Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Hapis

#1005
Itse olen huoltanut vaikka oli takuutakin jäljellä. Tuo variaattorin suodatin tosiaan unohtui listasta mikä on tullut aina putsattua kun on huoltoa tehty. Variaattorin jätän vielä rauhaan, koska kilometrejä on vajaa 5000 kertynyt ::). Jarrunesteetkin on kerran jo vaihdettu eli ne tarkistan vain.

Vielä sellainen tuli mieleen, että mitä muilla on vakuutukset olleet gts:ssä? Itselläni on liikennevakuutus ja osakasko Ifissä 45% bonuksilla 450e/vuosi. Oma vakuutukseni on ns. vanhanmallinen vakuutus eli se katkeaa kun poistan skootterini liikenteestä. Uuden bonus-systeemin myötä tarjolla olisi ollut 80% bonuksia, mutta hinta ei olisi juuri kummentunut nykyisestä :o, joten jätinpä vaihtamatta.

Partanen

Takuun ehdot muistaakseni edellyttää, että on käytettävä valtuutetussa huollossa. Ekan huollon olen kiltisti teetättänyt. Toinen huoltohan on vain öljymäärän tarkastus ja jarrupalojen pinnan tarkastus. Senkin on voinut vielä teetättää. Kymppitonnin huoltoa en ole kertaakaan teetättänyt.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Mä olen teetättänyt omaan GTS:n kaikki, nyt on varattu 20 tkm huoltoaika. niiden lisäksi olen vaihtaut jarru- ja jäähdytinnesteet kahden vuoden päästä ja tänä kesänä olisi taas 2 vee vaihtoaika...

kaukari

Teen itse kaikki huolto-ohjelman mukaan ja vähän ylikin omaan ja tyttären vespaan. Se on vähän niinkuin osa tätä harrastusta. Viihdyn kädet rasvassa. Hyvää vastapainoa paperihommille eikä se niin mahdottoman vaikeeta loppuviimeksi edes ole.

Partanen

Jännä että miksi jäähdytysnesteet pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein, vaikka neste värinsä puolesta kestää pidempään kuin vanhempi vihreä neste. Ja mistä jarruneste imisi itseensä kosteutta, kun järjestelmä on tiivis, eikä ole tekemisissä ilman kanssa. Peräöljytkin jos vaihtaa synteettisiin, niin luulisi toimivan sen öljyn aika pitkään.

Ei niin, että niitä ei kannattaisi vaihtaa suositellun mukaisesti. Itse tulee vaihdettua vähän harvemmalla tahdilla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Hapis

Tuli tehtyä huoltoa vespaan ja vähän päristeltyäkin. Hieman meinas hirvittää, koska tankissa oli melkein 2 vuotta vanhat bensat. Ihme ja kumma skootteri käynnistyi ihan normaalisti sekä myös toimi ihan moitteetta (toki skootteri on ollut lämpimässä koko säilytyksen ajan ja välillä se on käytetty siellä lämpimäksi(moottori siis)). Puolitankin kohdalla kävin lisäämässä tuoretta bensaa vanhojen sekaan. Onko muut käyttäneet talviseisonnan ajan lisäaineita tai pienkonebensaa? Itse ajattelin tulevana syksynä olla kaukaa viisas ja tankata viimeisen kerran pienkonebensalla vespan.

Partanen

Lisäainetta on tullut laitettua. Varmuuden vuoksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Skegge

#1012
Pienkonebensaa kantsii laittaa talvisäilytyksen ajaksi viimeisellä tankkauskerralla. Pieni hinta siitä, ettei tule bensan aiheuttamia ongelmia säilytyksen aikana.
Täältä isolta kirkolta kun saa pienkonebensaa suoraan mittarista 2 € litrahintaan niin ei ole edes paljon kalliimpaa kuin normaali. Ruohonleikkuriin ja moottorisahaan en muuta tankkaakaan. 
Prätkään, skobaan ja veneeseen aina syksyn viimeiseen tankilliseen.

https://www.neste.fi/asemat?field_station_tuotteisto_value_5%5b1%5d=1

oskuk

Mä käytän 98:a aina eikä ole vielä olut kertaakaan ongelmia.

Partanen

Mökkimopon bensaan olen laittanut säilytysainetta heti tuoreeltaan. Käyttö niin vähäistä, että bensa seisoo vuodenajasta riippumatta. Ja hyvin on toiminut tällä keinoin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Olipa erikoinen jäähdytysneste vuoto kaverin vespassa. Tiputteli satunnaisesti nestettä maahan, mutta vain vähän. Koneen vasemmalla puolella letkussa oli reikä. Letku mikä tulee kannesta välipohjaan. Näyttää siltä, että letku on kokoonpanossa laitettu kannattimeensa, ja sitten letkua on vedetty väkisin kiinnikkeessä ollessaan. Nirhautunut se letku puhki sitten. Kun kone oli kylmä, ei nirhautumasta saanut vettä vuotamaan. Mutta kun koneen käyttl lämpimäksi, alkoi tihkua nestettä.

Korjaus tapahtuu vesiletkun jatkokappaleella tässä tapauksessa. Letku poikki vuotokohdasta, ja jatkokappale siihen väliin.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/450334/Jatkoliitin-vesiletkulle-o19mm
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Metusalem

#1016
Moi, kysynpä nyt pokkana tässä, vaikka minulla ei Vespaa olekaan, vaan Aprilia Sportcity 250cc, jossa siis sama Quasarin kone kuin GTS 250cc:ssä, että onko kukaan Vespaan asentanut tällaista:
https://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idProduct=56000

Itseäni hieman ehkä kiinnostaisi, mutta Suomeen tuo tulisi maksamaan n.160e.
Ja lisääntyyhän tuon kanssa tietenkin kulutuskin, mutta voihan sitä tietty pienellä pitää.

Myös Malossilta ainakin löytyy vastaava, mutta siinä ei käsittääkseni mitään säätö mahdollisuutta ole.
Vekottimen tekeminen jenkkien Aprilia palstan mukaan kustantaisi n.10$, siellä taisi ohjeetkin olla, mutta ei ole taitoja
sellaseen.

Palosella

Onko sulla aftermarket putki siinä, vai miksi tuollaista meinaat? Katselin piruuttani, niin vähän reilu 8 euroa maksaa Partcolta tarvikkeet tuon tekemiseen. Niiden lisäksi tarvitsee vähän tinaa ja juottimen. Aika helppo projekti siis olisi  8) Aika suolainen hinta tuo 160 noin yksinkertaisesta vehkeestä  ;D

Metusalem

#1018
Ihan pieni virittely mielessä ajattelin, Aprilia foorumilla hyviä kokemusta tästä.
En siis todellakaan ole tilaamassa tuohon hintaan, kunhan kyselin kokemuksia, jos vaikka joskus tulisi itsetehty vastaan niin voisi ostaa.  ;D
Juu ei siis ole taitoja rakentaa tuollaista, ja pitäishän siihen saada ne liittimet, ei kai niitä nyt ihan sähköalanliikkeestä saa.
Juu ja on tehoputki, 1. omistaja oli sellaisen laittanut, alkuperäinenkin on minulla, mutta eipä noi äänet liian kovat ole niin olen antanut sen olla.

Edit:
Löysin edellä mainitun FatDuc O2 emulatorin kopion, tai kopio ja kopio, mutta kuitenkin, samanlainen laite, 100% sama valmistajan mukaan kun kysyin asiaa. Hinta Ebayssä 70£.
https://www.ebay.co.uk/itm/Aprilia-Shiver-GT-SL750-Tuning-Exhaust-fuel-injection-Optimiser/142859359376?hash=item214314d490:g:3IsAAOSwaB5XkOsr
Mietin juuri tilaanko.
Kovasti osa on jenkkien Aprilia palstalla tuosta pitänyt, parantaa huomattavasti kierrosten ottoa, ja en sitä epäile, koska aika ympäristöystävälliseksihän tämä Quasar 250cc on ohjelmoitu eikä liikoja bensaa syötä.
Ja saahan tässä härpäkkeessä säädettyä sen tehoa, että pakkoko sitä on täysille säätää.

Palosella



Tuossa on lähes kaikki tarvittava tuollaisen tekemiseen. Lisäksi tarvitaan kutistesukkaa ja vähän johtoa.