Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopon katteiden korjaus?

Aloittaja Eki, 31.08.24 - klo:11:47

« edellinen - seuraava »

Coastside

Jos joku vuosikymmenien kokemesella sanoo että jokin paikka-aine siihen käy, miksi helvetissä kyselijä ei usko sitä? Sama kyselijä käyttää tonneja mopn alituiseen vaihtoon. ::)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 02.09.24 - klo:16:55
Lainaus käyttäjältä: Eki - 02.09.24 - klo:12:39 Viisnelosen ja omastakin mielestä tämä edullinen, saapas nähdä onko mitään virkaa, ilmeisesti jos viisnelonen on paikkaillut ja on ok?

Vaatii tietty kunnollisen puhdistuksen ja karhennuskin olis hyvä..
Mielestäni Ok tavaraa, tarttuu vielä jähmeänäkin pintoihin mikä mahdollistaa pienten reikienkin paikkaamiseen.
Kyllä tuntuu erittäin hyvältä, vaatii ilmeisesti n.24h täyteen kovettumiseen, itse jo hioin, toki minulla on hyvin olematon reikä, tai katteen hännän pieni katko. En tiedä arvaako täällä enää kommentoida näitä, yhtä hatuttaa kun eki kommentoi, toinen nimittelee dorkaksi heh heh ja kolmas antaa isällisiä neuvoja: laita nyt saatana se vakiovariaattori jne. En minä näistä ole paljoa piitannut ja annan hyvän neuvon, mikäli joitakin ärsyttää minun juttuni, jättäkää lukematta, ei se sen vaikeampaa ole. Se kun neuvotaan, yleensä liki aina tulee joltain se oikea hyvä neuvo, nyt sinulta viisnelonen, edellinen järkevä tuli konenikkarilta, hän kertoi takavariaattorista yleisen asian jota en ollut miettinyt kun se aikoinaan työntäessä rahisi, nyt ei rahise, kerrottiin, ettei se ajaessa rahise, vaan koko höskä pyörii akselin mukana.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.09.24 - klo:20:07Jos joku vuosikymmenien kokemesella sanoo että jokin paikka-aine siihen käy, miksi helvetissä kyselijä ei usko sitä? Sama kyselijä käyttää tonneja mopn alituiseen vaihtoon. ::)
Hei mister Coastside, älä ota näitä kuolemanvakavasti, nämä ovat vain mopojuttuja, itse ostin edullisen muovinhitsausaineen, elikä mikäli ei olisi toiminut, ei menetys olisi ollut edes viittä euroa. Mikä sinua näissä pännii ihan jatkuvasti, jos minulla on ollut hurja määrä mopoja 27 vuoden aikana, niin luuletko minua niin uunoksi, etten ole oppinut näistä yhtään mitään, olen ja paljon. Kun on näinkin paljon ollut mopoja ja kesässä on suurin ajomäärä ollut liki 40.000km ja 20.000km on suht' normaalia, niin kyllä näitä vikoja ja mopoja on ollut ja mennyt.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Coastside

Jos ostat nestemmäistä epoksia, tarviset täyteaineen, ettei se valu pois. Siksi neuvoin massaa, joka on pikapaikkaukseen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.09.24 - klo:20:46Jos ostat nestemmäistä epoksia, tarviset täyteaineen, ettei se valu pois. Siksi neuvoin massaa, joka on pikapaikkaukseen.
Tuo bilteman tötky on juurikin semmoista, molemmista tuubeista puristetaan jonkun alustan päälle samanverran ainetta, sekoitetaan n.1m hyvin ja paklataan, liimataan jne, kuivuu nopeasti ja tähän mennessä en voi muutakuin kehua, mutta antaa ajan näyttää mitä tämä on aineitaan?
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Eki - 01.09.24 - klo:17:28
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 01.09.24 - klo:14:06
Lainaus käyttäjältä: Eki - 01.09.24 - klo:13:14yhtään päteväntuntuista neuvoa ei ole tullut, joita ei löytyisi jo muutenkin netistä ja varmin tapa on ehkä etsiä ihan itse kyselemättä keneltäkään?

Noo, en jaksa uskoa että lopettaisit kyselemisen hyviin neuvoihin, sinulta tulee sata kysymystä viikossa ;-D

Eikös tämä foorumi ole sitäkin varten, että täällä voi kysellä, itseltä tullut paljon juttua, johtunee pääasiassa siitä että nyt loppukesän aikana on ensin myyty viallisena Peugeot sf3lc, sitten ostettu erittäin ongelmallinen piaggio, missä piti oleman kone tikissään, eipähän vaan ollut vaikka sain listan osteassani mukaan kaikista konerempan kohteista. Nyt sitten kolmas ajokki tuotiin ajamalla Ruokolahdelta ja vaikka oli vähänajettu käytetty, löytyy pieniä ongelmia, kuten tienpäälle jättö Kouvolassa, mielestäsi ei saisi kysellä, ota myös huomioon että harvalla on tietyn ajan sisällä ollut semmoinenkin määrä ajokkeja kuin mm minulla (28kpl), silloin riittää varmaan kysyttävää, eikä siitä tarvitse yhdenkään isännän ottaa itseensä mikäli en juuri hänen vinkkejään toteuta. Vielä sinulle, kun sinua näyttää korpeevan että täällä kysellään, toivottavasti saan tiistaina kaikki siihen timmiin, ettei tarvitsisi aikoihin ärsyttää kysymyksilläni kaltaisiasi?

Marttyyrivaihde! ;-D ITSE aloit uikuttamaan että "varmin tapa on ehkä etsiä ihan itse kyselemättä keneltäkään?"
Vai kuka se oli? ;-D --tilanteessa jossa olit jo saanut hyviä vinkkejä, tajuamatta sitä. ;-)

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.09.24 - klo:20:46Jos ostat nestemmäistä epoksia, tarviset täyteaineen, ettei se valu pois. Siksi neuvoin massaa, joka on pikapaikkaukseen.

Joo, on tosian sekä oikeaa epoksihartsia, että näitä parissa vuodessa purukumiksi muuttuvia epoksilimoja ja -massoja. Epoksihartsiin käytetään yleensä mikropalloja, hienoa lasijauhoa, joka muuten on erittäin vahingollista keuhkoille, ja pölisee kuin, no, mikropallojauho. Veneidenkorjauksisakin käytetään yleisemin nopaemminkovettuvaa ja halvempaa polyesterihartsia, joka on luonnostaan hieman paksumpaa, eikä vaadi aivan niin järkkyä esikäsittelyä tarttuakseen. Epoksilla korjattavat paikat pitää ola erittäin puhtaita, ja kolme asetonipyyhkäisyä minimi. Joka muuten tässä sovelluksessa kertoo spiraalina hauskan jutun: se pelkkä asetoni olisi jo riittänyt liiman perusaineeksi.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 03.09.24 - klo:10:16
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.09.24 - klo:20:46Jos ostat nestemmäistä epoksia, tarviset täyteaineen, ettei se valu pois. Siksi neuvoin massaa, joka on pikapaikkaukseen.

Joo, on tosian sekä oikeaa epoksihartsia, että näitä parissa vuodessa purukumiksi muuttuvia epoksilimoja ja -massoja. Epoksihartsiin käytetään yleensä mikropalloja, hienoa lasijauhoa, joka muuten on erittäin vahingollista keuhkoille, ja pölisee kuin, no, mikropallojauho. Veneidenkorjauksisakin käytetään yleisemin nopaemminkovettuvaa ja halvempaa polyesterihartsia, joka on luonnostaan hieman paksumpaa, eikä vaadi aivan niin järkkyä esikäsittelyä tarttuakseen. Epoksilla korjattavat paikat pitää ola erittäin puhtaita, ja kolme asetonipyyhkäisyä minimi. Joka muuten tässä sovelluksessa kertoo spiraalina hauskan jutun: se pelkkä asetoni olisi jo riittänyt liiman perusaineeksi.
Kyllä. Tietsysti riippuu missä ja minkälainen ja minkätasoisen paikkauksen ylipäätänsä haluaa. Yksiselitteistä vastausta kysymykseen ei siten ole tai ainakin itse katekorjauksia tehdessäni määritän ensin mitä, missä ja kuinka hyvin haluan tehdä. Monesti ongelmana näissä halppiksissa on juurikin haurastuminen ja muutaman vuoden kuluttua huomaa, että paikka on "irti" ympäristöstään ja varsinkin, jos kohta saa auringon UV-säteilyä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

joni_k

Jos ei tekisi mitään...

Coastside

#24
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 03.09.24 - klo:10:16
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.09.24 - klo:20:46Jos ostat nestemmäistä epoksia, tarviset täyteaineen, ettei se valu pois. Siksi neuvoin massaa, joka on pikapaikkaukseen.

Joo, on tosian sekä oikeaa epoksihartsia, että näitä parissa vuodessa purukumiksi muuttuvia epoksilimoja ja -massoja. Epoksihartsiin käytetään yleensä mikropalloja, hienoa lasijauhoa, joka muuten on erittäin vahingollista keuhkoille, ja pölisee kuin, no, mikropallojauho. Veneidenkorjauksisakin käytetään yleisemin nopaemminkovettuvaa ja halvempaa polyesterihartsia, joka on luonnostaan hieman paksumpaa, eikä vaadi aivan niin järkkyä esikäsittelyä tarttuakseen. Epoksilla korjattavat paikat pitää ola erittäin puhtaita, ja kolme asetonipyyhkäisyä minimi. Joka muuten tässä sovelluksessa kertoo spiraalina hauskan jutun: se pelkkä asetoni olisi jo riittänyt liiman perusaineeksi.

Tiedän että muovia asetoniin liottaen saa liimaa, vaikka korjattavasta otettua. Asetoni aktivoi muovin pintaosan tarttumaan. Saman tekee liekkikin. Esimerkiksi PE-muovia voi noin liimata epoksilla. 

En vain usko että Eki on kokeilijatyyppiä. Enemmän "oikea neuvo ja heti". Paikkaukset on aina epävarmoja ja voi vaikka lumiaurakin keskellä kesää pyyhkäistä koreuden lepikkoon ihan sen kaiken paikkailun jälkeen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

"kysehän on ollut usein siitä että kun kukaan ei kommentoi neuvojen kyselyyni, täällä on entisiä mopokorjaamon työntekijöitä"

Ei mopokorjaamossa paljoakaan katteita paikkailla
korkeintaan tilapäisesti kunnes uusi osa tulee.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

#26
Jonkin halkeaman voi tukea pellillä  ja kakspuolisella teipillä. Kun maalin vahaa hiovalla niin voi olla näkymätönkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

#27
Itseasiassa se katevaurio on niin pienen pieni, että uskoisin sen pysyvän sillä millä eilen korjasin? Toisekseen nyt kun sain uuden putken, tuntuukin että kilinä takaosassa variaattoria jatkuu, älytön mäihä, tämä on nyt heinäkuusta tähänpäivään jo kolmas ajopeli, missä on ilmeisesti jokin häikkä, epäilyni että välityksissä, mutta mikään ei ole vielä varmaa, kun ei sitten millään jaksaisi koko kesää tuhrata näihin "romuihin".

Edit: tuntuisi kuitenkin ilmeisesti olevan kaikki kunnossa, se kilinä taitaa ollakin minun mielikuvan tuotetta, kun vakiputki kilisi oikeasti, olisiko ns sisähiluja ollut siitä irti, luulen että tuo motoforcen rullakuppi ei ole hyvä, on ihan sama onko 8.5g tai 7.0 rullat, kiihtyy hitaasti, mutta sitten lähtee kunnolla menemään kun ylittää noin 6000 kierrosta, elikä kiihtyminen huonoa. Pitäisikö katsella malossin multivariaattori, ne ovat olleet aiemmin hyviä, täytyy kokeilla vielä jopa 6.0g rullilla, muussa ei ole häikkää kuin kiihtymisessä.

Edit: nyt 6.0g rullat, moposta tuli kovempi kiihtymään kuin mikään aiempi monista skoottereistani, kulkee myös riittävästi, nyt kätöset ristiin kyynärpäitä myöten, ettei tarvitsisi heti tehdä muutakuin ajella, yksi ongelma on eturenkaan pomputtelu, täytyy katsoa mitä tekee, ei viitsisi uuttakaan vielä ostaa, kun kulutuspintaa on reilusti renkaassa. Vielä siitä, kun näyttää joitakin korpeevan se että utelen usein täällä vikajuttuja ja kyselen neuvoja, nyt yritän etsiä ne netistä itse kyselemättä täältä yhtikäs mitään, toivottavasti te tietyt isännät saatte mielenrauhan sieluunne, ehe ehe ja toivon että ajopeli nyt jaksaa toimia, ettei tarvitsisi tehdä mitään muuta kuin ajella vaan?
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.09.24 - klo:14:40"kysehän on ollut usein siitä että kun kukaan ei kommentoi neuvojen kyselyyni, täällä on entisiä mopokorjaamon työntekijöitä"

Ei mopokorjaamossa paljoakaan katteita paikkailla
korkeintaan tilapäisesti kunnes uusi osa tulee.
No niinhän mm sinä olet, eikä nyt sinun kohdallasi ole ollut kyse mistään katteista, olethan monia hyviä vinkkejä/neuvoja antanut runsaastikin.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Coastside

Henkilöön käyvillä riitelijöillä on ollut lyhyt mutta ikävä ura palstalla. Kaikki kirjoittelu on koko maailmalle ja vaikka kiinan keisari voi ottaa neuvon siitä mikä toisille on täyshuti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04