Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

openflow

22€, ei 25.
Lähetys on arvonlisäveroton, jos sen sisältämien tavaroiden yhteisarvo ilman kuljetuskustannuksia on enintään 22 euroa. Tätä verottomuuden arvorajaa ei kuitenkaan sovelleta tupakkatuotteisiin, alkoholiin, alkoholijuomiin eikä hajuvesiin.
Pienin kannettava arvonlisäveron määrä on 5 euroa.
http://tulli.fi/henkiloasiakkaat/usein-kysyttya/usein-kysyttya-netista-tilaaminen

Coastside

Minä taas tarkoitin sitä koko härdeliä minkä 22€ ylitys aiheuttaa. Tuo lohduttaa jos postikulut vähennetään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#2237
Sen verran oikaisen että alvin raja on se 22e suomeen toimitettuna, eli siihen lasketaan toimituskulut mukaan.

Edit: Suora lainaus tullin ukk saitilta    "Arvonlisävero taas kannetaan maahantuonnin arvonlisäveron perusteesta, johon sisältyvät ostohinnan lisäksi muun muassa tavaran kuljetuskustannukset ja siitä kannettava tulli."
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pera8x

ja tullia-, vai olikohan se veroa, vaiko kumpaakaan ei mene joistain tietyistä laitteista. muistaakseni jotkin mittalaitteet kuuluu tuohon hommaan. en ole asiaan perehtynyt sen kummemmin, tuli vain eteen, kun kerran tilasin kiinasta aika monipuolisen yleismittarin. hintaa tais olla joku viitisen kymppiä. sen kanssa sain painia, että sain sen tullista pois. veksalisvat sitä edes takas tampereen ja turun tullin välillä ja lopulta, kun saivat sen tänne tampereen päähän, niin totesivat, että miksi se on ylipäätään pitänyt pysäyttää tulliin, kun kyseessä on tällänen tulli/verovapaa laite. virkailijakin oikein ihmetteli ja pahoitteli koko sähläystä. lopulta sain mittarini, eikä tarttenut maksa mitään ylimäärästä.

Matteuss

Itsellä on jokaisessa +20e tilauksessa lukenut: Price 10 dollars ja merkattu raksilla "gift" kohtaan. Lahjoille se veroraja on 40e muistaakseni.

Meisselix

Giftinä usein tuntuvat merkkaavan, tai muutaman dollarin hintaisena.
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

joni_k

Lainaus käyttäjältä: Matteuss - 05.04.17 - klo:22:27
Itsellä on jokaisessa +20e tilauksessa lukenut: Price 10 dollars ja merkattu raksilla "gift" kohtaan. Lahjoille se veroraja on 40e muistaakseni.

onkko tässäki eroa? siis miten merkkaa? mullaki ollu gift useassa paketissa.

openflow

Erikoinen koko. Kun on kyse kiinanihmeistä oikeastaan mikään ei enää yllätä. Jos olisi kyse merkkimoposta sitä varmaan pyörittelisi silmiään.


openflow

Aloitetaan höpöttämään 90cc 4-tahti kiinanihmeestä ja sen virittämisestä, eri menetelmin.

Vanhan kertausta.
Ensiksi kiinanihmeiden kulkupuolesta lyhyesti -- kuinka paljon vakio ihmeet suunnilleen kulkee.
50cc huippunopeus 40 - 60 km/t
72cc huippunopeus 50 - 60 km/t
90cc huippunopeus 60 - 80 km/t.

Huono 50cc kiinanihme saattaa kulkea ~ 40 km/t tai jos on kohdalle sattunut hyvä yksilö se voi mennä ~60 km/t. Erot yksilöiden välillä kohtuullisen suuria. On yksilöitä jotka kulkevat yllä olevia vieläkin huonommin tai hitusen paremmin. Valta-osa ihmeistä osuu kulkupuolta yllä olevaan haarukkaan.

Kiihtyvyydestä sen verran, että 90cc ihme jonka huippunopeus on 80 km/t kiihtyy 0 - 60 km/t 10s ja vastaavasti 80 km/t menee liki minuutti. Painolla on iso vaikutus kiihtyvyyteen.

Tuuli ja rengaspaineet vaikuttaa nopeuteen paljon. Vastatuulta ja alhaiset rengaspaineet voi huippunopeus 90cc:llä jäädä jopa alle 60 km/t.

Jos hankkii 90cc sylinterisarjan on realistista, että sillä pystyy ajamaan 60 km/t alueella liikenteen mukana ja täysin epärealistista on pitää yllä 80 km/t matkavauhtia.


# Nokan ajoituksen muutos
Se siitä, eli asiaan.
Aluksi jotain perusjuttuja ja jossain vaiheessa käyn nokka-akselin muutoksia läpi.
90cc + vakiokansi. Mitä vaikuttaa nokan ajoituksen muutos. Kuva tehokäyrästä kun nokan ajoitusta muutetaan välillä -20 -- +20 (kampiasteet). Lopputulos on pettymys. Nokan ajoitukset ovat vakiona hyvin optimaaliset ja kääntämällä ratasta ei saada parannusta aikaan.


90cc + pikkuvenakansi ja vakionokka. Kone ei kierrä mihinkään. huippunopeus ei juuri poikkea 72cc:stä.

Coastside

#2244
Dynamometrin hyödyt? Sillä voi mitata saamalla lukuarvon vähimmilläänkin monen osan hinnalla. Sillä voi kokeilla muutosten vaikutuksen menemättä ajamasn. Sillä voi saada tuloja jos sattuu joku maksamaan.  Perusvirittäjä ei sellaisesta hyödy. Ison pytyn vaihtaja tuntee lisäpotkun ilmankin. Mäki ja sekunttikello kertoo suhteellisen tehon kasvun tarkasti: mitä nopeammin nousee sitä enemmän tehoa. Maan vetovoima on vakio ja ilmanvastuskin moponopeuksilla likipitäen turha huomioida. Mäkivastus on tuossa merkittävin vastus. Netissä on laskureita jotka huomioi kaikki vastukset.

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Soveltaen tuokin käy Mäen kaltevuus on tarpeen mitata. Perusgeometriaa.

Hyvin monella ei ole tiloja tuunata kotonaan koska ei ole tallia ja meluaminen tietää vaikeuksia. Jorekin sai lähdöt mopohommiensa vuoksi ainakin yhdestä kämpästään. Meluosuudet voi tehdä tiellä ja melulähteen vaikka makkarissaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#2245
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 12.05.17 - klo:19:41
Dynamometrin hyödyt? Sillä voi mitata saamalla lukuarvon vähimmilläänkin monen osan hinnalla. Sillä voi kokeilla muutosten vaikutuksen menemättä ajamasn. Sillä voi saada tuloja jos sattuu joku maksamaan.  Perusvirittäjä ei sellaisesta hyödy. Ison pytyn vaihtaja tuntee lisäpotkun ilmankin. Mäki ja sekunttikello kertoo suhteellisen tehon kasvun tarkasti: mitä nopeammin nousee sitä enemmän tehoa. Maan vetovoima on vakio ja ilmanvastuskin moponopeuksilla likipitäen turha huomioida. Mäkivastus on tuossa merkittävin vastus. Netissä on laskureita jotka huomioi kaikki vastukset.

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Soveltaen tuokin käy Mäen kaltevuus on tarpeen mitata. Perusgeometriaa.

Hyvin monella ei ole tiloja tuunata kotonaan koska ei ole tallia ja meluaminen tietää vaikeuksia. Jorekin sai lähdöt mopohommiensa vuoksi ainakin yhdestä kämpästään. Meluosuudet voi tehdä tiellä ja melulähteen vaikka makkarissaan.

Minä olen kiitollinen, läheisestä, n,0,5km 7asteen mäestä joka on liikennemerkillä merkitty.
Soveltuu hyvin niin ylä kuin alamäki testailuun.
Joitakin kertoja olen ajanut tuon 0,5km 7Asteen mäen ylös ja laskenut käytössäni olleen tehon  ;D
Maaston lisäksi merkittävä osuus on näillä tehoilla myös tuulella.
Huimia lukemia näytti nopeusmittari kun ajoin taannoin myötätuuleen ja asettelin leveän selkäni oikeaan asentoon  8) ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Minullakin on tuossa vieressä 400 m 6% mäki ja hieman kauempana lyhyempi mutta jyrkempi. Pitää tehdä astemitta mitata kaltevuus.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Niinpäs teoria oli kait mun koulussa ollessa 1hv on,  nostaa yhden sekunnin aikana 75kg kuorman yhden metrin korkeuteen.
Saattaa olla että kriteeerit on "hovissa muuttunu"
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#2248
http://materiaalit.internetix.fi/fi/opintojaksot/5luonnontieteet/fysiikka/fysiikka1/tyo_teho_ja_energia

Noilla tuli laskettua kulutus kun askelsin tunnin jakkaralle.

Se hevosjuttu ei pidä paikkaansa. Ihminenkin voi rykäistä parin kilowatin teholla sekuntteja. Hevonen noin kahdeksan, jos muistan oikein. Sen höyrykonekauppurin piti löytää jokin peruste teettää hevosista makkaraa. Hevonen saattaa jaksaa hevosvoiman teholla tehdä työpäivän jos on sillä päällä.

https://youtu.be/RmaZqHlFGKs hevonen juoksumatolla ;D
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Jatketaan taas, eli kannen laskeminen.

90cc pikkuvenakansi ja puristussuhteen vaikutus. Kuvassa puristussuhteet 2 - 16.


6000 rpm ja puristussuhteen vaikutus
RPM  KW   BMEP  cr
6000 3.65 8.18  16
5999 3.59 8.05  15
6000 3.52 7.90  14
6000 3.45 7.72  13
5999 3.36 7.54  12
6000 3.26 7.32  11
5999 3.14 7.05  10
6000 2.99 6.71  9
6000 2.82 6.32  8
6000 2.61 5.84  7
6000 2.34 5.24  6
5999 1.99 4.47  5
5999 1.52 3.42  4
5999 0.88 1.98  3


100 km/t tarvitaan karkeasti 10 kW, eli aika kaukana ollaan. Realistinen maksimi taitaa olla puristussuhteen osalta noin 12. Tehoa on mahdollista saada lisää ~10% nostamalla puristussuhde "tappiin".

Näin sivu huomautuksena joissain 72cc sarjoissa puristussuhde jää ~7 hujakoilla ja näissä puristusten nostamisella voi saada liki kolmanneksen lisää tehoa.