Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kadonneen kipinän metsästystä (yleisiä ohjeita vian paikantamiseen)

Aloittaja Scuuter, 22.06.12 - klo:00:05

« edellinen - seuraava »

Scuuter

#15
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 22.06.12 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: Scuuter - 22.06.12 - klo:20:56
Ei tullu tulpasta kipinää. Silloin toki tuli kipinä kun räpsi sillä johdolla sitä liitintä. Eli puola paskana?
Nope.. Eli Ei, Puolan nastaan kun räpsit sillä piuhalla ja kipinä tuli niin puola on ok.
Eli katse kiinnittyy cdi-boksiin
Itelläkin meni pari cdi-boksia lyhyeen väliin, sitten korjasin maadoitukset lisäämällä piuhaa ja isontamalla johdon paksuutta, nyt on boksi kestänyt jo vuoden..

Laitan uuden boksin tilaukseen. Miten sitä maadotusta kannattas parantaa?

Siis sitä kipinää ei tullu tulpasta. Vaan siitä liittimestä kun koski sillä johdolla. Pikkasen vaikee selittää.

pekpel

Ahaa !!
Eli puolakin voi olla rikki... Ymmärsin tuos kipinän räpsimisen väärin  ;D
Oikeeasti on vaikeeta täälläkinpäin selittää asioita vain kirjallisesti  ;)

Ennenkuin tilaat mitään,, saatko jonkun kaverin toimivasta moposta lainaan osia jotta vois kokeilla mikä on rikki ?
Jos vaikka puolaa ihan ekaks kokeilis, joka on melkein kaikissa mopoissa samanlainen..
Sitten tuleekin se cdi-boksi joka on joskus tarkempi mopön merkistä ja mallista jotta vois kokeilla, eli samanlaisesta pitäis saada lainaan kokeilua varten..
Osittain tästä syystä meillä on mopokerho.. Jos oot likellä helsinkiä niin vois tulla pyörähtään ihan paikalla kasa varaosia boksissa mukana..

Baotian korjausmanuaaleissa (jossain saitin etusivuilla on linkki niihin) oli jotain ohjeita mitä ohmimäärien pitäis olla toimivassa puolassa, mutta tuo mittailu vaatii jo jonkin verran sähköosaamista ja toimivan yleismittarin..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Scuuter

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 22.06.12 - klo:21:50
Ahaa !!
Eli puolakin voi olla rikki... Ymmärsin tuos kipinän räpsimisen väärin  ;D
Oikeeasti on vaikeeta täälläkinpäin selittää asioita vain kirjallisesti  ;)

Ennenkuin tilaat mitään,, saatko jonkun kaverin toimivasta moposta lainaan osia jotta vois kokeilla mikä on rikki ?
Jos vaikka puolaa ihan ekaks kokeilis, joka on melkein kaikissa mopoissa samanlainen..
Sitten tuleekin se cdi-boksi joka on joskus tarkempi mopön merkistä ja mallista jotta vois kokeilla, eli samanlaisesta pitäis saada lainaan kokeilua varten..
Osittain tästä syystä meillä on mopokerho.. Jos oot likellä helsinkiä niin vois tulla pyörähtään ihan paikalla kasa varaosia boksissa mukana..

Baotian korjausmanuaaleissa (jossain saitin etusivuilla on linkki niihin) oli jotain ohjeita mitä ohmimäärien pitäis olla toimivassa puolassa, mutta tuo mittailu vaatii jo jonkin verran sähköosaamista ja toimivan yleismittarin..

Onhan mullakin noita vanhoja puolia toisista mopoista, joita menenkin nyt testaamaan. En asu hesassa.

Scuuter

Vanhalla (rikkinäisellä) puolalla anto edes jonku näkösen kipinän, kun laitto akusta johdolla siihen liittimeen. Mutta ei polkastaessa kipinää. Mikäköhän ton puolan on paskonut/onkohan muutakin vielä rikki?
Eipä näköjään se puola kauaa kestänyt 30 km ja rikki.

pekpel

Jos tuo kipuna tuli tulppaan niin puola on luultavasti ok.
Eli vika on luultavasti cdi-boksissa tai pickup coilissa, joka antaa sen vihjeen cdi-boksille, koska pitää kipinän lähteä tulpalle.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Scuuter

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 22.06.12 - klo:23:16
Jos tuo kipuna tuli tulppaan niin puola on luultavasti ok.
Eli vika on luultavasti cdi-boksissa tai pickup coilissa, joka antaa sen vihjeen cdi-boksille, koska pitää kipinän lähteä tulpalle.

Joo sillä vanhalla puolalla tuli tulppaan se kipinä. Tällä uudella puolalla ei tule laisinkaa kipinää. Eli siis taas uus cdi-boksi,puola ja toi pickup tilaukseen?

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Scuuter - 22.06.12 - klo:23:32
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 22.06.12 - klo:23:16
Jos tuo kipuna tuli tulppaan niin puola on luultavasti ok.
Eli vika on luultavasti cdi-boksissa tai pickup coilissa, joka antaa sen vihjeen cdi-boksille, koska pitää kipinän lähteä tulpalle.

Joo sillä vanhalla puolalla tuli tulppaan se kipinä. Tällä uudella puolalla ei tule laisinkaa kipinää. Eli siis taas uus cdi-boksi,puola ja toi pickup tilaukseen?
Koititko ihan käymään saada mopoo tolla vanhalla puolalla ??
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Scuuter

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 23.06.12 - klo:00:03
Lainaus käyttäjältä: Scuuter - 22.06.12 - klo:23:32
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 22.06.12 - klo:23:16
Jos tuo kipuna tuli tulppaan niin puola on luultavasti ok.
Eli vika on luultavasti cdi-boksissa tai pickup coilissa, joka antaa sen vihjeen cdi-boksille, koska pitää kipinän lähteä tulpalle.

Joo sillä vanhalla puolalla tuli tulppaan se kipinä. Tällä uudella puolalla ei tule laisinkaa kipinää. Eli siis taas uus cdi-boksi,puola ja toi pickup tilaukseen?
Koititko ihan käymään saada mopoo tolla vanhalla puolalla ??

En käyntiin jaksanut testata mutta polkiessa ei anna kipinää.

pekpel

Jos kerran potkiessa ei tuu kipunaa niin sittenpä ollaan cdi-boksissa tai pickupcoilissa, jotka sitä kipinää ohjaavat, kun kerran vanha puola antaa räpsyttäessä kipinää ja nykyinen ei..
Todennäköisin vainaa mopossa on cdi-boksi,, valitettavasti.. Ehkä..

Joku logiikka tässäkin nyt ontuu, ja oon liian väsyny ajatteleen, nykutaan yö ja mietitään uudestaan tätä tapausta..  :)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Scuuter

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 23.06.12 - klo:00:35
Jos kerran potkiessa ei tuu kipunaa niin sittenpä ollaan cdi-boksissa tai pickupcoilissa, jotka sitä kipinää ohjaavat, kun kerran vanha puola antaa räpsyttäessä kipinää ja nykyinen ei..
Todennäköisin vainaa mopossa on cdi-boksi,, valitettavasti.. Ehkä..

Joku logiikka tässäkin nyt ontuu, ja oon liian väsyny ajatteleen, nykutaan yö ja mietitään uudestaan tätä tapausta..  :)

Juu. Ehkä vaan laitan suoraan staattorin,pick-up,puolan ja boksin tilaukseen niin ei tarvi arvailla mikä rikki?:D

A_sentaja

Cdi boxi on roxissa valitettavan usein kulutustavaraa, mutta tapausta tarkemmin tuntematta kysyn oletko staattorin virta-arvot mitannut.. viallisella staattorilla on taipumus toimia myös hetkittäin, jopa käynnisyä ja ajoakin sallii. Vaan hetken päästä alkaa räkimään ja paukuttelemaan. Yksi oma vehje teki niin ja juuri virtapää oli siihen syyllinen. Staattoriin jos pääsee kosteutta se ei tykkää hyvää ja alkaa oireilemaan. En muista virta-arvoja, mutta soitto maahantuojalle ja sen jälkeen mittailemaan jokainen käämi, niin selviää onkon pas,,siis sökö..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Staattorin juotokset voi tarkistaa, koska se on sen todenäköisin paikka rikkoontua. Jos on kolvi, voi koettaa liittää irronneen.
Vastusmittauksella saa hehtaariarvoja noin pienillä vastuksilla. Jos mittari näyttää 1 - 2 ohmia niin hyvä, ei ainakaan irtipoikki ole. Jännitemittaus vaihtovirtana ja liipaisukäämiin mittari ei ehdi reakoida.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Myös liipaisukäämin tuottaman jännitteen
voi mitata kytkemällä mittajohtojen
rinnalle esim. loistevalaisimista löytyvän kondensaattorin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Samppa

EDIT: Siirsin tänne yleiseen, koska tässä on tullut niin paljon hyviä vinkkejä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Scuuter

Laitan tilaukseen nytten: staattorin,pick-up,puola,cdi-boksi,tulppa,tulpanhattu ja ulosvetäjän. Niin pääsee tästäkin viasta eroon..