Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa GTS 300 uudistuu hieman

Aloittaja oskuk, 18.02.19 - klo:18:56

« edellinen - seuraava »

oskuk

Katsoin jonkin höpinän 24? mallin Vespasta niin oli työkalut, mutta se pussi vaan hanskalokerossa, paikkaa sille ei enää ollut.
-Ja toinen juttu minkä panin merkille: uusi etujousitus kuulemma niin hyvä että ohjaustangon painoista luovuttu!

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 19.06.24 - klo:14:21Tuohon öljymäärän tarkistukseen -- Scooterwest myy öljypohjaa jossa on tarkistusikkuna öljymäärän tarkistusta varten. Vaikuttaa kätevältä.

https://www.scooterwest.com/sight-glass-engine-oil-pan-hpe-gts-300-2020-1a012834.html

Jos ihan tarkkaan mietitään, niin varmaan 80% käyttäjistä ei ole koskaan koskenutkaan siihen lestan sadesuojaan tai työkaluihin ;D

Lähempääkin, eli Saksasta saa öljypohjia tarkastusikkunalla. Omaani hankin, kun mittarissa oli 300km. Kun oli peloteltu sillä öljynkulutuksella. No, ei ole kovin paljoa öljyä syönyt, mutta en ajanutkaan sisäänajoa körötellen. Tarkastusikkuna on hieman liian ylhäällä. Kun mittatikun mukaan sopivasti, on öljytaso tarkastusikkunassa juuri ja juuri näkyvällä tasolla, eli ihan ikkunan alareunassa.

Mikä tahansa työkalu on parempi, kuin ne Vespan mukana tulleet. En ole kaivannut työkaluja, enkä penkin suojaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003


oskuk

Pari lisäjuttua uudistumisista:

(Kiitoksia noista tiedoista: Kari Nissinen)

2022->2023 muutoksia ainakin seuraavat jutut:

-2023:ssa uusi moottorinohjausyksikkö.
-etujousituksen rakenne uusi,
-satula kapeampi etuosasta (satulakorkeus sama 790 mm)
-jarrut uusittu (brembo/nissin)
-mittaristo uusi
-jalkasuojan muoto hieman erilainen
-peilit erilaiset
-ohjaustangon katkaisijat uusittu (kromi)
-nopeudenrajoitin poistettu 2023
-avaimeton käynnistys

2024: Ei muutoksia


 


oskuk

Jaha, vaivauduin lounais-suomen Vespakauppaan Kaarinaan ihailemaan tämänvuotista Vespaa.
Tai olisin varmaan ihaillut, jos sielä olisi yksinkin uusi Vespa ollut...kävin sitten grillillä ja ajoin kotiin ;-D

oskuk

Tietääkös joku käykö 2011 takateline(+poksi)
nykyiseen, siis 2023 Vespaan?

Palosella


oskuk


oskuk

Ulkonäkökymysyksiä.
NykyVespoissa on enenevästi plastiikkaa, jota koitetaan sinikkästi saada myös näyttämään siltä.

Esimerkinomaisesti ohjaustangon nappiosastot:

Tuo palstikkakromi ei kaipaa kuin Barbie-Keniä istumaan päälle.

https://youtu.be/fnNXu2e61ug?t=52

-ajattelin ensin että vedän punaista tarrakalvoa noihin päälle, mutta aika herrassa löytyykö likikään samaa punaista, sitten joko irroittaa nuo ja hiukan teippiä napeille ja punaista spraytä, mutta sitten visastuin ja ajattelin että napit pois ja kromikin pois että maali pysyisikin. Mutta ilmeisimmin tuon riisuminen kytkimistään ei olekaan ihan simppeliä.

Ja krominpoistokin jollain viemärinpouhdistusaineella parempi kuin hiomalla.


Saas nähdä. Videoiden saksalainen tarjoaa palveluna krominpoistoa ja maalausta, mutta mustaksi...


https://www.youtube.com/watch?v=S87sJFnwjtE

oskuk

Wanha taakkateline meni kivasti uuteen Vespaan.
Tänään oli vespanvaihtopäivä Vantaalla.
Edellisen GTS:n jarrut oli kuin olisi kiveä likistänyt, kun vertasi uuden ABS-kahvoihin, jotka on kuin persikkaa puristaisi. Pieni totutteleminen, kuten myös tuo "avaimettomuus".

oskuk

Nyt on "1000km huolto" tehtynä, tosin 700km kohdalla. 50km sateessa eestaas huoltoon. No, ei noita takuunvoimassapitäviä huoltoja tarvitse kuin tämä ja se 5000km kärvistellä, tuskin ehdin kahden vuoden sisään 10 000km ajaa. Vaikka edellisellä kyllä kerkesin, kovaa uutuudenviehätystä kun oli.

oskuk

Ja koska tonnin huolto tuli tehtyä ennenkuin se 1000km tuli täyteen, läsähti huolto-logo mitaristoon. No, nettivinkeillä siitä pääsi.

Tankatessa aina hirumuinen suhina korkista. Alipainetta. Porasin pienen reijän korkkin. NykyVespassa on jokin bensahöyrynkierrätys tms. ja se aiheuttaa moista. Jännä ettei moottori kuitenkaan tukehtunut bensanpuutteeseen, mutta varmaan ainakin bensapumppua rasittaa moinen imu.

Partanen

Kyllä se on ylipainetta mitä sinne tankkiin kertyy. Tankkia lämmittävä pakoputki pitää siitä huolen. Suhina ei tule korkista, vaan bensahöyryjä keräävästä järjestelmästä. Järjestelmä mouruaa joskus ajon jälkeen, kun ajoviiman aiheuttama jäähdytys loppuu. Äänestä pääsee eroon käyttämällä korkkia auki, jos häiritsee. Turhaan porasit reiän.

Uusissa Vespoissa huoltoväli 10000km/1 vuosi. 5000km kohdalla ei ole mitään huoltoa, ellei juuri siinä kohdassa tule vuosi täyteen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Mites se suhina osaisi tulla muualta kuin siitä korkista, kun sen avaa? Ja jos lääke on availla korkkia, mitä tosiaan tulee tankkauksen yhteydessä tehtyä, niin miksei reikä korkissa tekisi saman? ;-)

Partanen

#29
Ylipaine saattaa suhahtaa korkkia avatessa. Ei siellä alipainetta ole. Korkkiin ei pidä porata reikää. Liika ylipaine vapautuu bensahöyryn keräimen kautta. Siksi se mouruaa ajon jälkeen. Ko. järjestelmä ei myöskään rasita bensapumppua millään tavalla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003