Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

jalat

#120
Vakio sylinterin kanssa ruoska meni sen 57km/h mittariin. Vaikka mäntä oli leiponut joskus ja männänrenkaat ihan löysänä. Virijavaran 19mm kaasari #90 pääsuuttimella ja 4gr rullat vakiovariaattorissa. Muistaakseni kyseiseisen yksilön mittarivirhe oli noin 1km/h kun gps:llä viime vuonna mittasin. Tyhjäkäyntiä tuolla kokoonpanolla kone ei käynyt 2-3 minuuttia kun jo sammui itekseen. Välillä risteyksiinkin. Käyntiinsaanti oli yhtä tuskaa jos lämpötila oli alle +5'C. Välillä joutui polkemaan monta minuuttia että sai jotenkin käyntiin. Kaikki käyttövarmuus siis puuttui tyysti.

Nyt sitten vaihdettiin tilalle 63cc sylinteri. Ja sylinterin alapuolelle laitoin 2 tiivistettä ja yläpuolelle se 1mm paksu tiiviste.
Pickup coilin välylksen säätö 1.2mm:stä -> 0.5mm. Viime kesänä tuli varaston varakansi tuunattua dreemelillä jouhevammaksi. Ei hirveästi avarrusta, mutta epätasaisuudet puhtaammaksi ja venttiilit hiottuna tiiviiksi. Pistettiin se kansi sitten paikoilleen. Mutta imukaulaan ei koskettu. Se on vakio ja koskematon. Selvät pykällykset oli pakeliittipalassakin kannen aukkoon verrattuna. Sitäkään ei tullut viimeisteltyä. Kerkeehän noita jos jälkeenpäin haluaa. Ne on helppo irroitella verrattuna kanteen.

Miten 63cc sylinteri sitten vaikutti:

Poljinstarttia kun koitti, niin huomasi selvästi että puristuksia on tullut. Startilla käymään ja skootteri kävikin pihalla 1,5h tyhjäkäyntiä samalla kun keskityin naapurin kanssa kaljan juomiseen. Välillä hieman kierroksia kävin antamassa. Savutti niin perkuleesti valkoista. Mutta niin kai aluksi kuuluukin kun palaa kaikki öljyt sun muut mömmöt pois. Testilenkkiä ei luonnollisesti tuona iltana voitu suorittaa :) Skode lämpimään talliin yöksi ja seuraavana päivänä pihalle pariksi tunniksi ennen käyttöä. Että näkee vähän miten se starttaa kylmänä.

Öljyjen tarkistus ja pieni lisäys ennen ajoa. Starttasi muutaman starttauksen jälkeen ihan ok. Sitten ajoon. Ekat 10km kun ajoi, niin tuntui että onkohan tästä mihinkään. Vaikka kone oli lämmin, niin silti se meno tuntui jotenkin oudolta. Vetelin sitten erilaisilla nopeuksilla ja erilaisilla vedoilla 40km reissun. Koitin kotimatkalla loppusuoralla vetäistä pienen pätkän kahva tiskissäkin. Näytti menevän 55km/h. Hieman ihmettytti. Kuitenkin vakiosylkällä meni sen saman ja vähän yli. No skootteri pihalle pakkaseen autokatokseen yöksi.

Yöllä muutama aste pakkasta ja starttaamaan... Noin kymmenellä starttauksella lähti. Ei kovin tyytyväinen olo ollut. No käyttelin sitä taas siinä pikkuisen ja sammutin taas.

Tänään sitten -1'C ulkolämpötilassa ajattelin että ajampa taas pikkuisen. Starttasi toisella tai kolmannella. Ajoin taas noin 40km lenkin ja ajo tuntui selvästi kokoajan paremmalta ja paremmalta. Reagointi kaasuun ja kiintyvyys ylämäkiin jne jne kaikki tuntui menevän kokoajan enemmän niin kuin pitäisikin. Loppumatkasta taas sama loppusuora ja noin 75km ajettuna suoralla huippunopeus oli siellä 63-65km/h hujakoilla. Pelottavaa miten huippunopeutta tuli lisää ensimmäisen 40km pätkään verrattuna.

0-40km/h kiihtyi noin 8 sekuntia ja 0-50km/h kiihtyi 12-13 sekuntia.
Nyt tuolla pääsee ihan nätisti risteyksistä lähtemään ja vauhtia on riittävästi ettei tarvi olla tien tukkona ja voi ajaa pintakaasulla 45-50km/h nopeutta. Kuten aikaisempi kirjoittaja mainitsi, menee mukavan matalilla kierroksilla tuon 45km/h. Kone ei tosiaan huuda hoosiannaa vaikka itsellä siinä tosiaan ne 4gr rullat.

Kaikenkaikkiaan hyvä ostos tuo 63cc sylinteri. Riittävä, muttei kuitenkaan liioitteluksi mene. Näissä ruoskissa kun on kuitenkin ajo-ominaisuudet vähän niin ja näin kun lähdetään yli sen 50km/h ajelemaan. Eli en kannata virittämistä. Itse hankin tämän vain siksi koska tämä oli halvempi kuin vakiosylinteri setti :) Virijavarasta se 19.90e kytkinpakkakin tuli vaihdettua samalla sekä vakio vastapainejousi. Ihan toimiva setti se kytkinpakkakin.

Kun nyt vaan ei enempää vauhtia tulisi, ettei tarttisi ruveta rajoittamaan.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: jalat - 22.03.10 - klo:20:06
0-40km/h kiihtyi noin 8 sekuntia ja 0-50km/h kiihtyi 12-13 sekuntia.

Lainaa0-10km/h 1,5sek
0-20km/h 3,1sek
0-30km/h 4,0sek
0-40km/h 5,0sek
0-50km/h 11,0sek
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=1269.msg22421#msg22421

Pitäisiköhän minunkin hommata se isompi sylkkä. ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

jalat

#122
Pitäiskö nyt kysyä Karkulaiselta, että kumpaan sulla on enemmän mennyt rahaa. Skootteriin vai viriosiin  ;D
Tuon meidän ruoskaan on skootterin ostohinta + viriosat yhteensä mennyt aika tarkkaan 300 euroa ja sitä käyttää työmatka-ajossa aikuinen nainen. Mitä luulet riittääkö sille ;) Tosiaan painotan sitä tässä, että tarkoitus ei ollut tehdä viriohjusta, vaan sellainen halpa työmatkakulkine, joka ei herätä liikaa huomiota.

Sitten kun halutaan ohjustella, hypätään Malagutin selkään ja pistetään J.Costa laulamaan. Voinkin Karkulaiselle myydä tuon Malagutin kesän jälkeen ;)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: jalat - 22.03.10 - klo:20:40
Pitäiskö nyt kysyä Karkulaiselta, että kumpaan sulla on enemmän mennyt rahaa. Skootteriin vai viriosiin  ;D
On saattanut jokunen sata euroa noihin "varaosiin" mennä. ::)

Lainaus käyttäjältä: jalat - 22.03.10 - klo:20:40Voinkin Karkulaiselle myydä tuon Malagutin kesän jälkeen ;)
Eikun vaihdetaan se tuohon solikkaan. :D

Taitaa seuraava ajokki olla rattiohjauksella. :( ( :)).
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

jalat

Itsellä taas kun Maddy pääsee talviunilta, niin auto pääsee kesäunille :)
Mutta se offtopicista. Jatketaan aiheessa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

Päivällä tuli se minun isompi pytty, mukana tuli venttiilinvarren kumit, joten purin kannen taas kerran ja vaihdoin ne. Pyttyyn kiersin yhden pultin, joten se öljykanava on nyt tukittu. Kasaus onnistui helposti ja jako meni kerralla oikein. Vaihdoin uudet tiivisteet kaikkialle mikä oli auki ja mihin nyt oli ne tiivisteet. Yksi O-rengas hakee vielä paikkaansa, halkaisija noin 35mm, minne tulisi? Täältä muuten saa tulla hakemaan uuden varinkopan tiivisteen kiinalaiseen 10" jos haluaa. ;D

Huomenna jatkuu tuo kasaaminen, pitää vielä muokata suuttimen kiinnitystä ja maalata putki. Sitten on koko motti putsattu ja kunnossa kesää varten. 8)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

tommi

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 15.04.10 - klo:23:25
Yksi O-rengas hakee vielä paikkaansa, halkaisija noin 35mm, minne tulisi?

Öljypropun tiiviste. Siis pohjapropun mistä lasketaan öljyt ulos. Kannattaa vaihtaa, se menee kasaan ajan myötä. Mullakin vuosi muutaman tipan öljyä viikossa ja luulin jo että vuotaa löhkon tiivisteestä kunnes hoksasin vaihtaa uuden O-renkaan proppuun. Loppui vuoto siihen.

jalat

Lainaus käyttäjältä: tommi - 20.03.10 - klo:21:27
Lainaus käyttäjältä: jalat - 20.03.10 - klo:09:46

Minkä kokoista pääsuutinta suosittelette kaasarissa käytettävän tuon 63cc sylinterin kanssa?
Vakio on #85 ja nyt kiinni on #90. Eli kannattaisiko jättää #90 vai pistää vakiosuutin.

Kyllä vakio 85 riittää vallan hyvin vielä 72cc pytyllekin. Vasta 82 kuutioiselle voi suunnitella # 90 suutinta. Itselläni ei käynyt mopo kunnolla 72cc pytty ja 90 suutin yhdistelmällä. Siis vakioilmanputsarilla. Powerfiltterillä pelasi kyllä mainiosti.

Vasta ajossahan sen näkee miten pelaa. Tulpan väriäkin kannattaa tsekkailla. Jos toimii sillä 90 suuttimella ihan hyvin, ei röpötä kovillakaan kierroksilla ja tulpan väri on oikea niin jätä se sitten paikoilleen.


90# suuttimella tulpan väri oli kahvin vaalea, kuten pitääkin. Mutta pientä pröpötystä ja savutusta olin havaitsevinani.
0-40km/h ~8sek ja huiput 63-65km/h

Pistin tilalle nyt 85# suuttimen ja mielestäni pröpötys väheni eikä savutakkaan silleen. Tosin kylmällä ilmalla pitäisi ajaa että näkee kunnolla savuttaako. Tehoihin vaikutusta en juurikaan huomannut. Kiihtyy samalla tavalla, mutta vauhti putosi ehkä sinne 60km/h tienoille. Tosin tämä testattu vain pienellä 1km ajolla kylmällä koneella.

Jätän 85# suuttimen nyt paikoilleen, koska vaikutusta ei tuntunut olevan. Ties vaikka kulkisi vähän taloudellisemminkin.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

Nyt sain tuonkin pelaamaan, magneetolta tulevat johdot oli väärin (punainen oli punaisessa ja vihreä sinisessä, olisi pitänyt olla punainen - sininen, vihreä - punainen). Tokalla polkaisulla käyntiin ja hyvin toimi, annoin käydä jonkinaikaa tyhjäkäyntiä ja ajoin pari ihan pientä lenkkiä pihalla. :) Pitää jostain saada prikka tuohon niin ei nouse nopeudet liikaa säädötkin pitää katsoa kohdilleen.

Lainaus käyttäjältä: tommi - 16.04.10 - klo:07:30
Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 15.04.10 - klo:23:25
Yksi O-rengas hakee vielä paikkaansa, halkaisija noin 35mm, minne tulisi?

Öljypropun tiiviste. Siis pohjapropun mistä lasketaan öljyt ulos. Kannattaa vaihtaa, se menee kasaan ajan myötä. Mullakin vuosi muutaman tipan öljyä viikossa ja luulin jo että vuotaa löhkon tiivisteestä kunnes hoksasin vaihtaa uuden O-renkaan proppuun. Loppui vuoto siihen.
Sama tuli minulle mieleen kun vaihdoin öljyt silloin, kokonsa puolesta täsmää, mutten enään jälkeenpäin ruvennut vaihtamaan.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Timo

Sama oli mullaki sillon,kesti aikansa ku iteki älysin nuo johot.sai oikein niin heti ekalla pörähti.

Mä ainaki huomasin sillo ekalla 63cc sylkällä sen väännön nousseen tosi paljon,ku vertas vakioon.sillon oli kyl muutenki skoba niin kohillaan säätöjen puolelta.Nyt ei oo oikein täydellistä löytyny...

tommi

Enpä voi suositella kenellekään tuota 82cc pyttyä, nyt meni kolmas eilen. Puristukset katosivat jälleen ja kun avasin pytyn niin alempi männänrengas oli jumittunut kiinni. Sain sen irrotettua ja raavin pois karstat ja laitoin uuden renkaan tilalle ja sylinteri takaisin paikoilleen mutta eipä ollut enää puristuksia.

Tarkempi tutkiskelu osoitti että joko mäntä tai sylinteri on venähtänyt soikeaksi. Kun pyörittää mäntää sylinterissä niin se jumittuu yhdessä kohtaa, näkee selvästi kun päivä paistaa läpi kun taas vastapuoli on kiinni sylinterin seinämässä. Eipä se voi tietenkään saada painetta pyttyyn kun sylinteri ei ole pyöreä.

Pakko se on uskoa että 72cc pytty on isoin mikä näissä kestää. Viime kesänä paloi reikä mäntään 79 kuutioisessa. Tällä uusimmalla 82cc pytyllä tuli nyt oma ennätykseni, 650 kilometriä. Edellinen hajosi 150km jälkeen.

72c pytyllä ajelin yli 10 000km ja se on vieläkin ihan hyvässä kunnossa, voisi vaikka heittää paikoilleen. Mutta kun on kuitenkin ajettu noinkin paljon niin sama tilata uusi, eihän nuo montaa kymppiä maksa.

Joka viripyttyä halajaa niin 72cc on hyvä valinta. Uskokaa pois.

RV

Taitaa olla paskaa kiinalaista valua/liian ohkanen sylinterin seinämä siinä sun pytyssä kun noin tekee.
Mulla on kestänyt ihan hyvin toi mun pytty, seinämä vahvuus oli jotain 5mm ja pallografiitti valua se putki.

tommi

#132
Nää on niitä Saksasta tilattuja pyttyjä/kansia. Kannessa on vakiovenat. Mites sulla toi kokoonpano muuten, vakiokansi, virinokka?

P.S Vuoden 2006 MTX-2:seen menee 82cc pytty heittämällä paikalleen, ei tarvitse viilata lohkoa. Tässä mopossa on muuten vakiona kannessa 20mm imuaukko. Normaali kokohan on 16-17mm. Ja siinä VirijaVaran 82cc pytyn mukana tulevassa kannessakin on vain 17mm imuaukko. Täysin vakiokansi siis.

RV

Itse vakiosta tehty 90cc pytty, avarrettu kansi ja imukaula,power filter putsarikotelossa, 20mm sisähalkaisijalla varustettu putki muokatulla vakio änkällä. Hyvin vetää noilla  ;)

Coastside

Mulla on tuo vakiokansi jossa on 19 mm imukanava, tosin aika karkeasti sovitettu vingulla. Kanava näyttää muutenkin mietityltä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04