Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Ei siellä kyllä mitään syytä näy miksi juuri tuosta paikasta turpoaisi tavallista enemmän.
Tarkottaakohan toi teksti HM50 sitä että olis jotain tekemistä Honda Motorin kanssa?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k


-Zone-

Viri ja varaan näemmä tullut pd21j kaasareita. Oikea koko tuolla on 18mm (poraus pyöreä ja luisti 20mm), vaikka onkin merkitty 21mm. Järkyttävä hinta vaan kaasarilla. Näkyy olevan tullut 90cc:lle 52 mm korkeapuriste mäntääkin. Aika hervoton on patti päällä. Mitkäköhän puristukset tolla irtoaa.. Mäntäpainokaan ei taida olla enää ihan pieni.

joni_k

Ei kovin pitkäkestoinen moottori tolla männällä taida tulla. Oon tossa miettiny että sylinteri tilavuutta kun suurentaa niin laskeeko kierrokset jolla optimaalinen huipputeho saavutetaan.?

openflow

Huipputehon kierrokset laskee suunnilleen samassa suhteessa mitä tilavuutta lisätään. Tästä syystä esim 90cc:llä on pakko käyttää suurempia venttiileitä ja mielummin vielä erilaista nokkaa.

Aika paljon noita kampuroita pamahti Tommilla, joka ~80cc:llä ajeli korkeilla puristuksilla -- laakerit ei kestäneet.

Jari96

kuinkas paljo tiivisteitä laitetaan 44mm pytylle?

-Zone-

#1071
Lainaus käyttäjältä: openflow - 21.07.14 - klo:23:56
Aika paljon noita kampuroita pamahti Tommilla, joka ~80cc:llä ajeli korkeilla puristuksilla -- laakerit ei kestäneet.
Mä olen alkanut vähän kallistuun siihen että puristukset ei niihin laakereiden kestoon ole syypää, vaan mäntäpaino. Kampiakseli on tasapainotettu 50% mäntäpainoon ja mitä olen noista omia mäntiä punninnut, niin ainakin mulla on 82cc ollu jo selkeesti painavampia. 72cc:lla ero vakioon ei ole vielä järin suuri. Olen nimittäin käyttänyt 72cc:lla kovempia puristuksia mitä 82cc:lla täysin ongelmitta.

Coastside

Isolla pytyllä kierrokset täytyisi rajoittaa 6500 joka sallisi sen parhaiden puolien käytön suht. kauan. Puristus-suhdekin kohtuulliseksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

-Zone- taitaakin ajella sillä kiinanihmeellään vain kortteliajoa.. Kyllä mullakin kesti 82cc pattipäämäntä paikallista cruisailua, mutta kun lähti ajamaan pitkää matka-ajoa, niin kolinan saattelemana useimmiten tultiin takaisin.

Nyt on tasapäinen mäntä ja ainakin yhden pitemmän reissun olen tehnyt ja hyvin on kampura kestänyt. Mutta eipä näistä koskaan tiedä, saattaa hajota seuraavalla reissulla. Sittenpä tuon näkee.

57gr painaa 72cc mäntä ja 82cc mäntä painaa 77gr, joten onhan noilla painoeroa. Tiedä sitten onko sillä merkitystä. Joka tapauksessa aina hajoaa varinpuoleinen laakeri.

konenikkari

Sytytysennakko taitaa olla ratkaisevassa asemassa.
Onko virittäjistä kukaan katsonut mikä ennakko on eri kierroksilla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

#1075
Joo suurimmaksi osaksi tosiaan lähinurkissa, mutta muutamia pidempiä reissuja on tolla tullut pakonsanelemana vedettyä. Pysyi jopa ihan nipussa. Toisaalta nykyään melkeinpä tietää mikä leviää jos leviää ja siihen on aikalailla osannut varautua. Toinen kone on mulla kokoajan valmiina jos suurempaa tulee niin saa vain vaihtaa koko roskan ja korjailla sitä romua kun jaksaa. Tien päällä se varakone tosin ei auta. Se variaattorin puoli käy kuumempana ja sinne saattais olla poikaa C4 tyypin laakeri jo alkujaankin.

Se korkeamman puristuksen tuoma kovempi palopaine kuormittaa kampiakselia aina samaan suuntaan, liiallinen mäntäpaino molempiin suuntiin ja syklin taajuus yli tuplaten palopaineeseen. Amplitudit on tietty toki kylläkin eri suuruiset joten sikäli niitä on vähän huono verrata, mutta se männän liiallinen paino yhdistettynä vakiokampuran tasapainoitukseen ei silti ole ihan merkityksetön juttu. Eteenkin jos koneen kierrokset huutaa jossain 10krpm. Siinä on jo aika ravistus kun noilla mäntänopeuksilla se männän "paino kasvaa" hitausmomentista johtuen tuntuvasti kuolokohdissa.

Seuraava 82cc mäntä minkä pistän kiinni on reilusti kevennetty. Tavaraa otin männäntapin sisältä kun sieltä sitä lähtee helposti suhteellisesti enemmän kuin kevyemmästä männästä (ei ollut ihan kaikkein nopein operaatio vinguttaa). Saa nähdä tunteeko persauksessa tasaisempana käyntinä ja miten kone kestää kierroksia. Tietynlaista loputonta empiiristä kestävyystestiä tää kiinanromujen kanssa on vielä näin vuosien jälkeenkin :) On tässä silti väkisinkin jotain oppinutkin :D

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 22.07.14 - klo:09:32
Sytytysennakko taitaa olla ratkaisevassa asemassa.
Onko virittäjistä kukaan katsonut mikä ennakko on eri kierroksilla.
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 02.08.13 - klo:12:20
Muistaakseni nykyisessä 72cc setissä pikkuvenakannella se on 10,8:1 ja yli 11 mentäessä olen joutunut välillä tiputtaan jo sytytysennakkoakin riippuen vähän miten muotoiltu palotila on ollut (mulla on siis useampia pikkuvenakansia). Harmittavasti se tarkoittaa käytännössä koko ennakkokäyrän muutosta siirtämällä perusennakkoa myöhäisemmälle, kun sytkä ei mahdollista sytytyskäyrän muutosta. 82cc setissä (pikkuvenakansi) 11,5:1 rutuilla 4 asteen perusennakolla testiajo meni vielä ok, mutta vakioennakolla mäntä detos paskaksi. (Gasona 95). 10,5:1 rutuilla se pelas palotilaltaan siistityllä pikkuvenaisella kannella vakioennakollakin vielä ongelmitta.
Eli kyllä stroboskoopin kanssakin on tullut heiluttua. Nykyään käytössä isovenainen kansi joten siinä mielessä nuo ylläolevat puristussuhdetestit ennakoineen on historiaa. Isovenainen näyttää sietävän ihan eri ennakoita. Kansien palotilojen muotoilua pystyn jossainmäärin nykyään mittailemaankin : http://www.mediafire.com/watch/jbh6bvdh9xvj5rw/Virtauspenkki.mp4

joni_k

Lainaus käyttäjältä: Jari96 - 22.07.14 - klo:01:08
kuinkas paljo tiivisteitä laitetaan 44mm pytylle?

Normaali määrä tiivisteitä eli yksi joka väliin. On muuten eroa tiivisteissä. Virivaran pytyn mukana tuli ohut kannentiiviste ja gy6motorin pytyn mukana melkein tuplasti paksumpi.

Jari96

nakutusta pelkäsin, laitan sit vain normit tiivisteet

tohveli

Lykkäsin 72cc fudeen kiinni ja rauhaisaa sisäänajoa suoritan. 0-35km/h löytyy vääntöä ihan ok mutta siitä etiäpäin tuntuu nuha iskevän. Puolkaasulla 40-45 tasasella ja talla pohjassa just ja just 50. se viimonen puol kaasu ei tunnu oikein  vauhissa. Äänet kyl muuttuu törinäks.

Daywalker-75

Nyt on 82cc + isovenakansi saanut kilometrejä 700 ja hyvin pyyhkii. Olen ajanut neljä pitempää keikkaa, joista kaksi oli +150 km ja kaksi oli noin 50 km. Keskimääräisen matkanopeuden ollessa 50 km/h kone käy tosi hiljaisilla kiekoilla. Skode vinguttamalla ottaa se vajaan 70 km/h. Noilla pidemmillä lenkeillä olen pitänyt pienen olut-tauon puolessa välissä.

Itse ei voi olla kuin tyytyväinen nykyiseen menoon. Tommin kanssa joskus vertailtiin bensan kulutusta ja annoin lukuja sisäänajon aikaan ja onhan se kulutus kovempi kuin se 2,6 l satasella. Heittäisin sellaisen ~3 litraa olevan lähempänä totuutta.
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"