Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

GTS300SS

Taitaa se PM-Tuningin piippu olla sieltä äänekkäimmästä päästä. Ja samaa mieltä itsekin, että Vespa-tyyliin sopii semmoinen elegantti eteneminen ilman
turhaa pöhinää. Silti kyllä itse vielä harkitsen, josko ensi kaudeksi malttaisi investoida Akrapoviciin. Siinä ei ilmeisesti meteli juurikaan lisäänny mutta soundi muuttuu vähän matalammaksi.  Se olisi kuitenkin ihan hyvän näköinen ja jäisi se jokakesäinen vaimentimen huoltomaalaus pois ohjelmasta.



Partanen

Tilalle saattaa tulla vaimenninvillojen säännöllinen vaihtaminen. Ja jos niitä ei vaihda, niin tulee lämmön aiheuttamia vaurioita. Kumpi sitten helpompi? Villojen vaihto, vai maalaaminen kympin välein? Valitsen jälkimmäisen.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Mikä mahtaa olla Vespan jousituksen parasta-ennen aika?
Tämä ovat niitä tunneasioita herkästi, mutta fiilis on että persaus olisi löystynyt.

konenikkari

Jousituksen pitäisi skotun omalla painolla painua n.10%,
ja kuormattuna max 30%.
Vaimentimia on vaikeampi testata, lopun alkua kun vaimentimen varsi on aina öljyinen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Kyllähän nykyisillä suht hyvillä teillä pitäis iskunvaimentimen kestää useampi kymppitonni, vrt autoissa jopa satojatuhansia.
Mulla on nuo x9:n takaiskarit vielä varsin tiukat, ajettu 16 tkm ja mopo+kuski painaa liki 300 kg, kuoppaisille teille(soraa) poikkean päivittäin.

Tosin yksin liian suurella nopeudella suojatien hidastepattiin ajo saattaa kerralla vaurioittaa vaimentimen.
Etuputkien öljyjä olen aikonut uusia mutta kun tuntuu vielä toimivan eikä lainkaan öljyä liukuputkien pintoja..  :) :)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

oskuk

Pitääpä tutkailla.

GTS300SS

Tänään töistä kotiin ajellessa taajamassa 40-alueella Vespan perään liimaantui musta Honda Accord. Tuo kiesi tuli siis ihan 2 - 3 metrin päähän. Vespan mittari
näytti 55 kmh, jolloin oikea nopeus oli luokkaa 45 ja en siis ollut mitenkään tien tukkona. Vilautin pari kertaa jarruvaloa mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.
Hetken päästä tuo Honda kiilasi ohi hyvinkin läheltä ja ohi päästyään jarrutteli saman tien, jälleen ihan muutaman metrin päässä. Ja sitten heti kohta tuon jarruttelun
jälkeen kääntyi risteävälle kadulle oikealle.  >:(

Jotenkin tuntuu, että Vespalla ajellessa noihin idiootteihin törmää useammin kuin auton ratissa ollessa.  Tiedä sitten, mitä tuonkin kaiffarin päässä pyöri. Ehkä ei ollut
lääkitys ihan kohdillansa. Mutta varuillaan saa olla kyllä koko ajan!

oskuk

Voi siinä ola vikaakin. Itse olen huomannut ettei mustissa autoissa useinkaan toimi sähköt, eikä rattikaan ole oikein kiinni.

Partanen

Vähälahjaiset eivät huomaa skootterin perässä olevaa moottoripyörän rekisterikilpeä. Luulevat varmaan mopoksi. Ovat sitä mieltä, että mopon paikka ei ole ajokaistan keskellä. Että mopolla olisi jokin väistämisvelvollisuus, tai velvoite antaa tilaa. Ei se niinkään ole. Eivät myöskään tajua, että joku saattaa haluta ajaa vain maltillista ylinopeutta.

Voi olla sekin, että vit*ttaa se akvaariolla ajelu, ja on kiire päästä perille ja ulos.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#999
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 10.08.16 - klo:10:38
Vähälahjaiset eivät huomaa skootterin perässä olevaa moottoripyörän rekisterikilpeä. Luulevat varmaan mopoksi. Ovat sitä mieltä, että mopon paikka ei ole ajokaistan keskellä. Että mopolla olisi jokin väistämisvelvollisuus, tai velvoite antaa tilaa. Ei se niinkään ole. Eivät myöskään tajua, että joku saattaa haluta ajaa vain maltillista ylinopeutta.

Voi olla sekin, että vit*ttaa se akvaariolla ajelu, ja on kiire päästä perille ja ulos.

Kotilon kuljettajat kadehtivat kaksipyöräisen ajoviimaa ja ketteryyttä liikenteessä,
efektin huomaa varsinkin helteisillä keleillä.
Ikävää on myöskin se ettei autolla, josta on 20.000 velkaa, ;) saa etuajooikeutta tonnin skotuun   :o  ;)
Mutta kuten niin monessa muussakin, viisaampi väistää, aikansa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Palosella

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 14.07.14 - klo:09:57
Tämä oli seissyt samalla pihalla kolme päivää tukevasti. Pystyssä pysyi myös pesun ajan. Jätin Vespan niille sijoilleen ja lähdin mopedilla paitaa kuivattelemaan. Kun palasin lyhyehköltä ajolta, oli Vespa syrjällään. Mieheltä pääsi perkele.

Ikinä mulla ei ole yksikään mopo/skootteri kaatunut kuljetuksessa tai paikallaan itsestään. Nyt hommasin tuon GTSän ja sehän kaatui jo kotimatkalla peräkärryssä ensimmäisen kerran. Siinä se sitten oli tuossa pihalla pari päivää samoilla sijoillaan kovalla hiekkamaalla ongelmitta, kunnes tuli ensimmäinen sade. Siihen se sitten kaatui toisen kerran ja lommo oikeaan kylkeen, kun sattui osumaan puun juureen  :-X :-[ Lohduttavaa sentään se, että jollakin edellisistä omistajista oli jäljistä päätellen käynyt sama aiemminkin.. Ei muutakun vehje muuten kuntoon ja maalarille se on vietävä, kun itse tekemällä tuosta tulee juuri sen näköinen, että on ite tehty.

Mikähän idea tuossa keskijalassa oikein on ollut, kun varsinkin se oikean puolen jalka on sellainen terävä nuoli päästään, että varmasti uppoaa pehmeään asfalttiin tai hiekkaan  >:(

Partanen

Hiekkapihalle kannattaa upottaa laatta, tai vähintään vaneri laittaa seisontatuen alle. Ehkä italialaisten ei tarvitse pysäköidä hiekalle? Kaupunkioloihin suunniteltu. Vaikka kyllä ne italian talojen seunustat oli täynnä skoottereiden seisontatukien jälkiä. Asvaltti kun on kuumaa, niin siihen painuu seisontatuki.

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Joopa. Mä hain k-raudasta kaksi betonilaattaa ja kaivoin ne pihaan. Hyvä nostaa jalalle...eikä ole naapuritkaan valittaneet moisista.

Hapis

Sehän kesälomakin tulla kolkuttelee ja pitäis varmaan vespakin huoltaa, että pääsis ajeleen. Huoltohan vois sisältää vaikka uudet öljyt ja suodattimen, ilmanpuhdistajan pesu+ öljyäminen, peräöljyjen tarkistus, jäähdytinnesteen pinnan tarkistus ja rengaspaineiden tarkastus. Onkos muut huoltaneen vespoja itse vai käytättekö aina huoltoliikkeessä huollossa? Eiköhän noilla eväillä kelpaa kesä pörryyttää skodella.  8)

Partanen

Itse, ellei takuun vuokse ole "pakko" viedä huoltoon.

Mainitsemiesi huoltojen lisäksi ajetusta kilometrimäärästä riippuen saattaa tarvita variaattoriin uudet rullat, jatai hihnan. Jarrunesteet olisi hyvä vaihtaa kahden vuoden välein. Tosin en tiedä vaihtaako kukaan niin usein.

Kannattaa pestä myös variaattorin tuuletuksen ilmansuodatin. Kerää aika nopeasti pölyä itseensä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003