Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Antti R

Joudun ajamaan Gts:llä 1500 km vuotavan pakoputken kanssa.  Apua ei ole löytynyt matkan varelta. Joensuussa totesivat, että pakoputken tiiviste on täysin sulanut. Kumma juttu, ettei moista tiivistettä pidetä hyllyssä. Vakuuttivat, että skotterilla voi ajaa, kunhan korvat kestää kuunnella pörinää. Kuumat pakokaasut puhaltavat onneksi suoraan asavaltille. Alkusysäys tälle vialle tuli edellisessä renkaanvaihdossa, kun jättivät tiivisteen vaihtamatta.
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

pasi61

Grafiittitiiviste vuoti minullakin
Otin putken irti ja ei siellä ollut mitään jäljellä tiivisteestä.
No uusi tilalle (yamahan tiiviste 11 $ ) ja aikaa meni n. vartti.
Kummasti hiljeni moottorin ääni.
Tilasin Easypartsilta vahingossa uuden tiivisteen koska en muistanut aikoinaa tilanneeni noita Yamahan tiivisteitä 3 kpl koska niitä on aina hyvä olla hyllyssä.
Uusi tiiviste tulee varmaankin tällä viikolla eli jos joku haluaa ostaa sen niin voi ilmoitella
Easypartsin hinta oli n. 18€
Tarkan hinnan näen kun tavarat saapuvat

makexx

Tänään tuli ajettua Michelinin City Grip loppuun (takarengas) kun olin palailemassa muutamanpäivän retkeltä. Ei ollut kiva fiilis reilun satasen nopeudesta pieni tussahdus ja kumi tyhjäks. Muuttui mopo melko vinkeeks ajaa, ei oikein uskaltanut ees jarruttaa kun ei tienyt mikä hajos...

Sillä kumilla tuli ajettu 11360 km. Suosittelen, että vaihdatte vähän aikaisemmin. Kuvioiden alla ei ole kumia nykyaikaisissa rengaissa ollenkaan, ei kannata päästää siihen jamaan. Kiitokset täytyy antaa Porin pyörälle ja mopolle. Laittoivat uuden renkaan alle jonon ohi ja mies pääsi illaks kotiin. Nyt alla Michelinin pure jotakin. Kattellaan miltä tuntuu...

Niin ja ennenkuin alatte moralisoimaan. Tää ei tullut mulle yllätyksenä, vaihtoa on suuniteltu jo pitkään, mutta... Oma moka!
o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o
|  Vespa GTS 300 SuperSport  |
o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Partanen

Juu ei moralisointeja. Nythän selvisi kuinka paljon rengas kestää kilometrejä.  ;) Olen pitänyt City Grip:istä, ja nyt vielä enemmän kun luin että noin kauan kestää. Mutta vaihdan vähän aikaisemmin sittenkin.

Varmaan Power Pure alla sitten? Mulle jäi siitä kumista vähän semmoinen tuntu, että olisi hiukan uraherkempi. Eli routahalkeamista ja tiehöylän asvalttiin jättämistä pienistä urista vetelisi hiukan herkemmin. Ehkä ne kuvion pitkittäiset urat syynä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Wanhapappa

Mulla kävi kaveri viime viikonloppuna samanlaisen Vespan kanssa kuin minullakin on ja ihmeteltiin takarenkaan outoa kulumista. Kyseessä siis Vespa 250Gts ie, vuosimalli 2011, takarengas oli kulunut vasemmasta reunastaan "pykälämäisesti" eli jotenkin kuin kantikkaaksi. Kulkimella on ajettu n. 5000 km ja kuskina iso 130 kilonen kaveri. Osaako joku kokenut kertoa syitä tuohon, vai onko se normaalia?

khaosaming

#560
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 03.08.13 - klo:11:05
...takarengas oli kulunut vasemmasta reunastaan "pykälämäisesti" eli jotenkin kuin kantikkaaksi.
-----------
Kaveri ajaa tien oikeata laitaa. Tien kaareva profiili syö vasenta puolta enemmän. Kaverin paino lankeaa enemmän vasemmalle. Vasen puoli on painunut oikeata enemmän. Onko renkaassa ollut aina oikea paine? Ovatko takaiskareiden säädöt identtiset molemmilla puolilla? Ilman kuvaa on vaikea arvailla enempää.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

oskuk

Peltivespassa olisi aika helppoa kierrättää rengasta.

khaosaming

Niin se onkin pelti-Vespassa, mutta ei GTS:ssä. Etu- ja takarengas ovat erikokoisia, vaikka vanteet ovat kummatkin 12-tuumaisia. Lisäksi vanteissa on erilainen kiinnitys: edessä pultit, takana mutteri. LX:ssä vannekoko on tyystin eri: edessä 11", takana 10". Rengasvalmistajat myös leimaavat renkaansa käyettäviksi joko edessä tai takana.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Antti R

Minullakaan ei tahdo takarengas kestää. Mittarissa on reilut 13 000 ja nyt laitettiin alle neljäs rengas. Sava oli lyhytikäinen, Bridgestone vähän parempi. Nyt laitettin alle toista kertaa Metzler 140/70-12.  Eli takarenkaat on kestäneet vajaa 5000 km / rengas.  Kun TWI-merkintä tulee näkyviin, sen jälkeen kuluminen kiihtyy lähes silmissä.
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 03.08.13 - klo:11:26
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 03.08.13 - klo:11:05
...takarengas oli kulunut vasemmasta reunastaan "pykälämäisesti" eli jotenkin kuin kantikkaaksi.
-----------
Kaveri ajaa tien oikeata laitaa. Tien kaareva profiili syö vasenta puolta enemmän. Kaverin paino lankeaa enemmän vasemmalle. Vasen puoli on painunut oikeata enemmän. Onko renkaassa ollut aina oikea paine? Ovatko takaiskareiden säädöt identtiset molemmilla puolilla? Ilman kuvaa on vaikea arvailla enempää.

Kiittäen vastauksesta. Kaveri ei ole nyt täällä, välitin viestisi puhelimitse, hän tarkistaa. Sitä me enemmänkin mietittiin, koska kuluminen oli pykälämäistä, ei tasaista, että miten rengas kuluu noin. No, omalla kulkineella vasta tuhannen kilometriätakana, eka tonnin huolto tilattu ja rengas vielä ihan uuden veroinen. Eipä taida mulla rengas kuluakaan kovin, ajelen etupäässä sorateillä.....

konenikkari

#565
Itsellä kulunut nykyrenkaat ihan vit...eiku huonosti jos ei käytä isoja, suorastaan kohtuuttomia paineita.
Aivan siis turhaan nykysin käytetään ilmakumi rengasta.
Suoraan voitaisiin siirtyä umpikumi renkaisiin :o
Tosin ampiaisen takapainosta johtuen rengas on aina kulunut erikoisesti.
Poikkeuksen taitais muodostaa vain 8ply ;)

Ja tähän väliin pakollinen kevennys:
Kaveri kysyi "kuinka paljon minun pitää pistää takarenkaaseen ilmaa ajellessani naisystäväni kanssa kaksi päällä"
Vastasin, en voi tietää, en ole nähnyt naisystävääsi.

Renkaista suuri osa taidetaan tehdä taivanialaisille kuljettajille.
Ei ne siellä tiedä paljonko painoa pannaan suomessa yhden akselin päälle.
Ja minkälainen käsite on ilmakumirenkaan kantavuus.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

HiTec

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.08.13 - klo:19:21
Itsellä kulunut nykyrenkaat ihan vit...eiku huonosti jos ei käytä isoja, suorastaan kohtuuttomia paineita.

Olikohan tuo nyt kuitenkaan ihan noin: Renkaat kuluu huonommin jos käyttää matalampia paineita ::)

Siinä renkaan kyljessähän on präntättynä "max load xxx kg at yyy bar (zzz psi)". Tuon kun renkaaseen tunkee, niin on kantavuus ja sitä kautta myös kestävyyskin tapissaan. Samalla myös sen pyörintävastus pienenee = polttoaineen kulutus laskee - ainakin teoriassa. Kokonaan toinen asia onkin kuinka "mukavaa" tuollaisilla kiven kovilla gummeilla sitten on ajella ???
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Partanen

Takapyöräkin on pulteilla kiinni. Se iso mutteri pitää laakeria pyöränakselilla.

Vääränlaisee kulumiseen lienee useimmiten syynä väärät rengaspaineet. Ilma tulee kumin läpi, ja siksi paineet olisi hyvä tarkastaa 2-3 viikon välein.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 04.08.13 - klo:09:09
Takapyöräkin on pulteilla kiinni. Se iso mutteri pitää laakeria pyöränakselilla.

Vääränlaisee kulumiseen lienee useimmiten syynä väärät rengaspaineet. Ilma tulee kumin läpi, ja siksi paineet olisi hyvä tarkastaa 2-3 viikon välein.

Rengaspaineet tarkistettiin ja ohjeen mukaiset olivat.

Asiasta kolmanteen: tänään Teemalla 19.30 Design klassikko Vespa. Kannattanee katsoa.

Palosella

Design klassikko Vespa meni tallennukseen, kun en kuitenkaan kerkiä katsomaan sitä puoli kahdeksan aikaan :P