Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 24.08.16 - klo:20:05
jaahas. meitsin isolohko otti ja kyrvähti. ;D


mopo oli veljellä lainassa ja tänään ilmotti, että se oli alkanu jotenkin hyytyyn. sano, että luuli, että variaattori takertelee ja oli antanu mennä vaan. tehot oli hiipunu kokoajan ja vaivoin oli päässyt kotionsa sillä. seuraavana aamuna oli koittanut laittaa käymään, niin ei ruttuja yhtään..

mikähän lie siihenkin tullut. ei ainakaan perinteinen venttiili poikki hässäkkä, koska alkoi hyytyä tollain hiljalleen. veikkaan, että öljyt olleet vähissä tai jotain muuta vastaavaa ja sitä kautta kulahtanut ennen aikojaan. no, onneksi noihin on halvat osat ja helppoja laittaa kuntoon. pitkäänhän se kestikin. varmaan sata kilsaa yhteensä uusilla osilla. ;D no, seuraavaksi sitten varmaan taas jotain lisää viripalikkaa. mahtaakohan tolla männäntapin koolla saada enää isompaa mäntääkään mistään? paljonko se 90cc männän halkasija on? tossa oli 52,4mm nyt. eli jotain aika lähelle 90 kuutiota.

Taisi olla tasan sen 52mm, kannattaa se ottaa auki ennen kuin tilaa osia, samoja luokkia kilsoja kuin mitä omassa kesti kunnes nokkapukin mutterit löystyivät niin ettei ollut puristuksia käynnistyäkseen, piti laittaa nekin ruuvilukkitteella ja sitten oikealla momenttilla alkoivat pysymään.

pera8x

Joo, tarttee avata ennenku tekee mitään osatilauksia. Eiköhän se sillä selkene.

Meisselix

Nyt on STG:n käyttämä Virinokka paikallaan. Tulee upeesti vääntöä siellä 6200-6300 rpm. Todella nautittava ajella.
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

FlatLander

Syvä anteeksipyyntö laiskuuttani, kun en jaksa lukea jokaista sivua uudestaa (tai kiireyksissäni käyttää hakua).    ::) ::) ::)
Setuppi on tämä:
(Viri ja vara:sta kaikki hankittu)
90cc+isovenakansi (64mm venoilla)
Virin ja varan racing nokka...

Mimmoset vena välykset olis bueno?
Joku huuteli "puskaradiossa" että imu 0,05ja 0,08 pako.
Asialla tietysti kiire, niin kuin aina....
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

Meisselix

Itellä on just nuo välykset eikä lätkätä venttiilit eikä mielestäni kannakkaan kuumana.
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

jwalk

Nuo "huolto-oppaan" välykset ovat ok, vaikkakin täällä kokeneemmat suosittelee hieman isompia virivehkeille.
Itse en ole aikoihin liuskoja käytellyt vaan näppituntumalla.
-Imupuolella niin, että keinuvipua heilutellessa välys tuntuu, mutta ei "lonksu"
-Pakopuolella saa hiukan napsuakin
Ja tietenkin kylmänä
Sen olen huomannut, että varsinkinkin halpisseteillä pelatessa kannattaa alkuun laittaa reilut välykset. Saattaa ilmeisesti olla metallit sen verran meltoa tavaraa, että välykset menee äkkiä nollaan, pikkuhiljaa alkavat sitten pysymään.
Esim. Narakun kansissa ei ilmiö ole suuri, vaikka esim. venttiilinjouset selkeästi tuhdimmat.

-Zone-

#2181
Lainaus käyttäjältä: jwalk - 03.09.16 - klo:06:30
Nuo "huolto-oppaan" välykset ovat ok, vaikkakin täällä kokeneemmat suosittelee hieman isompia virivehkeille.
*
Sen olen huomannut, että varsinkinkin halpisseteillä pelatessa kannattaa alkuun laittaa reilut välykset
Niin, että suo siellä vetelä täällä, vai niinku ei ehdoton ehkä ja ei vissiin niin kai ? ;)

Mun omat kokemukset sanoo, ettei ohjekirjavälyksiä kannata käyttää koskaan. Kukin tekee kuten parhaaksi näkee, minä käytän jatkossakin niitä välyksiä jotka olen itselleni hyviksi löytänyt. Oon siis mitannut niitä välyksiä kuumastakin koneesta, sillä vain venavälyksen kuumavälyksellä on merkitystä vaikka se kylmänä säädettäisiinkin. Ihanteellisin kuumavälys on mahdollisimman lähellä nollaa kun kone on kuumimmillaan mihin se koskaan tulee, mutta ei silti ikinä nollassa. Ihan noin tarkkaan en ole alkanut itse sitä hakemaan joten siitä syystä mun kylmävälys on hitusen suurempi kuin olisi edes tarpeen. Venttiilin tiiviys on mulle niiden käyntiääntä paljon tärkeämpi seikka. Monille tuntuu olevan toistepäin, se on kyllä totta.

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 03.09.16 - klo:06:30
Itse en ole aikoihin liuskoja käytellyt vaan näppituntumalla.
-Imupuolella niin, että keinuvipua heilutellessa välys tuntuu, mutta ei "lonksu"
-Pakopuolella saa hiukan napsuakin
Jotenkin vaikuttaa, että itsekin tekisit jotain muuta kuin mitä ohjekirja sanoo.. ;)

Käppyrä

Jos vaihdetaan pelkästään isommat venttiilit ilman nokka-akselin muutoksia, saa laittaa vakiovälyksillä. Viritysnokka-akseli tekee sen, että venttiilit on pitempään auki ja näin ollen myös lämmön siirtyminen venttiileistä sylinterinkanteen ei ole niin tehokasta. Eli ainakin pakoventtiilin välykset kannattaa pitää vähintään yhtä isona tai pari satkua isompana kuin vakionokalla jos ei nokka-akselin valmistaja ei ole antanut suosituksia välyksistä. Paljon riippuu miten kireä nokka-akseli on. Jos venttiilien välyksiä aletaan suurentaa ihan vain varmuuden vuoksi, niin se vaikuttaa tietenkin myös ajoituksiin ja sitä kautta aukioloajat lyhentyvät.

Kannattaa kysäistä välyksistä sieltä mistä Nokka-akseli on ostettu

-Zone-

#2183
Ei se aivan noin yksiselitteistä ole. Muuttujia on paljon.
Esim. Isompi venttiili omaa suuremman lämmönsiirtopinta-alan kiinni ollessaan ja nokan overlap jakson aikana läpivirtaava seos pyrkii jäähdyttämään auki olevaa pakovenaakin. Tähän läpivirtauksen suuruuteen ei vaikuta yksinomaan nokan overlap vaan palotilan muotokin vaikuttaa.

Venttiileitä valmistaa monikin ja venoja on myös tasapaksulla ja ohennetulla varrella (ne parhaimmat ja eniten ohennetut oli muistaakseni YVC tunnisteella) ja kerran valmistusmateriaalit vaihtelee ja varrenpaksuudet, se vaikuttaa venan varresta venan ohjuriin siirtyvään lämpömäärään. Tällä on vaikutusta venan kokolämpötilaan ja sitäkautta sen kuumapituuten ja siten myös venavälykseen. Ahdas pakoputkisto taas nostaa pakoventtiilin lämpöjä jo yksistäänkin ilman muita tekijöitä, jne jne..

Moottorin tuulettimia on erilaisia. Kymcon koneissa on eri tuulettimet mitä baotianeissa joissa niissäkin on eroja. Pidempään foorumilla pyörineet ehkä muistanee sen mun peilikuvatuulettimen.

Tähän kun vielä lisätään että kinkit on yksilöitä ja pitkä-/lyhytvenaisessakin on eri venttiilipituuden ohella eri keinuvivut jolla silläkin saattaa olla sanansa sanottavana, on eri muuttujien yhdistelmiä jo koossa koko joukko eikä venan lämpökuormaa pysty sanomaan sen mukaan mitä osia käytetään. Jos todellisista venaväleistä halutaan tietää, mun mielestä ainoa mahdollisuus on mitata kuumavälyksiä.

Lainaus käyttäjältä: Käppyrä - 03.09.16 - klo:13:00
Kannattaa kysäistä välyksistä sieltä mistä Nokka-akseli on ostettu
99% nokkia myyvistä liikkeistä, ei osaa sanoa niistä myymistään nokista muuta kuin mitä siinä paketin kyljessä lukee. Mikäli se teksti on kiinaa niin kaikki ei osaa lukea edes niitäkään. Tämä ei ole mitään mutua vaan raakaa faktaa. Jonkin verran nokkien ajoituksia on netistä kyllä löydettävissä, mutta kun liki kymmentä täysin erilaista nokkaa myydään A9 nokkana, ei niistäkään ole hirveä apu. Käytännössä sitä joutuu astelevyllä itse mittaamaan nokkansa jos sen ajoituksista haluaa jotain tietää.

openflow

Pakopuolelle yleensä ~0,03 mm enemmän välystä kun imupuolelle. Aluksi voi laittaa hitusen suuremmat välykset ja jos kone kilkattaa lämpimänä häiritsevästi sitten pikkaisen pienentää välyksiä.

Säädöt jotka toimivat lähes kaikissa kiinanvekottimissa(minikrossit,mönkijät, skootterit) aina 160cc asti: imu 0,07 mm ja pako 0,1 mm välykset. Nämä on pikkaisen isot 50cc-skootterille, mutta toimivat.

Aiemmin mainitut 0,05 mm(imu) ja 0,08 mm(pako) toimii yleensä myös. Kokeilemalla selviää.

Käppyrä

Se on tuo virittäminen rankkaa puuhaa ja vaatii kunnon rentoutumisen välillä  ;D ;D
https://youtu.be/TmqAvmtBilY

-Zone-


jwalk

#2187
Piruillessani otin vanhan isovenakannen ja höyläsin kotikonstein millin verran pois. siihen uudet ohjurit, kumit ja venttiilit virivarasta.
Venttiilit läpättyäni huomasin, että vähän turhat läskit lautaset noissa venoissa, alko mietityttää toisiinsa osuminen reilun overlapin omaavan NCY nokan kera...
Rohkenin hioa niitä reippaasti pienemmiksi.
Narakun kannesta lainasin jämäkämmät jouset.
Alkuviikosta laitoin mittailujen jälkeen kiinni. kyllä reipastu meno mokomassa, eikä detonoi.
Vahvistaa omaa väittämääni isovenasysteemin turhankin miedoista rutuista, noin niinku tehtaan kuosista ruuvattuna.
Kiristimeen ei pahemmin jääny enää varaa, mutta vanha ketju tuskin enää paljon lisää venyy.
Hassuinta on, että äänet hiljenty selkeästi. Nyt kun mennään todellakin pintakaasulla 60 mittarivauhtia,

E: Niin, toi "mittaus" on mulla tapahtunu nykyjään sillee, että kone kasaan ilman tiivisteitä. Venavälykset nollilla. Sitten pyörittelyä. jos ei ota mikään kiinni, niin riittää. sitten tiivisteiden kanssa kasaan.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 28.10.16 - klo:07:44
E: Niin, toi "mittaus" on mulla tapahtunu nykyjään sillee, että kone kasaan ilman tiivisteitä. Venavälykset nollilla. Sitten pyörittelyä. jos ei ota mikään kiinni, niin riittää. sitten tiivisteiden kanssa kasaan.
Totta. Onpahan aina venalla edes se tiivisteen verran "hyppäämisvaraa". Sen venojen välisen välyksenkin pystyy kyllä mittaamaan. Kasaa vaan nokan kanteen nokkapukilla, pulteilla + muttereilla ja (mielellään nollilla venaväleillä) pyörittää nokkaa kohtaan jossa venalautaset käy toisiaan lähellä. Rakotulkki sit vaan siihen väliin. Noin näkee tarviiko niitä hioo yhtään.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 28.10.16 - klo:09:07
Lainaus käyttäjältä: jwalk - 28.10.16 - klo:07:44
E: Niin, toi "mittaus" on mulla tapahtunu nykyjään sillee, että kone kasaan ilman tiivisteitä. Venavälykset nollilla. Sitten pyörittelyä. jos ei ota mikään kiinni, niin riittää. sitten tiivisteiden kanssa kasaan.
Totta. Onpahan aina venalla edes se tiivisteen verran "hyppäämisvaraa". Sen venojen välisen välyksenkin pystyy kyllä mittaamaan. Kasaa vaan nokan kanteen nokkapukilla, pulteilla + muttereilla ja (mielellään nollilla venaväleillä) pyörittää nokkaa kohtaan jossa venalautaset käy toisiaan lähellä. Rakotulkki sit vaan siihen väliin. Noin näkee tarviiko niitä hioo yhtään.
Olen joskus tuolla tyylillä pällistellytkin. Yllättävän vähän rakoa jää, ihan vakionokallakin. Meltot jouset ja paljon kierroksia, ni ei pakovena välttämättä kerkiä alta pois. Pikkuvenasella ei tarvii pahemmin mittailla.