Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Yhtään pakovenaa, sen paremmin kuin imuvenaakaan mulla ei ole katkennut. Kierroksia on ollut. Paljon. Lisäksi välillä pitkiäkin siivuja on laskettu menemään pannu huutaen. Liekkö sitten hyvää tuuria ollut 10 vuotta vai ei, ihan sama. Sääliä en tule jatkossakaan antamaan.

pera8x

emmää löytänyt sitä kaasaria, vaan ultravga81:nen sen jostain löysi. kaasarissa oikein luki made in japan. vai oliko sitten hyvä kopio. hienosti se ainakin tuntui toimivan.

kai se venttiilin katkeaminen perustuu siihen, että kun välitykset loppuu ja koneessa on löylyä kulkea kovempaakin, eikä ole kierrostenrajotinta, niin venttiilien jousista loppuu ominaisuudet. tai noin mää sen ainakin tulkitten. oikeata syytä en sitten tiedä. multa katkennu jo kaks kertaa ja juurikin siinä hetkessä, kun on kierrokset täysillä ja muna-asennossa painanu meneen loivaan alamäkeen.

pera8x

pikasella tutkimisella. olisko virijavaran kaasari. onko toi kiinalainen, vai japski? hinta antaisi olettaa, että kiinalainen, mutta tossakin lukee jotain pienellä ja sitten isolla JAPAN. http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=285


joni_k

oisko ne kiinalaiset kopioneet jo valmistusmaankin..  ;D no japan lukee sentään oikein toistaiseksi.. :D

jwalk

#1565
Mutta samapa tuo, jos hyvin pelaa :) Yritin yhdessä vaiheessa etsiä ihan aitoa keihiniä, mutta en vaan löytäny tuossa kokoluokassa. Tuo Growsun tuntuu tekemään ihan hyviä hinta/laatusuhde kopioita. Aika monta virivarasta tilattua kyseisellä brändillä leimattua ja kaikki täyttäneet vaatimattomat odotukseni.
Nyt alkais näyttää, että mennään Growsunin stroukkikampuralla vielä ens vuottakin, 6500km se on jo jyskytellyt...

pera8x

juu, oli se virijavaran kaasari. asia varmistui äskön. näköjään ne kiinalaiset osaa kopioida jo valmistumaitakin. ;D

-Zone-

#1567
Osuutta asiaan voi olla siinäkin että mulla on hivenen omat metodit käytössä. Toki kyse voi olla tuuristakin mutta..;

Mulla on ollut tapana pistää mäntä/venavälys nykyään omiin koneisiin vähintään 2mm ilman kannentiivistettä mitattuna vaikka millikin olisi jo riittävä. Tuo voi auttaa asiassa tai sitten ei. Mulla on muutoinkin tapana aina tiputella puristussuhdetta muotoilemalla ensisijaisesti männän päätä, palotilaan en koske yhtään enempää kuin pakko on. Mitä vähemmän on palotilasta tarvinut poistaa, sitä helpompi on taas nostaa puristuksia jollain muulla kokonpanolla kun vaihtaa vaan männän modaamattomaan. Ne on näihin halpojakin. Lisäksi en koskaan säädä puristussuhdetta alatiivisteiden määrällä. Tiivisteillä pytyn nostoa en harrasta siitä syystä, että siinä aina muuttuu squishin osuus samalla ja nimenomaan juuri korkeussuunnassa, ei sen pinta-alassa.

Männänpään venttiilitaskujen työstämisellä voi olla toinenkin vaikutus kestoon kuin pelkkä mäntä-venakontakti. Ainakin kanava hengittää paremmin kun männän ja venalautasen välissä on hivenen enempi tilaa vaikka mäntä asennostaan johtuen lähellä venaa olisikin. Tuo saattaa nimittäin vaikuttaa juuri sen verran sen pakoventtiilin lämpötilaan että tarttumistaipumusta venan ohjuriin ei muodostu. Se jousien venan sulkuvoima ei nimittäin ole ainut mahdollinen syy venan katkeamiseen, vaan jos venavarsi liiallisesta lämmöstä laajenee hiukan liikaa, menee ohjurivälys nolliin ja vena pyrkii tarttumaan ohjuriin, jolloin se ei luonnollisesti sulkeudu kokonaan. Putken alkukäyrän saa kesällä rääkkäämällä punahehkuun ja siksi mitkään kilikali-lämpömaalit ei siinä pitkään kestäkään ja voi vain kuvitella mikä mahtaa olla silloin pakovenan lämpötila. Kovin pieniä on nimittäin joskus olleet kansissa ohjurivälykset ja sitäkautta mä olen kiinnittänyt huomiota noihin pakopuolen lämpöihin.

Kireä nokka korostaa asioita. Jos nostoa on paljon, jousilta kysytään korkeilla kierroksilla paljon, mutta juttu liittyy lämpötilaankin. Pitkät aukioloajat tarkoittaa että vena on vähemmän aikaa kiinni ja suurin lämmönkulkureitti venalautasesta kanteen on seetin kautta ja jos aukioloaika pitenee, lämmönjohtavuus luonnollisesti tahtoo heiketä. Virittäessä kaikkea ei voi saada, jotain kun taikoo lisää, jostain on luovuttava.

Venajousia ei silti pidä unohtaa vaikka tuota lämmön merkitystä tässä paasaankin, pitää muistaa mikä on niiden jousien tehtävä koneessa ja venajousien sekoaminen voi toki olla näissä myös yleisin syy, eteenkin jos käytetään veltostuneita jousia virikoneessa. Jos kone seisoo koko talven asennossa jossa pakovena on kokonaan auki, jousi menettää kyllä jo osan puristusvoimastaan ja tuho voi tulla vastaan alemmilla kierroksilla kuin uusilla jousilla.

Tuosta päästäänkin siihen, että kun virimoottoria kasataan, tulisi venajousiin kiinnittää huomiota yhtälailla kuin muuhunkin. Isovenakansi on tuossa suhteessa pikkuvenaista vieläkin tarkemmassa asemassa, että niiden venttiileissä on enemmän massaa ja luonnollisesti jousilta vaaditaan enemmän kuin pikkuvenaisessa kannessa. Jousia pystyy jonkinverran vertailemaan kotioloissakin. Laittamalla 2 jousta päällekäin ja puristamalla niitä näin kasaan vaikkapa ruuvipenkissä, menee löysempi jousi enemmän kasaan.

Jonkilaisen mittavälineen saa vaa-asta ja pylväsporasta. Pylväsporan tasolle pistetään vaaka ja sen päälle jousi. Poraistukalla painetaan jousta kasaan tietty matka (esim vaikka 1cm) niin saadaan jouselle jokin arvo ja kun sama tehdään toiselle jouselle, voidaan jousia verrata keskenään. Vaaka ja se kuinka tarkkaan sama mitta jousia puristetaan määrää tuossa millaisiin tarkkuuksiin päästään. Mä olen huomannut noiden varamoottoreiden kanssa että jotkut vanhoista jousista on selkeesti vetelämpiä kuin uudet niin on tullut pistettyä niitä vanhoja sitten vain noihin pikkuvenakansiin ja jäykempiä olen sitten käyttänyt tuon isovenaisen kanssa.

Mitä kireämpää konetta ollaan tekemässä, sitä tärkeämpää on ottaa asioita huomioon ja tehdä mittauksia ja sovituksia. Mitä kireämpi motti, sitä suuremmalla todennäköisyydella palikat tulee silmille jos ne vain ruuvataan ostopaketista kiinni.

jwalk

Isoventtiilikannessa voi tapahtua myös venttiilien osuminen toisiinsa, varsinkin jos nokassa on paljon overlappia.
Näin oli mulla kerran halpis isovenakansi+ ebayn venttiilit+ NCYn nokka combossa. Onneksi tuli mittailtua, enneku löi tulille.

-Zone-

Joo, tuo unohtuikin mainita.. Tai tavallaan ei kun möläytin niistä mittausten tärkeydestä.. ;)

Coastside

Ottaisin kannesta kaikki särmät pois, erityisesti seetien koloista ja tulpankierteistä ylimääräiset. Tein noin siihen erittäin hyvin virtaavaan vakioventtiiliseen. Onnistuu puukollakin vuollen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 08.11.15 - klo:11:50
Ottaisin kannesta kaikki särmät pois, erityisesti seetien koloista ja tulpankierteistä ylimääräiset. Tein noin siihen erittäin hyvin virtaavaan vakioventtiiliseen. Onnistuu puukollakin vuollen.
Samaa mieltä. Yksi asia mikä helposti unohtuu, on venttiilikoneiston ja nokkaketjukaukalon valusärmät. Niissä saumakohdissa on joskus valupurseita jotka saattaa irrota ja lähteä öljynkiertoon mukaan. https://youtu.be/7cXoxvkDOHE

Nuukailija

Harvoin minä täyttä kaasua kokeilen, mutta 10km rauhallisen ajon jälkeen testasin pihalla rinteessä kytkimen pitoa, märkää nurmea, kaasu auki sellaiset 3 sekuntia, äänenvaimentimen etupää oli sen verran kuuma, että vesipisarat sihahteli kuin kiukaalle olisi vettä pirskottanut.

Isovenakansi, josta palotilaa siloiteltu, 90cc pytty, 24mm kaasari, vakionokka, Zonerin vakioputki. Kyllä siellä pakovena voi lämpöisenä käydä jos täysillä luukuttaa.

Normaalisti kun ajelee sitä mittarin mukaan 30-40km/h todellista vauhtia, niin kaasukahvaa ei montaa milliä tarvitse kiertää, se on hyvä kun ei puudu ylämäkiin ja vapaavirtaussuodattimesta huolimatta melu ei ole paha pienellä kaasun avautumalla.


Eikös siinä Keihinin kopiossa lue, että product of Japan tai jotain vastaavaa, ei siis made in Japan?


Enpähän minäkään sen enempiä palotilaa muokannut kuin ne kummat kohoumat venojen ympäriltä pois ja sitten työstöjäljen siloittelua vesihiomapapereilla. Kanavia olisi saanut tehdä paljon enemmänkin, mutten hankkinut vieläkään konetta hommaan, joku päivä kai tulee innostuttua enemmän, kylmillä keleillä kun se nopeus jää kumminkin aika pieneksi niin ihan sama oikeastaan olisi vaihtaa vakiopytty kylmälle kaudelle.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 08.11.15 - klo:13:19
Harvoin minä täyttä kaasua kokeilen, mutta 10km rauhallisen ajon jälkeen testasin pihalla rinteessä kytkimen pitoa, märkää nurmea, kaasu auki sellaiset 3 sekuntia, äänenvaimentimen etupää oli sen verran kuuma, että vesipisarat sihahteli kuin kiukaalle olisi vettä pirskottanut.

Isovenakansi, josta palotilaa siloiteltu, 90cc pytty, 24mm kaasari, vakionokka, Zonerin vakioputki. Kyllä siellä pakovena voi lämpöisenä käydä jos täysillä luukuttaa.

Normaalisti kun ajelee sitä mittarin mukaan 30-40km/h todellista vauhtia, niin kaasukahvaa ei montaa milliä tarvitse kiertää, se on hyvä kun ei puudu ylämäkiin ja vapaavirtaussuodattimesta huolimatta melu ei ole paha pienellä kaasun avautumalla.


Eikös siinä Keihinin kopiossa lue, että product of Japan tai jotain vastaavaa, ei siis made in Japan?


Enpähän minäkään sen enempiä palotilaa muokannut kuin ne kummat kohoumat venojen ympäriltä pois ja sitten työstöjäljen siloittelua vesihiomapapereilla. Kanavia olisi saanut tehdä paljon enemmänkin, mutten hankkinut vieläkään konetta hommaan, joku päivä kai tulee innostuttua enemmän, kylmillä keleillä kun se nopeus jää kumminkin aika pieneksi niin ihan sama oikeastaan olisi vaihtaa vakiopytty kylmälle kaudelle.
Usot vissii nyt, ettei sen vapaavirtaussuodattimen tarvi olla kirosana ;) Saahan sillä meteliä, kun luukuttaa. Mutta normiajossa ei tarvi melskata

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 08.11.15 - klo:13:26
Usot vissii nyt, ettei sen vapaavirtaussuodattimen tarvi olla kirosana ;) Saahan sillä meteliä, kun luukuttaa. Mutta normiajossa ei tarvi melskata

Ainakin se oli halvempi kuin alkuperäinen boksi olisi ollut, joka alkoi olla risa vähän jokaisesta kohdasta.

Aika lähellä takapyörää tosin se filtteri, roiskeläppäkumista askartelin seinän renkaan ja putsarin väliin, niin ei ihan suoraan kura lennä putsariin.

Samanlainen kai sullakin, jossa päällä punainen vaahtomuovi ja sisusosa sitten vielä erikseen. Sadekelissäkin tuolla pärjäsi, mutta olisihan se alkuperäinen filtterihässäkkä hiljaisempi.

Koneen lämmöt osakaasulla tosin pysyy paremmin aisoissa isolla kaasarilla.

Jos vaparifiltterin laittaisi 50cc pytyn kanssa, niin olisihan se jatkuvaa korinaa.