Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Ei kannata 90cc yrittääkään vakiokannella. Isoventtiilinen kaveriksi.

GY6skoba

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 12.05.16 - klo:11:38
Ei kannata 90cc yrittääkään vakiokannella. Isoventtiilinen kaveriksi.

Meinaatko että ei saa ollenkaan toimimaan vai ei saa hyötyä isosta pytystä irti?

Mistä saisi halvimmalla sellaisen kannen jolla toimisi? Passaako niihin samat nokka-akselit kuin vakiokansiin?

Coastside

Pitkävenakansi on toinen, hyvin muokkausvaraa omaava. Yksi ebay linkki on tässä ketjun loppupäässä. Kaikki muistettava tarkistaa välyksiltään kootessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#1998
Lainaus käyttäjältä: GY6skoba - 12.05.16 - klo:12:17
Meinaatko että ei saa ollenkaan toimimaan vai ei saa hyötyä isosta pytystä irti?
Tietysti saa, mutta eroa 82cc pyttyyn ei käytännössä ole yhtään. Toinen mikä tulee helposti eteen on koneen detominen kun 90cc+pikkuvenaisella pakoventtiili pyrkii käymään liian kuumana joka hehkusytyttää seoksen ennen aikojaan. Pitkät aukiolot omaava nokka pahentaa edelleen ongelmaa. Valtaosa venan lämmöstä kun poistuu kanteen seetin kautta ja se on mahdollista vain kun vena on kiinni.

GY6skoba

No, jos se nyt vähän vakiosta parantuisi  ;D

Täytyy ensin kokeilla vakiokannella. Minkälainen puristussuhde saisi maksimissaan olla, sillähän voi vaikuttaa nakutukseen tehokkasti? Palotilasta vaan tarpeeksi tavaraa pois... Kannen kanavat on koneistettu hyvin.

Vakio kaasari on myös käytössä, minkä kokoinen suutin pitäisi vaihtaa että toimisi parhaiten?


Jos ei ala näillä pelittämään niin täytynee myöhemmin investoida parempaa kantta ja kaasutinta... Mutta kokeillaas ensin.

-Zone-

Nakuttamisen suhteen kannattaa muistaa, että kaikki nakutus ei ole samanlaista. Silloin puhutaan itsesyttymisestä jos puristussuhde on liian korkea, kun taas hehkusytytyksessä seoksen sytyttää jokin muu tekijä. Esim liian kummana käyvä pakoventtiili tai hehkuva karstakekäle. Sytytysennakon ja puristussuhteen toisiinsa sidoksissa olemista ei kannata myöskään unohtaa. Perusennakkoa on kyllä mahdollista hivenen tiputtaa vakiollakin liipaisukäämillä, mutta mitenkään suuriin muutoksiin ei liipaisukäämin kiinnityspultin reikien hiomisella voi päästä.

Mä itse en ole hirveästi mieltynyt kairaamaan palotiloja yhtään enempää kuin on pakko. Mä työstän aina ensisijaisesti ainetta pois männän päästä. Jos pikkuvenaisen kannen avartaa 90cc koneelle, ei sillä kannella tee enää paljoakaan vaikkapa 72cc pytyn kanssa saatikka sitten 50cc. Kyllä se pikkuvenainen kansi on järkevin jättää palotilaltaan rauhaan ja jättää se 50cc ja 72cc pyttyjä varten varalle. Ei ole ensimmäinen kerta kun vermeet kilahtaa ja joutuu hyllystä ruuvaamaan väliaikaisesti esim vakiopytyn kiinni. Itsellänikin on nyt taas 50cc kiinni kun 82cc hajosi.

Jos nyt kumminkin päätät sen pikkuvenalla niputtaa niin pääsuuttimeksi voit tarjota sille 95 kokoa alkuun. Tuskin se pikkuvenaisella kannella ja vakiokaasarilla ihan hirveästi heittää.

openflow

Hieman numeroita. 90cc + vakiokansi: alavääntö tuplaantuu, mutta ylätehot laskee verrattuna 50cc.

Pikainen(karkea) simulaatio Lotuksella.
90cc + isovenat(23/20)
rpm     kw      Nm      Bmep
3000.0  2.34    7.46    10.67
4000.0   3.08   7.34   10.50
5000.0   4.00   7.63   10.91
6000.0   4.42   7.03   10.05
7000.0   4.63   6.31   9.02
8000.0   4.63   5.53   7.90
9000.0   4.27   4.53   6.47
10000.0 3.68   3.51   5.02

50cc + vakio kansi(hyvä)
rpm     kw      Nm      Bmep
3000.0  1.28    4.09    10.39
4000.0   1.72   4.11   10.44
5000.0   2.16   4.12   10.47
6000.0   2.48   3.95   10.04
7000.0   2.70   3.68   9.35
8000.0   2.75   3.28   8.33
9000.0   2.62   2.78   7.06
10000.0 2.31   2.20   5.60

90cc + vakio kansi(hyvä)
rpm     kw      Nm      Bmep
3000.0  2.35    7.49    10.70
4000.0   2.93   7.00   10.01
5000.0   3.15   6.02   8.61
6000.0   2.93   4.66   6.66
7000.0   2.38   3.25   4.64
8000.0   1.67   1.99   2.84
9000.0   0.88   0.93   1.33
10000.0 -0.03   -0.03   -0.05

Kanavat saa työstää todella loistaviksi, jos aikoo vakiokannen 90cc:n kaveriksi laittaa.

GY6skoba

Lainaus käyttäjältä: openflow - 12.05.16 - klo:19:24
Hieman numeroita. 90cc + vakiokansi: alavääntö tuplaantuu, mutta ylätehot laskee verrattuna 50cc.

Pikainen(karkea) simulaatio Lotuksella.
90cc + isovenat(23/20)
rpm     kw      Nm      Bmep
3000.0  2.34    7.46    10.67
4000.0   3.08   7.34   10.50
5000.0   4.00   7.63   10.91
6000.0   4.42   7.03   10.05
7000.0   4.63   6.31   9.02
8000.0   4.63   5.53   7.90
9000.0   4.27   4.53   6.47
10000.0 3.68   3.51   5.02

50cc + vakio kansi(hyvä)
rpm     kw      Nm      Bmep
3000.0  1.28    4.09    10.39
4000.0   1.72   4.11   10.44
5000.0   2.16   4.12   10.47
6000.0   2.48   3.95   10.04
7000.0   2.70   3.68   9.35
8000.0   2.75   3.28   8.33
9000.0   2.62   2.78   7.06
10000.0 2.31   2.20   5.60

90cc + vakio kansi(hyvä)
rpm     kw      Nm      Bmep
3000.0  2.35    7.49    10.70
4000.0   2.93   7.00   10.01
5000.0   3.15   6.02   8.61
6000.0   2.93   4.66   6.66
7000.0   2.38   3.25   4.64
8000.0   1.67   1.99   2.84
9000.0   0.88   0.93   1.33
10000.0 -0.03   -0.03   -0.05

Kanavat saa työstää todella loistaviksi, jos aikoo vakiokannen 90cc:n kaveriksi laittaa.

Mielenkiintoista!

Mitä tarkoittaa tuo lukema kilowattien kohdalla, muutosta verrattuna 50cc? Entä mitä tarkoittaa lukema Bmep -kohdassa?

-Zone-

Kw on tietysti moottoriteho kilowatteina kyseisellä kierrosluvulla. (1 kw = 1.34 hv) Bmep on tehollisen keskipaineen lyhenne. Tai noh, Mep itseasiassa mutta se ei välttämättä kerro sulle sen enempää. Asia tulee kuminkin aika pian vastaan jos syvennyt moottoreihin vähän enemmän.

openflow

50cc + todella hyvin valmistetulla kannella ja sama nokka kun edelläkin. Tämä lähinnä sen takia, että mitä on mahdollista tehdä pelkästään kantta työstämällä. Käytännössä valamalla uuden kannen.
rpm     kw      Nm      Bmep
3000.0   1.23   3.92   9.95
4000.0   1.71   4.09   10.38
5000.0   2.13   4.07   10.34
6000.0   2.68   4.26   10.83
7000.0   3.02   4.12   10.48
8000.0   3.29   3.93   9.98
9000.0   3.60   3.82   9.71
10000.0 3.86   3.69   9.37

72cc ja vakiokansi.
rpm     kw      Nm      Bmep
3000.0   1.94   6.17   10.79
4000.0   2.57   6.13   10.72
5000.0   3.12   5.95   10.41
6000.0   3.43   5.46   9.56
7000.0   3.50   4.77   8.35
8000.0   3.25   3.88   6.78
9000.0   2.74   2.91   5.09
10000.0 2.04   1.95   3.41

82cc on sitten 90cc:n 72c:n välimaastossa.
Simulaatiot ei ole tehty vakionokalla(riittävän lähellä), samat asteet ja nosto, mutta profiili erilainen.

Todellisuudessa kansi+nokka saattaa suosia 50cc ja jollain toisella optimi kuutiot voi olla 72cc tjs. Asian ydin on kumminkin siinä, että liian iso sylinteri kanteen ja nokkaan nähden voi viedä asiat huonompaan suuntaan.

Kantta työstämällä Bmep lukemia ei pysty hirveästi nostamaan, mutta olisi mahdollista pitää ne 10-tuntumassa tyhjäkäynniltä lähes 10000 rpm asti.

-Zone-

Mielessäni piirsin tuon ylemmän eli 50cc vääntölukemat vääntökäyräksi Z ja X akseleille kierroslukujen ollessa tyypillisesti alhaalla. Ei mitenkään huono muotona 50cc koneelle ;)

joni_k

openflown taulukon kyllä allekirjotan persetuntumalta jo 72 pytyn osalta.

GY6skoba

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 12.05.16 - klo:22:32
Kw on tietysti moottoriteho kilowatteina kyseisellä kierrosluvulla. (1 kw = 1.34 hv) Bmep on tehollisen keskipaineen lyhenne. Tai noh, Mep itseasiassa mutta se ei välttämättä kerro sulle sen enempää. Asia tulee kuminkin aika pian vastaan jos syvennyt moottoreihin vähän enemmän.

Kiitoksia tiedosta, kyllä tuo suure on tuttu ja moottoreihin on tullut paljonkin perehdyttyä, mutta tuo lyhenne vaan ei oikein auennut...

Millä perustein tuo Lotus laskee nämä arvot? Tarkoitan, että kuinka ohjelmaan saadaan syötettyä esim kanavan muodon vaikutukset?

openflow

Hieman yksinkertaistaen jokaiselle venttiilin noston ja referenssihalkaisjan väliselle suhteelle(L/D) annetaan "virtauskerroin". Virtauskerroin tarkoittaa karkeasti, kuinka hyvin ilma kulkee esim. venttiilinlautasen kokoisen reiän(D) läpi verrattuna siihen miten se kulkee sylinterin kanavan läpi, kun siellä on venttiili asennettu tiettyyn nosto korkeuteen(L).

Esim hyvin virtaava kansi.
L/D     Flow coeff
0,000   0,0000
0,075   0,2145
0,100   0,3000
0,125   0,4000
0,150   0,5000
0,200   0,6000
0,250   0,7000
0,300   0,7800
0,350   0,8200

Kerroin 1,0 on paras mahdollinen ja 0,0 tarkoittaa ettei virtaa ollenkaan.

Nämä numerot saa joko virtauspenkistä tai CFD-ohjelmalla laskien. On myös mahdollista arvata lukemat karkeasti dynotuloksista. Mitä tahansa virtauskertoimia voi tietenkin syöttää, jos haluaa teoriatasolla tutkia mitä erilaiset kanavat vaikuttaa suorituskykyyn

GY6skoba

Osaatteko äkkiseltään sanoa minkälaisella kierteellä näissä kiinan vehkeissä on kaasuttimen pääsuutin? Pitäisi pistää tilaukseen mutta kun ei ole mopon äärellä niin ei voi tarkistaa...