Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Moposkootterin päivitys isompaan

Aloittaja arkia, 08.03.17 - klo:21:37

« edellinen - seuraava »

Palosella

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 09.04.17 - klo:09:24
Mitenkäs muuten Vespassa, onko siinä yhdistelmäjarrua?

Ainakin vanhemmissa GTS abs-malleissa (-06->) on yhdistelmäjarru. Etunavassa vaan abs-kehä, niin näin on saatu Absit "myös takapyörään"  ;D. Ainakaan vanhemmissa absittomissa malleissa ei ole yhdistelmäjarrua.

Itse aiheeseen, Mopon jälkeen kyllä riittää 250-300cc skootteri vallan mainiosti. Ajelin Kymco Downtown 300iillä yhden kesän yksin ja kaksin, eikä se takapenkkiläinen tuntunut kyllä missään. Samaa huippunopeutta jaksoi mennä motarilla kevyesti, eikä käsiteltävyydessäkään tuntunut mitään erikoista. Vespat on enemmän kaupunkipelejä, vaikka kyllä GTS-mallitkin menee motarinopeuksia mukisematta. Eipä se kovin mukavaa ole, mutta kulkee kuitenkin :D

arkia

Nyt on sitten kymco DT 300i hankittu 8), kiitos vastauksista ja kommenteista.

HiTec

aika wänkään peliin päädyit, valoissa tyylikästä led-tekniikkaa, ruisku-moottori ja absikin taitaa siinä olla. Ei huono :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Palosella

Loistava valinta. Jotkut sanoo, että on ahdas ajaa, mutta mulle se ei ainakaan tuntunut yhtään ahtaalta (180cm pituutta itsellä). Ajelin sellaisella yhden kesän, n. 5000km ja tosi tyytyväinen olin peliin, kunnes se piti myydä luustosairauteni takia pois. Absit noissa on muistaakseni kaikissa vakiona. Etuvaloihin vaan xenonsarjat, niin näkee ajella pimeälläkin :P Bensaakaan en saanut oikeastaan koskaan menemään yli 4 litraa ( https://www.spritmonitor.de/en/detail/644049.html ) vaikka koulumatkoja ajelinkin syksyllä paljon tuppi nurin motarilla.

fudeisti

No niin. 300 cm3 nykyskootterissa on varmasti ihan ok, eikä painoa ole liikaa. Varmasti hyvä valinta. ;D

viisnelonen

#50
Onko tuon P. Satelis 250:n maahantuonti lopetettu 2012 kun ei sen uudempia näy enään myynnissä, tuskin sentään valmistus. Eikö tuo 250 liene vielä aika suosittu koko keski- eteläeuroopassa. Vai kuinka ?

Edit. 2011 on ilmeisesti tän 250:n viimeinen mallivuosi ja sen jälkeen on alkoi 300 mallin valmistus
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Vespister

Onpa BMW hinnoiteltu agressiivisesti. Tuossa on potentiaalia!
Saksalainenhan tuo ei ole kuin merkiltään, valmistetaan muistaakseni Intiassa.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 18.05.17 - klo:19:33
Onko tuon P. Satelis 250:n maahantuonti lopetettu 2012 kun ei sen uudempia näy enään myynnissä, tuskin sentään valmistus. Eikö tuo 250 liene vielä aika suosittu koko keski- eteläeuroopassa. Vai kuinka ?

Edit: On näköjään korvattu 300 mallilla  eli kuutioita nostettu n 10%, tiedä sitten tehon noususta mutta muuten ei näyttäis muuttuneen miteskään. No kait se vääntökäyrä on hiukan parantunut kun kuutiot kasvaa. Mahdollisesti merkittävästikin mikäli ruiskun ohjelma päivitetty perusteellisesti.
Kyllä kait se on antauduttava ruiskujen maailmaan näissä 2-pyöräisissäkin.. On 250 satelis,  vähän ajettu,  kiikarissa joten jätän toistaiseksi isomman etsimisen myöhempään ja keskityn kodin remppahommiin .
Laittanen piakkoin myynti-ilmon tuosta mun piikki xysistä, siitä saa joku luottopelin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 19.05.17 - klo:01:11
Edit: On näköjään korvattu 300 mallilla  eli kuutioita nostettu n 10%, tiedä sitten tehon noususta mutta muuten ei näyttäis muuttuneen miteskään. No kait se vääntökäyrä on hiukan parantunut kun kuutiot kasvaa. Mahdollisesti merkittävästikin mikäli ruiskun ohjelma päivitetty perusteellisesti.

Tai siis aika tarkkaan 250 + 20% = 300, eikös? Mutta siis luonnollisestikin alavääntö paranee ja siten käyttökin mukavoituu kuutioiden kasvaessa, ei toki rajattomasti mutta kuitenkin. Eikös joku joskus laskenutkin että tuossa 300...350cc on se ihanteellisein sylinterikoko tehon, väännön ja kulutuksen kannalta => ei mikään ihme että nykyiset auton moottoritkin ovat 4-syl tuossa 1.2 litran nurkilla tai 3-mukisina 900cc hujakoilla - ja omakin FJS 2-mukisena 600cc ;) Ja toki se että mehumaijasta päästään ruiskuun myös osaltaan parantaa tilannetta merkittävästikin. Käyntiinlähtö paranee, käynti paranee ja mahd. kulutuskin pienenee kuitenkaan tehojen katoamatta. Varsinkin näissä isommissa skodeissa kun se joko lähtee sillä sähköstartillaan tai sitten ei ollenkaan. Ei ole mitään mäkilähtö- tai poljin vaihtoehtoja enää käytettävissä. Tähän 1-mukinen 4t moottori, jossa niitä kipinöitäkin tulee vain joka toisella kiekalla, niin... Eli itse ainakin näen sekä tuon isomman cc että ruiskun vain pelkkinä hyvinä asioina :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

viisnelonen

#55
Jep, komppaan muuten mutta tuo tilavuuden nousu on 244 vs 278 cc eli alle 15 % mutta hyvä niinkin.
Se miksi maksimitehoa ei ole nostettu lainkaan tuon yhteydessä on selittämätöntä, olisko vespoissa käynyt samallalailla kun 300 mallit tuli ?
Vääntöähän tuo varmasti lisää vaikka olis vielä kaasutintekniikalla..
Ruisku ilmeisesti vaatii myös ecu:n ohjelman päivityksen vai voiko pelkän  lambdan ohjaamana nostaa alakierrosten syöttöä, tuskin.
Vaatinee ruiskukartan muutoksen.

No tuo nyt ei koske mua muuta kuin noin teoriatasolla sillä olen huomenna lähdössä hakeen 250 (=244 cc) koneella olevaa satelista.
Niissä on piaggion Quasar kone joka on kait aika pitkälle sama kuin leader.
Mahtaako joku tietää onko niissä muuta oleellista eroa keskenään kuin kaasutin vs ruisku.
Ainakin tuo mun 125 4v on ollut hyvin toimiva moottori , piskuisuudestaan huolimatta. Niin ja aina on lähtenyt käyntiin vaikka 1-pyttyinen onkin ja kaasuttimella. Talviseisokin jälkeen on kyllä saanut sahata kun ei ole sähköistä bensapumppua.

Edit:  No löytyihän tää topiikki.. muistelin että asiaa on täällä ollut aikoinaan esillä.   http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=3627.0
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250


oskuk

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 21.05.17 - klo:16:45
Jep, komppaan muuten mutta tuo tilavuuden nousu on 244 vs 278 cc eli alle 15 % mutta hyvä niinkin.
Se miksi maksimitehoa ei ole nostettu lainkaan tuon yhteydessä on selittämätöntä, olisko vespoissa käynyt samallalailla kun 300 mallit tuli ?
Vääntöähän tuo varmasti lisää vaikka olis vielä kaasutintekniikalla..

Juu, Vespoissa ihan samat hepat.

"There is a big difference between the new 300's and the older 250. The 300's are much quicker on acceleration even with a passenger. It's not just the paper figures that count it's the way the power is delivered too. The 300 has a much bigger spread of torque and more of it."
http://modernvespa.com/forum/topic132451

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

HiTec

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 29.05.17 - klo:12:37
The 300 has a much bigger spread of torque and more of it.

No siinähän se tuli lyhyesti tiivistettynä, miksi minäkin tykkään enempi näistä suuremmista mopoista, itsekään tässä kun ei mikään junnu-keijukainen enää ole, niin sitä vääntöä moottorista oikeasti tarvitaan ja jo mahd. alhaisilta kierroksilta lähtien :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08