Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian / Solifer käy kuin traktori

Aloittaja Typhoon, 25.05.15 - klo:19:50

« edellinen - seuraava »

jwalk

Zonen puheisiin on tällä kertaa helppo yhtyä. Virivarasta olen useamman pyttysetin ostanut, eikä valittamista niissä.
Tajusitko katsoa, että missä kunnossa lohkon laakeripesä?
Meinaan, että jos laakeri päässyt jossain välissä jumahtamaan ni pesähän silloin piloilla ja väljä..

konenikkari

#16
Lainaus käyttäjältä: Typhoon - 28.05.15 - klo:15:13
Avasin eilen moottorin. Pahaan kuntoon oli laakeri mennyt. Kuulien välinen niitattu tukikehikko oli rikki ja teräksenpaloja joka puolella öljytilassa. :o

Sylinteri oli todella siisti ja hoonausjäljetkin vielä kulumatta. Männän helmoissa molemmin puolin läntti vähän kulunut. Ehkä tilaan samalla uuden isomman sylinterin kun kone on kerran auki. Mitä suosittelette Aliexpress, GY6-motor.de vai virivaran setti?

Rakenna ensin toimiva perusmoottori, ja korvaa ja käytä kaikissa laakeroinneissa parempilaatuisia laakereita.
Kiinnitä erityistä huomiota esim. öljypumpun toimintaan ja oikeaan öljylaatuun ja määrään.
Ja jottei nyt aivan lohkot uusiksi menisi,jos laakeripesä on kulunut löysäksi, nykyisillä laakeriliimoilla voi "täyttää" yllättävänkin isoja välyksiä.
Syytä on, antaa ko. liimojen kuivua n. 1vrk ennen kapineen käyttöönottoa.
Kun perusmoottori on osoittautunut luotettavaksi, osta sarja joka ei ole halvin eikä kallein, pienitehoisin/tehokkain.

Runkolaakerivaurio on merkki siitä että jossain vaiheessa öljy ollut vähissä tai öljy on ollut vääränlaista.
Toki myös valmistusvikainen laakeri on yksi mahdollisuus.
Variaattorin puoleinen laakeri voi särkyä myös jos variaattori on pitkään ollut vailla huoltoa.
Paljonko on kilometrejä mittarissa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Typhoon

Soliferissa oli käytetty 2Tahti öljyä aiemmin! Siis moottoriin oli pantu bensiiniin sekoitettavaa öljyä.  ::) Sitä oli kuulemma paikallinen Neste myynyt kun edellinen omistaja haki öljyä. Ostin mopon ihan äsken viidelläkympillä, kun se oli ihan siisti päällepäin.

Taidan ostaa tämän sarjan kumminkin:
http://www.gy6-motor.de/Performance-Kit-3-Cylinder-cylinder-head-82ccm-50mm-including-valves-with-SLS-GY6-4-stroke-engine-139QMB-139QMA

Mitä kaasutinpuolelle pitäisi tehdä? Vakiokaasutin on kai noin 17mm CVK? Imukurkku on ainakin 16,5mm. Voisiko sillä lähteä alkuun?

Myöskään pakoputkeen en ajatellut tehdä nyt mitään.
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

konenikkari

#18
Ok, tuo aiempi 2T öljyn käyttö kyllä selittää montakin asiaa.
Älä tee montaa muutosta samalla kertaa.
Sylinterin vaihdon myötä kasvaa ilman virtausnopeudet, jolloin sama kaasutin saattaa toimia jopa paremmin kuin alkuperäisessä sylinterissä, tai isompi kaasutin voi toimia huonommin kuin se pieni.
Pakoputken loppupäästä jos löytyy reikä jonka pintaala on noin puolet imupuolen ahtaimmasta kohtaa, saattaa polttoainetalous olla kohdillaan  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Typhoon

Lähes 12000km siis mittarissa ja laakeripesät säilyneet hyvinä.
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

jwalk

Juuh, syy-yhteys löyty. Niin, tosta setistä. Siinä on varmaan vakioventtiilit kannessa. Ts. Isommasta kaasarista et hyödy. Vakiokaasari pelaa oikein hyvin, kun saat sen säätöihin. Suutinsarja on kannattava ostos.
Mulla on kiinni 24mm kaasari, tosin isoventtiilikannessa,yms.. v*******nen oli saada säätöihin, mutta vihdoinkin pelaa kuin unelma.

Typhoon

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 28.05.15 - klo:19:31
Juuh, syy-yhteys löyty. Niin, tosta setistä. Siinä on varmaan vakioventtiilit kannessa.

Luulin että siinä olisi isommat, kun se on joku "performance head", mutta sitä ei kyllä mainita.
http://www.gy6-motor.de/Performance-Cylinder-head-50mm-82ccm-including-valves-with-SLS-139QMA-GY6-50cc-4-stroke

Toimisiko vakiokansi sitten tämän sylinterin kanssa?
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

jwalk

#22
Vakiokannella tulee ongelmaksi julmat puristukset,,jotka eivät välttämättä lupaa pitkää ikää, nakutusongelmat...Tosin voihan puristussuhdetta laskea. Helpoin keino on lisätä alapääntiivistettä, tosin siinä ongelmana nokan ajoituksen muuttuminen ja nokkaketjun pituuden loppuminen. Yhdellä ohuella(0,5mm) normitiivisteellä ei merkittävää ongelmaa.
Toinen vaihtoehto, tai edellämainitun lisä on männästä työstäminen. Siinähän ei edellämainittuja ongelmia tule.
Itse päätynyt ohueeseen ylimääräseen alapääntiivisteeseen ja tarpeen mukaan sitten männästä pois.
Niin, pitää muistaa, että noissa halvoissa palikoissa on aika isot toleranssit ja AINA pitää tehdä koekasaus ja vaikka purukumilla välykset tarkistaa.
Itse olen sen tarpeellisuuden saanut karvaasti oppia...

Typhoon

Hyviä ohjeita. Miksi et ole ottanut vakiokannesta ainetta pois, vaan männästä? Puristuspainemittari löytyy, mikä olisi sopiva paine jos tuon 82cc pytyn tilaisi.
http://www.gy6-motor.de/Performance-Cylinder-50mm-GY6-engine-82ccm-139QMA-/-139QMB-4-stroke-engine
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

jwalk

#24
Männästä olen ottanut, kuin myös tarpeen mukaan syventänyt venttiilitaskuja. Männän työstäminen järkevämpää, jos menee persiilleen, niin mäntä yleensä halvempi kuin kansi.
Syy miksi jouduin viimeksi noin tekemään, oli kun asensin ns. Stroukkikampuran, eli lisää iskunpituutta.
Puristuksista.. no ihan lonkalta heitän, et alle 12:1 ois hyvä jäädä. Vakiokoneessa kait jotaa 10:1
Muistaakseni joku oli laskenut 82cc + vakiokansisetille 16:1 puristukset.
Tosin olen kuullut monen ajaneen kys. setillä ilman kikkailuja pitkään ongelmitta. Ne toleranssit...
Esim. mulla: GY6 motorin 90cc pytty vs. virivaran myymä 90cc..0,7mm eroa korkeudessa. Se on paljon ku mennään limiiteille
Lisätään vielä, että tulee hurjilla puristuksilla sähköstartti hyödyttömäksi...Ei taho jaksaa

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 28.05.15 - klo:21:03
Muistaakseni joku oli laskenut 82cc + vakiokansisetille 16:1 puristukset.
Mulla oli sellanen satsi. Pikkuvenainen kansi siinä sarjassa oli, mutta kanavat hiukan paremman muotoiset mitä vakiossa. Tämä vissiin on se "performance versio". Siis pikkuvenaisen. Palotila oli vakion kanssa sama. Mäntä siinä setissä oli kupera kun monesti 82cc männät on koveria. Koveralla sen sarjan rutut oliskin ollut järkevät mutta tolla kuperalla ne oli hiukan yli 16. Eli kannattaa vähän vilkuilla valmiinakin myytävän sarjan palikoita.

jwalk

Tolla mun 90cc + stroukkikampurapaketille tähtäsin 11:1 puristuksiin..Enpä ole saanut vieläkään mittaria hommattua, jotta oisin todennut, mihin osu. Jos laskelma meni nappiin, niin tiivisteiden painuminen, karsta varmaan nostanut ylikin.
Startille tuplakaapelit, mut aina tuntuu,et akku ois loppumassa, vaik uusi ja täynnä virtaa  :)
Onneksi saanu ährättyä säätöihin,niin viimeistään toisella puristuksella hörähtää, kylmä tai lämmin

-Zone-

11 meni omissa testeissä myös vielä vakiolla ennakolla 82cc:llä isovenaisella mutta 12 vaati jo ennakon pudotusta. Siis ysivitosella. Muistaakseni 12,4 sain ysivitosella onnistuun kun B.a oli 4 astetta, mutta sen yli meno ei enää onnistunut. Noh, mäntähän siinä leikissä sit hajosikin kun detos palan irti ;)

jwalk

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 28.05.15 - klo:21:44
11 meni omissa testeissä myös vielä vakiolla ennakolla 82cc:llä isovenaisella mutta 12 vaati jo ennakon pudotusta. Siis ysivitosella. Muistaakseni 12,4 sain ysivitosella onnistuun kun B.a oli 4 astetta, mutta sen yli meno ei enää onnistunut. Noh, mäntähän siinä leikissä sit hajosikin kun detos palan irti ;)
Se on rajatapauksissa yllättävä ero polttoaineilla. 98 olen ajellu suosiolla, yhden tankillisen kokeilin 95e10 bensaa, ei hyvä. Meno pieneni ja olin havaitsevani pientä detoa vedätettäessä. Myös kulu melkein litran enempi/100km.

Typhoon

Laitoin mopon kasaan halvalla pikakorjauksella. Kävin hakemassa kampiakselin rikkoutuneen laakerin (6402) tilalle uuden (5€). Toinen se melko harvinainen, pitäisi tilata ebayn kautta, joten vaihdoin vain tuon varin puoleisen. Kaikki kasaan. Otin variaattorista myös prikan pois, eli nyt remmi pääsee ensiöpuolella ylemmäs ja vauhtia voi tulla lisää.

Kävi ihan nätisti. Huomenna täytyy korjata ilmanpuhdistimen ja kaasuttimen välinen putki jollain gummiputkella. Alkuperäinen oli kovettunut ja lohkesi rikki avatessa.

Täytyy katsoa noita viriosia sitten myöhemmin, jos ovat tarpeen. Aika voimaton kyllä tuntui Piaggio Typhooniin 2T verrattuna olevan kun vähän kävin ajamassa. Huomenna lisätietoja miten kulkee.
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50