Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kampiakselin laakerien vaihto (Kymco)

Aloittaja remppis, 15.07.10 - klo:02:49

« edellinen - seuraava »

remppis

Lainaus käyttäjältä: RRouta - 24.06.10 - klo:21:54
Lainaus käyttäjältä: RV - 24.06.10 - klo:21:53
Minähän ne laakerit olen vaihtanut tuohon mun kulkineeseen, hyvin ainakin vielä on pelittänyt.

Miten sait sen rattaan siitä edestä pois ensin?? Kerro miten teit sen niin on kaikille iloa:D !

Terve.
Just on työn alla Kymco johon olen vaihtamassa runkolaakereita. Tuossa se kampura makaa pöydällä ilman hammasrattaita ja laakereita. Ei ollut edes kummoinen homma ottaa irti. Ei tarvi pillejä, eikä pakkasta. Tarvitaan oikeat työkalut. Hammasrattaat lähtee ehjänä, kun ottaa ulosvetolevyn ja kiinnittää sen tiukasti ennen operaatiota. Hiukan hirvitti tuo nokkaketjun hammasratas, mutta ehjänä tuli. Samoilla osilla lähti laakerit irti. Ulosvetolevy ei mahdu kunnolla toisen laakerin taakse, mutta kunnolla kiristäessä se vänkää laakeria väkisin irti ja loppuun sitten hieman ulosvedintä kaveriksi. Jos sen on ihminen kasannut niin ihminen sen myös purkaa. Kasaus hoituu sitten prässin avulla. Ehkä pahimmassa tapauksessa riittäisi sopiva putki ja vasara.
Miksi ostaa valmis kampura ja vaihtaa se taas uuteen kun ne taiwanilaiset laakerit korkkaavat 500-10000km:n välissä eikä kukaan tiedä ajankohtaa. Nyt tulee kunnon SKF laakerit eivätkä makksakaan kuin muutaman eskon kappale.

Tarvittavat työkalut:

http://www.elkris.fi/kuvat/tuotekuvat_pienet/010_ulosvetajat/ulosvetolevy_887.jpg  
http://www.elkris.fi/kuvat/tuotekuvat/010_ulosvetajat/ulosvedin_ulosvetolevylle.jpg  
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/20/large/20-342_l.jpg

remppis

 Sitten tuli ongelma noiden laatulaakereiden kanssa. Variaattorinpuoleinen löytyi, mutta oikeanpuoleista ei löydy vaikka on käyty 4 eri laakerifirmaa läpi. Ei sitä ole merkkiliikkeessäkään. Laakerin malli on sco3a39 tai sc03a39 ja google löytää tuolla haulla jotakin, tosin ei Suomesta. Laakerin koko on sisähalk. ulkohalk. leveys. 17x42x13. Käykö tässä nyt niin, että joutuu ostamaan koko kampiakselin? Ja mistä sen saa edullisesti? Olivat mopon omistajalle kaupanneet jotain kampiakseli-nokka-akseli sarjaa yli 300â,¬ hintaan. Eihän siihen tuommoisia summia kannata sijoittaa.

Ensisijalla olisi laakeri, mutta pakko ostaa koko akseli, jos muu ei auta. Mopo on Kymco super8. Ohjatkaa minut edullisen kaupan luo ;)


yamaha

en tiedä kymco malliasi mutta mc scatterilla ois johonkin malliin kampuraa alle 100e tässä linkki  http://www.mc-scatter.com/skootterien-varaosat-c-23_50.html

Coastside

6303x3-3/PS 17*42*13

Tuntuu olevan vain kiinassa valmistettava koko ainakin hakujen mukaan. 15 mm akselilla olisi yleinen koko.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Jarkko-

Joku mitta tuossa laakerissa varmaan saa heittää jolloin vastaava vois löytyä eli onko laakerin paksuus pakko olla 13mm?

JaakkoFagerlund

Kyllähän noita 17x42x13 laakereita löytyy helpostikin, ainakin ulkomailta:

http://www.google.fi/#hl=fi&source=hp&q=ball+bearing+17x42x13&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=297fd8b1e0e1b74e

Tiedä sitten mitä on postikulut tänne Suomeen...
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Coastside

RS (rubber sided) tarkoittaa kumisuojattua joko toispuoleista tai molempia.

Aprilia scarabeon kampuran laakeri 17x42x13, 16£
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

remppis

 Moottorin malli on KL10. Näyttää kyllä just samalta kuin nämä kiinalaiset. Ainakin kampiakseli on aivan samannäköinen.
Leveämpi laakeri mahtuu, jos sorvaa ö-pumpun käyttörattaasta tavaraa pois. En kylläkään omista sorvia, mutta voihan sen lyhentää vaikka sahalla tai hiomalla. Se on niin tiukka sovitus kampiakseliin, että tästä tuskin on haittaa. Päittäisvälystä tuossa koneessa on senverran, että millin leveämpi sinne mahtuisi huoletta. Tai miksipä ei milliä kapeampi, kun laittaa laatulaakerin sinne niin kestäähän se ja tulee juurikin sinne vähemmän rasitusta olevalle puolelle.

Tuo Aprilian laakeri olisi just oikea, mutta helpointa olisi asioida kotimaisen firman kanssa.

JaakkoFagerlund

Anteeksi etten ymmärrä, mutta millä tapaa kotimaisen firman kanssa asiointi on helpointa, mikäli siltä ulkomalaiselta löytyy nettikauppa ja hyväksyvät yleisimmät maksuvälineet? Tähän mennessä kaiken ulkomailta ostellut ja tulee postin kautta suunnilleen samassa ajassa kuin Suomestakin tilatessa, usein myöskin huomattavasti halvemmalla.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Samppa

Eiköhän se ole monella, varsinkin vanhemmalla, kielieste ja sehän korostuu varsinkin tilanteessa, jos joutuu jostakin reklamoimaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Walle

Lainaus käyttäjältä: remppis - 16.07.10 - klo:14:52
  Leveämpi laakeri mahtuu, jos sorvaa ö-pumpun käyttörattaasta tavaraa pois. En kylläkään omista sorvia, mutta voihan sen lyhentää vaikka sahalla tai hiomalla. Se on niin tiukka sovitus kampiakseliin, että tästä tuskin on haittaa. Päittäisvälystä tuossa koneessa on senverran, että millin leveämpi sinne mahtuisi huoletta.
Kyllä siellä välystä pitää olla eri lämpölaajenemiskertoimien takia.
Jos täysin päittäisvälyksettömän haluaa niin pitää lukita toinen laakeri ja varmistaa toisen liikkuminen.

remppis

Lainaus käyttäjältä: Walle - 16.07.10 - klo:16:03
Kyllä siellä välystä pitää olla eri lämpölaajenemiskertoimien takia.
Jos täysin päittäisvälyksettömän haluaa niin pitää lukita toinen laakeri ja varmistaa toisen liikkuminen.

Välystä kyllä, mutta harvassa koneessa millien välyksiä ;D Pappiksessakin laitetaan shimmilevyillä välykset todella pieneksi. Toinen laakeri oli kyllä rikki, mutta ei se sivuttain liikkunut oikeastaan yhtään, äänsi vaan ilkeästi. Lienee laskeneet lämpölaajenemiskertoimet kerralla kymmenkertaiseksi ettei varmasti tarvitse alkaa etsimään lohkonpuolikkaita vastakkaisista suunnista.
Nehän on kampuran limputkin kuin raastinrauta. Joku jämäpala lienee löytynyt pajan nurkasta josta on sitten sorvattu kampura. Senverta hintsusti ollut poistettavaa, että parissa kohtaa ei ole koneistettu ollenkaan, kun on ympyrää yritetty tehdä.

Walle

On ne vaadittavat välykset pappatunturissakin yllättävän suuria. Mut joo kaikkihan kasaa nekin ilman välyksiä ja silti toimii. Kai toi alumiini antaa periksi lopulta.

remppis

Lainaus käyttäjältä: Walle - 17.07.10 - klo:01:32
On ne vaadittavat välykset pappatunturissakin yllättävän suuria. Mut joo kaikkihan kasaa nekin ilman välyksiä ja silti toimii. Kai toi alumiini antaa periksi lopulta.

http://www.vmpk.fi/forum/index.php?PHPSESSID=vua5t1et6mqbso92b6qsepfgl5&topic=37009.15


Walle

Niinpä. Aina purkaessa ja asiaa tutkiessa on laakerit oudosti kuluneet. Joustaa sekin alumiinivalu jonkinverran tiettyyn rajaan.
Mutta eiköhän pidetä ne valut ihan alkuperäsissä mitoissa, kun ei tosta välyksestä mitään haittaakaan ole.
No pappatunturissa muka haittaa kytkimen toimintaa jotenkin.