Kirjoittaja Aihe: Variaattorihihnan kestävyys  (Luettu 95437 kertaa)

Hemmo

  • Vieras
Vs: Variaattorihihnan kestävyys
« Vastaus #30 : 10.05.08 - klo:18:09 »
25 km ajelun jälkeen Mittari näytti 79 astetta. Olisi hyvä saada se alemmas.

No silläpä juuri kyselin sitä löysemmän vp-jousen väriä , mutta eipä ole kukaan vastaillut.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19751
Vs: Variaattorihihnan kestävyys
« Vastaus #31 : 10.05.08 - klo:18:25 »
Mistä olet päätellyt että löysempi jousi jäähdyttää varia? Minun käsittääkseni se johtaisi hihnan luistoon ja siten lämpenemiseen. Tietenkin hihnan kumin kovuudesta riippuen.
Kisavarihihnat saavatkin luistaa ja kulua kunnes ne lämenevät käyttölämpötilaansa.
"Buy a man eat fish, he day teach fish man to a lifetime. Come on man!" " Uh, I`m gonna to lost track here..." "The only way to spare more pain and more loss (nation)" - Joe Biden

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4233
  • Vespaatko sä?
Vs: Variaattorihihnan kestävyys
« Vastaus #32 : 10.05.08 - klo:20:35 »
Oisko pelkästään Malossilla n. 20 erilaista jousta. Siitä on paha mennä suosituksia antamaan, jos ei ole selvyyttä edes mihin laitteeseen jousi on tulossa. Meillä on kattava keskustelu kiinalaisten variaattorin säädöstä. Sinne olen kerännyt omia kokemuksia kiinalaisen variaattorin säädöstä, sekä perusteita miksi kiinalaiseen kannattaa ja voi vaihtaa löysemmän jousen.

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=120.0
« Viimeksi muokattu: 10.05.08 - klo:20:38 kirjoittanut E Partanen »
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5864
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Variaattorihihnan kestävyys
« Vastaus #33 : 22.05.08 - klo:17:03 »
Hehee taas pukkaa kumisilppuu tuuletusaukosta. Onneks kesti ajaa himaan.
Kilsoja n.7800 ja 3. hihna. Tämä siis kiinalaisessa.
Ja hihna oli merkiltään?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa Juha

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 188
    • Juhan.Homelinux.Net kuvagalleria
Vs: Variaattorihihnan kestävyys
« Vastaus #34 : 22.05.08 - klo:22:08 »
Hehee taas pukkaa kumisilppuu tuuletusaukosta. Onneks kesti ajaa himaan.
Kilsoja n.7800 ja 3. hihna. Tämä siis kiinalaisessa.
Tuntuu ihmeellisestä, itselläni toinen hihna ja mittarissa 10400km. Vaihto tapahtui 9000km paikkeilla, hihna oli merkiltään piaggio nykyinen taitaa olla kymcon hihna, en oikein enään muista. Näkee ny kestääkö yhtä kauan, toivottavasti sillä hintaakin oli 24€

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5864
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Variaattorihihnan kestävyys
« Vastaus #35 : 24.05.08 - klo:10:35 »
Kyllähän tossa tarvitsee olla joku lämpö-, yms. ongelma jos se hihnoja noin syö. Itselläni kanssa näiden Piaggioiden hihnojen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19751
Vs: Variaattorihihnan kestävyys
« Vastaus #36 : 24.05.08 - klo:12:09 »
Mieleeni tuli eräs mahdollinen vikapaikka, joka voi syödä hihnaa. Jos takavari ei seutaa etuvarin liikettä tasaisesti, vaan jumittuu (Lämpö) joskun niin että hihnan löystyessä sen luisto kuluttaa hihnan epätasaiseksi ja epätasapaino johtaa lisäluistoon ja värähtelyn aiheuttamaan rasitukseen. Mutta häiriön pitäi olla myös tuntuva ja täysi jumittuminenkin osassa tapauksia.
"Buy a man eat fish, he day teach fish man to a lifetime. Come on man!" " Uh, I`m gonna to lost track here..." "The only way to spare more pain and more loss (nation)" - Joe Biden

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5864
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Variaattorihihnan kestävyys
« Vastaus #37 : 24.05.08 - klo:19:59 »
Mieleeni tuli eräs mahdollinen vikapaikka, joka voi syödä hihnaa. Jos takavari ei seutaa etuvarin liikettä tasaisesti, vaan jumittuu (Lämpö) joskun niin että hihnan löystyessä sen luisto kuluttaa hihnan epätasaiseksi ja epätasapaino johtaa lisäluistoon ja värähtelyn aiheuttamaan rasitukseen. Mutta häiriön pitäi olla myös tuntuva ja täysi jumittuminenkin osassa tapauksia.
Jotain tällaista minäkin vähän ajattelin. Voisihan sen takavarin liikkuvuuden testata ja katsoa onko "jouhevaa", vai jumittaako/ hankaako johonkin. Siellähän olisi sitten jo aika paljon vikapaikkamahdollisuuksiakin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4233
  • Vespaatko sä?
Vs: Variaattorihihnan kestävyys
« Vastaus #38 : 25.05.08 - klo:14:13 »
Vai onko sittenkin se varin ensiasennus jousi vaan turhan jäykkä. Jäykkä jousi, paljon kitkaa, paljon lämpöä, paljon hihnoja.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19751
Vs: Variaattorihihnan kestävyys
« Vastaus #39 : 25.05.08 - klo:14:57 »
Varin linjauskin pitäisi tarkistaa. Omassa Zonerissa oli etu-akselilla alimmaisen paksu prikka. Onkohan se linjausta varten ja oikeassa päässä ollessaan lohkon puolella?
"Buy a man eat fish, he day teach fish man to a lifetime. Come on man!" " Uh, I`m gonna to lost track here..." "The only way to spare more pain and more loss (nation)" - Joe Biden

Poissa Juha

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 188
    • Juhan.Homelinux.Net kuvagalleria
Vs: Variaattorihihnan kestävyys
« Vastaus #40 : 25.05.08 - klo:15:41 »
En tiedä miten muissa variaattoreissa on ilmanottoa toteutettu. Mutta Aprilian uusimmassa SR50 mallistossa ainakin tulee etuosasta ilmanottoputki suoraan sen keskipaikoispuhaltimen keskelle ja takana on poistoaukko.

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4233
  • Vespaatko sä?
Vs: Variaattorihihnan kestävyys
« Vastaus #41 : 25.05.08 - klo:16:31 »
Jos olis jäykempi jousi, luulis vaativan painavampia rullia. Nyt on 5.1g, jos haluisin kiihtyvyyttä niin kevyempää vaatis. Arvostan sitä ettei kone huuda matka-ajossa. Todellakin kevyemmillä rullilla kiihtyis paremmin.

5.1 on hyvä vakiojousen kanssa. Jos laittaa löysemmän jousen, niin pitää laittaa keveämmät rullatkin. Mulla tällä hetkellä Malossin vihreä jousi, joka on alkuperäistä löysempi, ja 4.7 rullat. Mielestäni varikoppa ei ole yhtä kuuma kuin vakiojousella, mutta hihnan kestävyyden parantumista en voi toistaiseksi näyttää toteen, sillä ajoa tulee tällä hetkellä aika vähän.

Alkuperäistä jäykemmällä jousella (Malossin sininen) variaattorin laakereista paloi rasvat, kuten olen jo kertonutkin. Tällä perusteella uskoisin, että lähes vakiolla moottorilla voi ajella alkuperäistä löysemmällä jousella ilman että hihna luistaa. Mulla hihna ei luista.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4233
  • Vespaatko sä?
Vs: Variaattorihihnan kestävyys
« Vastaus #42 : 25.05.08 - klo:18:14 »
Kuulalaakereissa on rasvaa, tai ainakin pitäisi olla. Ehdin ajella ehkä 100km Malossin sinisellä jousella, kun laakereissa oli enää tummaa öljynkaltaista ainetta jäljellä.

Valitat variaattorin kuumuutta. Pitäisikö miettiä mistä kuumuus tulee? Voin kertoa: hukkaenergiasta. Energiaa menee hukkaan, eli muuttuu lämmöksi turhan paljon, jos kitkaa on liikaa. Eli ei siitä ainakaan haittaa voi olla, jos löysempää jousta sinne vaihtaa, kunhan remmi ei vaan luista. Alkuperäinen jousi on mitoitettu tehokkaamman moottorin mukaan. Näitä samoja laitteita myydään myös isommalla sylinterillä, eikä olisi mitenkään erikoista, että laittavat kustannussyistä saman jousen variaattoriin moottorin iskutilavuudesta riippumatta. Tämän puolesta puhuu nimenomaan se, että laakereiden rasvat eivät kestä yhtään jäykempää jousta, sen jäykemmän jousen aiheuttaman kuumuuden takia. Monissa muissa kuin kiinalaisissa jäykemmän jousen voi laittaa ilman ongelmia, ei kai niitä jäykempiä jousia muuten myytäisikään.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003

Poissa openflow

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1798
Vs: Variaattorihihnan kestävyys
« Vastaus #43 : 25.05.08 - klo:23:27 »
Oman kiinalaiseni alkuperäinen jousi on ~20% löysempi kun malossin vihreä ,rullat vakiona ~5g. Hihna ei luistanut kun saateella.

Sivuittaisheitto kuullostaa "hyvältä" syyltä jos hihnat ei kestä kun pari tonnia. tästä melkein lähtisin vikaa kaivamaan.


Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4233
  • Vespaatko sä?
Vs: Variaattorihihnan kestävyys
« Vastaus #44 : 26.05.08 - klo:08:47 »
Nyt en enää muista mikä laite "openflow":lla oli, mutta on niinkin, että kiinalaisten jousissa on ilmeisesti ollut eroja vuosien mittaan. Eli alkuperäisen jousen jäykkyys saattaa riippua vuosimallistakin. Ja tietenkin jousi saa väsyä käytön myötä.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003