Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

Ok, nyt ymmärsin. Vastikään sitä ihmeteltiin, kun eivät anna ajan mukaan määräytyviä huoltoajankohtia. Vain jarru- ja jäähdytinnesteelle on annetti kahden vuoden vaihtoväli.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Vieläkin askarruttaa se, että miksi pitäisi vaihtaa koko hihnapyörän puolikas, ns. huolto toimenpiteenä. Vähän sama kuin jarrupaloja vaihdettaessa vaihtaisi jarrusatulan "varmuuden vuoksi". Jarrusatula on tietenkin suhteessa kalliimpi kuin hinhapyörän puolikas, mutta toimii esimerkkinä. Jarrusatulan voisi joutua vaihtamaan, jos on ajanut jarrupaloilla niin pitkään että jarrupala on tippunut matkalle, ja jarrutus on hoidettu jarrumännällä jarrulevyä hangaten. Sama sen variaattorin kanssa: jos kuluvat osat vaihtaa ajallaan, kestää hihnapyörän puolikas hyvin käyttöä, eikä sitä tarvitse 10 tkm välein vaihtaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Juurikin noin ei juurikaan kukaan vaihda jarrusatulaa, paloja vaihtaessaan.
Sensijaan jarrulevyn monikin vaihtaa, paloja vaihtaessaan ;-)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

#678
Jarrulevy vaihdetaan, jos se on kulunut. Ja kuluuhan se käytön myötä. Harvoin levyjä kuitenkaan vaihdetaan samalla kun jarrupaloja vaihdetaan ensimmäistä kertaa ajoneuvon historiassa. Variaattorin hihnapyörän holkki ja liukulaakeripinta kuluvat ajan mittaan, muttei nekään niin nopeasti kulu, että ne pitäisi ensimmäisiä rullia vaihtaessa vaihtaa. En minä kiellä vaihtamasta, mutta voihan nekin rahat törsätä johonkin kivempaankin.  :)

Lisäys: nyt kun pääsin paremmin laskeskelemaan, niin eihän siinä jää hintaeroa kuin 18.76 euroa. Siis rullien ja liukupalojen hinta verrattuna hihnapyörän puolikkaaseen, joka sisältää ne rullat ja liukupalatkin. Pieni on hintaero, mutta ostaisin ehkä silti mieluummin vaikka Vespa-avaimenperän silläkin rahalla.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Tulipa tehtyä syyshuoltoa Vespaan eli uudet öljyt ja öljynsuodatin. Tarkoitus oli laittaa myös uusi tulppa (kilsat nyt n. 10 300) ja tulapan vaihdon lomassa
suihkuttaa vähän säilytysöljyä sylinteriin. Vaan tekemättä jäi.  :(  Tulpan johdon/hatun paikallaanpysyminen on varmistettu jollakin klipsillä, joka ei hievahtunutkaan. Eli tulpan hattua ei saa vedettyä pois, ellei ensin saa avattua sen clipsin pois tieltä. Väkisin en viitsinyt sitä alkaa heivaamaan pois paikaltaan.

Mikä nyt neuvoksi? 

Partanen

Eikös se klipsi ole semmoinen hakanen. Eli käännä tulpanhattua niin, ettei hakanen enää lukitse hattua paikalleen. Eli klipsi jää sinne paikalleen, kun nyppäät hatun irti tulpan päästä. Jäykkä se tulpanhattu on irrottaa, eikä asiaa helpota ahtaus.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Juu. varmaan jotenkin noin sen pitäisi lähteä. Mutta jos tulpan hattua kääntää, sytkäjohto menee aika ikävään kulmaan kun johdossa ei juuri löysää ole. Täytyypä huomenna katsoa, saisiko johtoon jollakin konstilla hiukan lisää löysää, jolloin sen uskaltaisi kääntää pois klipsin alta. Kiitos Partanen!


pasi61

Moi
http://www.youtube.com/watch?v=0ZnvsU6zqvs
Ei tuossa videolla mitään klipsiä ole eikä ollut omassakaan pyörässä
Mutta todella tiukassa tulpan hattu on kiinni tulpassa

Partanen

Mun ekassa Gts:ssä sitä pidikettä ei ollut, mutta kahdessa viimeisimmässä on. En tiiä riippuuko se vuosimallista, vai koneen koosta. Mun eka oli 250, ja nämä sen jälkeiset on isolohkoja.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Tässä kuvassa näkyy tulpanhatun pidike, numero 12: http://www.vespagenuineparts.co.uk/component-vespa-gts-300-ie-super-sport-2010-2362.php

Ja tosiaan, se tulpanjohtokin on aika tarkkaan mitoitettu. Nyt en millään muista, että saiko sen johdon vapautettua jostain pidikkeestään, josko sillä saisi vähän lisää pelivaraa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Juu, tuollainen pidike siinä on tee-se-itse asentajaa kiusaamassa.  >:(   No tietty sikäli hyvä, että tuolla varmistetaan se että tulpanjohto on ja
pysyy paikallaan ajossa.

Johdossa on alhaalla kiinnike, josta vapauttamalla löysää saisi lisää. Mutta kun siihen kiinnikkeeseen ei käsin yllä. Vaihdoin nyt tulpan niin, että
väänsin vaan johdon sellaiseen kulmaan että sain sen pois pidikkeen takaa. Saas nähdä, kulkeeko keväällä kipinä tulpalle saakkaa...

Modern Vespassa oli jotain ohjeita, miten tuon pidikkeen voisi "avata". Mutta kiinteähän tuo käsittääkseni on eli ainut konsti taitaa tosiaan olla kääntää vaan johto sellaisene kulmaan, että se vapautuu pidikkeen alta.


Partanen

Oisko se kiinnike pultilla eli ruuvilla kiinni, vaan tuskin sitä mahtuu irrottamaan. Muutenkin tuntuu siltä, että ajatus on ollut parempi kuin toteutus. Ei meinaa pysyä sen hakasen pohjassa se hattu. En tiedä onko se kiinnike tärkeä, kun ei tulpanhattu kertaakaan irronnut siitä mun kakspuokista. Kai joillain on jotain ongelmia ollut, kun ovat sellaisen kehitelleet.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#687
Käytin Gts 300 Super:ia tehopenkissä. Takapyörästä irtosi 17 hevosvoimaa. Hiukan kyllä petyin, koska lukemasta ei saa hyvällä tahdollakaan konetehoksi yli yhdeksäätoista hevosvoimaa. Valmistaja lupaa kuitenkin sen 22. No, ehkäpä tällä selittyy se, kun on välillä tuntunut että edellinen eli Super Sport olisi ollut parempi kulkemaan. Taikka siinä puuttuin kierrostenrajoitin useammin peliin motarilla ajellessa, verrattuna tähän superiin. Yksilöitähän nämä kaikki.

Samalla hyytyi viritysinto entisestään. Vaikka se Malossin kansikin virtaa paremmin, niin tuntuvia tehoeroja ei ihan halvalla taida irti saada. Ammattilainen ohjeisti hommaamaan ohjelmoitavan ruiskun ja isomman suuttimen heti alkuun. Sittenkin se 2-tahdin virittely tuntuu helpommalta ratkaisulta tämmöiselle autotallivirittäjälle.

Olikos se selvitetty, että paljonko variaattori hukkaa tehoja? Sillä vaan kun ynnäilen mitä konetehot voisi tässä Gts:ssä olla.

Lisäys klo 21.33: saatan pistää lähipäivinä tehokäppyrän näkyville tänne. Aika monta vetoa piti ottaa, ennenkuin saatiin uskottavia lukeamia laitteesta. Variaattori tekee temppujansa tehoja mitattaessa. Esim. yhteen vetoon saatiin väännöksi 46 Nm, kun kytkin kytkeytyi sopivasti heti vedon alussa.  ;D Tottahan se ei tietenkään ole. Käytössä oli dynamometri, jota käytetään kilpa-ajoneuvojenkin mittaukseen. Sitä ei siis ole säädetty kaupalliseksi, kuten ehkä jotkin dymamometrit on.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

openflow

Vari hukkaa tehoja ~20%. ~17 hv takapyörältä on aika lähelle 22 hv suoraan koneesta.

juza

20% kuullostaa suurelta prosentilta. Meinaatko että Gilera GP katoaisi 11kW variaattorissa?