Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Toimenpiteesi vikatilanteessa tien päällä?

Aloittaja Heikki, 21.04.18 - klo:18:25

« edellinen - seuraava »

pera8x

ei mitään työkaluja mukana. yleensä soittoa kavereille ja lähes aina joku tulee noutaan. sitten kotoota vain peräkärryn kanssa hakeen mopoa pois. koskaan en jätä mopoa yön yli minnekkään tienposkeen. sen tietää, mitä siitä seuraa.

viimeks hajos mopo kauppareissulla. olin kotiopäin tulossa ja siihen simahti, kun seinään. pari kilsaa oli matkaa jäljellä. laiskotti sen verran, että huomasin yhden talon pihassa jengiä. kävin kysyyn, että onko halua heittää mua parin kilsan päähän, maksa kyllä korvauksen. olihan niillä halua. vitosen annoin vaivan palkkaa.

taksia ei ole vielä tarvinnut mopon hajoomisen takia tilata. mutta jos jonnekkin vähän kauemmaksi kyrvähtää, enkä saa kyytiä keltään kaverilta, niin ennemmin tilaan sen taksin ja maksan sen kolme kymppiä, kun että kävelen 15 kilsaa kotio.. jos jossain oikeasti kaukana kyrvähtäisi, ekä kukaan tulisi hakeen, niin sitten tarttis alkaa tutkaileen kuinka bussilla kuljetaan..

otto

Ensimmäistä kertaa jouduin työntämään skoden kotiin. Hajosi 3.5km päässä, sammui kuin seinään. Kokeilin polkimesta, niin ei puristuksia lainkaan. Ajattelin olisiko venttiili kantanut, ja irrotin venttiilikopan. Pyörittelin polkimesta, eikä nokka-akseli pyörinyt lainkaan? Tajusin heti että nokkaketju oli irronnut kampiakselin rattaasta. Ei muuta kuin työntöhommiin. Onkos kellään muulla luistahtanut nokkaketju kesken ajon kampiakselilta?

Coastside

Taitaa olla ensimmäinen. Rataskin on voinut irrota ja pyörii akselissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

otto

#18
Olen jo purkanut koneen, ja laitoin uuden ketjun tilaukseen. Ratas oli kyllä ihan paikallaan akselissa. Kait se ketju on vaan venynyt niin paljon ettei pysynyt enää rattaalla. Onneksi sattui noinkin lähellä, että sai vain pienen hien pintaan. 45min meni työntäessä. Panee kuitenkin miettimään mitä kaikkea näiden kinkkien kanssa voikaan tapahtua.

Keväällä meni yhtäkkiä etukumi tyhjäksi kesken ajon. Tapahtui 20km päässä kotoa. Ajelin sinnillä kämpille, jotain 15-20km nopeutta. Rengas ihan finito sen jälkeen. Ei oikein huvittanut työntää..

joni_k

ekaa kertaa kuulen tämmöistä. paljonko kilometrejä?

otto

Ei loppujen lopuksi kovinkaan paljon. Jotain 5000km sanoisin. Mutta aika kuumana tuntuu kone käyvän, kun kytkinkellokin sinistyy..

joni_k

ei kyllä paljon mitään. ite vaihdoin joskus muka varuiksi nokkaketjun about 13tkm kohdalla. ei mitään eroa uuteen ollu. nokkaketjun kiristäjä ja laahaimet on alkuperäiset ja 27tkm ajettu.

MORPA

Nyt on kaksi vikatilannetta ollut, eli variaattorin hihna meni päreiksi ja venttiilin ohjuri meni irti ja poikki. Ekassa tapauksessa työntelin kotikoloon ja toisessa jätin kaverin hallille(oli lähellä) josta seuraavana päivänä kärryn kyydissä kotiin.

Olis ehkä pitänyt kokeilla autoturvaa, mutta ehkä vakuutusyhtiö olisi kieltäytynyt maksamasta kun moposkootteri nyt ei ole auto...
Liikennesika.

otto

Allekirjoittaneelle sattuu näemmä sellaisia vikoja joita ei kenellekään muulle ole ikinä sattunut. Ja ihan lyhyen ajan sisään. Ensin suli etuvarin tuuletin starttirattaaseen kiinni, sitten halkesi etuvarin painelevy kahtia, ja nyt viimeksi luiskahti nokkaketju kampiakselin rattaalta kesken ajon. Pitäisiköhän panna lotto vetämään, saattaisi sattua vahinko siinäkin   ;D

mopotinx3

#24
Ensin annan mopolle kunnon läksytyksen tyyliin "voi solkku, minkä teit". Ehkä jopa potkaisen takarenkaaseen. Sitten tarkastelen etäisyyttä omalle tallille. Jos ei viitsi kävellä, tilaan taksin. Peräkärry auton perään ja mopo kuskataan kotiin remonttiin. Skootteriharrastukseni aikana pari kertaa on remmi irtisanoutunut toimestaan.  Nyt on pakko laittaa lisää tuuletusta koteloon ja aivan oikeasti ottaa ne remmityökalut skootterin mukaan. Taksikuskit ovat jo tarpeeksi tienanneet remmivikojen takia.  Moottoripyöräni oli sen verran armelias tänä kesänä, että sähkö loppui vasta noin kilometrit päässä ja käkimällä tuli pihatien alkuun.  Eilen tarkistin siitä etusylinterin puristusvian. Pakoventtiili vuoti ja männän öljyrenkaiden alla olevat reiät olivat karstaantuneet umpeen. 1 mm poralla aukaisin ne reiät ja laitoin uudet männänrenkaat. Varsinkin ne öljyrenkaat olivat kuluneet puoliksi pois. Tietenkin aliexpress lähetti väärän kokoiset venttiilit. Piti tilata motorcycleparts.eu ne oikeat osat. Aika halvalla kuitenkin tätä ruuvaa, ei ole paljon kalliimpaa kuin skootterin ruuvaus. XV125 onkin melkein GY6, jossa 2 sylinteriä :)
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

https://youtu.be/BxgUbpeCjHc

Hyviä keinoja saada ilmaa tien päällä. Letkuun liittimet saada ilmaa jostain renkaasta, vaikka toisesta omistaan. Myös pytyltä sitä saa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kaukari

No höh. Motonetistä tai Biltemasta valmis pakkaus: hiilidioksidipatruuna ja venttiili. Sillä pääsee seuraavalle huoltarille. Itsellä mukana lisäksi kamelinkakakkapaketti, jesaria, vespan oma työkalupussukka ja vaihtotulppa. Kännykkä ja käteinen on työkaluista parhaat.

Ukkeli

8-10-12mm T-kahva että saa variaattorikoppaa auki.
18mm kiintoavain ja pieni vasara.
Täydellinen etuvariaattori omassa paketissa.
Uusi hihna.
Sytytystulppa, puola ja tulpanhattu.
Varalla CDI-boksi valmiiksi rungossa kiinni, ei tarvi kuin siirtää liittimet.
Jesaria ja nippusiteitä.
Leatherman-pihdit.
Talviaikaan akkulaturi (siperia opettaa).

Savöx

Sekalaisia työkaluja.
Renkaanpaikkaussetti.
Vähän öljyä.
Varabensaa.
Bensaletkua ja suodatin.
Jesaria ja nippareita.
Sytytystulppa.
Paineilmaspray.
Starttipilottia.
Luulin olevani väärässä. Erehdyin.

www.facebook.com/groups/mopohontsat/

Yamaha Aerox, Hero Winner, Suzuki DL V-Storm 650