Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Vespister

Liiallisuuksiin ei alkukäyrän paksuudessa kannata mennä.
Mitä suurempi putken poikkipinta-ala, sitä pienempi virtausnopeus. Pitäisi saada virtausnopeus optimaaliseksi sille kierroslukualueelle, mitä ajossa käyttää.

jwalk

Arvioisin karkeesti, että ei varmaan kannata käyrää tehdä avarammasta, kuin mitä pakovenan halkaisija.

pera8x

niin, en tiedä kuinka se vaikuttaa. siis noihin virtauksiin, jos on "liian isoa". kyllähän noihin on olemassa jotain tietoa ja taitoakin, mutta ei mulla. tuo käyrä on inansa isompaa, mitä pakokanavan ulostulo on. tai sellaseksi sen nyt koitan rakentaa.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 31.12.15 - klo:10:34
tuupattais takas pyttyyn, imuvenan jo sulkeuduttua
4T resonaattori on helppo tehdä, mitoitus ei niinkään. http://motocrossactionmag.com/Uploads/Public/Images/...AUG%2012/sxfpipe.jpg
Tuostakin kehittelin kerran säädeltävän mallin :)

joni_k

oon taas luullu ettei nelitahdit vastapaineita tarvii.. pakoputki lähinnä sen takia ettei pidä pirun pahaa ääntä ja pakoventtiili voi palaa.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 31.12.15 - klo:11:03
niin, en tiedä kuinka se vaikuttaa. siis noihin virtauksiin, jos on "liian isoa". kyllähän noihin on olemassa jotain tietoa ja taitoakin, mutta ei mulla. tuo käyrä on inansa isompaa, mitä pakokanavan ulostulo on. tai sellaseksi sen nyt koitan rakentaa.
Niin, luulisin että alkumatkalla on tärkeintä se juohevuus. En kannen pakokanavasta paljoa ole uskaltanut ottaa, lämpöjen takia. Putken ja kannen liitoshan on hyvä olla sopiva, ilman pykäliä, tietennii.
Minkälaista vaimenninta meinasit?

jwalk

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 31.12.15 - klo:11:07
oon taas luullu ettei nelitahdit vastapaineita tarvii.. pakoputki lähinnä sen takia ettei pidä pirun pahaa ääntä ja pakoventtiili voi palaa.
Ei välttämättä niin. Eihän kiihdytysautoissakaan ole pahemmin ahistuksia putkissa  :)
Mutta niillä vähän eri kriteerit, kuin jokapaiväisessä kulkineessa
Se on pienenkin ykspyttynelarin äänenvaimennus hankalaa, ainakin jos halutaan pysyä lain desibeleissä, mutta tehoakin pitäis saada...

pera8x

vähän tässä pähkäillyt, että laittaisko vaan läpivirtaavan reikäputkipöntön, missä villat ympärillä. se olis simppeli ja helppo tehdä, mutta pitää mekkalaa. toinen vaihtoehto, että tekis kammiovaimentimen. siitä tulisi sitten vaan melko iso, jotta ei ahdista virtauksia liikaa. maksimaalinen teho tietenkin innostaa, mutta tuo mekkala ei niinkään. varsinkin, kun tuo nyt jo kulkee sen verran, etten siitä mitään poliisimagneettia välttämättä halua.

jwalk

#1628
Lainaus käyttäjältä: pera8x - 31.12.15 - klo:11:24
vähän tässä pähkäillyt, että laittaisko vaan läpivirtaavan reikäputkipöntön, missä villat ympärillä. se olis simppeli ja helppo tehdä, mutta pitää mekkalaa. toinen vaihtoehto, että tekis kammiovaimentimen. siitä tulisi sitten vaan melko iso, jotta ei ahdista virtauksia liikaa. maksimaalinen teho tietenkin innostaa, mutta tuo mekkala ei niinkään. varsinkin, kun tuo nyt jo kulkee sen verran, etten siitä mitään poliisimagneettia välttämättä halua.
Villapönttöäkin saa mukavasti halvalla vaimennettua. Hakkailee sitä reikäputkea sopivasti lommoille, sieltä täältä. Peräpilli kohtuullisen kokoiseksi, loppupäässä kaasut jo jäähtyneet ja tilavuus pienentynyt, ni mahtuu vähän pienemmästäkin reiästä. Ja laittaa sen pillin vielä mutkalle maata kohti

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 31.12.15 - klo:10:34
Varmaan, toisaalta ei varmaan ole pahitteeksi pieni vastapaine. Millainen? Sepä onkin hankalampi laskea. Varsinkin reiluilla asteilla olevassa nokassahan tapahtuu overlap- tilanteessa "kakstahti-ilmiö" molemmat venat auki ja pakoimu vetää samalla tuoretta sisään.
Tietenki maksimaalinen imu pakopuolelta ja sitten sopiva vastapulssi, niin että putkeen mennyt seos, tuupattais takas pyttyyn, imuvenan jo sulkeuduttua.
Ikäänkuin pikku "ahdin" Toimis ainakin jollain tietyllä kierrosluvulla
Mut vaikeeks menee, ainakin mun aivokapasiteetilla ruveta vimosen päälle moista toimivaksi suunnittelemaan

Ei nelitahdissa vastapaine auta, mutta se auttaa, jos saa pakopulssit mitoitettua siten, että pakovenan avautuessa on putkessa ikäänkuin imua. Suht suoralla putkella tuo on aika helppo laskea, äänennopeus ja venttiilin aukiolon välinen aika, siitä tulee sitten optimimitta, joka on 1. pulssille tosi lyhyt, mutta vähän paljon äänekäs.

Kiihdytysautojen kovempikulkuisissa yksilöissä voi nähdä suht sopivaa pituutta.

Putki siis pitää passata maksimitehon kierroksille, lähinnä sen pituus, sitten pitää olla niin ettei tule yhtään vastapainetta, mutta ettei ole liian avara silloinkaan ei imuefekti ole paras mahdollinen, siinä on sen haaste.

Jokatoinen kierros kun pakovena aukeaa, niin 10 000 kierroksella se olisi 5000 hertsiä, eli 1/5000s, eli 343m/s / 5000 = 0,0686 metriä ko. ajassa, joka on äänennopeudella matkatessa 6,86cm.
Olisi vähän lyhyt putki, mutta tuo kertaa 6 olisi 41,16cm, pakoventtiilistä, pakoputken päähän, se pitää vaan laskea mikä olisi se optimaalinen mitta.

Pisemmässä putkessa pitäisi oikeastaan kasvattaa reikäputken sisämittaa, mutta pisempi putki taas vaimentaa paremmin. Sitäkään ei kannata unohtaa, että 1. pulssi on voimakkain imuefekti, kerrannaiset sitten jo heikompia.

Sitä en tiedä kuinka paljon pakokaasu jäähtyy matkalla, tuossa on kumminkin vauhtia melkoisesti.

Sitä en tiedä myöskään pitäisikö männän nopeudesta sekä kuutiotilavuudesta vetää jotain johtopäätöksiä ja säätöjä sen sisäputken poikkipinta-alaan, kaasun virtausnopeus ei kuitenkaan ole aivan sama kuin äänennopeus, mutta pakovenan tekemät pulssit menee äänennopeudella.

Liian isossa virtaus hidastuu turhan paljon (aikaa ei jää kaasun poistumiselle putkesta ennen kuin uutta kaasua pukataan putkeen) ja liian pienessä paine kasvaa joka nostaa lämpöjä aika raakasti.

Mulla oli reikäputkipönttö tehtynä Speedin putkesta, ääntä oli teinien makuun sopivasti, mutta liikaa mulle, nyt on Zonerin putki vakiona, ei tuossa kovin suurta eroa ole, molemmat putket kuumuu niin ettei räpylöineen pidä niitä hipelöidä ajon jälkeen, Zonerin putki ehkä vähän hitaammin kuumuu, mutta on se paljon hiljaisempi.

Kaksi reikävaimenninta ja välissä ohuempi putkenpätkä ehkä vaimentaisi hyvin, mutta olisi ehkä myös aika kuristava, ellei tee varsin reilua putken sisämittaa.

Vastapaineet taitaa tosiaan kuulua 2 tahtisiin, mutta käytännössä tehokas äänenvaimennus taitaa sitä virtausta kuristaa sen verran, että tulee sinne putkeen ylipainetta.

Aika paljon aikaa kun noita ihmettelin, on täysin mahdollista, että muistissa asiat menneet jo ihan sekaisinkin, mutta noista autopuolen jutuista soveltaen voisit saada ainakin jonkinlaista suuntaa:
http://www.dnsf.org/forum/autot-ja-tekniikka/yleinen-tekninen-keskustelu/6077-pakosarjan-laskeminen

jwalk

Nojoo, suoralla putkella saadaan varmasti suurin huipputeho, edellyttäen, että nokka/kansi pelaa hyvin yhteen. Sehän Peran tavoitteena lieneekin.
Pätee erityisesti ahdetuilla moottoreilla, niissähän ei juuri overlappia ole.
Vaparilla saadaan laakeempaa tehokäyrää oikein "paineistetulla" putkella.
Variaattorivehkeessä hyöty himmenee

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 31.12.15 - klo:12:54
Nojoo, suoralla putkella saadaan varmasti suurin huipputeho, edellyttäen, että nokka/kansi pelaa hyvin yhteen. Sehän Peran tavoitteena lieneekin.
Pätee erityisesti ahdetuilla moottoreilla, niissähän ei juuri overlappia ole.
Vaparilla saadaan laakeempaa tehokäyrää oikein "paineistetulla" putkella.
Variaattorivehkeessä hyöty himmenee

Mun käsittääkseni tuo laakeampi tehokäyrä tulee siitä, että ne pulssit passataan väännön kierroksille huipputehon sijaan, vastapainetta siinäkään ei tarvita, sitä kaiketi tulee ainoastaan väärästä mitoituksesta tai jos halutaan ääntä vaimentaa kunnolla.

Imupuoli ja pakopuoli pitäisi sovitella myös yhteen, sillä sai vaparinkin hengittämään siten, että sitä seosta pytyssä olisi vähän enemmän kuin mitä normaalissa ilmanpaineessa, ei mitään merkitystä niin pienillä tosin, mutta virittämättömässä mäntä AKK:ssa siellä pytyssä taitaa olla alipaineen puolella paine.

Monta tekijää tuossakin, variaattorivekotin on tavallaan mahdottoman helppo, kun ei tarvitse oikeastaan välittää muusta kuin huipputehon kierroksista, jos sitä kulkua haluaa, se ei haittaa jos pienillä kierroksilla köhii, eli ei tarvitse tehdä kompromisseja alakierrosten kanssa, kuten autoissa täytyy tehdä.

No teoria on teoriaa, käytännössä sitten viritys onnistuu jos huiput ei laske :D

jwalk

Teoria on teoriaa..Itse yleensä kokeilen joitain juttuja ja sitten jos ei se idea toimikaan, niin yritän hakea teoriasta selitystä että miksi ei... ;)
Monisylinterisessähän helpottaa/hankaloittaa se, että voidaan pelata useamman pytyn pulssien kanssa. Pakosarjan mitoitus siis erityisen tärkeää niissä, ei niinkään koko.Puhutaan siis ihan peruskulkineista, ei ratavehkeistä
Eli tolta pohjalta mun jutut tulee.

pekpel

Voiskohan boost bottlea soveltaa tuohon vaimennukseen ??
RC 2T autoissahan me noita käytettiin ja kun sai sopivan kokoiseksi niin tehoa tuli lisää kun imuilma resonoi sopivasti kiekkojen kans

Ajattelin jotta jospa sais sovitettua vastaavanlaisen bottlen pakoputkeen niin silloin vois suoraan soveltaa isommista 2 pyttyisistä tuttua väliputki/vastaääni tekniikkaa vaimennuksessa ja koko pakari tulis melkosen paljon pienemmäksi
Samallahan tuo voisi antaa sitä kaivattua imua lisää kun sais kaasut värisemään sopivaan tahtiin
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

pera8x

oishan tuossa ideaa. tarttis vaan perehtyä paremmin asiaan.

muistan jostain, että mersu teki jo joskus 80 luvulla pensamoottoreihin sellasia imusarjoja, mitkä resonoitti sillätavalla, että moottoreihin saatiin ylitäytöstä tietyillä kierroksillä. se oli siihen aikaan hienoa tekniikkaa vapaasti hengittävien moottoreiden keskuudessa. sittenhän tuo systeemi yleistyi ja monissa autoissa alkoi oleen "muuttuvia" imusarjoja. eli matalilla kierrosluvuilla ilma kulki pidempää reittiä ja kovemmilla kierroksilla sitten jotkut läpät tms vastaavat aukes ja ilma pääsikin lyhempää reittiä. näin saatiin koko kierroslukualueelle hyvät väännöt.

kait se pakarikin 4 tahdissa jossainmäärin samalla tavalla vaikuttaa. ei siis sillä, että se mitään ylitäytöstä tekisi, mutta että se resonointi ja sitä kautta parempi kaasujen vaihto. tai edes pakokaasujen poisto. jos overlappia olisi nokassa, niin sitten tuo ilmiö varmasti korostuu pakoputken ja imusarjan osalta. ne kun osaisi rakentaa pelaamaan hyvin yhteen, niin saisi varmasti paljonkin potkua koneesta pihalle. mutta kun ei osaa. tarvii vaan jatkaa samalla linjalla, kun tähänkin asti, eli ensin tiedon keruu ja sen jälkeen yritys/erehdys ja sitä kautta oppiminen, jos on jotain oppiakseen.