Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#1140
Tässä on taas näemmä koko asia ymmärretty täysin väärin. En minä ketään hölmöksi väitäkään. Kyllä mäkin olen suuttimia tarvittaessa porannut, mutta eroon olen pyrkinyt niistä joka tapauksessa. Siitäkin huolimatta vaikka persauksessa tai dynomittauksessa ei huomaa tippaakaan eroa. Mulla on vuosien saatossa kertynyt melko kattava määrä suuttimia 4, 5 ja 6mm kierteelläkin, sekä myös hex-suuttimia. Sama koskee erilaisiin kaasareihin sopivia tyhjäkäyntisuuttimia ja eri profiilin luistinneulojakin. Yhtään porattua suutinta ei tosin niissä kokoelmissa ole jotta kokonumerointiin voi luottaa ilman tulkkia ja siitäkin syystä että että 1mm terällä porattu suutin ja toinen samankoon reiällä oleva suutin ei välttämättä omaa samaa virtausarvoa. Tämä on mun mielipide. Kuten jo sanoin, jokainen saa porata suuttimiaan täysin vapaasti jos haluaa tai pienentää niitä juottamalla tinaa kuten toisinaan on myös tehty, itse vain boikotoin porattuja suuttimia, olen saanut niistä tarpeeksi. Koko asia näkyy olevan taas niitä juttuja joista olisi taaskin ollut viisaampi olla kommentoimatta yhtään mitään.

Coastside

Kyllä se itseltäsi meni huti jutun juoni. Selvästi neuvottiin mittaamaan ja suurentamaan suutin hyvin keinoin. Tulit sitten sanomaan että sutta tulee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ko2610

Elä, Zone, hermostu... helteet pistää porukan sekaisin. :)
On aivan totta, että itse porattu suutin ei ole sama asia kuin tehdastekoinen. Poraamalla ja tinaamalla voi hakea oikeaa kokoa, niin ei tarvitse ostaa repullista yhtä kaasaria varten. Niin tein itsekin ja lopulta ostin sen oikeankokoisen. Itse poratussa koko ei ole aina tarkka, poraamisen jäljiltä voi olla naarmuja, kierrettä, kynnyksiä yms. virheitä ja niiden vuoksi virtaus tosiaan ihan jotain muuta kuin tehtaan tekemänä. Aiemmin esitetty konsti hoonata kitarankielellä poistaa virheitä jonkin verran.
Itse porattu suutin voi parhaimmillaan olla aivan yhtä hyvä kuin tehdastekoinen, mutta useimmiten ei ole.

-Zone-

Haista nyt päivänkakkara :)
Tavataan coastside alta yhdessä:
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 06.08.14 - klo:09:55
Kaasareissa asialla ei kuitenkaan käytännössä kauheammin ole merkitystä

Eli en ole väittänyt että sutta tulee. En missään vaiheessa.
Minä olen perustellut, miksi en itse ole niinkään enää suuttimien poraamisen kannalla enkä ole sitä missään vaiheessa muilta kieltänyt. Edelleen korostan etten väitä tulevan sutta. Mutta joo, mikäli asia vielä vaivaa, niin en mä sitä ala tämän enempää vatvomaan. Mulla on mielipiteeni, jokaisella saa olla omansa ja korostan edelleen että poraaminen suuremmaksi ei ole väärin vaikka sitä en itse juurikaan arvosta.

exclusive

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 06.08.14 - klo:12:58
Ei se niin hölmöä ole porata suutinta joskus aamuyöstä jos aamulla on kisaan lähtö ja tilaamalla odottaisi pari viikkoa hivenen entistä suurempaa.
nimenomaan. Ja otetaan esimerkki..mulla harraste 240 volvossa kenttiläisessä ollut kaasari, 1 pääsuutin maksaa 9€ ja suuttimen koko ihan hakusessa..suuttimia on vitosen välein haarukassa 150-200 eli hintaa tulisi 90€ ja yks noista tarvitaan.

Mopoissa tuo kokohaarukka ei niin iso olekkaan että konkurssiin menisi ja suuttimet halvempia. Tuon suuttimen nyt porasin testatakseni miten toimii ja parani huomattavasti käytännössä..teoreettisella toimivuudella ei mulle ole merkitystä koska sillä ei vehkeet liiku.

-Zone-

#1145
No jos yhden postauksen verran.
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 06.08.14 - klo:14:21
Kyllä mäkin olen suuttimia tarvittaessa porannut

Nimenomaan järkeväähän se on (en ole päinvastaista väittänytkään), eikä kenenkään muun ole pakko sitä porattuakaan mihinkään vaihtaa jos kerran toimii vaikka itse olenkin poratut suuttimet hävittänyt. Itse sain niistä aikoinaan tarpeekseni kuten sanoinkin kun käytetyistä kaasareista niitä melkein aina löytyi. Siihen aikaan valuuttakin oli markka ja pääsuuttimen hinta autoonkin murto-osan nykyisestä. Niitä ostettiin halpuuden vuoksi usein kerralla kourallinen, lama suomessa tuntematon käsite ja tilipussi ei kunnolla mahtunut perstaskuunkaan jonka vuoksi se porailu niin täysin tarpeettomalta tuntuikin. Niin ne ajat muuttuu, mutta tuolta ajalta peräisin mulla on edelleen varsin kattavat suutinarkistot erinäköisiin vermeisiin.

Tuosta teoriasta.. Asia on totta, vaan varsin paljon sitä joutuu edelleen tekeen moottoreita pelkästään teoreettiselta kantilta. Teoriassa polttoaine pisaroituu helpommin kiillotetuissa imukanavissa, teoriassa palotilan kiillottaminen peilipinnaksi säteilee haittaavassa määrin lämpöä mäntään... Harvempi koneenrakentaja noitakaan sanoo turhaksi siksi että koneet ei sillä teorialla liiku. Vaikka ihan totta tietysti nyt onkin.

kani

Onko pääkaupunkiseudulla jotain mopoliikettä mistä saisi 70cc pyttyyn uudet tiivisteet? Vai meneekö postimyyntihommiksi? Samalla tietysti tilaisi uuden 19mm imukaulankin. Hyvinkäällä on mopokellari ja tuusulassa tuusmotor. Olisko moposportissa vantaalla? Vieläkö scotford on toiminnassa? Harmi sinänsä ettei storm tai motonet ole innostunut pitämään kiinanruoskien osia laajemmin. Tosin ei kai ihme kun uudetkin osat on usein mitä sattuu.. :)

-Zone-

Viiskymppisen tiivisteestä kerran tein 72cc pytylle. Alatiivisteelle ei tarvitse tehdä mitään, kannentiivisteen hioin dremelillä ja hiomarullalla suuremmaksi.
Scotfordin web-kaupan sivuja olen itsekin hiukan kaipaillut.

ko2610


kani

#1149
Sama ongelma vaan jatkuu, toinen putkikin kiinni nyt. Purettu kaikki ja kasattu huolellisesti. Mitään vikaa ei ole löytynyt. Hienosti käynnistyy ja toimii ok, mutta keskijalallakaan ei kierrä yli 7000.. aiemmin toimiessaan kiersi ihan iloisesti yli 8000 ja ajossa kiekat oli sopivasti säädettynä 7500-8000 välillä eli just sitä mitä piti ja kulki kivasti. Nokka mikä on kiinni, ei oikein tuota tehoa alle 7000 eli kulku nyt sen mukaista.

W T F.. Voiko CDI olla jotenkin mennyt rikki ettei kierrä yli 7000, kierrokset nousee ripeästi sinne ja pysähtyy siihen? Ainakin aiemmin tuo oli rajoittimeton.. Pari kertaahan on/off tyyppisesti kiersi hetken normaalisti ja sitten taas hyytyi 7000:n maksimikierrokset.

Ei oikeasti huvittaisi kaataa rahaa tähän roskapönttöön joka hajoaa heti jostain kun saa kuntoon. Helvetin kiva laitehan se oli aina hetken kunnossa ollessaan :D. Harrastus kärsii nyt raskaasti.

Kaasarin luistikin liikkuu sormella kevyesti, mutta pitäisikö se saada imemällä tai imurila nousemaan??

tommi

Kyllä se pitäisi imurilla nousta tappiin.

Voisit myös kokeilla jollain 3.5 tai 4g rullilla, ottaako edes niillä täysiä kierroksia. Jos ei niilläkään kierrä, niin melko varmasti cdi-boksissa on silloin jotain vikaa.

ko2610

Jalalla seistessään sen pitäisi kyllä ottaa kierrokset rajoittimeen tai ilman rajoitinta moottorin maksimiin ihan rullista riippumatta. Jos ei ota, ei se ota ajossakaan.

exclusive

Baotianiin vaihdettu 72cc pyttysarja ja samalla pakokanava kohdistettu sekä palotila tehty männän mukaan. Vetoja alkuperäsellä variaattorilla tuntui olevan aikalailla enemmän, tasasella vastatuuleen 120kg kuskin kanssa 70km/h ja todella loivaan alamäkeen melkein 80km/h sekä ylämäkeen hiipui vauhti enää n.68km/h--> n.60-62km/h.
kierroksia tuo ei edelleenkään ota niin paljoa että nappirajottimen vaikutusta huomaisi sekä tietyllä kierrosalueella nopeasti kiihdyttäessä röpisee nopeasti kiihdyttäessä. Tulikin mieleen että pitäisikö laittaa säädön ajaksi seosmittari kiinni.

Kun paikallaan kierrättää kiertää nopeasti n.puoleen kaasuun jonka jälkeen kuulostaa niin kuin rajotin olisi päällä, mutta muutaman sekunnin jälkeen kiertää lisää. Oisko tuo tulpanjohto/hattu huono tai cdi boksissa vikaa?

kani

Jäin eilen illalla ihmettelemään luistin nousemattomuutta skootterini.com irc kanavalle jossa wilz ehdotti venyttelemään kalvoa ja katsomaan valoa vasten. Vikaa ei löytynyt vieläkään, mutta kun laitoin kaasarin kasaan se luisti alkoi nousemaan! Nätisti nousikin suhteessa läpän avaamiseen lineaarisesti ja herkästi.

Taisi olla se kalvo nyt vuorostaan kutistunut eikä asettunt paikoilleen ennen venyttelyä.. Ennen se kalvo oli aina käytön jälkeen pitkään löysä ja piti yön yli odottaa ennen paikallenlaittoa.

Huh, hienosti toimii taas.. :) kuinkahan pitkään..


Sent from my iPad using Tapatalk HD

kani

Lainaus käyttäjältä: exclusive - 08.08.14 - klo:15:08
Baotianiin vaihdettu 72cc pyttysarja ja samalla pakokanava kohdistettu sekä palotila tehty männän mukaan. Vetoja alkuperäsellä variaattorilla tuntui olevan aikalailla enemmän, tasasella vastatuuleen 120kg kuskin kanssa 70km/h ja todella loivaan alamäkeen melkein 80km/h sekä ylämäkeen hiipui vauhti enää n.68km/h--> n.60-62km/h.
kierroksia tuo ei edelleenkään ota niin paljoa että nappirajottimen vaikutusta huomaisi sekä tietyllä kierrosalueella nopeasti kiihdyttäessä röpisee nopeasti kiihdyttäessä.

Laita alkuperäinen vari takaisin jos toimi sillä? Tuning-vari voi vaatia eri levyisen hihnan tai holkin pituuden lisäämistä/lyhennystä. Vai vaihdoitko samalla sen pytynkin?

Kannattaa tehdä muutokset yksi kerrallaan niin on helpompi rajata mikä meni vikaan..

Sent from my iPad using Tapatalk HD