Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vuotava pakoputki

Aloittaja ttk, 20.05.13 - klo:07:34

« edellinen - seuraava »

ttk

Kesken ajon alkoi 4-tahti kiinalaisessa putki vuotamaan ja äänet muuttui aika isoksi. Otin putken irti ja vaihdoin uuden tiivisteen, mutta ei vaikutusta. Kiristin pultit ensin etupäästä ja vasta sen jälkeen runkokiinnitysten kiristykset. Jostakin kuitenkin vuotaa, kun ei sammu vaikka tukkii putken pään, mutta mistään ei näy oikein vuotokohtaa eikä savua.
Mikähän olisi paras keino tukkia vuoto, onko noissa ollut tiivisteitten kanssa ongelmia? Mielessä kävi kuuman kestävän silikonin laittaminen tavallisen tiivisteen lisäksi.

tommi

#1
Aika usein nämä jäävät vuotamaan vain yhdellä tiivisteellä. Itse käytän kahta tiivistettä ja ei vuoda enää. Kannattaa kiristää uudelleen muutaman kymmenen kilometrin jälkeen kun sillä eka kiristyksellä ei tahdo mennä tarpeeksi läjään ne tiivisteet. Eli jätä se nykyinen tiiviste paikalleen ja laita toinen päälle. Vaseliinilla vaikka sivelet niin pysyy aloillaan.

Coastside

#2
Riippuu mallista mutta yksi rosterikilvillä oleva putki ruostuu takakorvakkeen alta puhki ja toinen alumiinikuoren niittien kohdalta. Normaali sylkän tiiviste riittää ja useamman avaamisen kun sen liimaa kanteen kiinni tiivistemassalla. Putki täytyy ripustaa myös takaa ennen laipan kiristämistä. Siinä auttaa kun tekee kierretangon pätkästä tapin lohkon kierteisiin johon sen ripustaa. Sahaa hahlon sen päähän ruuvarille, jotta saa pois pultin tieltä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ttk

Laitoin kaksi tiivistettä päällekkäin ja sama pörinä jatkuu. Ilmeisesti vuotokohta on siis jossain muualla, mutta mitenkähän sen paikantaisi? Aluksi ajattelin että vaimentimessa lähtenyt osia irti, kun kesken ajon alkoi pörisemään, mutta helinää ei ainakaan putkea heiluttaessa kuulu ja moottorikaan ei sammu vaikka putken tukkii, niin täytyy kait sen jostakin vuotaa. Skootteri on alle vuoden vanha, eikä putki ainakaan päällisin puolin ole ruosteessakaan.

Coastside

Tuki putken pää ja nuuski mistä vuotaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Noin metrin pätkä ohuehkoa letkua voi auttaa..
Toista päätä pitää korvalla ja toista kuljettaa pitkin putkea mopon käydessä, vuotokohdan kuule varmasti..
Ettei vaan saastekierron kumiletku ole poikki tai irti ?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

tommi

Saattaa hyvinkin olla pakokaasun kierrätysletku haljennut. Mulla itsellänikin repesi ajossa ja olin varma että käyrän juuresta vuotaa kunnes hoksasin että kannesta lähtevä paksu letku oli haljennut. Sehän pitää melkoista ääntä kun pakokaasut pääsee sitä kautta ulos. Kannattaa tsekata, jos skodessa yleensä on se kierrätys vielä käytössä. Itse riisuin sen kokonaan pois kun se sama letku poksahteli jatkuvasti. Ei tahdo kestää isomman pytyn painetta.

ttk

Tuo kierrätysletku kuulostaa järkeenkäyvältä, en ole semmoisen olemassaolosta tiennytkään. Ja sylinterin kannessa pitäisi olla, jos yleensä on? Pakokaasut tulee tosiaankin hajusta päätellen sieltäpäin.

tommi

Joo, kannesta lähtee paksu letku ilmanputsarin suuntaan. Sitä halkeamaa ei välttämättä huomaa kuin kädellä tunnustelemalla mistä pukkaa painetta ulos. Yleensä se hajoaa ensimmäisen 10cm matkalta. Mutta saattaa olla että on vain irronnut jostain liitoksestaan. Sehän ei ole kuin parilla pultilla kiinni joten ei ole mikään iso homma irrottaa kokonaan ja tutkailla tarkemmin.

ttk

Ongelma ratkesi, syynähän oli tosiaankin pakokaasujen kierrätysletku, joka oli niin haljennut/murtunut, että oli lähes poikki. Ja nimenomaan se ensimmäinen 10cm pätkä.
Kiitoksia neuvoista!