Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

joni_k

jotain pientä piristystä ois mielessä..nastarenkaat syö tehoa ihan mukavasti, saati sitten lumessa kahlatessa. kuutioiden lisääminen ei oikein nappaa mutta saako virinokalla ja 69mm venttiilikoneistolla jotain pikku potkua lisää?  73 pannu tietenkin olisi yksinkertainen, mutta toi alakerran kestävyys vaan mietityttää..tarkotus olis kumminkin olisi että se kestäisi lähemmässä 7000km eikä 1000km, vaikka eihän noista koskaan tiedä. niistä voimistahan on ollu puhetta tasapainotus menee totaalisesti sekasin. ilmeisesti vaikka laittaisi parit tiivisteet päällekäin että puristuspaineet tippuisi niin ne ei vaikuta alakerran kestävyyteen yhtään?

jwalk

Saahan niillä pientä piristystä, mutta suosittelisin kumminkin lisäkuutioita. Alakerta kestää,minkä kestää. Tuntuu olevan enemmänkin tuuria, minkälaatunen kampura tehtaalta on koneeseen eksynyt. Melkee suosittelisin suoraan 90cc + isovena  settiä. Jos nyt tehot pelottaa(ei se oikeasti raketiksi muutu vain palikat ruuvaamalla) niin helppo siitä on potkua hillitä. vaikka raskasta rulla, yms.

-Zone-

#1502
Joo, mullakin hajosi 82cc siksi että lähti öljypumpun rattaasta hampaat käveleen. Hiukka päälle 6000km pääsi kokonaisuudessaan sillä kun hajosi. Ihan tuuripeliä on.

Nuukailija

73cc ei kai juurikaan lisää mitään hajoamisen riskiä edes teoriatasolla, kun käsittääkseni tuo moottori on tehty 73cc kokoiselle alunperin?

gy6 motorissa olisi houkuttelevan edullinen 73cc setti, mutta taidan yhden kampuran nyt kumminkin ajaa tohjoksi tuolla 90cc setillä ensin, jos siinä edes onnistun.

Kiva ominaisuus tuollaisessa isommassa setissä on se, että kierrokset voi rullien painoa muuttamalla pitää suht matalana ja mopo kuitenkin kiihtyy, ilman että huutaa miljoonaa.

Etenkin kaupan pihoille tulossa yms. joissa ajetaan liki kävelynopeuksia taaperoita ja muita varoen, on tuo iso pytty ja raskaat rullat mukavuusominaisuus, ei tarvitse olla sitä reilua 6000 kierrosta että mopo ylipäätään pysyisi liikkeellä, 4000 riittää :D

Tottunut vähän että koneet ei kierrä paljoa yli 4000, useimmiten noin 2000 niin tuntuu tuo nykyinenkin melkoiselta huutamiselta, vaikkei siinä edes 6000 kierrosta ole matka-ajossa.

Sähköinen rajoitin kytkinkellosta nopeutta lukien on kyllä ehdottoman hyvä olla isommalla pytyllä, ei tule vahinkoja ja ainakin täällä kun on noita tämän maan mittakaavassa kohtalaisia mäkiä, on kaikki tehot tarpeen vaikkei kulkua tarvitse olla sitä 45km/h enempää.


joni_k

juu sähköinenrajoitin on hyvä. vielä parempi jos löytyy sen ohitin.. :D ;)

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 28.10.15 - klo:09:57
juu sähköinenrajoitin on hyvä. vielä parempi jos löytyy sen ohitin.. :D ;)

Se nyt on helppo ohittaa, kun irroittaa liittimen anturin piuhasta.

joni_k

mulla on  kaukosäädöllä niin saa huomaamatta päälle jos virkavalta haluaa kokeilla..  ;D

ultravga81

Heitäpäs Joni_K linkkiä siihen sun kaukosäädin laitteeseen jos sitä vielä myynnistä löytyy, itse ajattelin kans laittaa, kun kulkee ihan liikaa kaasarin vaihdon jälkeen.


ultravga81

Kannattaako laittaa tuo virijavaran racing-nokka 72cc pytyn kanssa. Sellainen on tulossa kun halvalla sai, mietin vaan miten se käyttäytyy vakioon nähden. Keski- ja yläkierroksille lupaa lisää tehoa ainakin. Viekö se sitten alakierroksilta kauheasti tehoa vai pysyykö samana?

http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=164

jwalk

Lainaus käyttäjältä: ultravga81 - 31.10.15 - klo:16:55
Kannattaako laittaa tuo virijavaran racing-nokka 72cc pytyn kanssa. Sellainen on tulossa kun halvalla sai, mietin vaan miten se käyttäytyy vakioon nähden. Keski- ja yläkierroksille lupaa lisää tehoa ainakin. Viekö se sitten alakierroksilta kauheasti tehoa vai pysyykö samana?

http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=164
Ei se alakierroksilta tehoa oikeastaan vie, antaa vähän potkua sinne +7500rpm. Ihan hyvä nokka hintaisekseen.

ultravga81

Hyvä. Kyllä sen siihen sitten uskaltaa laittaa :)

Nuukailija

Milloinkas ajelet niillä ns. alakierroksilla?

Variaattori kun pyrkii pitämään kiekat suht vakiona ja ne on joko liki yläkierroksilla tai yläkierroksilla osapuilleen jatkuvasti jos vaan kaasua pitää auki.

Variaattorivetoisessa käytettävä kierrosalue säädetään rullilla yms. voimansiirron osilla ja nokan pitää osua sitten niille kierroksille millä koneen on säätänyt käymään, kaasukahvasta lähinnä säädetään toivomuksia lisävauhdista, variaattorin yrittäessä pitää ne kierrokset siinä mihin virittelijä palikat valitessaan on ne kierrokset yrittänyt säätää.

Eli näissä vekottimissa tuo alakierrokset käsite on vähän turha.

Toisaalta tuo virinokka ei anna paljoa iloa ellei ole variaattoria säätänyt siten, että se kone tosiaan kiertää siellä 8000 kiekan lähellä, mutta kovin paljoa yli 9000 ei taas passaisi päästää kierroksia jos kestoa ajattelee, vielä tärkeämpää isommalla pytyllä kuulemma.

Jwalk on ihan oikeassa, ihan hyvä nokka se on ja kyllä se jopa tehoa taitaa tuoda, mutta tuo kannattaa tiedostaa, että rullien pitää olla sopivaa painoa nokalle, jotta siitä sen hyödyn saa irti.

Se on helpottava tekijä skoottereissa oikeastaan, ettei tarvitse välittää pätkääkään alakierroksista, vain siitä kierrosluvusta millä kone tekee maksimivoiman, jos sitä kulkupuolta tahtoo maksimoida.

Itse valitsin hieman toisen tien, minimoin koneen huutamista isolla pytyllä, 5000-6000 kiekkaa koneessa on ihan riittävästi nyt kulkemiseen, mun pitää sitten ymmärtää taas tuo ettei virinokat hyödyttäisi mitään, koska ne on osapuilleen kaikki tehty kovemmilla kierroksilla potkua antaviksi eikä maksimoidakseen vääntöä kohtuukierroksilla.

Vakionokka taitaakin olla mulle siis paras, kun se antaa voiman ulos jo pienillä kiekoilla.

No, kumminkin, skootterissa ei mielestäni niitä alakierroksia ole käytössä, joutokäynti ja pienellä kaasulla jos lähtee liikkeelle taitaa ainoat tilanteet olla, mutta vauhtia jos on yli 20km/h niin kone käy jo ihan muulla kierrosalueella, samoin jos lähtee tuppi nurin paikoiltaan.

ultravga81


Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. Aivan totta juu, aika harvoi sitä ryömintä nopeutta ajellaan, kyllä ne kierrokset aika ylhäällä tuppaa aina olemaan. En mä tiedä mikä logiikka mulla oli kun aloin miettimään niitä alakierrosalueen tehoja. Eihän niillä tosiaan niin merkitystä tossa ole.

jwalk

No, mie aattelen että alakierrokset on 5000-7000...Tuon alle alkaa olla jo tyhjäkäyntiä näissä  ;)