Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

makeeee_

En tiedä onko väärä aihe, mutta kokeillaan  ;D
Pitäs kehitellä omaan baotianiin vähän lisäpotkua mäkiin ja tuulisiin olosuhteisiin. Nyt täysin vakiona? huilaa mittariin 60-70kmh tasaisaisen tappavan täyskaasukiihdytyksen jälkeen (2-3km) Nopeus on nyt ihanteeellinen, mutta vääntöä sais kyllä olla jokunen nyyttonmetri  enemmän, ettei tarvitsisi kirkolta asti aina hakia vauhtia. Onko hyviä ehdoituksia? 72-82cc? Vai kireämpää nokkaa? Vai jotain aivan muuta?
On näitä baotianin liskuja ollut tässä kohta tusinan verrran, mutta tämä yksilö on jotenkin aivan ylitse muiden. Tämä on ensimmäinen joka on pelannut jo vakiona eikä ole sen takia tarvinnut alkaa virittämään :)
Eikun ehdoituksia esiin mitä itse tekisit.
-Make

-Zone-

Helppo vastata - Lisäkuutioita, piste. Se antaa eniten rahalle vastinetta. 72cc on hyvä valinta, eikä edes tarvi välttämättä mitään muuta kuin isomman pääsuuttimen kaveriksi. Vastaa sillä aika tarkkaan normaalia 50cc 2T skootteria vakionokalla. 82cc antaa kyllä enempi potkua, mutta se kaipaa kaverikseen isovenaista kantta. Pikkuvenaisella vakiokannella 82cc on krantumpi mahdollisien puristussuhteiden kanssa. Eteenkin kesähelteillä.

pera8x

tuossa joku aika sitten just laitteilin yhteen mopediin 72cc pytyn ja virinokan. oikeinkin hyvä combo muuten vakioon vehkeeseen. tulee potkua huomattavasti lisää, eikä ole kustannuksiltaankaan mitään maata mullistavaa.

82cc pytyn kanssa voi ilmetä ongelmia käynnistymisen kanssa. ainakin mulla ilmeni. tulee jo sen verran enemmän lisää kuutioita ja vakio kannella vielä puristuksiakin lisää, ettei startti oikein jaksa pyörittää = hankala saada käyntiin. ja olikohan vielä niin, että se vakio kansi ei edes sellasenaan sovi tuon ison pytyn kanssa? en muista. itte kairailin kantta aika paljon. palotilaa ja kanavia yms. jotenkin muistelisin, että mäntä ottaa kanteen kiinni, tai käy ainakin lähellä, kun se on n. sentin halkasijaltaan pienempi tuo palotilan halkasija, mitä pytty ja mäntä on. kiksistäkin polkemalla on jo vähän jäykähö, kun sekin suunniteltu 50cc pytylle. ja herkästi menee noi kiksin rattaatkin rikki, kun potkasee vastapalloon. puristuksia laskemalla saa startin voimin pyörimään. lisäksi kunnon akku ja paksummat piuhat startille, niin alkaa startti toimimaan normaalisti. sytkän säätö myöhäsemmälle helpottaa kans käynnistyvyyttä. mutta mutta. ruttujen laskemisella ja sytkän myähästämisellä mennään jo sitten tavallaan vähän väärään suuntaa, jos kerta virittämisellä lisää potkua haetaan. kaikista yksinkertasin ja helpoin on tuo 72cc pyttysetti ja siihen kaveriks pirtsakampi nokka. ei vaadi mitään ylimäärästä säätämistä ja räpeltämistä. seoksia voi joutua tietty säätään, mutta ainakin tuo tapaus, minkä tein, niin toimi ihan vallan mainiosti ilman mitään säätämisiäkin. tosin siinä oli keihinin kaasutin, mikä on parempi, kun kiinalainen JVG, vai minkä merkkisiä nää näissä nyt ikinä onkaan. ;D

makeeee_

Joo eihän tuolla vakio akulla mitään tee.. Nyt on penkinalla kaverina ruohonleikkurin akku :) Ja starttaukseen vaadittavat johdot on mulla jo nyt mallia 6mm2.
Siinä se onkin valinta  kun samaan hintaan saa 82cc ja 72cc. Kiinasta kylläkin sais isovenakannen ~30€. No jos kuitenkin tyydyttäs tähän 72cc ja vakio 18-19mm kaasariin :)
Pääsuuttimen kokohan aina on se oma joka vehkeeseen mutta liikkuuko se 85-95 välillä se yleisin koko jota käytetään?
Kannattaako nokkaa vaihtaa? Luin että kaikeista paras ois se NCY:n tekele, mutta hinta/laatusuhteeltaan parasta ois tuo A9.
Ja variaattoria tietein kannattaa vähän muokata paremmaksi tälle vuosisadalle.

-Zone-

#1609
Aika tarkkaan siinä 90 on ollut hyvä pääsuutinkoko mitä olen 72cc pyttyjä asennellu. Mulla tosin on suutinsarja ihan sitä varten, että saa hakea kulloinkin oikean suuttimen ja sitten tilannut sen jotta suutinsarja pysyy aina täydellisenä. Elikkäs tuo https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/2852

makeeee_

Joo eikaitsiinä laitan virijavaralta vähän osia tilluuseen ja katsellaan sitten kun ovat tulleet että mitä laitetaaan. Eli A9 nokka ja 72cc pyttysarja ja vähän säätöosaa.

joni_k

viikonloppuna jos jaksaa lähtee narakun mäntä asennukseen. jotenkin paremman oloiselta näyttää mutta todellisuudesta en osaa sanoa. männän renkaissa on joku kuparin värinen pinnoite. isommat öljyreiät  ja noi kaiverrukset vai miksi noita kutsutaan tossa kyljessä.


-Zone-

#1612
Mulla oli narakun mäntä 72cc pytyssä. Mitään käytännöneroa siinä ei virivaran halpikseen ollut. Samat kulumajäljet helmoissa, eikä tuosta helman "pinnoitteesta" muutoinkaan ollut hirveästi jäljellä. Liekkö ollut peräti ihan vain maalia. Kilometrejä ajoin sillä suurin piirtein samat mitä olen halvoillakin ajanut.


Tää on pitänyt muutaman kerran tilata mutta on jäänyt. Lähinnä siinä mielessä tosin, että mihin 72cc ja vakiokannella puristussuhteet sijoittuu. Selkeästi pattipäinen mäntä : http://www.minimotoracing.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=8_22&products_id=50
Tuo tosin maksoi ennen 30€, hinta noussut jo koko 72cc sarjan yli, niin taitaa jäädä jatkossakin hankkimatta.

E: Pistellääs tähän samaan pari 47mm mäntää kun tuli taas googlailtua. Nämä saattaa sopia suoraan tai vähän modaamalla.
http://www.av-motor.fi/tuotteet.html?id=77/1018 Ilman öljyreikiä ja kuvan perusteella hivenen pattipäinenkin.
http://tuontitukku.fi/tuote/crossi-70cc-samurai-m%C3%A4nt%C3%A4sarja-47mm-m%C3%A4nt%C3%A4--renkaat--tappi/6419773690785/ Miltein kuten yllä, mutta öljyreijät.

makeeee_

#1613
Dodii 72cc kiinni ja ekat kojeajot suoritettu.
Heitin vakio kaasariin 90 suuttimen kiinni, ja vaihdoin A9 nokan. Loput osat on niinku "ennen"
Kulkeee mittariin joku 70kmh, ylhäältä ja keskeltä vääntää komiasti. Alhaalta tuntuu käyvän rikkaalla ku rötää. Laskin neulan niin alaskuin pystyy. Sillä rötäys vähän pieneni.
Ajan kuluksi kokeilin 88 suuttimellla. Alhaalta toimi niinkuin leipäkone, mutta ylhäälle asti ei jaksanut kiertää.
Jotenkin jäi mieltä kalvamaan, että pistäskö suutin olla ehkä vähän isompi? Mutta samalla pitäs ehkä hivenen pienentää tota tk-suutinta, ettei rötäis.
Paljonko muilla on kulkenut perus 72cc setillä? Varin osat on muuten vakiot, mutta rullat on jotku 6gr.

E:Omat hälytyskellot alkoi soida, koska 50cc kulki lähes tulkoon samanverran :o, vääntöä tosin tuli roppakaupalla lisää.
50cc setillä oli kiinni 98 (tai 89, ei oikein saaanut selvää, mutta näytti enemmän 98) suutin, ja pelasi kuitenkin hyvin..

-Zone-

#1614
Kone tarvitsee sen kokoisen kuin tarvitsee. Useissa se on ollut tuossa nro 90 paikkeilla mitä olen 72cc pyttyjä asennellut, vakiosuuttimissa ei ole ollut kokoa merkittynä yhdessäkään. 86 luultavimmin se toinen suutin. 98 olisi melkoisen iso 50cc pytylle, oli putsari modattu miten tahansa. Ja kyllä; Vääntöä tulee lisää, huippuja ei niinkään. Oma edellinenkin kelasi 70 mittariin jo 50cc pytyllä, tämä nykyinen noin 64km/h vakiokamoilla.

Seuraavaksi voisi tarjota sille 92-95 suutinta. Tuskinpa se sen isompaa enää vaatii. Oletan siis kokoajan että ilmanputsari on vakio. Alasäätöä saa ehkä petrattua pelkällä seosruuvilla ilman tyhjäkäyntisuuttimen vaihtoa. Kireemmillä nokilla tahtoo usein alaväännöt jäädä huonoiksi. 72cc on aika mukava ajettava ihan vakionokallakin.

E: 6,5g rullat on 72cc omaan makuun hyvät.

Nuukailija

Riittävän raskasta rullaa, että koneen kierrokset pysyy vetoalueella kahva selälleen heitettäessäkin, niin kyllä kulkee, ei tietty huuda kuolemaa, mutta vääntö vie eikä meinaa.


pera8x

juu, ei noihin vauhtia oikein tahdo saada millään tarpeeksi. omassa on 82cc pytty ja kantta kairattu kanavista ja palotilasta, pidemmät perävälitykset, variaattori kasattu sekasin kaikista kiinalaisista osista ja muuten vakio, niin ei kulje kun nipin napin 80 gepsiin jos sattuu sopiva kuun asento, tuulensuunta jne jne..

kohta pääsee kokeileen, kun saan pakoputken, että kuinka paljon se vaikuttaa asiaan.

jwalk

#1617
Kyllähän se 80 on ihan tarpeeksi kiinanmopolle...En usko, että kukaan on saanut kinkkiä, yli satasta kulkemaan, ilman kunnon myötätuulta ja alamäkeä..
Mulla menee nippanappa tasasella 90 hujakoille, 95cc reilusti portattua kantta, "virinokkaa,,yms,yms..
Mutta ei valoissa jalkoihin jää. Pitää pikku perheautonkin tosissaan vinguttaa, että 0-50 kiihdytyksessä pärjää

Kyllä sillä putkellakin merkitystä on, nelarissakin. Kokeilin huvikseen avaralla alkukäyrällä ja vakio kammiovaimentimella, niin tuntupas tukkoselta meno. Verrattuna tuohon hieman ohuempi käyrä + suora villavaimennin-comboon

pera8x

teen oikein kunnon putkesta. sellasesta, mitä on jossain 200cc koneissa. ja siihen läpivirtaava pönttö, niin luulisi vaikuttavan jotain.

jwalk

Varmaan, toisaalta ei varmaan ole pahitteeksi pieni vastapaine. Millainen? Sepä onkin hankalampi laskea. Varsinkin reiluilla asteilla olevassa nokassahan tapahtuu overlap- tilanteessa "kakstahti-ilmiö" molemmat venat auki ja pakoimu vetää samalla tuoretta sisään.
Tietenki maksimaalinen imu pakopuolelta ja sitten sopiva vastapulssi, niin että putkeen mennyt seos, tuupattais takas pyttyyn, imuvenan jo sulkeuduttua.
Ikäänkuin pikku "ahdin" Toimis ainakin jollain tietyllä kierrosluvulla
Mut vaikeeks menee, ainakin mun aivokapasiteetilla ruveta vimosen päälle moista toimivaksi suunnittelemaan