Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa PX200E -kokemuksia

Aloittaja Baotian-73, 11.06.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

Partanen

Piirilevyä olen joskus juottanut, mutta tämä pirulainen on toisenlaista tavaraa. Tämä on tosi ohutta ja joustavaa, ja varmaankin muovia. Sulamisen riski on silmin nähtävä ja sormin tuntuva. Ja samaa tavaraa aina mittariston ryhmäliittimelle asti. Tämä sama levy painuu ryhmaliittimen sisään silloin kun mittari on paikallaan. Saatan ottaa paremmin näyttävän kuvan illalla.

Vähänkin vanhemmassa mittarissa olisi sähköjohdot polttimoille asti. Ne olisi varmaan helmpompi vaihtaa, eivätkä toisaalta olisi edes palaneet puhki.

Tätä kirjoittaessa tuli mieleen, että jos tuo on kärähtänyt ylijännitteestä, niin palaisi varmaan kolvin lämmöstä vielä herkemmin, eikö?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Aivan, siinä on se kalvosysteemi, sama kun Piaggio skoottereissa.  Varmaan vähän vaikeampi korjata.

Valokuvasta päätellen niin siinä kalvossa näkyy hiusmurtumia tossa kohtaa, voi olla että se johdin on mennyt osittain poikki ja sitten lopuksi palanut suurentuneen vastuksen takia. Tai siiten on vaan ottanut "maahan".
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Oho, vasta nyt huomasin ite nuo hiushalkeamat, kun sanoit. Niitähän on koko leveydeltä tossa muovissa. Mahtaako korjailu edes auttaa kovin pitkään.

Olen pari kertaa yrittänyt ebaystä ettiä käytettyä mittaristoa, mutta mahtaa olla kaikki samanlaisia, rikki jo valmiiksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

yari67

Yamaha TMax 2011
Piaggio NRG 2005
Kymco MXU 50
Derbi Senda 50
Honda monkey Z50J
ex Piaggio Zip-1997
ex Kymco Downtown 300i-2012
ex Kymco People S 250i -2010
Ex Kymco People S 200
Ex Kymco Agility 50

Partanen

Kyllä tuokin kauppa muistaakseni suosikeista löytyy.  ;) Näkyi mittari olevan yli 140 puntaa. Uusia mittareita kyllä löytyy helposti. Sip:iltä vähän reilulla satasella. Käytettyä olen etsinyt siksi, että saisin siitä varaosan, eli ns. piirilevyn omaan mittaristooni. Sillä tavoin saisin pidettyä alkuperäisen kilometrilukeman.

Sen mitä hintavertailua olen tehnyt varaosista, niin http://www.sip-scootershop.com on ihan kärjessä. Hiukan reilut 5 euroa on toimituskulut, sitä ei moni pysty päihittämään. Toisaalta, Michelin S83 rengas maksaa Sip:illä 45 euroa, kun Suomesta sen saisi 31 eurolla, jos vaan löytyisi varastosta: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/renkaat/street-10/350-10/350-10-59j-reinf-s83-tltt-sis-kierratysmaksun-195c/

Easyparts sen sijaan osoittautui hankalaksi siinä vaiheessa, kun piti alkaa heiltä jotain kyselemään. Esim. öljypumpusta kysely oli uskomattoman hankalaa. Varmaan sen 5 viestiä lähetin sivuston kautta, kun ei heidän lähettämiin sähköposteihin voi suoraan vastata. Sittenkin lopputulos herätti epävarmuutta siitä, että olisinko koskaan saanut oikeaa pumppua heidän kautta. Muuten on ollut kyllä hyvä kauppa, aina kun on uudempaan Vespaan tavaraa tarvinnut.

Sip on hyvä myös siinä mielessä, että he ovat oikeasti perehtyneet vanhanmallisiin Vespoihin. Erityisesti heidän luettelosta löytyy eri vaihtoehdot osille valmistusnumeron mukaan. Joskin nettisivustot ovat hiukan hankalat käyttää alkuun. Sivustotkin avautuvat, kun valitsee valikosta oman skootterin, ja laittaa rastin ruutuun jolla sivusto näyttää vain omaan skootteriin sopivat osat.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Taitaa vaan vanhempien Vespojen osissa olla samaa kuin kuplan osissa, että on aitoja, hyviä aitoja, alkuperäisiä aitoja ja sitten ihan oikeita kunnollisia alkuperäisiä aitoja.

Partanen

#66
Päätin sitten kokeilla juottamista, kun ei ollut paljoa menetettävää. Ei se muovi kovin herkästi sula. Ohutta kuorittua piuhaa, juoksutetta, ja kolvi 350 asteeseen, niin johan se otti kiinni. Tosin eka juotos antautui siinä vaiheessa kun yritin taittaa muovin paikalleen. Tinaa itseensä imenyt piuha kun ei kovin herkästi taivu. Toinen juotos onnistui paremmin, vaikka en paukuttele henkseleitä työn jäljen suhteen. Annettakoon se anteeksi aloittelijalle.



Peittelin liitoksen kuumaliimalla. Ehkä se tukee liitosta ainakin asennuksen ajan.



Lisäys: kun lupasin sen paremmin näyttävän kuvan mittaristosta, niin lainaan erään kauppiaan sivustoja: http://www.lambretta-teile.de/Speedo-Vespa-PX-My-used
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 04.01.14 - klo:14:42
Taitaa vaan vanhempien Vespojen osissa olla samaa kuin kuplan osissa, että on aitoja, hyviä aitoja, alkuperäisiä aitoja ja sitten ihan oikeita kunnollisia alkuperäisiä aitoja.

Nii-i. Sip tarjoaa tiivistesarjaa, joka maksaa enemmän kuin ns. alkuperäinen. On kaiketi paremmista aineksista tehty, tavallaan nykyaikaisia tiivisteitä, vanhaan skootteriin. Voisi kuvitella, että pitävät ja toimivat pidempään kuin ns. alkuperäiset tiivisteet. Jos tähän yhdistää sen väittämän, että Vespan alkuperäisosat eivät ole samalla tasolla kuin joskus aiemmin, on entistä hankalampaa päättää mitä osia kannattaa käyttää.

**************

Otetaan esimerkiksi tämä mun mittaristo. Jos googlen kuvahaulla etsin samanlaista mittaristoa, niin Thaimaan sivuilta löytyy täysin samananäköisiä. Veikkaan, että ei tätä mittaristoa ole Italiassa tehty.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Vespaharrastajien mielipiteistä huolimatta, tai niistä johtuen, hommasin vaihteistoöljyksi Motorex gear oil:in.

LainaaMOTOREX GEAR OIL Synteettinen vaihteistoöljy 2T moottoreiden vaihteistoihin. Sopii myös mm. Vespoihin. Varmistaa kytkimen oikean toiminnan ja täsmällisen vaihteiston toiminnan.
SAE 10W/30 (SAE 80W/85) API GL-4

http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/oljyt-ja-kemikaalit/muut-oljyt/motorex-gear-oil-10w30-1l/

Entisen omistajan mukaan tässä mun Vespassa on käytetty yllämainittua Motorex:ia. Sen vähän mitä ehdin tällä ajella, niin kytkin toimi hyvin, eikä ainakaan luistanut.

Erään lukemani keskustelun mukaan käsin veivattavan Vespan vaihteistoon ei saisi laittaa mitään muuta kuin SAE 30 GL-1 öljyä. Varmaan niin onkin, jos on kovin vanha Vespa kyseessä. 1970 luvun lopulta asti, lukemani mukaan, on Piaggion suositus kuitenkin ollut GL-4. Ja GL-4 sanoo Haynes, kotimainen ohjekirja ei sano mitään. Englannin kielistä ohjekirjaa en saanut, enkä ole löytänyt.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#69
Löytyihän sitä ruostetta yli 10 vuotta vanhasta italialaisesta. Päällepäin nätin vanteen oli ruoste raiskannut sisältäpäin:



Näihinhän saa sisärenkaattomia vanteita. Ajattelin sittenkin pysyä halkaistavissa vanteissa, niin säilyy se hyvä puoli että voi itse tehdä rengatyöt kotioloissa. Halvin halkaistava vanne jonka löysin maksaa n. 17 euroa. Hetken haeskelun jälkeen löysin 30 euroa maksavan vanteen, jonka pitäisi olla Piaggion tuotemerkillä. Eli ei hinnan kiroissa vanteetkaan.

Ajattelin samalla hoitaa tämän rengastouhun niinkuin kuuluu. Asennusrasvan lisäksi meinaan hankkia rengastalkkia, jota olisi hyvä aina laittaa sisä- ja ulkorenkaan väliin.

************

Noin muuten on PX hyvällä mallilla. Tasaisen tappavaan tahtiin on nyt kokoonpano toteutunut. Ei ressiä, mutta pikkuhiljaa aina silloin kun kivalta tuntuu. Tahti on ollut sitä luokkaa, että ehtii käydä aika pitkäksi ennen kevättä, siis jos saan tämän valmiiksi ennenkuin tulee ajokelejä. Pitäisi varmaan tahtia rauhoittaa entisestään.  ;) Mukavaa on ollut tutustua itselleni uuteen tekniikkaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Justiin kun on saanut itsensä totutettua ajatukseen, että Michelin S83 renkaan kyljessä lukee "Made in Serbia", niin pitää alkaa totutella siihen että Continental:in sisärenkaassa lukee "Made in India". Ehkäpä Intiassa on suuremmat markkinat sisärenkaille, tietenkin sen lisäksi ettei siellä tarvinne maksaa palkkaa työntekijöille.

Silti ihmetyttää, että miten pieneksi maailma on mennyt, kun ensin myyntihinnaltaan alle kahdeksan euroa maksava rengas on kuljetettu Intiasta Saksaan, ja sitten vielä tänne Suomeen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Ja se 17 euron vanne (merkki F.A. italia) ei ollut ihan valmis italialaisten (?) jäljiltä, joten se pitää itse valmistaa loppuun. Pulttien reiät ovat liian pienet, tai sitten pinnapultit ovat liian paksut, ja vanteen kappaleiden väliin jää rako:



Myöskin venttiilin reikää pitäisi suurentaa, jotta venttiili mahtuisi reikään asianmukaisesti. Sitten porauksen jäljet pitäisi maalata, jotta ei ruostu heti kun vie ulos. Taas nähtiin ettei köyhän pitäisi ostaa halpaa.

Nyt on hankittuna kaksi uutta vannetta lisää, joissa Piaggion merkit. Vanteen puoliskot sopivat toisiinsa täydellisesti, ja myös venttiilin reikä on juuri oikean kokoinen. Taitaa käydä niin, että yritän tehdä kolmesta tämän skootterin alkuperäisestä vanteesta yhden ehjän vanteen varapyörälle. Jos parhaat kappaleet valitsemalla saisi siedettävän vanteen varapyörälle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Joskun on tarvetta varmistaa kannen suoruus ja tiivistepinnan puhtaus, niin olohuoneen pöydän lasilevy sopii siihen hommaan hienosti:



Parempi kun ei kerrota tästä operaatiosta naiselle.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

PappaSkootteri

Joskus on myös hyvä tarkistaa ettei jokakerta päivittäin tee uuttaa viestiä vaan muokkaa vanhaa jatkaen edellistä ettei tule "turhia" jokapäiväisiä aloituksia...
Se saa samanlaisen arvon eli näkyy uutena viestinä ja tulee esille käyttämällä komentoa: Näytä edellisen käyntisi jälkeen kirjoitetut viestit.
Nytkin 7 peräkkäistä "kertomusta" samaan asiaan viitaten...  :P
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Partanen

#74
Kaksi rengasta sain nippuun eilen. Asennusrasvaa se vaatii, että tuo S83 Michelin nousee vanteelle. Sen mitä ulkomaisilta sivuilta ymmärsin, niin ovat jossain vaiheessa muuttaneet renkaan mitoitusta niin, että on nykyisin tiukempi vanteelle kuin ennen.

Seuraavaksi ajattelin tasapainotusta kokeilla. Biltemasta jos hakisi "tasapainotuslaitteen": http://www.biltema.fi/ProductImages/82/large/82-351_l.jpg

Jos pyörän saisi tuohon kiinni vaikka jarrurummun, tai etunavan kanssa kiinnitettyä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003