Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

Öljytilavuus tässä on 1,3 litraa, ja lisäksi on öljynpainevalo. Valo ei ole välkkynyt, eikä tietenkään pidäkään, onhan öljyä kaikilla mittatavoilla riittävästi. Näin ollen en näkisi sitä mahdolliseksi, että öljypumppu horisi tyhjää.

Liiasta öljystä aiheutuvia riskejä ainakin teoriassahan on se, että kampiakseli alkaa hakata öljypintaa. Tai että jarrutuksessa öljyä joutuu sylinteriin, josta mäntä ei tykkää.

Jos moottoriin lisättäisiin öljyä sen mukaan mitä tikku näyttää heti sammuttamisen jälkeen, olisi moottorissa todennäköisesti rankasti liikaa öljyä. Se ei ole hyvä varsinkaan tämmöisessä moottorissa, jossa sylinteri on vaakatasossa.

Voisko se olla öljyn ominaisuuksista riippuvaa, että laajenee noin paljon lämmetessään. Mistään tuskin saa tietää mitä öljyä koneessa on, mutta haluaisin sen verran luottaa Piaggioon valmistajana, etteivät mitään paistorasvaa ole sinne laittaneet. Luulisi ihan kunnon öljyjä olevan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Moottorit on suunniteltu niin että se toimii kaikissa normaaleissa ajoasennoissa. Lämpölaajenemisesta en kantaisi yöunia vievää huolta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Heh, kyllä minäkin pystyn tämän asian kanssa elämään kohtalaisesti.

Olen yrittänyt muidenkin maiden palstoilta tästä asiasta juttua, mutta taidan olla ainoa joka tätä ihmettelee. Ei vaan sovi mun luonteeseen ajatus: "Mitä välii!".  :)

Onkohan tämän palstan vespailijat ihmetelleet, tai huomanneet tämmöistä asiaa?

Oma ratkaisuni: kylmästä koneesta mitattuna öljynpinta missä tahansa kohtaa mitta-asteikkoa. Kuumasta koneesta mitattuna 10 minuuttia sammuttamisen jälkeen, enintään ylärajassa. Ei pitäisi mennä pahasti metsään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Pakkomielteisen ylihuolehtivaa tragediaan päättyvää kiintymystä olen nähnyt, jossa on mennyt akka ja asuntokin lopulta. Minulle nuo on älyttömiä koneita jotka ei vastaa kiintymykseeni.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Aika usein laitteet toimivat paremmin ja pidempään, jos niitä käyttää oikein. Sama koskee sitä akkaa ja asuntoa. Suosittelen kokeilemaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

GTS:n mittatikku näyttää ihan mitä sattuu, enkä minä ainakaan onnistunut mittaamaan öljyn määrää koskaan. Värin sain jotenkuten selville. Aina siellä kuitenkin öljyä oli, koska kone ei hajonnut.

Partanen

Hmm, se tikkuhan pitää kiertää aina pohjaan mitattaessa. Ei riitä, että tikkua käyttää täyttöreiän huulilla, kuten ehkä joissain muissa laitteissa. Mulla sitä öljyä oli koneessa niin paljon, että öljyn pinta nousi vähäsen jopa täyttöaukon putkeen. Sillä vaan, että jos öljymäärä on pahasti pielessä, voi mittaaminen olla tosiaan hankalaa ja epäluotettavaa.

Jostain muualta lueskelin, että joissain huoltoliikkeissä laittelevat herkästi liikaa öljyä koneeseen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Tein mittaukset aina kaikkien taiteen sääntöjen mukaan mutta tikku oli aina öljyssä koko matkaltaan. Liikaa öljyä ei koneessa ollut koska snne laitettiin pullotavaraa ja sain ylimääräisen aina mukaan. Tikkusysteemi vaan on vespassa onneton.

Partanen

#83
Öljyjä vaihdettaessa ei tule kaikki öljyt ulos, vaan osa vanhasta öljystä jää koneeseen. Eli jos koneeseen on kaadettu vaihdon yhteydessä 1.3 litraa öljyä, joka on kokonaistilavuus, on se rankasti liikaa. Korjausoppaan mukaan ensin kaadetaan 6 - 6.5 desiä, jonka jälkeen tarvittaessa lisää.

Jos tikku on märkä kokonaan, on koneessa varmasti liikaa öljyä. Ei tämä mun tarkkuus kaiketi hukkaan mennytkään, hyvä että tuli puheeksi.  ;)

Liiasta öljystä aiheutuu aina konerikon riski.


Lisäys klo 11.20: otan takaisin tuon 6 - 6.5 desiä, koska sitä ei lukenut korjausoppaassa. En tiedä mistä sen luin. Kuitenkin niin, että koneeseen ei voi kaataa suoraan 1.3 litraa, koska se on liikaa. Ja missään tilanteessa öljypinta ei saa olla yli ylämerkin, se kerrotaan selkeästi korjausoppaasta.

Kun kirjoitan korjausoppaasta, tarkoitan tehtaan korjauskäsikirjaa, jonka saa ladattua netistä useammastakin paikasta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jalat

Jos öljyä on liiaa, niin mikä tarkalleen ottaen aiheuttaa sen konerikon?

Sen ymmärrän että jos sitä on liian vähän, niin se ei voitele ja osat kuluu hajalle.
Mutta jos sitä on pikkuisen liikaa, niin mikä se konerikon syy sitten on?
Ei osat pyöri kun öljyä/painetta/mitälie on liikaa?
(eikös ylimääräiset öljyt pitäisi tulla huohottimista pihalle?)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Ohjekirjojen neuvot ovat yliampuvia jotta voivat kiistatilanteessa vedota siihen että on varoitettu. Toisaalta tulkinta voi silti olla että skode kyljelleen ja öljyä niin paljon kuin menee tai lirautetaan purkin jämät ja pyyhkäistään kädet persauksiin ja sanotaan: "Noh niih ja kovaa ajoo vaan".
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

GTS:n tikku oli märkä joka tarkastuskerralla, öljypintaa ei näkynyt missään eikä kone oirehtinut millään lailla. Öljynvaihdot tekivät kahden eri merkkikorjaamon ammattimiehet, jotka ehkä nyt kuitenkin osaavat näin k:tun yksinkertaisen toimenpiteen hoitaa. Kaikki tietävät myös sen, että koneeseen/suodattimen jää jotain öljynjämiä ja siksipä pieni varaus tehdään eikä kaadeta tappiin saakka.

Olen kerran täyttänyt Taunukseen hiukan liikaa tavaraa ja käynnistäessä sen kyllä kuuli. Hetken aikaa kone vähän heilahteli ennenkuin litku levisi systeemiin. Imaisin pari desiä öljyä pois ja homma rauhoittui. Kone ei räjähtänyt käsiin.

Partanen

#87
Menee vähän toistamiseksi, mutta menköön. Jos öljyä on liikaa, on riskinä se, että kampiakseli/kiertokanki alkaa hakata öljypohjassa olevaa öljyä. Ainakin se vaahdottaa öljyä, mutta on siinä käsittääkseni ihan mekaanisen vaurioitumisenkin riski. Mekaanista vauriota en ole ollut henkilökohtaisesti todistamassa, koska on ollut tolkku päässä näiden öljyjuttujen kanssa. Ja koska skoottereissa, kuten Vespassakin, on sylinteri vaakatasossa, on mahdollista, että öljy pääsee loiskumaan öljypohjasta vaikkapa jarrutuksen aikana suoraan sylinteriin, jossa mäntä sitten hakkaa sitä öljyä. Kovalla vauhdilla liikkuvat osat eivät kestä semmoista. Taunus oli hyvä esimerkki.

Valitettavasti mulla on mennyt luotto monet kerrat huoltoliikkeisiin, eikä asiaa auta edes se, että siellä on töissä ns. ammattitaitoiset huoltomiehet. Eivät aina osaa sitä yksinkertaistakaan toimenpidettä hoitaa, enkä ymmärrä miksi. Ehkä ei kiinnosta ottaa asioista selvää. Nimimerkki "pugt200" tapaus on taas hyvä esimerkki, jos kerran huollon jäljiltä on koneessa öljyä niin paljon, ettei sitä voi tikulla mitata.  :P

Ohjekirjoja kannattaa ihan oikeasti lukea. Varoitukset saattavat olla "ylitseampuvia", mutta kyllä sieltä ihan oikeaakin asiaa löytyy. Ohjekirja on ainoa millä laitteen suunnittelija saa kerrottua laitteen käyttäjälle miten laitetta on tarkoitettu käytettävän. Ohjekirjoihin kannattaisi näköjään myös ns. ammattimiestenkin joskus perehtyä.

Kertokaapa vielä, että miksi mittatikkuun olisi laitettu asteikko, jos sillä ei olisi mitään merkitystä? Tai no, ei tarvitse, kyllä sillä asteikolla on ihan oikeasti merkitys.  ;)

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 14.04.11 - klo:13:06
Kaikki tietävät myös sen, että koneeseen/suodattimen jää jotain öljynjämiä ja siksipä pieni varaus tehdään eikä kaadeta tappiin saakka.

Luonnollisesti kone laitetaan käyntiin öljynvaihdon jälkeen, jotta suodatin ja järjestelmä täyttyy öljystä. Sitten sammutetaan kone, odotellaan hetki, että öljy laskeutuu öljypohjaan, ja sitten tarkastetaan öljyntaso. Ilmeisesti tämä ei ollut huollossa sitten tiedossa.

Vielä lisäys klo 18.50: Ylimääräinen öljy ei tietenkään tule huohottimen kautta ulos. Huohotuskanava on kampikammion tuuletusta varten, ei ylimääräisen öljyn poistoa varten.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#88
Öljyn määrä-ongelmat ovat kisapiirien asioita, niin että niissä G-voimat siirtelee öljyä pois pumpun ulottuvilta ja monasti asia ratkaistaan kuivasumppuvoitelulla jossa moottorin pohjalla ei lillu se öljy vaan se kiertää erilliseen säiliöön. Jos skodella ajelee niin että sen vaatii, nostan hattua kovalle kaverille.

Skodessa jossa on puolimakaava sylinteri, voi alamäkeen jarruttaessa loiskua öljyä männän alle ja siten lisääntynyt öljynsyöttö karstoittaa konetta. Mekaanista vikaa se ei tee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

Kaikki nuo odottelut yms ovat ihan varmasti huoltomiesten tiedossa. Mutta noilla rutinoituneilla huoltomiehillä on omat konstinsa olla odottelematta kymmeniä minuutteja öljyn valumisia. Yli kolmenkymmenen vuoden aikana ei huollossa ole minun koneisiini laitettu huollossa liikaa öljyä. Understood?

Ainoan mokan olen tehny itse, niinkuin jo kerroin. Huomasin sen "hakkauksen" aika nopeasti ja imaisin öljyä pois. Että semmosta.