Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

joni_k

paitsi että hinkkaat liikaa ja sitten alkaa helmat hakkaa pyttyyn. käy niinku se mun narakun männän kokeilun..  ;D

Coastside

Eikös siitä ollut juttua missä oli tehty öljyura öljyrenkaista siihen kohtaan?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

joo tossa on ne urat mut klonkutti ku diesel veturi helmoja pyttyyn.yläpää taas auki. pikkasen sydän hakkas ku otin kannen irti ja yks ohjuri tipahti tosi lähelle mäntää, ihan niinku ois pikku kolosta menny moottoriin. eipä siinä öljyä pois ja taskulampulla ja magneetilla tonkimaan josko tulis. mitään ei näkyny. no viimeinen oljenkorsi pakoputki irti ja klonksautin maahan siellähän sen oli..  ;D huh huh ;D

konenikkari

#1773
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 24.02.16 - klo:09:31
Kinukin mäntää kannattaa hioa alas siitä mistä ne hankaavat, tuskin siitä haittaa on.

Ei kauheesti kannata männän ulkopintaa työstää.
Jos ei ole paljon vaivaa vois joni pistää hyvän  kuvan, männän sisäpuolelta.
Ja vertailun vuoksi kuva siitä männästä, myös sisäpuolelta, joka toimii
Edellinen kuva männästä, ulkopuolelta, oli tosi mahtava  :D
Tämä vuodenaikakin taitaa olla aika julma, sisäänajoon kiinan toleransseilla.
Mäntä lämpiää nopeasti, ja sylinteri ei.
Noihinkin vois joku taitava suunnitella, männän sisäpuoleisen öljyruiskutuksen, jos öljypumpun teho ja tuotto riittää  ::)
Tosin ei se auta, öljykään, jos ei sille ole tilaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

#1774
se oli nopeeta toimintaa. tuli pannu ja ensisavut otettu. nyt puristuksia niin paljon hyvä että käsin jaksaa vääntää sen yli. nyt sitten arpomaan miten tota ajetaan sisään.. :D

voin sanoa ton tosi pienen lenkin jälkeen että tehon lisäystä tullut hitusen lisää..  ;D

konenikkari

Tähän vuodenaikaan, kuin kipeetä pillua.
Ehkä osan jäähdytyksistä vois peittää, ja maldavaista mieltä kuin piipunpolttajalla.
Vanhoissa kilta piipputupakan ohjeissa on ohje miten tupakka poltetaan piipussa, piippua polttamatta  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pera8x

kilta on muuten ihan super hyvää röökiä ihan vaan sätkienkin käärimiseen. jotenkin oikeinkin hyvä ja pehmeä maku. ;) vieläkö sitä muuten saa kaupasta? moneen vuoteen en ole ostanut, kun ei ole enää näkyvillä, niin ei muistakkaan mitä kaikkia herkkuja sitä on tarjolla ja ostaa aina sitä yhtä ja samaa, mikä nyt jotenkin vaan täyttää tarpeet..

joni_k

melkein tunti tuli rällättyä ja ei oo leipomisen merkkejä. voi kyl sanoa että ei toi nyt tykki vieläkään ole mutta nastat saa kyllä kyytiä..  ;D

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 24.02.16 - klo:13:56
Ei kauheesti kannata männän ulkopintaa työstää.
Jos ei ole paljon vaivaa vois joni pistää hyvän  kuvan, männän sisäpuolelta.
Ja vertailun vuoksi kuva siitä männästä, myös sisäpuolelta, joka toimii
Edellinen kuva männästä, ulkopuolelta, oli tosi mahtava  :D
Tämä vuodenaikakin taitaa olla aika julma, sisäänajoon kiinan toleransseilla.
Mäntä lämpiää nopeasti, ja sylinteri ei.
Noihinkin vois joku taitava suunnitella, männän sisäpuoleisen öljyruiskutuksen, jos öljypumpun teho ja tuotto riittää  ::)
Tosin ei se auta, öljykään, jos ei sille ole tilaa.

Juu, se karhea pinta männän helmassa on ihan syystä, jotkut hurjat ovat kiillottaneet männän ja aika pian avanneet koneen uudestaan.

Kunnon öljyruisku varmaan auttaisi asiaa, pienemmällä männällä ongelma taitaa olla suurempi, kuormitus on kovempi, männän massa on pienempi, kun taas pytyn massa suurempi, mäntä kuumuu vihaisemmin mitä isolla pytyllä, toki isolla pytyllä on lämpötehoa ihan jotain muuta luokkaa, mutta se mäntä ja pytty lämpiää lähemmäksi samaa tahtia, silti ne naarmut tulee kyllä jo ensimmäisen 20km aikana.

Sitten sekin, että kun ei ole oikein mitään öljynsuodatusta, hienojakoinen aines kulkee monta kierrosta ja mm. karsta hieroutuu siellä välissä.

Silti nuo kestää yllättävän kauan kun ottaa huomioon kuinka kierrokset on suhteellisen kovat ja kuinka paljon parannettavaa olisi, ettei se nyt aina niin nuukaa.

Ei kyllä ollut paljon isosta pytystä iloa, kun kävin naapurilla, pihatiellä sai työntää mopoa rengas sutien, vaikka nappularengas onkin, tai no, sutihan se ilman että koneen tarvitsi huutaa ja 1/4 kaasu oli ihan riittävästi.

xx851z

#1779
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 24.02.16 - klo:08:26

Noita kinkin mäntiä kun hämmästelee, niin jäähdytys, voitelu tai välykset voi olla ongelmana, mutta kovin pian ne hankaa naarmuja, mikä sitten onkaan syynä.

Eihän se toimintaa tietty estä, mutta ainahan se vähäinenkin naarmutus vuotaa paineita pois.

2t vehkeissähän männänrenkaat tahtoo vähän niihin aukkoihin pyrkiä ja siitä kai tulee sitä kulumista, kinkin nelarissa ei taida voitelu olla mitenkään maailman parhaimmasta päästä kumminkaan?

Lainaa



Minulla oli joskus Kymcosta pytty irti ja moottorissa öljyt paikallaan. Jotenkin jäi tunne, kun katselin kampikammioon, että siellä pyörii sylinterin alaosassa melkoinen öljyhuntu, kun kone käy, ainakin kakstahdin voiteluun verrattuna on öljyä liikenteessä. Pumpun varassa olevat kohteet kinukeissa kärsii ehkä helpostikin voitelujärjestelmän heikkouksista.

Itse olen miettinyt, että voiko kinukin pytty  muuttaa muotoaan kun pinnapultit on momenttiin kiristetty ja tämä aiheuttaisi jäljet mäntään merkistä riippumatta. Samaa ilmiötä on joskus epäilty autojen koneissakin, kun Tm käyttää kestotestiautojen patoja auki ja löytyy naarmuja.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

viisnelonen

Komppaan Konenikkaria, mäntä laajenee paljon nopeammin kuin sylkkä. Tähän kun yhdistetään talvi ja hiukan hätäinen kuski sekä huonolla tuurilla hiukan liian pienet välykset niin valmista tulee.

Kyllä se kinukin sylkkäkin muuttaa muotoa pulttien kiristyksellä mutta vielä enemmän asiaan vaikuttaa männän muodon muuttuminen lämmön vaikutuksesta.
Mäntä laajenee paljon enemmän tapin suuntaan ja siksi ne usein onkin hiukan elliptisiä kun ne mitataan kylmänä. Eli hyvä mäntä on sitten kuumana pyöreä ..   Myös männän muu rakenne vaikuttaa tuohon lämpölaajenemiseen.
Itse asiassa kaikkea muuta kuin simppeli palikka vaikka siltä saattaa äkkiseltään tuntuakin.
Tai ehkä nuo halvimmat on simppeleitä.

Tässä asiasta, valitettavasti englanniksi:  http://www.enginebuildermag.com/2005/06/performance-pistons/
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

xx851z

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 24.02.16 - klo:22:03
Komppaan Konenikkaria, mäntä laajenee paljon nopeammin kuin sylkkä. Tähän kun yhdistetään talvi ja hiukan hätäinen kuski sekä huonolla tuurilla hiukan liian pienet välykset niin valmista tulee.

Kyllä se kinukin sylkkäkin muuttaa muotoa pulttien kiristyksellä mutta vielä enemmän asiaan vaikuttaa männän muodon muuttuminen lämmön vaikutuksesta.
Mäntä laajenee paljon enemmän tapin suuntaan ja siksi ne usein onkin hiukan elliptisiä kun ne mitataan kylmänä. Eli hyvä mäntä on sitten kuumana pyöreä ..   Myös männän muu rakenne vaikuttaa tuohon lämpölaajenemiseen.
Itse asiassa kaikkea muuta kuin simppeli palikka vaikka siltä saattaa äkkiseltään tuntuakin.
Tai ehkä nuo halvimmat on simppeleitä.

Tässä asiasta, valitettavasti englanniksi:  http://www.enginebuildermag.com/2005/06/performance-pistons/

Niin, ihmetyttää vain miksi naarmut tulevat, oli kyseessä Sym, Kymco, Baotian tai irtotavarana ostettu Narakun tai jossain Kiinan lukemattomista hikipajoista tehty mäntä. Eikö tosiaan kukaan saa aikaan kuumana pyöreää mäntää?
Keep the shiny side up and the rubber side down!

-Zone-

Vai oliskohan kyse siitä, että se 139QM* koneen roiskevoitelu ei vain toimi ihan täydellisesti. Kampiakselin vasemmassa limpussa on loiskelevy, jonka taakse jäänyt öljy menee keskipakovoiman johdosta kiertokangen alapääntapin läpi tullen ulos sitten kiertokangen alapään laakerin välistä. - Järkeilyjäni: Mietin jos tämä purkautuu sen oloisena sumuna että sylinterin helmaan jää 2 kohtaa joissa voitelu on muuta sylinteriä huonompaa.

viisnelonen

#1783
Mäntä alas tullessaan levittää renkaillaan öljyn koko sylinteriin.
Pelkkä männän oikea muoto, pyöreys/soikeus ei ole merkittävä vaan juurikin se oikea välys, tai ettei ainakaan ole liian tiukka.

Kyllä noissa varaosissakin, ainakin kriittisissä, hyvä noudattaa periaatetta että valinnassa jätetään huomattavan halvat ja älyttömän kalliit heti alkuunsa harkinnan ulkopuolelle.
Ellei erittäin halpaan hintaan ole joku perusteltu syy, esim konkurssipesä tms.
Itsellä ei mielikuvitus riitä että 25 eerolla sais kunnollisen pyttysarja, tosin hyvällä tuurillahan voi saada mitä vaan..    ;)

Ed: Tuossa joni_k:n männässä näkyy selkeästi kaksi eri vauriota jotka ovat sidoksissa toisiinsa.
1.  Kiinnileikkautumisjäljet männäntapin reiän molemminpuolin ( siis yht 4 jälkeä/mäntä) Aiheutunut liian pienestä välyksestä
........ ajetaan vaan vaikka veto heikkeni.. mäntä ylikuumenee ja tulee leveät yhtenäiset alueet noitten 1. jälkien väleihin.
Jos ajoa olis vielä väkisin jatkettu olis nuo leikkausjäljet muodostaneet niin yhtenäisen vaurion että ei olis näitä kahta eri vauriota enään erottanut toisistaan tuosta kuvasta.
Tuosta linkin oikeanpuoleisesta pystyrivistä kun katsoo ne kaksi ylintä mäntää..

http://www.buyautoparts.com/images/piston-damage-page-2.jpg

Ja tässä koko mäntävaurio saitti:  http://www.buyautoparts.com/howto/piston-damage-1.htm
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

openflow

Hyvin mahdollista. Osapuilleen kaikissa ihmeissä on samanlaiset jäljet männässä ja samassa kohdin. Vaihtoehtoja on liian pieni välys tai voiteluongelma. Nämä jäljet löytyvät joka sylinterillä 50 - 90cc.

Vakiomännässä on voitelureiät porattu juuri hankausjälkien yläpuolelle, ja nämä jäljet on yhtä leveitä kun ulommaisten voitelureikien etäisyys.

Onko voitelu ongelmaa yritetty korjata näillä voitelurei'illä. Toisaalta se öljyrenkaankin pitäisi toimia.