Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 27.05.13 - klo:20:26
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.05.13 - klo:20:01Miten ihmeessä sopii 2013 vuonna etupäähän keinuhaarukka?
---------------
Keinuhaarukka on minusta ainoa oikea skootterin etunen. Se on olennainen osa merkin imagoa ja perusrakennetta, samoin kuin pienet pyörät ja monokokki-runko. Piaggiolla on monia muita skoduja, jotka käyttävät Vespan kanssa muutoin yhtenevää tekniikkaa, mutta runkona on putkea, etuhaarukkana teleskooppi ja pyörinä 16-tuumaiset tai isommat.

Keinuhaarukka on suorastaan ihana.
Se ei vaan sovellu jokapäiväiseen liikenteeseen vuonna 2013.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

khaosaming

^Keinuvipu saisi yleistyä muissakin skoduissa ja miksei motukoissakin. Honda Lead 100:ssa oli keinuvipu edessä.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

pekpel

Ääni keinuvivulle
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

HiTec

Piaggio MP3 lienee perinyt Vespan eturipustuksen ???



Mutta siis jo rajat moottoripyörän ja skootterinkin välillä on hämärtynyt todella merkittävästi viime vuosina. Silti tässä myllerryksessä Vespa on onnistunut säilyttämään sen oman imagonsa ja suosionsa. Ihan hatun noston arvoinen suoritus :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.05.13 - klo:20:01Onhan se vespa kautta aikaian ollut skoottrin esikuva.
Vaan ei ole enää.

Vespa voi pysyä Vespana, koska samalla konsernilla on myös muita merkkejä. Olisi suuri virhe nykyaikaistaa Vespaa liikaa. Ja joidenkin mielestä nykyvespa on jo liian nykyaikainen.


Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.05.13 - klo:20:01Monesti olen ihmetellyt, miten vespa merkillä on onnistuttu pilaamaan suht hyvän scotun maine, ajettavuudessa.
Miten ihmeessä sopii 2013 vuonna etupäähän keinuhaarukka, ilman sivuvaunua.
Kysyn vaan.

Minkäs verran ole ajellut isokorisella Nyky-Vespalla, eli Gts/Gtv:llä? Itse kun en kiinnitä keulan rakenteeseen mitään huomiota, tällä kokemuksella. Siellä se tasoittaa tien epätasaisuuden mallikkaasti. Ohjaa skootteria kulkemaan suoraan, jollei kuski toisin tahdo. Näissähän ei ole ohjausakseli yhtä pystyssä kuin ehkä joissain muissa Vespa-malleissa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#380
Keinuvipu löytynee venttiilikoneistosta puhukaamme siis jousituksen kyseenollessa keinuhaarukasta.

EDIT:

"Minkäs verran ole ajellut isokorisella Nyky-Vespalla"

Liian paljon.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Kerro nyt, minkä verran?

Minä kun olen ajanut vasta 15tkm, niin ehkä siksi en ole huomannut jotain sellaista kuin sinä olet huomannut.

Superissahan on hiukan jäykempi etujousi, ja keula kulkee hiukan ylempänä kuin muissa malleissa. Makuasia sekin, että kummasta tykkää, tai huomaako eroa ensinkään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Niinpäs mikä ketäkin mielletyttää.
Pappani sanoi aikoinaan että ajoneuvo ja keinutuoli pitää olla erillisiä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.05.13 - klo:21:51
Keinuvipu löytynee venttiilikoneistosta puhukaamme siis jousituksen kyseenollessa keinuhaarukasta.

Vespassahan ei ole keulassa haarukkaa ollenkaan, joten ei se kai keinuhaarukkakaan ole, kun tarkkoja ollaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.05.13 - klo:22:05
Niinpäs mikä ketäkin mielletyttää.
Pappani sanoi aikoinaan että ajoneuvo ja keinutuoli pitää olla erillisiä.

Eli vastaus jää saamatta?

********

Se on aikoinaan ollut harkittu ratkaisu se keula. Helpottaa huomattavasti renkaan vaihtoa. Suunnittelija ei pitänyt moottoripyöristä, mutta huonoista ajoista johtuen suunnitteli kaksipyöräisen auton. Ja autoon on helppo vaihtaa rengas, ja niin piti olla Vespaankin. Siksi otti mallia lentokoneen laskutelineestä keulan ripustuksia suunnitellessaan. Herkkä ja tunnokas ohjaus oli hyvä varmasti myös huonoilla teillä kuoppia väistellessä. Ja sitä samaa kuoppien väistelyä teen aina ajoreissuilla vielä vuonna 2013.

Sittemmin renkaan helppo vaihtaminen on menetetty takapään osalta, kun vauhdit ja tehot ovat kasvaneet.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003


khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 27.05.13 - klo:22:15Sittemmin renkaan helppo vaihtaminen on menetetty takapään osalta...
------------------
PX:ssä takamunkin poisotto oli ikävää verrattuna etupäähän. Skode piti laittaa kyljelleen tai oli kutsuttava kaveri apuun pitelemään perää ylhäällä. Vespa PX on takapainoinen, ja keskituki jättää vain etusen ylös, eikä etu- ja takapään välillä voi keinua.

LX:ssä perä on ylhäällä, kun skode lepää keskituella. Ainoa hidaste on pakari, joka on irrotettava ennen toimenpidettä. Helppoa se minusta vieläkin on.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.05.13 - klo:22:18
Jos pyörä on kiinnitetty kahden tukipisteen väliin on kyseessä haarukka.
Myös yksikätinen on, yksikätinen haarukka.

Vespassa pyörä eli vanne on kiinnitetty pyörännapaan, samalla tapaa kuin autoissa. Eli siinä mielessä pyörää ei ole kiinnitetty kahden tukipisteen väliin, mun mielestä. En tiedä olisiko Vespassa sitten tukivarsi? Onko lentokoneessa haarukka, vai sittenkin tukivarsi?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Täysin turhaa hienostelua sehän onnnistuu tuo varapyörän vaihto kun heittää vespan kedolle tai kinokseen kyljelleen.
Silloin kun vepsalla ajoin sopi sama pyörä etu ja takapäähän.
Ja tasapainoitti sopivasti skotua hän, eli se varapyörä ja akku.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 27.05.13 - klo:22:21

PX:ssä takamunkin poisotto oli ikävää verrattuna etupäähän. Skode piti laittaa kyljelleen tai oli kutsuttava kaveri apuun pitelemään perää ylhäällä. Vespa PX on takapainoinen, ja keskituki jättää vain etusen ylös, eikä etu- ja takapään välillä voi keinua.

LX:ssä perä on ylhäällä, kun skode lepää keskituella. Ainoa hidaste on pakari, joka on irrotettava ennen toimenpidettä. Helppoa se minusta vieläkin on.

uudemmissa pitää etupäätä tukea, kun ottaa eturenkaan pois.

En ole vanhempaan takarengasta vaihtanut, mutta se näyttää siltä, että ainakin tienpäällä takarengas olisi helpompi vaihtaa kuin uudempiin. Uudemmissa kun takapäästä pitää purkaa tukivarsi, ja avata se iso mutterikin, ennenkuin pyörän saa pois. Vai eikö pienemmässä Nyky-Vespassa ole tukivartta ollenkaan takana?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003