Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

Ne vähättelee varusteiden tarvetta, jotka eivät ole koskaan kaatuneet. Mä kaaduin ekan kerran vuosi sitten keväällä. Sen jälkeen oli varusteet asianmukaiset. Tänä kesänä on tullut taas vähän lipsuttua, ja kahvilla tullut käytyä lyhkäsillä housuilla. Kunnes taas napsahtaa.

Hanskat on tarpeen vaikka kaatuisi vain paikallaan ollessa. Ja 50km/h nopeudesta kaaduttuani hanskojen rystyssuojissa oli semmoisia jälkiä ettei niiden todellakaan toivoisi olevan omissa rystysissä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Sähän varmaan ajelisit skootteriakin ilman kypärää, jos siitä ei saisi sakkoja?

Monet asiat on laissa määrätty siksi, että tyhmemmät eivät muuten ymmärtäisi miten on hyvä toimia. Mun puolesta saisi tulla laki, joka määrää käyttämään hanskoja.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 12.08.14 - klo:04:24
Sähän varmaan ajelisit skootteriakin ilman kypärää, jos siitä ei saisi sakkoja?

Monet asiat on laissa määrätty siksi, että tyhmemmät eivät muuten ymmärtäisi miten on hyvä toimia. Mun puolesta saisi tulla laki, joka määrää käyttämään hanskoja.  :P

Anna olla. Jos oskuk ajattelee näin, omatpahan ovat rystysensä. Jos ihmiset pitää käskeä lain avulla johonkin turvallisuuteen, sitten nuristen toimitaan, sakon uhalla. Sinä aikana, kun mulla on ollut ajokortti, liikenne on seitsenkertaistunut, lakimuutokset esim. turvavyön, nopeusrajoitusten ym. muutosten jälkeen vähentäneet liikennekuolemien määrän kolmasosaan.

Kuusikymmenluvulla, kun itse aloitin moottoripyöräilyn, ei turvallisuudesta ollut tietoakaan, prätkäilijöitä menehtyi paljon, vakavia prätkäturmia sattui lähes päivittäin. Nykyisin prätkäilijät ovat yleensä hyvinkin valistuneita joitain poikkeuksia lukuunottamatta ja bomberjengit sitten erikseen.

Vahingosta viisastuu, sanoo vanha sananlasku. Jotkut eivät viisastu niistäkään. :(

GTS300SS

#798
Sen verran olen noita tilastoja katsonut, että voi päätyä tällaiseen ajatelmaan: Hyvinkin puolet prätkäkuolemista on ihan omaa tyhmyyttään aiheutettuja. Eli alkoholia, reilua ylinopeutta, keulimisen seurauksena menetetty pyörän hallinta, yms. Eli piittaamaton asenne selkeästi taustalla. Toisinpäin ajateltuna: Kun olet hyvässa ajokunnossa, noudatat nopeusrajoituksia ja liikennesääntöjä ja seuraat ja ennakoit tapahtumia, olet jo aika turvallisilla vesillä.

Itse saatan heittää lämpimällä kelillä kauppareissun sortseissa ja t-paidassa mutta kesämallin Tucano Urbanot laitan aina käsien suojaksi.  :P  Maantiellä käytän yleensä vähintään ajotakkia mutta kuumilla keleillä tästäkin on tullut lipsuttua lyhyemmillä matkoilla ja 80-alueella.  :-[


Partanen

Mun polkupyörä ei kulje 120km/h, mutta Vespa kulkee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Pyrin määrätietoisesti välttelemään sellaisia teitä, joilla kasvaa koivuja, tai puita yleensä.

Polkupyöräilijän pitää lain mukaan käyttää kypärää. Samanlainen "suositus" voisi toimia niiden ajohanskojen kanssa, kun on kyse motorisoidusta kaksipyöräisestä. Vaan en mä siitä huolta ota, jos joku ei ymmärrä hanskoja käyttää. Tämä lähinnä tällaista pohdiskelua Scootering-lehden artikkelin luettuani.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

tuoppim

Vanha vespanomista, mutta uusi GTS:n omistaja ilmoittautuu :) Pari viikkoa sitten tuli hankittua heräteostoksena Vespa GTS Super vuosimallia 2011 MR Heinosta. Hieno peli kaikinpuolin, vaikkei pyörä kyllä ihan käyttökuntoinen myyvän liikkeen "käyttöönottohuollon" jälkeen ollutkaan. Onneksi maahantuojan merkkihuolto hoiti homman kahden tunnin varoajalla kuntoon ja nyt pyörä kehrää kuin iso kissa. Ilmeisesti monelle huollolle se pakoputken tiiviste on aika hankala osa.

Ensimmäinen oppitunti oli siis: "käytä aina merkkihuoltoa"

Muuten kokemukset ovat hyvinkin positiiviset, kehäteillä ei jää jalkoihin ja keskustan ruuhkassa ajaminen on lähes nautinnollista. Tavaratilat ovat myös melkoisen hulppeat ja varsinkin isolle takaboksille täytyy antaa pisteitä, mukana kulkevat helposti niin treenikamat kuin duuniläppäri ja vaihtovatteetkin. Penkin alunen oli pieni pettymys, edelliseen Vespa S malliin meni umpipottakin penkin alle, tämän koppaan ei taida saada kuin vespan oman kypärän.

Tässä talven varalle olen pohdiskellut mitä kaikkea tuohon voisi tuunailla, varsinkin pakoputken vaihto hieman tyylikkäämpään on käynyt mielessä, jotta tiivistettä ei tarvitsisi olla jatkuvasti uusimassa. LeoVincen Evossa näkyy moottorin tärinän vaimennuksen hoitavan jonkinlainen jousiratkaisu josta vaimentimen saa irti. Onko kellään kokemuksia kyšeisestä putkesta?


Partanen

Hyvä hankinta, ja tervetuloa joukkoon.  ;)

Nähdäkseni jouset alkukäyrän ja vaimentimen välissä ovat vain eräs kiinnitystapa. Se yksinään ei riitä poistamaan lämpölaajenemisen mukanaan tuomia ongelmia. Jos pönttö olisi kiinnitetty joustavasti tukivarteen, vaikka kumien varaan, niin sitten saattaisi toimia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Itsekin tuon tiivisteen kanssa kesäkuussa tuskailin ja sain sen kyllä vaihdettua, mutta kyllä siihen sitten aikaakin paloi. Seuraavaa kertaa varten pitää hankkia kokeeksi sellainen "putken laajennustyökalu", niin jospa sen avulla välttyy sen alkuputken irroittamiselta (pultit aika ikävässä paikassa ainakin, jos ilman nosturia operoi).

Mutta tosiaan itsekin tuota tullut aprikoitua, että olisiko tuollaisesta jousikiinnitteisestä after market -putkistosta ratkaisu helpottamaan ongelmaa.
Tuo Vespan oman putken tiiviste kestää onneksi kutakuinkin saman kun takarenagas joten tulee molemmat uusittua siten samalla kertaa. Mutta voisi
se uuden tiivisteen tusaaminen silti vähän helpompaakin olla.

Tuoppim - onnittelut uudesta kulkupelistä ja tervetuloa joukkoon!  :D Pakoputken tiivisteestä huolimatta Vespa on mainio peli ja taipuu monenlaiseen käyttöön!

tuoppim

Kiitoksia kiitoksia! Hyvältä valinnalta tosissaan tuntuu.

Aina oppii jotain uutta, itse olen käsittänyt että tiivisteen tehtävä on ennenkaikkea vähentää pakosarjan liitokseen tulevaa tärinää.

Tuossa leovincen sliparissahan on myös tuo tiiviste pakosarjan ja äänenvaimentimen välissä, eli sinällään tuohon ei taida tulla ihan samalla tavall rasitusta kuin osassa pakoputkista joista se puuttuu. Renkaidenvaihto vaan helpottuisi kun äänenvaimentimen saa irti tuosta jousitetusta liitoksesta.

Rakennepiirrustus:
http://www.leovince.com/files/F11308/IM-8571-GB.pdf


Partanen

Lainaus käyttäjältä: tuoppim - 29.08.14 - klo:18:45
...

Aina oppii jotain uutta, itse olen käsittänyt että tiivisteen tehtävä on ennenkaikkea vähentää pakosarjan liitokseen tulevaa tärinää.

..

Lämpölaajenemisen hallinnasta kyse. Putkisto laajenee lämmetessään, ja kutistuu sitten jäähtyessään. Konserni on aika monissa peleissä ratkaissut ongelman tekemällä liitoksesta sellaisen, että putket pääsevät liikkumaan toistensa sisässä, ja lämpötilan aiheuttamat muutokset hallitaan sillä tavoin. Siitä johtuen ei liitosta saa esim. kiristää kovin kireälle, ja osien pitää olla varmasti paikoillaan ennen minkään pultin kiristämistä.

Tässä olis ketju, jossa keskustelimme joskus: http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=4233.0
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Vespakin vois jo pikkuhiljaa ottaa mallia esim. crossipyörän valmistajista.
Jotkut tarvikeputken valmistajat on sen jo tehnyt, vespoihinkin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Kerro ihmeessä lisää. Missä crossipyörässä on skootterin moottori, ja pakoputki kiinnitetty moottorin ja voimansiirron muodostamaan kokonaisuuteen?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#808
No missään ihmeessä en kerro, mitä opittavaa vespan valmistajilla, olisi,crossipyörien valmistajilta.
Se on liikesalaisuus.
Tämä joustava kiinnitys idea taisi sulta mennä ohi.
Erityisesti mieleen on jäänyt mielikuva vespan kujettajista kautta aikain,
niillä useinkin pakoputki vuoti  :D
Huolimatta vespan huimaavasta tuotekehittelystä, ongelmat liennevät samoja.
Ne ei vaan osaa sitä pakoputkea kiinnittää.
Ja parhaimpaankin runko ja jousitusrakenteeseen osaavat rakentaa vespan ajoominaisuudet  8)
Itse en ko. asioista pidä, pakoputken pitää pysyä kyydissä mukana,
ja talossa pitää olla erikseen ajoneuvo ja keinutuoli.
Ehkä vanhemmiten alan pitää ko. ominaisuuksista, bö haps
Onhan paras nuoruuteni mielikuva, Simson suhl, kuoppa, ja ja sitä seuraava kilometri...... ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Voisit päästä hyville tienesteille, jos kertoisit Piaggion suunnittelijoille miten pakoputki pitää suunnitella. Tunnut sen homman osaavan, vaikka ei taida edes tietää miten uusissa Vespoissa putki on toteutettu? Ei nimittäin ole mitään samaa vanhempien Vespojen kanssa sillä.

Sitä en tiedä mitä ongelmia Vanhempien Vespojen kanssa on aikoinaan ollut, mulla kun ei ole ongelmia ollut PX:n kanssa. Ja mielestäni uudempienkin putkiratkaisu on ihan toimiva, kunhan siihen perehtyy ja ymmärtää tarkoituksen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003