Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

Uskottelin itselleni niin, että tarkkana miehenä pidän maton alusen puhtaana, eikä maali siten pääsisi hankautumaan maton alla. Väärin uskottelin. Se kumi on kai liian kovaa, tai sitten sitä väliä ei vaan voi pitää tarpeeksi puhtaana pölystä.

Jokin tämmöinen tarranauha voisi olla ratkaisu: http://www.fixus.fi/fixus/sp_Content1285E Ehkä tarranauhalla saisi maton pysymään sen verran paikallaan, ettei hankaisi.

Kun mattoa ei ole, niin kengän pohjathan ovat niiden kumilistojen päällä. Kengät eivät siten "ylety" hankaamaan maalipintaa. Silti matto ajatuksena oli hyvä, ja hyvän näköinenkin mun mielestä. Mutta ei sen arvoinen että antaisin sen hangata maalin pois. Jossain liikkeessä kurkkasin käytetyn Vespan maton alle. Ei paljon ollut maalia jäljellä siellä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

sepmur

Hei,

ajattelin itse josko leikkaisin kirkasta kontaktimuovia ja liimaisin väleihin niin pysyisi maton alla kunnossa.
Minulla karkeaa hiekkaa piha ja kun nostat kengät niin aina tulee myös iso siruja ja näyttävät nekin tekevän naarmun.

Eli kontaktimuovi uriin.

BMW C650 GT High Line 2016
BMW C600 Sport High Line 2014
Vespa GTS 300 Super vm2012
KTM 200 EXC 2006
Kymco Agility City 50 2010

Partanen

Kontaktimuovi voisi tosiaan toimia, kunhan sitä vaan saa laitettua riittävästi. Matto on sen verran hyvin muotoon tehty, että ottaa melko monesta kohtaa maalipintaan kiinni.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 04.10.13 - klo:10:40
Lainaus käyttäjältä: wero - 04.10.13 - klo:00:44
Itselläni on hyviä kokemuksia Akrapovicin-putkesta. Pientä pauketta putkesta kuului, mutta se on nähdäkseni ominaisuus, ei vika. Aiemmissa viesteissäni kerroin asiasta enemmän. Putken asentaminen on helppoa, eikä siihen monimutkaisia ohjeita tarvita. Mitään säätöjä ei myöskään tarvita, vaan ainoastaan ECU:n nollaus riittää. Toki rullien ja jousien kanssa voi lähteä hakemaan ns. täydellisiä säätöjä, mutta sitä ainakaan Akrapovicin-putken vaihtaminen ei edellytä. Alkukiihtyvyys tuntui parantuvan. Tämä tosin on perstuntumaa, ei absoluuttinen totuus. Itse voin suositella putken vaihtamista kaikille. Jos Partanen selaat enemmän tuota MV:n palstaa, niin huomaat kyllä että pääosin porukka on ollut viriputkiin tyytyväisiä.

Itselläni pinnapultit eivät katkeilleet ja tarkistin ne useaan kertaan. Tuo pinnapulttien katkeilu on kuitenkin onneksi harvinaista ja voi tapahtua niin alkuperäisellä kuin viriputkellakin. Suosittelen kaikkia aiheesta kiinnostuneita selaamaan tuota MV:n palstaa ja muodostamaan tämän jälkeen oman käsityksensä asiasta. Nyt tästä keskustelusta jää helposti turhaan sellainen fiilis, että viriputken vaihtaminen rikkoo vespan eikä siinä ole mitään järkeä.

Ei siinä mitään järkeä olekaan, mutta sehän jo yksinään riittää syyksi hankkia Akra. Ja jos sellaisen hankkii, niin pakko siihen on olla tyytyväinen, on se sen hintainen.  :)

Netistä löytyy tehopenkki testien tuloksia, jotka todistavat että putken vaihtaminen ei tuo tehoa lisää. Akran omilla sivuilla kerrotut tehoerot selittyy sillä, että Akralla tehdyssä mittauksessa on suuremmat moottorin kierrosluvut. Enemmän kierroksia minuutissa, enemmän tehoa: http://www.akrapovic.com/en/Motorcycle/Products/Pages/Product.aspx?BrandId=9dc56e14-86de-4150-80c6-29fa9775f583&ModelId=00000000-0000-0000-0000-000000000000&ModelYearId=00000000-0000-0000-0000-000000000000&ProductId=13982&ProductFilter=Active&DisplayName=Vespa%20S-VE3SO4-HRSS+Slip-On+Line+%28SS%29

Mutta kerro "wero" vielä, että miten Akra on hoitanut sen lämpölaajenemisen mukanaan tuoman ongelman? Mikä kohta joustaa, kun pakoputki pitenee lämmetessään, ja lyhenee jäähtyessään?

En vieläkään usko, että pinnapultit katkeaa vakioputkella, jos putken asentaa ajatuksella ja oikein.

Tehoa ei tosiaan noiden käyrien mukaan ole juuri tulossa, mutta yhdenkin lisähepan saaminen on suhteellisesti melko suuri tehonnosto. Joka tapauksessa oma Vespani tuntui hieman ruudikkaamalta putken vaihdon jälkeen ja erityisesti paikaltaanlähdöt tuntuivat ripeämmiltä. Fiilis parani putken vaihdon myötä. :)

Käsittääkseni tuo jousto tulee välikäyrän ja äänenvaimentin sekä alkukäyrän ja välikäyrän liitoksista. Kaikki liitokset ovat ns. "eläviä", ja verrattuna alkuperäiseen putkeen tulee "eläviä" liitoksia yksi lisää. Toki pitää olla tarkkana ettei laita liitoksia liian tiukoiksi, jotta liitokset saavat hieman elää. Tämä omana mutuiluna.

Partanen

Eli jos liitokset haluaa tiiviiksi niin ettei putkessa pauku, vaikkapa pakoputken tiivistystahnalla, niin se vähäinenkin liikevara lakkaa olemasta. Jos sitä liikevaraa siis edes on. Vaimenninhan on kiinteästi kolmella pultilla kiinni, joten se ei pääse liikkumaan mihinkään. Jokin muu siellä antaa sitten periksi, ehkä ne 7mm pinnapultit. Tarttis kehitellä joustava kiinnitys vaimentimelle, mutta se ei ihan kädenkäänteessä onnistu.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Sammutuspeitteestä saksii sopivat suikaleet sinne väliin..
5mm rakoon sopii noin 2cm leveät suikaleet jotka pyörittää nyöriksi.
Ei se sen vaikeampaa ole..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

wero

Asentaa oikein, niin ongelmia ei tule. Halutessaan tiivisteenä voi käyttää vaikka joustavaa silikonia, mutta ilmankin pärjää. Viriputkella pääsee lisäksi eroon tuosta kettumaisesta tiivisteestä.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: wero - 06.10.13 - klo:18:55
Asentaa oikein, niin ongelmia ei tule. Halutessaan tiivisteenä voi käyttää vaikka joustavaa silikonia, mutta ilmankin pärjää. Viriputkella pääsee lisäksi eroon tuosta kettumaisesta tiivisteestä.

Kestääkö silikoni alkupäyrän lämmöissä? Ja onko silikoni sitä oikeaa asentamista? ;-)

Partanen

#653
Omalle kohdalle ei ole osunut semmoista silikonia, joka alkukäyrän kuumuudet kestäisi. Se "kettumainen" grafiittitiiviste on tärkeä juuri lämpölaajenemisen kannalta.

Muilta osin pyrin välttämään itseni toistamista putkien osalta. Se ei tarkoita, että olisin muuttanut mielipidettäni, pikemminkin päinvastoin. Tehoputki ei pääse järkevästi laajentumaan mihinkään. Metalli ei metallia vasten kovin hyvin liiku. Siitä vetäköön jokainen omat johtopäätöksensä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Silikoni-tiivisteet kestävät suuriakin lämpötiloja. Tuppaavat olemaan vain törkysen kalliita. Kuten kirjoitin, niin sellaisia voi halutessaan testata, jos tiivistäminen tuottaa ongelmia. Oikein asentaminen on nähdäkseni sitä, että noudattaa ohjeita, käyttää järkeään ja tarvittaessa kysyy viisaammilta. En näe mitään ongelmaa kokeilla silikonia pakoputken tiivistämisessä. Kyseessä on kuitenkin elastinen tahna, eikä Partasen mainitsema jäykkä tiivistetahna. Akran mukana tulee Anti Sizing Grease -tuubi, jota tuohon tarkoitukseen voi myös käyttää. Itse uskon, että Akran putken kanssa tuo eläminen ei ole ongelma ja tätä uskomusta tukee oma kokemus. Suosittelen edelleen aiheesta kiinnostuneita lukemaan kokemuksia tehoputkista esim. MV-palstalta, niin voi vetää asiasta omat johtopäätöksensä mainitusta "ongelmasta".

Partanen

Sen mitä MV:tä olen seurannut, niin siellä ei pitkään viihdy ne jotka asioista oikeasti jotain tietää.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk


sepmur

Lainaus käyttäjältä: sepmur - 16.09.13 - klo:13:24
Nyt on sitten ensimmäinen 130km takana vaihtelevaa ajoa.
Aamulla hieman viileä mut Yokon Gotetex takki piti hyvin ajoviiman takana silti pitää alkaa hankkia sitä matalaa ajopleksiä (savun värinen varmaan sopii hyvin Yön siniseen)
Huomasin myös että pitää hommata pari uutta kypärää Vespa Granturismo kesäksi ja joku hyvä avattava umpikypärä syksyyn.

Vespa toimii loistavasti ja todellakaan sillä ei jalkoihin jää....jarruttaessa etujarrusta kuuluu jännää napinaa en tiedä mitä se on..ihan niinkuin joku sähköinen kytkin.

Muuten Vespan penkki tässä yön sinisessä on vaalea eli onko kellään kokemuksia kuinka herästi likaantuu ja onko helppo putsata.

Nyt tuli hommattua 2x Nolan N44 kypärää mattamusta nastannäköinen monitoimikypärä ja istui päähäni tosi hyvin.
Käyttääkö kukaan skootteristi kypäräpuhelimia ja onko kokemusta Nolan NCOM systeemistä??

BMW C650 GT High Line 2016
BMW C600 Sport High Line 2014
Vespa GTS 300 Super vm2012
KTM 200 EXC 2006
Kymco Agility City 50 2010

oskuk

Lainaus käyttäjältä: sepmur - 14.10.13 - klo:14:09

Nyt tuli hommattua 2x Nolan N44 kypärää mattamusta nastannäköinen monitoimikypärä ja istui päähäni tosi hyvin.
Käyttääkö kukaan skootteristi kypäräpuhelimia ja onko kokemusta Nolan NCOM systeemistä??

Tuolla on pari tuoretta kommenttia kypäräpuhelimista: http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=3407.msg88267#new

GTS300SS

Kymppitonni ylittynyt GTS 300:ssa ja pitäisi varmaan vaihtaa variaattorin rullat tässä kohtaa. Mitkä rullat kannattaisi hommata, alkuperäiset vai jotkut muut?
EasyPartsilta alkuperäisosia selatessa löytyy "Roller", oheinen linkki, osa nro 2:

http://www.easyparts.nl/showdrawing/10454/93075/742B/0-968-1-m425-m2114-m5699-m10454-s19712-d93075/Driving_pulley.html

Niin jo vaikka tuon tilaa niin tuleeko paketissa sitten yksi rulla?  :-\