöllä, enkä saanut vahinkoa aikaan.

FrozenCorpse

Viidensadan kilometrin ajon jälkeen alkoi havaita ajossa moottorin hioutumista.
Nyt kahdeksansadan kilometrin jälkeen kokonaisvaltainen tuntuma on aivan eri luokkaa, kulku on todella miellyttävää ja pehmeää.
Tästä voi todeta, että huolellisella sisäänajolla on todellinen merkitys, vaikka välillä puuduttaisikin.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Coastside

Minä se ajelin pihatietä pari kilsaa kun kokosin koneen, lähinnä että ne unohtuneet työkalut varisee sinne. Lukkopihdit löysin. Muuten en viitsi hissutella. Lämmityskäytöt tiedän hyväksi tavaksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04