Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takapyörän akselin ja kampiakselin laakerit ja stefat (irrottaminen)

Aloittaja Juha, 19.08.08 - klo:16:49

« edellinen - seuraava »

Juha

On alkanut tuntua ajossa, että takapää heittäisi käännöksessä ja tähän löytyi vastaus, kun huomasin että takarengas "vipottaa". Elikkä taitaa olla laakerit entiset. Mutta mitenköhän tämä laakerin vaihto sujuu ja paljonkohan uudet laakerit maksaa? Vai voiko olla jo jotain enemmän rikki, kun on tullut ajettua tuossa kunnossa jokusia tuhansia kilometrejä, nyt vain vika on pahentunut paljon.

A_sentaja

Konetta lähempää näkemättä, sanoisin että hyvässä lykyssä pelkät laakerit kun vaihtaa, niin hyvä tulee. tuo laakereiden vaihtaminen ei ole iso operaatio jos kunnon työkalut on saatavilla. esim hyvä ulosvetäjä, tai jos pystyy lyömään läpiviennin kautta tuurnalla, tässä vaiheessa on syytä myös ottaa se seikka huomioon. että jos laakerit on hajonneet sisään ja sisäkehä sekä ulkokehä tulee eri aikaan ulos, niin tarvitaan joko hitsaamalla tehty tappi ulkokehään ja siitä naputtelemalla pois. Tai lämmittämällä kohdetta ja siten yrittää saada ulkokehä irti. Itse olen käyttänyt hitsausmetodia, koska se on nopea ja kivuton toimenpide. Uudet laakerit ei ole hinnan kiroissa, ja paikoilleen laittaminenkin onnistuu kotikonstein, lämmität vain laakeripesän vaikka kuumailmapuhaltimella ja tätä ennen olet tietysti laittanut laakerit pakkaseen muutamaksi tunniksi. sitten vain painat paikoilleen, ja katso että menee suoraan muuten tulee ongelmia..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Uusia asennettaessa saa naputella vain ulkokehään, vaikkapa sopivaa hylsyä käyttäen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Juha

Nyt tuli laakeri hommattua, mutta asennuksessa on vielä pientä epäilystä. Mitenkäs tämä ulosvetäjä toimii? Ja läpitte hakkaaminen on siinämäärin haastellista, että pitäisi kytkintä myöden koko vaihteisto purkaa.

A_sentaja

Siellä vaihteisto/pyöräyhdistelmässä on useampi laakeri, Se uloin rengasta lähinnä on helpoin irroittaa. Ei välttämäti tarvii koko takapäätä purkaa sen takia. Oletan, että tuo laakeri olisi kyseessä, sehän on läpilyötävää mallia. Toiselta puolelta vain tuurna laakerin kehälle ja naputtelee irti.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#5
Tuli mieleen että saisikohan kiila-ankkuri (Betoniin tarkoitettu) tarttumaan laakeriinkin että sen saa vedettyä ulos?

http://www.sormat.fi/file/300x/44b29c4d205759d30306bc73e73b1b2e
http://www.sormat.fi/fi/tuotesivu.html?mgid=1&pid=3

http://www.sormat.fi/file/300x/fbc9da6e590fc605cde4f8ae518e5f8f
http://www.sormat.fi/fi/tuotesivu.html?mgid=1&pid=5
Messinkisenä voisi olla parempi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Juha

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.08.08 - klo:13:44
Tuli mieleen että saisikohan kiila-ankkuri (Betoniin tarkoitettu) tarttumaan laakeriinkin että sen saa vedettyä ulos?

http://www.sormat.fi/file/300x/44b29c4d205759d30306bc73e73b1b2e
http://www.sormat.fi/fi/tuotesivu.html?mgid=1&pid=3

http://www.sormat.fi/file/300x/fbc9da6e590fc605cde4f8ae518e5f8f
http://www.sormat.fi/fi/tuotesivu.html?mgid=1&pid=5
Messinkisenä voisi olla parempi.
Aa, tuollaista isäni tarkoitti, mikä ensimmäisessä linkissä on. Hän kyllä osaa nämä hommat muuten, mutta skootteri on sinällään uutta hälle. Jotenkin tämä operaatio tuntuu hankalalta. Kokeilua helpottaisi paljon, jos ei tarvitsisi pakoputkea irroittaa.

Juha


Tuollainen ilmestys tuli, kun aloin purkamaan. Ja tuo laakeri holkkaa aivan selvästi, mutta liikkeestä saamani laakeri oli väärä. Mutta kuinka tuosta kannattaisia lähteä laakeria ottamaan irti?

A_sentaja

Saatko sen kopan irti, missä se laakeri on? jos onnistuu, niin toiselta puolelta vaan tuurna laakerin kehälle ja paukuttaa irti. Tuo on aivan vakiokamaa oleva rs laakeri ja kun saat vanhan irti, niin menet sen kanssa liikkeeseen ja saat sopivan. Akseli pitää kuitenkin saada pois tieltä, muuten voi mennä boorit solmuun, eli koeta irroittaa se mötikkä kokonaan, ei pitäisi olla vaikeaa kun jo noin paljon on purettuna, peräöljyt sieltä varmasti tulee ulos mutta samalla ne tulee sitten vaihdettua.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Juha

Hankalaa taitaa olla, sillä tuo alumiinii on yhtä samaa valua kampikammioon asti. Elikkä sieltä pitäisi purkaa kytkimestä alkaen kaikki pihalle  :-\

A_sentaja

Niin voi olla, ellei joku keksi miten saada tuo vanha laakeri pois hajottamatta akselia. ??? Toisaalta siinä oppii itse korjaamaan kun purkaa kykän ja irroittaa laakerin, kasaaminen onkin sitten helppoa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Kenzy

Onhan tuo paketti purettava, ei siitä oikein pääse yli eikä ympäri. Yksi keino voisi olla kokeilla lämmittää tuota alumiinikoppaa, jolloin ainakin koppa laakerin ympäriltä irtoaa todella nopeesti, jos laakeri vaan on sitten löysä akselille, niin siitä sen voisi saada jotenkin vetämällä pois. Alumiini lämpölaajenee tehokkaasti, laakeri pysyy viileänä vaikka tuota koppaa lämmittääkin, jolloin se reikä suurenee ja laakerista tulee väljä pesäänsä.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Coastside

Jos laakerinpesän saa kuumennettua väljäksi, voisi paineilmalla puhaltaa laakerin ulos. Siinä lähtee se heikoin tulppa. Varin akselin laakerin voi tukea paikoilleen purkamalla varin siitä pois ja holkittamalla, jos tuki ei muuten riitä. Öljyntäyttöproppuun voi tehdä paineilmalle liitännän.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Juha

#13
Laakeri tuli ulos :) vielä pitäisi saada kyyti Poriin, että saan uuden tilalle (matkaa ~30km suunta).

Tämä malli lähti purkautumaan variaattorin kautta. Variaattorin koppa miljoonan(~12) pultin jälkeen. Tästä edettiin kytkimelle, joka lähti näpsäkästi pulttipyssyllä irti. Sitten pistinkin esiin alennusvaihteiston kansi. Tämä oli kiinni kuudella pultilla, mutta tässä vaiheessa halvan hylsysarjan hylsy petti ja piti alkaa etsiä vastaavaa avainta tilalle. Lopulta sain kaikki pultit auki, mutta kansihan oli julmetun piukassa, lopulta lähti pienen vääntöraudan kanssa irti. ja täältä sitten tulikin pari ratasta käteen.
Itse rikkinäisen laakerin edessä oli ensin stefa, joka piti irroitta ja irrotuksen vuoksi uusia. Sitten tuli eekkerinrengas joka lukitsi laakerin. Ja sitten ulkopuolelta sisäänpäin pultin ja vasaran avulla nakuteltu irti. Sisä kehi oli aika pahassa kunnossa, liikkui sivusuunnassa ~1mm.

Sitten pitää vielä toivoa, että osaan asentaa uuden paikoilleen  ::)

edit. Osaisikohan joku kertoa merkitseekö laakerin numeron perässä oleva kirjain jotain, tässä kyseisessä laakerissa 6204D

A_sentaja

Hienoa kyllä se siitä suttaantuu.. ;) Takaisin laittaessa todellakin vain lämmität ensin laakeripesää, jolloin pitäisi mennä kohtuullisen helposti paikoilleen. Muut hilppeet laitat sitten käänteisessä järjestyksessä takaisin.. Tuo 6204 laakeri on aika yleinen mopopuolella, mutta tuo kirjain ei kyllä nyt sano mitään, sillä omassani on laakerin numerosarjan perässä rs, joka tarkoittaa ko renkulan olevan vesisuojattu. Oliko laakerissa umpipesät, stefat kuulien ympärillä..?? Mutta mene sen kanssa liikkeeseen, niin ainakin saat samanlaisen mukaan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...