Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Solifersfr

Joo ei oo mitää mnenny kyl vääri. Tiivisteet on uusittu ku tuli sarjan mukana. Skootteri tuppaa vähä röpöttämään oli suutin sitte mikä tahansa.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: JaakkoFagerlund - 13.09.10 - klo:19:35
VariJari, kyllä se suutinkoko on pakko kasvattaa, jos koneen ilmanottoa parantaa. Itsellä oli juurikin tuo muutos, kun nappasin ahdistuksen ilmanpuhdistimesta pois, piti kasvattaa 78 -> 95 suuttimen kokoa, jotta käy oikealla seoksella. Putosi kummasti kulutuskin samalla, kun kone saa soppaa kuten pitää :)

No ei ole "pakko", olen nähnyt sen monen vehkeen kanssa. Ei se kaasari tiedä siitä ilman saannin tarpeesta mitään, se sekoittaa läpikulkevaan ilmaan sitä bensaa suuttimen/neulan avulla. Joissain tapauksissa ilmavirta voi olla huonompi laadultaa jolloin ilma/bensa suhde ei enää olekaan oikea (jollain kierros alueella tai aina) ja näin ollen pitää kompensoida suuttimella että oikea seos suhde saataisiin taas. Toinen syy voi olla vaikka puristukset, jos ne muuttuu kovasti niin voi olla että seoksen pitää olla aavistuksen rikkaampaa kuin "normi" tapauksessa.
Otetaan niinkin tylsä esimerkki kuin vanhoissa jenkkiautoissa käytettävä "viritys tai korvaus kaasutin" kuin joku Holley, tulee tehtaalta tietyillä suutinkoolla ja toimii 90% tapauksista koneissa jossa tilavuutta 250-400 kuutiotuumaa ilman pääsuuttimiin koskemista.

Skootterissa ja kevarissa olen huomannut myös että ns. vakiot toimii mainiosti, viiden pykälän nosto suutin arvossa virien jälkeen on aiheuttanut vaan rikkaana boooauksen :) Ja mun mielestä näiden kinkkien 18-19mm kaasareiden melko optimaalinen vakiokoko on 85 luokkaa ja se on toiminut aiemmassa postissa olevien virienkin kanssa.

Minua saa toki oikaista.. en ole erehtymätön :)


Harrastelussa: bt49qt-12

Coastside

Zonerissa oli tehtaan jäljiltä 18 mm kaasari jollakin suuttimella jolla se tuotti valkoisen tulpan värin eikä kone käynnistynyt helposti kylmänä. Vaihdoin 90 suuttimen niin asiat paranivat. Ostin uuden korvauskaasarin ja se sillään tuotti ruskean tulpan ja sillä käynnistyy kylmänäkin hyvin. Kulutuskin laski hieman. Suuttimen koko en ole katsonut. Tulpan väri on hyvä lähtökohta arvioihin. Teoriassa nuo ovat tasavirtauskaasuttimia, joilla ilman tiheys  säätää polttoaineseosta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Leike XL50

#243
Nyt on  gy6-motorin 90cc sylinteri kansineen ja 24mm kaasutin vaihdettu skootteriin. Alavääntöä ja kiihtyvyyttä on ihan tolkuttomasti. Naapurin 125cc kiinanskootteri jää kiihdytyksissä. Ongelmana on jo täällä aikaisemminkin muistaakseni Tommin mainitsema nakuttelu kuumalla koneella rasitettaessa. Osakaasulla mäet noustaan nakuttelematta entisen kokoonpanon vauhtia (72ccc/19mm).

Vielä on kuitenkin pari mieltä askarruttavaa asiaa.

1. Alavääntö on todella hyvä, mutta puolikaasun paikkeilla tuntuu olevan tehojen suhteen täysin kuollut kohta. Mistäs tämä ja mikä lääkkeeksi?

2. Tuon edellämainitun puolikaasun jälkeen on taas vetoja ihan hyvin, mutta käännettäessä 3/4 kaasulta täyskaasulle kasvaa vain imuäänet, ei kulku. Loppuuko tässä kohtaa kannesta virtaukset vai mikä mättää.

Virijavaran säädettävä CDI on käytössä. Sillä ennakoita on yläpäässä hieman liiaksikin, josta tuo nakuttelu tod.näk johtuu. Muutoin toiminta vakio CDI:hin verrattuna on huomattavasti jouheampaa ja meno rivakampaa. Onko tässä siis lähdettävä tilaamaan vielä ed. sarjan hintaista kantta tyyliin:

http://www.chinese-parts-canada.com/images/50cc_GY6_139QMB_NCY_Racing_Cylinder_head_50mm_52mm.jpg

Terv, Leike

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Leike XL50 - 25.09.10 - klo:10:05
2. Tuon edellämainitun puolikaasun jälkeen on taas vetoja ihan hyvin, mutta käännettäessä 3/4 kaasulta täyskaasulle kasvaa vain imuäänet, ei kulku. Loppuuko tässä kohtaa kannesta virtaukset vai mikä mättää.
Yksi mahdollisuus on, että vaatisi keskialueelle rikkaampaa neulaa. Tosin alipainetoimiseen kaasariin vaikuttavia asioita on aika paljonkin ja näissä kun tuntuu koko kaasari muutoinkin olevan lähinnä vitsi. Itse olen todennut että jos pelin saa lähtemään käyntiin kylmänä ja lämpimänä ja lämpöisenä kulkee kaasupohjassa jotakuinkin sen mitä moottorilla rahkeita on, ei kaasaria parempiin säätöihin saakaan. Alkuperäisten ilmanputsarien virtauskyvyt on myös todella aneemiset. Pitää modailla, jotta saa vastaavasti heitettyä moottorin vaatimaa suurempaa pääsuutinta.

Kummonen mäntä sulla on tuossa satsissa ? Mulla on tuo 82cc jossa on pattipää mäntä. Alkuperäisenä siinä puristussuhteet on ihan järkyttävät. (Sivulla 12 asiasta kirjoittelinkin ja sivulla 13 kuva männästä).

Leike XL50

#245
Mäntä on liki tasalakinen, pienin ventiiliviistein. Purisuksia on kyllä reilusti tälläkin..

http://gy6-motor.de/images/product_images/popup_images/3964_0.jpg

Eki

Ei ole kukaan sattunut kuulemaan, että skootterit (50cc) eivät kestä 82cc männän painoa, elikä se rikkoo kiertokangen laakerit tai kompuran ja aika nopeastikin. Itselläni kolmessa eri skootterissa, kahdessa baotianissa ja yhdessä pioggio typhoonissa. Kaveri ketä näihin on tutustunut toden teolla ja ken myy sylintereitä myös 82cc:tä, on todennut että 72cc:ssä on juuri sen verran kevyempi mäntä että se vielä ei riko paikkoja, itsellä 72cc + 19mm vakiokaasari + imukurkku ja nelivenakansi, hakkaa muuten vauhdissa tavallisella kannella olevan 82cc:n. Ei ole sylinteri ongelmia vielä ainakaan ilmennyt noin 5000km:n aikana, toki yhtä sun toista muuta pientä, kuten cdi boxin vaihtoa jne!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Eki - 26.09.10 - klo:03:04
...eivät kestä 82cc männän painoa...
Mä kevensin 82cc:n mäntää. Varsinaisesti kevennys tosin keskittyi kylläkin männäntappiin. Mäntää tiheämpää materiaalia kun on niin siitä saa helpoimmin massaa pois. Tapin laitoin pyörimään porakoneeseen ja dremelin avustuksella ohensin tappia sen päistä. Hommasta löytyy virityskirjallisuudesta enemmän juttua. Kevennys tehdään tähän tyyliin : http://img687.imageshack.us/img687/8456/image21gy.jpg

JaakkoFagerlund

Se on ihan sama mitä se mäntä painaa, jos kampiakseli vain on sen suhteen tasapainotettu. Jos ei kampiakseliin lisätä vastapainoa kun laitetaan painavampi mäntä/kiertokanki, käy se rytkytys tosiaan laakereille kun massajakauma on epäkeskeinen.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Coastside

#249
Jakauma tosin muuttuu kierron aikana. Tietysti pienempi massa kuormittaa vähemmän. Männän nopeuskin ratkaisee. Männän nopeudet ovat samaa luokkaa GP koneissa kuin 50 v sitten, mutta iskunpituuden muutos on sallinut suuremmat litratehot. Useampipyttyisessä niiden keskinäinen tasapaino on tärkeää ettei tule värinöitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Se että itsellä 72cc on tehokkaampi kuin aiemmissa skodeissa olleet 82cc sylinterit johtunee varmaankin 19mm:n kaasarista sekä 19mm:n vakio imukurkusta, eniten ehkäpä asiaan vaikuttaa neliventtiilikansi? Tehojahan vakiona ilmoitetaan 3.2kw, kun ne yleensä liikkuvat 2.2-2.6kw:n luokassa näissä kinuskeissa, en tiedä mitä hyötyä on myös iridium tulpasta mikä koneesta löytyy jo vakiona, nyt myös suurtehopuola ja kierrosten mukaan säätyvä sytytysennakko uudessa cdi boxissa.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FlatLander

Missäköhän ny mättää, kun skode liikkuu "vaan" 60 km/h. Olsi kivaa päästä lujempaakin!!!
Vireinä on:
72cc sylinteri (http://www.virijavara.fi/shop/?147,72cc-sylinterisarja-kannella
6,5g VariRullat
0,86 suutin kaasarissa (Kiertää hyvin ja korkealle ja ei mooaa eikä röpötä)
Muuten kuriton skode
Venat säädetty kuntoon (lähtee heti ekasta polkaisusta käyntiin)
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

Eki

Vauhti pitäisi riittää kovempaankin menoon, minkä levyinen sulla on tuo variaattorin hihna, laita 18.1mm leveä gatesin power link, mikäli sulla on kapempi hihna, tuo vauhtia mukavasti lisää 5-10km/h.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

FlatLander

Lainaus käyttäjältä: Eki - 30.09.10 - klo:21:32
Vauhti pitäisi riittää kovempaankin menoon, minkä levyinen sulla on tuo variaattorin hihna, laita 18.1mm leveä gatesin power link, mikäli sulla on kapempi hihna, tuo vauhtia mukavasti lisää 5-10km/h.
Step two:n perus "vahvistettu" varin hihna. Pitää kyllä tarkistaa viikonloppuna toi hihnan leveys. Mistäs noita gates:in hihnoja sais 10" rekaalla omaavaan skodeen??
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo