Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Daywalker-75

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 10.08.11 - klo:13:17
Lainaus käyttäjältä: Daywalker-75 - 10.08.11 - klo:07:40
..Mites sitten nuo männänrenkaat... Laitetaan siis 1/3 toisiinsa nähden, tällä selvä?
..oli männässä imupuolella jo selviä kulumajälkiä ja haluaisin estää sen tapahtumisen uudelle sylinterille.
..käskettiin laittamaan siihen pytyn kyljessä olevaan reikään ruuvi, mutta tarkemmin katsottuna ei siinä reiässä ole "läpireikää", eikä edes kierteitä..
http://youtu.be/bsWdRymPCuA
Ne männän helmaan tulevat jäljet tulee oikeastaan kaikille. Ainakin jokaisessa 50cc männässä on mitä olen nähnyt, mutta sylinterit yleensä kuin uusia.
Siitä pytyn reiästä, että mulla on 72cc ja 82cc sylinterit eikä kummassakaan ole sitä reikää porattu auki. Toisilla se on ollut.

Itku olisi kyllä päässyt jos tuon ohjeen mukaan niitä männänrenkaita olisi nysvännyt. Ne nyt on "suht" lähelle tuota.
Kyllä se tälle sialle välttää...

Kävi muuten tuolla jampalla hiukka kätevämmin kuin minulla...

Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

Timo

Tuli äsken soitto scotfordin jussilta kun oli unohtanut lähettää takavariaattorin minulle.

Tuli sitten puhuttua 20 minuuttia viritys ohjeista :)

Oli vienyt vähän pidemmälle vakiokannen kanavien työstöt.Oli jyrsinyt imu ja pako puolelta venttiili-istukoidenkin ympäriltä tavarat pois.Nehän vie aika paljon tilaa sieltä kanavista.Auttoi kuulemma todella paljon.Venttiileitäkin keventänyt,mahtaakohan kestävyys kärsiä.

Sanoi että tulee jossain vaiheessa varmaankin opetus videota eri virityksistä,mainitsi juuri Jore1961;sen,jonka videoissa itse kaikki kansi työt ja jne,ei kaikki tarvittava näy katsojille.Ovat kavereita kuulemma,jonkin sortin pientä kilpailua aina :)
Jos neuvoja tarvitsee,sanoi että soittoa vain sinnepäin,numero löytyy internet sivuilta.Päivystävä "neuvomis" numero.

Tässä tuli katsottua imukurkun halkaisija isovenakantta odotellessa 72cc kaveriksi.Eikös halkaisija ollut yleensä 16mm? Tuossa virijavaralta saadussa uudessa imukaulassa oli mitattuani 17,5mm. Tuli sekin viilailtua 18mm;ksi.Suutin kokeilu kannen kanssa on 95.Nyt 92.



Espi

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.08.11 - klo:16:53
Jos pienentää palotilaa laskemalla kantta on tarkistettava onko venttiilien avautumiseen tilaa. Siihen  vaha käy hyvin mutta männän päälle reilu kerros jotta näkee venan jäljestä montako millia jää varaa laskea. Niin iso työstö onnistuu vain jyrsimellä ja maksaa ehkä saman kuin kansi.

Palotilan tilavuus taas selviää tukkimallla tulpan reikä ja eristämällä kelmulla, täyttämällä se steariinilla ja vuollen tasaan. Sen voi sitten leikata kahtia ja verrata valoksia keskenään. Poikkileikkauksen pinta-alojen suhde on myös tilavuuden suhde.
Mulla on toi kannen laskeminen juuri työn alla ihan kotikonstein. Suurimmat ensin pois epäkeskohiomakoneella. Kone syö kuitenkin enemmä särmien vierestä, joten loppullinen oikaisu käsipelillä. Santapaperi lasi tms suoran levyn päälle ja kantta hiotaan sitä vasten ensin karkealla ja sitten pikku hiljaa hienompiin papereihin vaihtaen. Paperin vaihdon jälkeen kannattaa hiomasuunta vaihtaa, niin erottaa hyvin epätasaisuudet. Hidas operaatio toi on, mutta harrastuksiin menee aikaa...;-)
Otin myös pytyn yläreunasta 1mm, jotta puristukset ei laske vakiokanteen verrattuna, mutta sylinteriholkki on niin kovaa ainetta, että sen oikaiseminen on vielä hitaampi homma. Katsotaan, saanko tuloksia vielä ennen talvea...

Palotilan pystyy mittaamaan toisellakin tavalla: tulppa paikoilleen ja esim CD kansi tiivistyspintaa vasten, pieni rako palotilan reunaan. Apteekista saatavalla lääkeruiskulla (jossa mitta-asteikko) täyttää raosta palotilan esim vedellä. Sama mittaus syliterille männän yläkuolokohdassa. Tilavuuksien summa on palotilan koko ja kun kuutiotilavuuden jakaa tuolla, niin saa oikean puristussuhteen.   
Kyllä taksi porsaan kotiin ajaa. (Vanha Maskulainen sanaparsi)

Kymco Super 8 50 4-tahti

tommi

Lainaus käyttäjältä: Timo - 10.08.11 - klo:18:16
Tilattu on,katotaan miten pelaa 72cc kanssa.


Jep, ilmoittelehan sitten miten pelaa. Mulla on tossa toisessa mopossa (MTX-2) 72cc pytty ja vakiokansi. Vois siihen vaihtaa ton isomman kannen jossain vaiheessa.

Coastside

Kannen käsihiontaan kannattaa tehdä lisäke joka estää kannen kallistelun. Päälle pyöreä levy, joka yltää sandiksen yli, josta pintaan viisi pulttia joita säätää kulumisen edistyessä. Säädön saa vetämällä mutteri levyn sisään pultilla. Tuolla estää vinoitumisen ja pallopinnan.

Alustaan tehty tärytin auttaisi paljonkin. Sen saisi tehtyä tasohomakoneesta joita saa kympillä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#410
Jos omistaa pylväsporakoneen, niin kannen laskeminen on helppo homma. Pylväsporan tasolle lasilevy ja päälle öljytty santapaperi (öljy estää paperia tukkeentumasta(fairi käy myös)). Kantta pyöritetään pylväsporalla, mutta kantta ei kiinnitetä poraistukkaan. Vain pyöritetään konevoimin.

Helpoimmin tämä käy kun tekee paksun tangon (istukkaan mahtuva) tai pultin päähän levyn (lattarautaa), johon laitetaan kaksi tappia. Tapit voi olla hyvin pultteja. Kunhan vain pultit mahtuu kannen pinnapultinreikiin, pyörii kansi lasin päällä istukan mukana.

Pylväsporalla vivusta painamalla säädetään syöttöä, että kansi ei keiku. Pylväsporaan kytketään virrat vasta, kun on syöttövivusta ensin painettu pyöritysadapterin tapit kannen pinnapultinreikiin.

Mäin saa ilman monen tunnin työtä ja kipeitä käsiä millimetrikaupalla tavaraa pois kannesta ja sylinterin yläpäästäkin jos tarve sitä vaatii. Helppoa ja nopeaa. Viimeinen silaus tehdään käsihionnalla. Tätä kirjoittamaani juttua voi soveltaa vaikka ei ilmajäähdytteiseen baotianiin olekkaan : http://www.mediafire.com/?sgokl94hel67ho2

Coastside

#411
 Epäkeskon saa siinen laakerillä ja epäkeskeisellä akseloinnilla ja kammella sen napaan. Pora vemputtaa sitä omaa tahtiaan ja kansi kiertyy laakerin avulla kuten noissa hiomakoneissakin laikalle tapahtuu. Urautuminen estyy, onhan pylväspora yksisuuntainen. Kartiorullalaakeri kestää alkselinsuuntaista kuormaa paremmin kuin kuulalaakeri.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#412
Mä en keksi siihen oikein mitään järkevää syytä, miksi sen tarvitsisi olla epäkeskolla. Epäkeskeinen vemputus kuluttaa myös pylväsporan laakerointia. Käsiepäkeskohiomakoneessa osa energiasta absorboituu aina käsivarteen, mutta pylväsporahan ei anna samalla tavoin periksi. Metelikin hionnassa voi olla aika hirvittävä kalkatus.

Eteenkin jos pinnapultinreikiin tulevat tapit on reikiinsä hiukankin väljät. Pyörityksessä samaan suuntaan välys on aina nollissa, mutta epäkeskeisellä hiontaliikkeellä musta väistämättä tapahtuu välysten liikkumista eri kohtiin. Itse olen hionut moponkansista pois pylväsporalla pyörittäen ja homma toimi erittäin hyvin. Viimeinen hionta on tullut aina hoidettua käsin.

Toki joku voi kokeilla epäkeskorakenteellakin, mutta musta ei se ole tarpeen.

Coastside

Homman voi aloittaa poraamalla kanteen tavoitepaksuuteen pylväskoneella koloja, käyttäen rajoitinta niin saa sopivat merkit vilkuilla miten sujuu ja meneekö suoraan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Jos kansi ei keiku, suoraan se kyllä menee. Kinkki 4T kannessa voi mitata ennen hiontaa mitan sylinteritiivistepinnasta venttiilikopan tiivistepintaan. Siitä pystyy saamaan käsityksen työn edistymisestä. Toki poratut syvyysmittarit toimii myös.

Coastside

#415
Itseasiassa pora on se väline jolla säästää hikeään hyvin sille tyypillisellä työllä: Piirtää rasterikuvion kanteen ja alkaa poraamaan rajoittimella reikää niiden mukaan. Metallia katoaa lähes puolet hyvin kevyesti ja tarkasti ja hionta sujuu nopeammin, koska kolot kerää sitä mujua pois.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#416
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 11.08.11 - klo:19:20
Piirtää rasterikuvion kanteen ja alkaa poraamaan rajoittimella reikää niiden mukaan.
Aika veikeä idis.  ;)
Tietty mikäli saa pöytään tehtyä sivusyötön, niin flycut-terääkin voisi pylväsporankin kanssa kokeilla. http://youtu.be/8m0-ac3sAoY - http://youtu.be/kzT2R6luWxo ( http://youtu.be/xBx5FPVExjA :) )

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

J4NH0

Olen vaihtamassa Titan T4 (BT49QT-20B3) skodetsuun virijavaran 63cc sylinterisarjaa... tuli irroituksessa mutkia matkaan kun ei jakoketju suostu irtoamaan, vaikka on kiristin jo irroitettu... tuntuu olevan aika prkl:n tiukalla toi ketju edelleen... nousee vähäsen, mutta ei kyllä suostu irtoamaan.

Onko kellään jotain poppaskonstia/neuvoa miten jakoketjun saa irti nokasta? onko ko. skootterissa joku muukin kiristämässä ketjua tai jtn vastaavaa.

Leike XL50

Nyt kun tuo otsikko kattaa kaasuttimenkin, niin kysympä seuraavaa: Onko Narakun imukaula sellainen, että sen kanssa ei tarvitse, kuin yhden bakeliittitiivisteen kannen ja imukaulan väliin? Leikkeleen 24mm imukaula on perusmallinen gy-6 motorsilta ja sen kanssa on pakko käyttää kahta bakeliittia, että kaasuttimen saa paikalleen.. (ja toinen niistä on halki, tietenkin! >:( )

Terv, Leike