Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Latauksen tarkistus GY6 skootterissa.

Aloittaja mopotinx3, 20.05.19 - klo:08:10

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Lainasin staattorin Zonerista ja myös sen lataussäätimen.  Kun laitoin Speedin käyntiin näillä osilla, niin latausjännite oli hiipunut, oli vain 12.4V korkeintaan, kun Zonerista nämä samat osat puskivat 13.8V.  Kaikenlaisia Youtubevideoita tutkittuani, eräs kaveri kehotti mittaamaan hävikkivirran  määrän. Sitten irrotetaan laitteita kunnes lataus on kunnossa. Skoottereissa on kyllä pirun vähän osia ja kokeilin jo kytkeä kahvojen kytkimet pois pelistä. Tämä Youtube expertti väitti, että jopa CDI-boksi voi olla viallinen ja syödä sähköä, vaikka käynnistysvirta on eri puolissa.  Tulee mieleen, että Zonerin ja Speedin sähköt eroavat vain variaattorin rajoittajan suhteen, sitä ei Zonerissa ole. Onko kellään kokemuksia virtahävikistä?  Kerran Ford Sierrassani lisävalorele purkasi akkua pikku hiljaa ja en löytänyt itse sitä vikaa. Autosähköliike sitten aikansa mittailtuaan paikallisti ja korjasi vian.
Tämä latausvika ei muuten häiritse ajoa, valotkin pelaa hyvin. Sähköstartti olisi kuitenkin mukava ja se vaatii kunnollisen latauksen.
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

onhan kaikki johdot oikein laitettu...? ootko kokeillut että mittaat jännitteen ennen käynnistystä ja käynnistyksen jälkeen. ettei vaan oo käyny niin että ei lataa ollenkaan.eikös noi muuten pitäis kaikella tavalla olla yhteensopivia..miksi vaihdoit osia toisesta toiseen? latauksen puuttumattomuuden takia? jos näin on niin vika on jossakin johtosarjassa sitten..

mopotinx3

#2
Vaihdoin osat, koska lataus oli heikko Speedissä.  Zonerissa taas erinomainen. Tänään asensin pois järjestelmästä starttireleen ja molemmat kahvakytkimet, sähköryypyn.  Onnistuin korjaamaan etujarrun jarruvalokytkimen, se oli päällä koko ajan. Vaikka siinä virrankulutus putosi 21W, niin lataus ei paljon muuttunut. Johtosarja on se viimeinen toivo, mutta just nyt ei ole purkaamoissa Speedin johtoja.  Voi olla, että jännitteensäädin on vikaantunut uudestaan, kun on hermostuksissa vaihdettu tosta vaan. Onhan se 12.6V lataus parempi kuin ei mitään. Tilasin vielä toisen staattorin ja starttireleen ja pari jännitteensäädintä, kun ne ei Kiinassa maksa paljon mitään. Kaikkea sitä on nähty, mutta näin outoa vikaa ei ole vielä koskaan ollut.Sen olisi ollut pakko ladata samalla tavalla kuin Zonerissa, kun osat on samat. Taidan hommata 125cc kiinaskootterin, kun niissä on paremmat sähköt. Ja voi toki ottaa yleismittarin mukaan kaupoille, niin ei tule yllätyksiä. Tämä speed ei ole koskaan ladannut kunnolla, ostin sen korjattavaksi ehdolla, mutta en arvannut näin pahaksi pommiksi.  Moottori toimii kuitenkin loistavasti, eikä huippuhyvä lataus ole välttämätön. Voihan olla, että se akku nippa nappa pysyy kunnossa tälläkin voltilla.
Kerran 2-t Keewayssa oli sellainen vika, ettei kipinää ollut. Myös siinä osia vaihdettiin pirusti, mutta vasta johtosarjan vaihto toi avun.
Aprilia Sportcity One 50 4t

jwalk

Sen voin sanoa, ettei ainakaan tuossa mun 125cc Qingqi Zonerissa olleet yhtään sen paremmat sähköt, kuin muissakaan kiinanmopoissa.
Nyt kyllä on.

mopotinx3

Ainakin tuolla Aliexpressissä myydään 125cc staattoreita, joissa on enemmän käämejä.  Ei ehkä ole vakiona kaikissa malleissa mukana. Jos sun 125cc skootterissa on mopon sähköt, niin sehän tarkoittaa sitä, että Speedin voisi laittaa myös 125cc sähköt. Mutta eikö kampiakselin kartio ole suurempi, jolloin tarvitaan isompi magneeton vauhtipyörä ja tietenkin toinen johtosarja?  Vai onko tosiaan 125cc samanlainen kampiakselin pää kuin 50cc skootterissa?
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

https://www.youtube.com/watch?v=_z6WXzHJrB0

Miten muuntaa mopogenu kokoaaltoiseksi. Kokoaalto säätimet ovat halpoja ebayssä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#6
Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 21.05.19 - klo:09:34
Ainakin tuolla Aliexpressissä myydään 125cc staattoreita, joissa on enemmän käämejä.  Ei ehkä ole vakiona kaikissa malleissa mukana. Jos sun 125cc skootterissa on mopon sähköt, niin sehän tarkoittaa sitä, että Speedin voisi laittaa myös 125cc sähköt. Mutta eikö kampiakselin kartio ole suurempi, jolloin tarvitaan isompi magneeton vauhtipyörä ja tietenkin toinen johtosarja?  Vai onko tosiaan 125cc samanlainen kampiakselin pää kuin 50cc skootterissa?

Pelkän staattorin vaihto ei useinkaan tuo toivottua tulosta.
vauhtipyörän ja staattorin pitää olla samaa paria,
ja napaluvun oikea.
Napaluku selviää laskemalla alkuperäisen staattorin "tolpat"
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

#7
Täytyy siis ostaa molemmat, staattori ja vauhtipyörä deluxe malliset, niin lataus paranee. Laitan kuitenkin ensin uuden vakiostaattorin. Kenties se on vikana.
Kovasti kaasuttamalla tulee 12,6V latausvirtaa. Sillä aloitetaan sisäänajo. Yksi syy huonoon sähköstarttaukseen voi olla starttirele, sekin tulee uusi parin viikon päästä. Näillä kulmilla olisi kyllä myynnissä halpoja 125cc kiinalaisia, ja syksyllä viimeistään hommaan sellaisen. Akku on tuliterä.
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

liian vähän toi latausvirta on yhäkin.. pitäis olla 14v luokkaa kun kierroksia antaa.

mopotinx3

#9
Nyt on uusi staattori ja lataussäädin toiminnassa. Lataa 13V jännitteellä ja oikeaoppisesti valot kirkastuu kaasuttamalla. Ostin jo kokonaisen johtosarjan parillakympillä, mutta näillä näkymin sitä ei tarvitse asentaa. Sähköstarttikin melkein pyörittää.  Voihan olla, että uudessa männässä ja sylinterissä on vielä liikaa kitkaa sisäänajon ollessa kesken. Puristuksiakin voi olla liikaa 47mm mäntä/vakiokansi yhdistelmällä. Ihme homma, kun ne oli keksiny lataussäätimenkin uudestaan tässä SFR 2011 johtosarjassa.  Jouduin tilaamaan 6 euron säätimen varalle, ettei tarvitse rikkoa tuota 5-piikkistä liitintä. On kuulemma Kymcoissa tämä sama säädin, jossa ohjaus mustalla johdolla virtalukolta.  Nyt on kaikki starttiosatkin uusittu, starttimoottori, starttirele, akku, kickstartin osat.
Speedi palkitsi ponnistukseni suostumalla vain kickstarttaukseen. :)
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

vahvemmat johdot startti vaatii akulta releelle ja releeltä startille. sitten lisämaadotus kylkeen. jos ei pelitä akku on heikko. mulla on vakio akku ja muistaakseni 12ah akku penkinalla. jaksaa hyvin startata tuolla 47mm ja vakiokannella.

mopotinx3

#11
Nyt se lähti ensimmäisen kerran sähköstartilla, kun ajoin 25 km.  Lisää sisäänajoa, niin ehkä starttaa jopa kylmällä koneella. Muuten on kympin moottori. Mittari heilahtaa myötämäessä jopa 80 km/t. Hetkellisesti kokeilin. Pientä empimistä on 96 suuttimella aivan heti tyhjäkäynnin jälkeen. Pitää varmaan nostaa luistin neulaa pykälällä, jos se auttais. Kaasua pumppaamalla tästä empimisestä pääsee eroon. Tyhjäkäyntisuuttimia on tulossa 30-50, joten niitäkin voi kohta kokeilla.
Ihmeen hyvin tuo vakiovariaattori pelittää, ei mopon tarvitse kovempaa mennä. Nytkin takaiskari alkaa lyödä pohjaan, nesteet on varmaan karannu tai on sitä perus kiinalaatua.  Liian pienet pyörät, jos on vähänkin kuoppia.
Täytyy vielä miettiä johtojen suurentamista,  kun ei auton varavirtakaapeleilla pyörinyt sen paremmin, niissä on neliöitä riittävästi. Kahdella uudella eri valmistajan starttimoottorilla on kokeiltu. Ajan 1000 km ja sitten täytyy tehdä jotain, jos ei starttaa hyvin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Sepi6

Yleensä kun akulta starttirelelle ja releeltä starttiin menevän + johdon vaihtaa 6mm2 johtoon sekä akusta moottoriin menevän - johdon saman vahvuiseen 6mm2 johtoon käynnistyvyys ongelmat häviää.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Coastside

Kun laittaa vaseliinia johtojen liittimiin, ei hapettuma pilaa niitä. Skoden kuraiset olosuhteet sen vaatii.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Näyttää siltä, että kaikki omistamani kaksipyöräiset ovat kirottuja latauksen puuttuessa. Satapiikki Virago alkoi pätkiä just ennen kotiin tuloa, takana oli 50 km lenkki, uusi akku, mutta vapaan merkkivalo vilkkui satunnaisesti eri kirkkaudella ennen käyttöönottoa. Pari vuotta sitten Dragstar 125 teki saman ja simahti 50 km päähän, kun en hoksannut ensiksi tehdä lyhyempää lenkkiä. Näissä on kolmejohtoinen virransyöttö, joten latauksen kanssa on harvemmin ongelmia kuin moposkoottereissa. Onneksi tarvitsi lykätä vain 50 metriä :)
Toivottavasti vika korjaantuu jännitteensäätimellä, niin ei tarvitse avata moottorin sivuposkea. Jännitteensäädintä odotellessa siirryn Speedin sarviin.
Aprilia Sportcity One 50 4t