Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

kani

Lainaus käyttäjältä: Skodesetä - 05.03.12 - klo:17:53
Alkoi nälkä kasvaa syödessä. Sain skodeni toimintakuntoon ja nyt pitäisi hakea jotain piristettä näin kevään korvilla. Koska olen aloittelija, seuraavan sivuston ohjeistus kuulostaa hyvältä http://scootdawg.proboards.com/index.cgi?board=discussion&action=print&thread=3454

No joo nälkä olis tosi iso mut jos malttais vähän..

Coastside

Lainaus käyttäjältä: ramba - 05.03.12 - klo:19:33
Kaverin solikka missä on vielä prikka paikoillaan mutta cdi:n kierroksen rajoittimen johto katki niin alamäkeen 74km/h gepsiin ja suoralla 70km/h :D Vaihtelee todella paljon noitten kiinanihmeiden huiput.
Jaa taisi yksi vehjes olla varisäädöissä niin että 69 digillä meni alamäkeen, mutta vari toimi muuten huonosti hihnan nousteesa hyvin ylös.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

InsOmnia

Ja huippuihin vaikuttaa myös perän välitys. Tiuhalla välityksellä turha haaveilla yli 65km/ huippuja.

tommi

#633
Jep, jos huippuja haetaan niin välitykset ensin kuntoon. On ihan turha laittaa jotain 82-90cc pyttyä skodeen jossa on tiuhat, 1:15 välitykset, kuten monissa kinkeissä on. 82cc pytty, isovenakansi, 19mm kaasari ja 1:11 välitykset on hyväksi havaittu yhdistelmä. Ei syö paljon bensaa ja kulkee 80km/h tasasella. Ja ennen kaikkea, kestää kovaa ajoa.

P.S. Olen ajanut polkupyörällä alamäkeen 80km/h. Alamäkinopeuksiin ei kannata kiinnittää niin paljon huomiota..

Coastside

#634
No, se alamäki kertoo mitä se kulkisi tasaisella jos tehoa saa tuplasti lisää. Välityksiä saa harvennettua panemalla joko isompaa pyörää tai pienipyöräisen rattaat isopyöräiseen.

Fillarilla 80 on kyllä suoritus missään. Kisa-ajajat ajaa 110 poljinkierrosta min. 35 - 50 kmh tasaisella (ylävartalo vaaka-asennossa). Vikkelä saa olla 80 ajaakseen mäessäkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#635
No, alamäet mennään kyllä ihan painovoimalla alas, ei niitä poljeta. Tour de Francella taitaa olla ennätys jotain ~120km/h. Tossa kaverit menee tosin "vain" 100km /h.

http://www.youtube.com/watch?v=0tFpNsZXWgc&feature=related

Ja tossa joku maallikko samaa vauhtia.

http://www.youtube.com/watch?v=QgegzwkBY9k&feature=related

Mutta jatketaan pyttylinjalla.

Skodesetä

Tein maallikon pohdiskeluja. Jos mennään yli 70cc koneisiin ja kannen kanavat ovat kunnossa, on järkevää sijoittaa reisimpään nokka-akseliin?
Vauvanaskelin on päästy liikkeelle.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Skodesetä - 08.03.12 - klo:22:43
Tein maallikon pohdiskeluja. Jos mennään yli 70cc koneisiin ja kannen kanavat ovat kunnossa, on järkevää sijoittaa reisimpään nokka-akseliin?
Aino ongelma tuossa lieneekin se, että mistä sellaisenkin löytää. Liikkeet myyvät mitä sattuu ja Jore pyytää maltaita, ehkä toimivasta. Itse tiputin nokka-akselin hankintalistalta ja jos joskus tekee mieli heittää rahaa roskikseen, niin saatan virinokan ostaa, en muuten.

kani

Osaako ne tuolla GY6-motorilla suositella jotain nokka-akselia heidän pytty+kansi settiin?

Eihän tollanen nokka mitä Jore tekee ole vaikea tehdä itsekään jos on pääsy prässin ja sorvin ääreen. Wandamotorilta A11 125cc nokka, n. 40e muistaakseni ja sitten koneistusta jotta saa sen sopimaan vakionokan paikalle. Uskoisin että pitää olla 80/90cc pytty sen kaverina ja isovenakansi.

Youtubestahan löytyy videoitakin mistä pitää ottaa mitäkin pois että saa nokan sopimaan.

tommi

Gy6:ssa tuskin osaavat suositella mitään kun eivät tunnu tietävän edes itse mitä myyvät, koskaan ei voi olla varma mitä sieltä tulee paketissa.. Jore pyytää muistaakseni satasen noista itse sorvaamistaan nokista ja onhan se aika kova hinta mutta jos haluaa saada moposta täydet tehot niin miksei sitten uhraisi sitä saturaista. Itse mietin vaan että kuinkahan mahtaa kone kestää noita nokkia, eikös Jorella pamahtele koneet tuon tuosta? Ja mitä lienee kulutuskin.

Itse panisin jäitä hattuun ja tyytyisin ihan kaupan virinokkiin, kyllä niilläkin selvän eron huomaa 82cc pytyllä ja isovenakannella. Muussa tapauksessa ei maksa vaivaa.

-Zone-

#640
Joren tekemistä nokista ei ole oikein mitään faktaa missään. Jorehan kun ottaa niistä nostoakin pienemmäksi, lopullisista asteista ei ole mitään tietoa jne ja onko siinä pinnan jälkikäsittelykään hiontaa kummallisempi ...

Uusi nokkahan kuuluisi lisäksi joka tapauksessa ajaa sisään oikealla nokkarasvalla. Asia, joka tuntuu nykypäivänä olevan suurimmalle osaa mopopojista täysin uusi juttu, kuten sekin että rasvan lisäksi oikeanlainen nokan sisäänajokin olisi hyvä tehdä. http://www.uscenter.fi/kauppa/tuoteinfo.php?tuoteid=743

Itseäni kiinostaa kaikkein eniten säädettävä jakopää. Vakio/myytävät virinokat muuttuisi heti paljon käyttökelpoisemmiksi, kun niitä pääsisi itse aikaistamaan. Toki se olisi plussaa noissa jorenkin tekemissä nokissa, mutta minä sijoittaisin roponi nokan sijaan säädettävään jakopäähän.

E: Pikavilaisulla tuolta löytyy yksi nokkavalmistajan tekemä ohje autoille (4's viesti) http://www.mustangclub.fi/board/viewtopic.php?f=9&t=5138

kani

En tiedä miten Jore nykyään tekee ne nokat, mutta ainakin niissä ekoissa videoissaan se ei nostoon koskenut vaan ainoastaan modasi sen nokan että sai kiinni. Ja sehän on nostoksi sanonut silloin saman kuin mitä wandamotorin sivuilla on nokalla nostoa. Joistain kansista joutui jopa hieromaan tavaraa pois että tuo isonostoinen mahtui pyörimään. Ekalla nokallahan se taisi rikkoa koneen pakokaasutesterissä 15000rmin nopeudella (mitähän järkeä konetta oli paikallaan kierrättää edes 10krpm saatikka 15k..).

Eihän tollasen säädettävän hammasrattaan askartelukaan olis mikään älytön projekti. Kas kun Jore ei oo semmosta vielä tehnyt kun näkyy uusissa videoissaan olevan tekemässä isoa läjää noita nokkia ja on pääsy sorvin ym äärelle. Mut en usko että ne satasella/kpl on mikään menestysartikkeli.

Hahhaa, olispa härskiä koneistaa alumiinisia säädettäviä nokkapyöriä  ;D

Eniten hyötyä käytetylle eurolle taitaa saada 80 pytystä ja pitkistä väleistä, kannen siistimisestä ja vakiovermeitten imu/pakopuolen ahtaumien poistosta. Sekä tietysti ne säädöt ihan viimesen päälle kuntoon. Viimesen päälle nokka jos on 100e ja isovena kansi toisen 100e niin alkaa jo mennä hölmöilyksi koko homma  ::)

Mitä on näkynyt tietoa virinokka vs vakionokka niin erot käytännön suorituskykyyn on liki olemattomat, tai luulen ettei persdyno riitä niitä kunnolla havaitsemaan. Tietysti kulkee niin saatanasti kun on kallis virinokka, varsinkin jos se maksoi satasen :D

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: kani - 09.03.12 - klo:20:10
En tiedä miten Jore nykyään tekee ne nokat, mutta ainakin niissä ekoissa videoissaan se ei nostoon koskenut vaan ainoastaan modasi sen nokan että sai kiinni.
Jeps ja juuri sen konerikon vuoksi alkoi sitä nostoa vähentämäänkin, kun epäili että venajouset pohjaa.
Nokan aikaistamisella olen ennekin muuttanut koneen luonnetta. Esim. Ai kun tuli nami alavääntö 1984 malliseen Honda XL 125 koneeseen, kun nokka pyöri hampaan aikaisella. Männän venataskua piti kyllä vähän jyrsiä, jotta meni ympäri naputtamatta. Nuorempana kun touhuttiin noiden woortin oohoosee ja kenttiläisten kanssa niin se säädettävän jakopään merkitys opittiin aika pian. Virinokkaa kun oli turha ruuvata kiinni ilman sitä.

Coastside

Noston lisä ei vastaa venan koon kasvua. Tehoa nostava nokka muuttaa moottoria aina toisella kierrosalueella heikommaksi. Kyllä sen virinokan ajossa huomaa potkuna ylemmillä kierroksilla, mutta lähdöt ovat heikompia kuin perusnokalla. Tietysti jos iso pytty lisää vääntöä yleensä, se ei haittaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

VariJari

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 09.03.12 - klo:17:27

Uusi nokkahan kuuluisi lisäksi joka tapauksessa ajaa sisään oikealla nokkarasvalla. Asia, joka tuntuu nykypäivänä olevan suurimmalle osaa mopopojista täysin uusi juttu, kuten sekin että rasvan lisäksi oikeanlainen nokan sisäänajokin olisi hyvä tehdä. http://www.uscenter.fi/kauppa/tuoteinfo.php?tuoteid=743


Eihän tuo nyt pidä paikkaansa näiden venttiilikoneistolla.. en ole kuullut että näissä nokat juurikaan alkaisi jyrsiytyä mutta pyöriviksi tarkoitetuissa nostajissa esim. noissa vanhoissa jenkeissä taas se on pakko saada se nostaja pyörimään tai nokka kulahtaa nopeasti (ja on niitä kulahdellut vaikka on rasvat ollutkin käytössä.. herkkää touhua.. rullanokat ei moisia sisäänajoja tarvitse)

Joren nokkahionta on vähintäänkin epäilyttävää, toimikoon tai ei niin en tuollaisella käsin hionnalla nostoa pudotettua ja pintakäsittelemätöntä nokkaa ostaisi. Aikaa sitten paikallinen viripaja olisi koneistanut ja pintakäsitellyt DR600 nokan uuteen uskoon oikeilla menetelmillä varsin asiahintaan.
Toinen pointti se että 125-150 viri nokkaa vertasin narakun 50+ koneen nokkaan niin liki identtinen oli.. no, onhan toki joku tietty Axx nokkamalli toki niin hurjalla nostolla että ei sovi vakioventtileillä pyörimään mutta ei se sekään autuaaksi tee :)
Harrastelussa: bt49qt-12