Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Coastside

Ei se naureskelu aina ilkeää ole ja kyllä jotkut hattuakin nostaa ja muistelee miten omat näpit mopokaudella tahtoi palella kun oli ainoa kulkine. Turha heille on selitellä ettei kunnon kamppeissa palele.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Eipäs Bellalle ole naurettu talvella tankilla ollessa..
Vaikka on ihan mopo vehjes..
Pikemminkin kyselevät että jokos on kesä kun on skootterikin jo liikenteessä..
Tietysti samat ukot nauravat partaansa kahvilla ja nielevät sitten partansa autoissaan kun ruuhkassa painelen pyörätietä ohitten niistä..
Tai mistä sitten seisovan liikenteen kakspyöräsellä voi näppärästi ohittaakkin,,
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Sekin on mukavaa, kun täysin ventovieraat tulevat muistelemaan minkälaista oli omistaa Vespa "silloin joskus". Tai että: "Jonain päivänä minäkin..." Sukupuolesta riippumatta nykyvespakin kerää porukkaa ympärilleensä. Rohkeimmat tulee juttelemaan. Jotkut katselevat silloin kun omistaja ei ole paikalla, ja luulevat että kukaan ei näe -> Tänään eräs tapaus kertoi jotain tarinaa jatkuvasti, kaiketi itselleen.  :D

Pieni katko muisteloihin tulee yleensä siinä vaiheessa, kun kysyttäessä kerron mitä tämä maksaa. Joko ne kauhistuu, tai sitten vertaavat mielessään miten kalliilta se tuntui silloin 1970-luvulla. Arvaan, ettei se halpa ollut silloinkaan, mutta kuka kertoo oliko? Vespan alkuainoina laite maksoi, jos oikein muistan, työmiehen 9 kuukauden palkan. Kuulostaa hurjalta, myönnän.

Omat ensimmäiset muistot ovat 1990 luvun alusta. Kesätöissä rengasliikkeessä ollessani tuli joku vaihdattamaan rengasta Vespaansa (tällä hetkellä muistan sen olleen Vespa). Harmi, kun en muista renkaan merkkiä. Jokin merkkirengas sen täytyi olla, sitä aikaa kun elettiin. Mulle se homma annettiin, koska mulla oli "kokemusta" halkaistavista vanteista Suzuki PV:n omistajana. Samana kesänä myöhemmin vaihdettiin myös toinenkin rengas samalle Vespa-kuskille. Saattoihan olla, että silloin 2-tahtiVespalla ajeli vielä joku muukin kuin harrastajat.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#153
Moni varmaan tuskailee Gts:än tankkaamisen kanssa. Ongelmahan on se, että tankkauksen lopuksi bensa valuu kylkiä pitkin, kun tuli tankattua liikaa. Maalipinta ei pidä bensasta pidemmän päälle. Tai vähintään bensa valuu ylivuotoletkusta, jos ei täyttöaukosta. On tuntunut siltä, että automatiikka pysäyttää bensantulon liian herkästi, tai ei ollenkaan.

Nyt kun olen ajellut yli 10tkm, ja tankannut lukuisia kertoja, taisin keksiä ratkaisun ongelmaan. Tankkauspistoolin kun asettaa täyttöaukkoon niin, että kahvaosa on kypäräkotelon päällä, niin pistoolin nestepinnan tunnistava ohut putki kaiketi toimii parhaiten, ja ehtii katkaista polttoaineen tulon. Ensimmäisen naksahduksen jälkeen ei enää kannata tarjota lisää, muuten alkaa tiputella ylivuotoletkusta. Otin kuvan varmuudeksi, kun sanoin on vaikea selittää:




Yleensä tullut tankkailtua sivulta, tai takaa, vaihtelevalla menestyksellä. Nyt kolme viimeisintä kertaa ns. edestäpäin, toistaiseksi ilman ongelmia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#154
7500km mentiin City Grip:illä, siis takapyörällä, ja työntömitta näytti 2mm urasyvyyttä. Olisin saattanut ajaa hiukan pidempäänkin, mutta pakoputken tiiviste ei kestänyt pidempään. Samalla kun vaihdan tiivisteen, vaihdan renkaankin. Joku ehti viedä tilaamani City Grip:in, ja "jouduin" valitsemaan Michelin Power Pure SC renkaan. http://www.michelin.fi/moottoripyoranrenkaat/michelin-power-pure-sc?fromTyreSelector=true&fromTyreSegment=6 Kun tuo kumi on nyt vanteella, niin ei harmita enää yhtään. Näyttää ihan hyvältä. Keväällä sitten kaiketi samanlainen eturengas hankintaan. Ei onnistu ihan missä tahansa Vespan renkaiden tasapainotus, joten huomenna pitää lähteä kiertelemään rengasliikkeitä paremmalla ajalla.

Taka-akselin tukilaakerina mulla oli SKF, näköjään. Vaikka valmistusmaa on India-B, mitä sitten tarkoittaakaan, niin minkäänlaisia kulumisen merkkejä laakeri ei anna. En sitä huvin vuoksi lähde vielä vaihtamaan, ehjää laakeria.

Klo 21.28: korjattu pari kirjoitusvihrettä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 23.08.12 - klo:18:50


Taka-akselin tukilaakerina mulla oli SKF, näköjään. Vaikka valmistusmaa on India-B, mitä sitten tarkoittaakaan, niin minkäänlaisia kulumisen merkkejä laakeri ei anna. En sitä huvin vuoksi lähde vielä vaihtamaan, ehjää laakeria.

India B-quality  ;D . India A olisi parempi ::)
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Tuohan mullekin tuli ensimmäiseksi mieleen. Sitten yritin huijata itseäni, että se voisi tarkoittaa jotain muutakin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 24.08.12 - klo:20:52
Tuohan mullekin tuli ensimmäiseksi mieleen. Sitten yritin huijata itseäni, että se voisi tarkoittaa jotain muutakin.

Indian Best! A on luonnollisesti Indian allround.

wero

GTS:n vakiojarrut ovat aika kehnot, eikä jarruteho ole kummoinen. Aluksi ajattelin, että uusilla jarrupaloilla voisi saada lisää jarrutehoa, mutta luettuani lukuisia keskusteluja aiheesta, en oikein vakuuttunut.

Päätin sitten päivittää koko etujarrusetin. Nyt luulisi jarrutehoja löytyvän ja ulkonäkökin miellyttää omaa silmää.

viisnelonen

Toivottavasti luin väärin tuon ylläolevan jsatulan nimen, näyttää ihan kuin olis Srembo eikä Brembo kuten pitäis..   Kerro Wero luinko väärin ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Tuo tuotemerkki herättää aina luottamusta. Ja ulkonäkökin on kohdallaan.  8)

Itse en ole huomannut Gts:n vakiojarrujen kehnoutta. Jarruttelen tietenkin sekä etu-, että takajarrulla aina yhtaikaa. Kaveri tosin perui hiljattain näkemyksensä, että Gts:n jarrut riittäisivät suuremmallekin moottoriteholle. Jos moottoritien erkanemisrampin päässä tekee lähes täydestä vauhdista ns. "höyläjarrutuksen", niin silloin takajarrukahva painuu tuppiin asti. Ja niin se tekee paikallaankin, jos oikein yrittää. Ei vastaa mun normaalia ajoa. Muutenkin ainakin nyt tässä näppäimistön äärellä semmoinen tuntuma, että renkaasta loppuu pito ennenkuin jarruista teho. Vaikka kai se niinkin on, että kunnon jarruja arvostaa vasta sitten kun niitä on päässyt kokeilemaan.

Jarrujen toimintaan vaikuttaa paljon se, että muistaa aina välillä voidella jarrukahvan ja jarrukahvan kiinnityspultin välin. Jos pääsee kuivumaan, tulee jarruista tunnottomat, ja kahvaa saa puristaa tavallista enemmän.

Lisäys: "viisnelonen" olikin tarkkasilmäinen. Luottamusta herättävällä tuotemerkillä tarkoitin "Brembo":a.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Tässä ainakin yksi kauppa, jossa myyvät jarruja Brembo-tuotemerkillä: http://www.jettin.com/brakes.html
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

GT/GTS Vespan jarrujen tehostamisessa saattavat tulla vastaan yksipuoleisen etujousituksen "kyvyt". Pari kertaa kävi itselleni niin, että paniikkijarrutuksessa yli 100 km/h nopeuksissa etupää kellahti oikealle eli jousettomalle puolelle. En tiedä lisäisiko jarrutusvoima tätä ilmiötä vai poistaisiko sen?

wero

Kyllä siinä Brembo lukee. Piti ihan käydä vielä varmistamassa, kun tosiaan kuva on epäselvä. Oli napannut kolme kuvaa ja liittänyt tänne sitten sen epäselvimmän.
Alla kuvassa jarrut kiinni Ducatissa. Samalla tavalla on logo/teksti myös tuossa.



Juuri tuolta Jettiniltä tilasin, kun tuossa melko lähellä pitivät majaansa. Ainakin modernvespa-palstalla monet ovat tuota settiä kehuneet ja niiden keskustelujen perusteella itsekin tilasin setin. Ensi keväänä voin kertoa miltä jarrut todella tuntuvat, eikä tarvitse mutu-tuntumalla mennä.



oskuk

Hyvät jarrut voivat olla todella tehokkaat. Rr-kisassa kun kaveri ahtaassa tilasa tulee liki niin jarrukahvan tahaton liikapainautuminen tekee pyörälle pikavoltin. Teeveestä tutusti.