Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

RV

#105
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 05.03.10 - klo:14:37
Omasta pytystä, kun katselin, niin ei minusta olisi vielä puhjennut ripojen välistä. Lieneekö eroja valuversioissa. Aika ohkaiseksi kyllä vetää, mutta taas toisaalta, jos pytyssä vaan ehyt sylinteriputki on ja siinä rivat, niin mikään ei määrää, että sitä alumiini-silumiini yms seosta tarvitsisi olla sylkkäputken ympärillä millimetrikaupalla.

Eipä se alumiinin paksuus niin huoleta, mutta jos tuosta vielä isomman sylinteriputken tekee, niin jää putki aika ohueksi, mikä ei koskaan ole hyvä. Ja sit vielä, et joutuu lohkoa jo työstää sen verran paljon et on öljykanava vaarassa puhjeta.

tommi

#106
Lainaus käyttäjältä: jalat - 05.03.10 - klo:19:47
Katselin tuota ostamaani 63cc pyttyä kiinalaiseen. Siinä on tuollainen outo kierteellinen reikä. Mikä se on?
http://i48.tinypic.com/fp08yg.jpg

Ilmeisesti joku öljykanava?
Asennusohjeessa lukee, kierrä öljykanavan reikään ruuvi. Mutta mukana ei tule mitään ruuvia. Onko siis alkuperäisessä sylinterissä tuossa kohtaa reikä kierteillä ja ruuvi? Jos ei ole, niin sikäli vajaa setti, että itse pitää nyt jostain hankkia ruuvi ja tehdä sille myös tiiviste.



Mulla on kyllä ollut jokaisessa viripytyssä valmiina se (kuusiokolo)ruuvi ruuvattuna kiinni siihen öljykanavaan, kupariprikalla tiivistettynä. Sitä en ymmärrä miksi se on siihen ylipäätään laitettu. Mitä virkaa sillä on? Onko mahdollisesti öljynlauhdutinta varten? Kinuskiinhan saa öljynlauhduttimen mutta toi kait kytketään suoraan pohjaproppuun -->

http://www.gy6-motor.de/product_info.php/info/p5835_gy6-motor-oilcooler-50ccm--125-ccm-150-ccm.html

Jos oikein muistan niin vakio 50cc pytyssä ei ollut lainkaan tuota reikää.

jalat

Tuohon öljynlauhduttimen reikään varmaan riittää pultin lisäksi jos leikkaa normaalista tiivistepaperista sopivan tiivisteen sellaisen kuparitiivisteen sijasta? Kupariprikkoja ei itseltä löydy, mutta normaalia tiivistepaperia löytyy.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

tommi

#108
Kyllä siinä kestää ihan hyvin tiivistepaperistakin tehty tiiviste. Kannattaa laittaa prikka väliin että pysyy ehjänä kiritettäessä.

Coastside

Se voi olla joko lauhdittimelle tai imuilman lämmittimellekin jossa se toteuttaa lauhduttimenkin virkaa tai sitten se on paikallismoottoriin tehty pytty jossa on voitelupiiriin liitetty jokin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Plom

Eiköhän siihen saa ruuvattua öljypaineen anturin mittaria tai merkkivaloa varten.

tommi

Näissähän ei varsinaisesti ole minkäänlaista öljynpainetta joten mahtaneeko löytyä edes sellaista anturia joka saisi mittarin värähtämään ??? Vanhassa 350cc Hondassa oli samanlainen ruuvi eikä siinäkään ollut liukulaakereita ja ajattelin että se oli vain jonkinlainen tarkistusruuvi mistä pystyi tsekkaamaan nostiko öljypumppu öljyä. Tyhjäkäynnillä pulppusi hädintuskin ja vasta kierroksilla alkoi sylkemään öljyä. Oli muuten surkeista surkein öljypumppu noissa pyörissä  :-\


RV

Teet öljytilaan reiän tuolle ja siihen kierteet. Minuutin työ,ei paha.

jalat

Kyllä muuttui käynti nätimmäksi kun vaihdettiin eilen se 63cc sylinteri setti. Alettiin purkamaan katteita ja sylkkää ja aika tarkkaan 2 tunnin kuluttua uusi sylinteri oli kiinni ja kone käynnissä. Loppujen lopuksi aika helppo urakka. Pikkuisen matalammalla äänellä kone kiertää, muttei juuri hirveätä eroa äänessä. Kone käy nyt tasaisesti ja ei sammuile tyhjäkäynnillä, mitä teki edellisen sylkkäsarjan kanssa. Vanha sylinteri oli hyvässä kunnossa, mutta mäntä sekä männänrenkaat oli kyllä tiensä päässä.
No jäipä varasylinteriksi vakio varastoon.

Minkä kokoista pääsuutinta suosittelette kaasarissa käytettävän tuon 63cc sylinterin kanssa?
Vakio on #85 ja nyt kiinni on #90. Eli kannattaisiko jättää #90 vai pistää vakiosuutin.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

janite2

Ei se selviä ku testiajolla... Kuten mää sanoin...

Aika näyttää kumpi siihen tulee... Nää on yksilöitä, jos joku toimii yhdessä, se ei välttämättä toimi toisessa...

Timo

Mul on tuon 63cc kanssa 90 suutin,säädin seokset ohjeiden mukaan,käy todella hienosti.Pitäis vaan sit tyhjäkäynti suutin paria isommaks laittaa,se on mulla kauan reistaillu vaik on kokeillu kaikkia säätöjä.
On muuten mukavasti vääntöä enemmän tuossa sylinterissä kuin vakiossa :D Mä pidän.
Kyllähän se vähän nopeuttakin tuo lisää.Vakiona mulla meni sen 60 mittariin, 9000rpm siinä kohtaa.Tolla ja virivarilla sain sen just käymään 80 kohalla.Ja se on kas hyvä puoli että vakiona,jos ajat esim sen;50-55km/h,kierroksia oli sen 8000.63cc samalla vauhdilla kierrokset 7000.ei huuda niin kauheasti.

tommi

Lainaus käyttäjältä: jalat - 20.03.10 - klo:09:46

Minkä kokoista pääsuutinta suosittelette kaasarissa käytettävän tuon 63cc sylinterin kanssa?
Vakio on #85 ja nyt kiinni on #90. Eli kannattaisiko jättää #90 vai pistää vakiosuutin.

Kyllä vakio 85 riittää vallan hyvin vielä 72cc pytyllekin. Vasta 82 kuutioiselle voi suunnitella # 90 suutinta. Itselläni ei käynyt mopo kunnolla 72cc pytty ja 90 suutin yhdistelmällä. Siis vakioilmanputsarilla. Powerfiltterillä pelasi kyllä mainiosti.

Vasta ajossahan sen näkee miten pelaa. Tulpan väriäkin kannattaa tsekkailla. Jos toimii sillä 90 suuttimella ihan hyvin, ei röpötä kovillakaan kierroksilla ja tulpan väri on oikea niin jätä se sitten paikoilleen.

-Zone-

#118
Lainaus käyttäjältä: tommi - 20.03.10 - klo:21:27
Itselläni ei käynyt mopo kunnolla 72cc pytty ja 90 suutin yhdistelmällä. Siis vakioilmanputsarilla.
Samanlaisiin tuloksiin päädyttiin täälläkin, vaikka ensialkuun oli, että ilman koko putsariakaan en saanut suuremmilla suuttimilla toimimaan ja tuli epäiltyä jo pakopuolenkin virtauskykyä. Syynä mulla oli ACV kalvon toimintahäiriö, joka jostain syystä sotki koneen toiminnan niin totaalisesti yläkierroksillakin, että oikeankokoista suutinta ei tuntunut olevan olemassakaan ja muutoinkaan toimivia kaasarin säätöjä ei saanut aikaiseksi. Harmittavasti vielä lainakaasarissa oli tismalleen sama vika, joten kesti kauan ennen kuin vikaa osasi etsiä oikeasta paikkaa.

Mutta palatakseni tuohon ilmanputsariin, joka selkeästi kyllä aiheuttaa niin pahaa virtausvastusta, että sitä ehdottomasti kannattaa pyrkiä muuttelemaan. Moottorin täytös jää kokoajan reilusti vajaaksi putsarin hengityskyvyn vuoksi (siis siitä mitä se voi olla edes ilman kanava/venttiilimuutoksia). Ei asia ole itseasiassa moottorille edes hyväksikään, kun tarkkaan ajatellaan.

Moottorin seokset tulisi aina saada kohdilleen suuttimilla. Ei koskaan ilmansaantia rajoittamalla, jonka vakioputsari jo 47mm mäntäkoolla selvästi tekee. Vapaammin virtaavat putsarit tekee ikävästi vain melkoiset imuäänet ja ainakaan näin vanhempana asiaa en näe edes järin positiivisena. Penskoilla asiasta on varmasti vähän toinen mielipide.

Vakiolle putsarille harmittavasti ei vain kauheasti pysty tekemään ilman imuäänien selvää suurenemista. Myöskään sen vakion suodatinelementin virtauskyky ei ole maailman paras. Asiaa testasin mittailemalla alipainemuutoksia suodatinkotelosta sitä ennen ja sen jälkeen ja sitten vielä sama ilman suodatinelementtiä, jolloin sai selville pelkän elementin vaikutuksen. Suurin tekijä on kyllä se vakio putsarikotelo muotoineen kaikkineen ja elementti tekee siihen vielä oman lisänsä, jolloin kokonaisuus on perin huono. Putsarikotelo alkaa aiheuttamaan merkittäviä vastuksia jo siellä 15m/s paikkeilla ja virtauskapasiteetti putoaa rajusti mentäessä kovempiin virtausnopeuksiin ja ilman massamääriin.

Muutamien eri testien jälkeen päädyin lopulta ratkaisuun, jossa vakion putsarikotelon ja kaasarin välisen letkun modasin itsetehdyllä Y-haaralla. Y-haara syntyi 2:sta vitamiiniputkilosta ensin aradlitilla liimaamalla ja sitten varmuudeksi lasikuidulla vielä vahvistettuna. Halkaisijaa putkilolla kun oli juuri sopivasti.

Y-haaran toinen puoli hengittää vakion putsarin ja elementin läpi ja toinen on jatkettu letkulla aina akkukotelon viereen saakka jalkatilaan, josta löytyi sopiva tila pipercrossille. Sijainti ei ole ihan kaikkein paras ajatellen putsarin tukkeentumista pölystä, eikä sen puhdistuskaan ei ole kaikkein kätevintä, mutta sijaintiin vaikutti muut syyt, jotka tuli esille myös kokeilussa.

Nyt moottori hengittää molempien läpi ja virtauskykyä riittää, eikä 2's putsarin kautta nyt tulevat imuäänet ole edes kovin huomattavat. Syytä on siinäkin, että kaikki moottorin imemä ilmamäärä ei tule pipercrossinkaan kautta. Sijaintikokeilu onnistui hyvin ja nyt jalkatilasta tulevat imuäänet ei ei juuri edes kantaudu ulos. Ilmeisesti selkeimmät imuäänen ääniaallot absorboituvat sopivasti katteisiin. Poikkeus kyllä on, mikäli moottorin alapuolelta kuuntelee, mutta harvempi sinne menee tunkemaan korviaan. Tuskinpa edes se poliisikaan.

Tämä siis tyhjäkäynniltä alettaessa kiihdyttämään. Täysillä ajettaessa imuäänet kuuluvat jo selvemmin, sillä suhteellisesti suurempi ilmamäärä tulee luonnollisesti nyt pipercrossin kautta, mutta moottorihan pitää tällöin myös selkeästi suurempaa ääntä muutoinkin ja se omalla tavallaan tasoittaa tilannetta.

Muitakin tapoja olisi homma hoitaa, mutta itse päädyin tuohon siitäkin syystä, että muutokset ei ihan äkkiseltään näy ulospäin, vaan näyttää vakiolta mutta moottorin hengityskyky kuitenkin parani roimasti ja samalla suorituskyky, kun korkeita kierroksia silmällä pitäen moottoriin sai heittää sen tarvitseman suuremman pääsuuttimen.

tommi

#119
Jep, melkoista säätöä se on tuon vakioputsarin kanssa jos meinaa saada toimimaan isomman pytyn kanssa. Mulla itselläni olisi tiedossa hyvinkin helppo ratkaisu, nimittäin 125cc ilmanputsari joka menee heittämällä paikoilleen. Itse asiassa tässä mopossa oli tuo putsari jätetty paikalleen mutta ilman tuota väliletkua. Se oli jätetty pois koska tässäkin oli käytössä se vakioputsari.

Harmi kun eivät myy tuota väliletkua erikseen. Ei ole sisu antanut periksi maksaa ~60 euroa koko putsarista kun itselläni löytyy jo tuo "pönttö" vakiona.

http://www.jm-racing.fi/product_details.php?p=749

Luulisi saavan mopo ilmaa tolla kun riittää 125 kuutioiseenkin. Kotelossa on ihan "oikea", vaihdettava elementti.