Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

200-250 kuutioisen elinkaari

Aloittaja vilkkuvalo, 21.01.10 - klo:13:58

« edellinen - seuraava »

vilkkuvalo

Kuinka pitkiä kilometrimääriä  tuommoiset 200-250 kuutioiset skootterit kestävät ajaa ennen kuin on luvassa isompaa remonttia? Ja kuinka paljon niillä ylipäätään ajaa ennen kuin hajoavat lopullisesti. Eli jos on ostamassa käytettyä, niin missä kilometrimäärissä pitäisi hälytyskellojen soida että onkin ostamassa "pommia"? Ja missä kilometrimäärissä pitäisi kysellä onko isoja huoltoja jo tehty?

Coastside

Kuormitusastetta ajatellen se on suorassa suhteessa kuutiotilavuuteen. Jos mopo kestää keskimäärin 15 k niin kakspuolikas viisi kertaa. Haarukka voi kyllä olla 30 k luokkaa käyttötavasta ja työnlaadusta riippuen.

Yksipyttyisen peruskorjaus ei taas ole kohtuuton joten väsyneeseen saa potkua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

Nettimotossa on aika monta 15.000 - 30.000 km ajettua eli ainakin sen tuntuu 250 cc kone kestävän. Nelitahtipiikeistä löytyy paljonkin yli 30 tkm ajettuja eli siististi ajellen kakspuolikas saattaisi kestää 50 tkm. Hondan 600 cc sporteilla tiedän ajetun 100 tkm ilman konehuolia ja niiden vehkeiden litrateho on n 180 - 200 pollea. Skootterissa n 90 hp.

vilkkuvalo

Missä hinnoissa pyörii 250 kuutioisen koneremontti? Mitä kaikkea siinä pitää silloin uusia? Ja tietysti onhan sitä muitakin kuluvia osia, mitähän se ovat ja mitä kustantavat?

pugt200

En osaa sanoa remonttien hinnoista mutta jos ostat uuden Vespa 250 GTS:n ja maksat siitä lisävarusteineen 6000 â,¬, niin menetät 3 ensimmäisen vuoden aikana n 2000 â,¬ pyörän arvonalennuksiin.

Viiden vuoden kuluttua arvo on puoliintunut eli jos ostat 2005 mallin skoden, voit varata remontteihin 3000 â,¬. Jos remonttitarve toteutuu alle tuon summan, et ole ostanut pommia. Viisi vuotta käytetyllä GTS:llä saattaa olla mittarissaan vasta kymppitonni. Sen verran vähän noilla isoilla Vespoilla usein ajellaan.

jalat

#5
Mitä olen netistä tarinaa seurannut, niin 70-100 000km pitäisi ajaa helposti jos vaan öljyjä vaihtelee säännöllisesti ja muutenkin ns. huolehtii laitteestaan. Eli 20-30tkm ajetun voisin ostaa huoletta, mikäli yhtään näyttöä on että sitä on pidetty kunnossa.

Katselin jostain että 250cc laitteeseen saa 300cc pytyn kokoinaisuudessaan 350-450e hintaluokassa uutena, jollen väärin muista. Että yläpään hinta on sen sorttinen. No ainakin alle 500e luulisi pääsevän. Alapäästä en osaa sanoa. Se kai paremmin kestää jos voitelua on?

Sitten noita yleisosia, kuten iskareita, jarrupaloja, jne jne... on netti pullollaan. puhutaan muutamista kympeistä. Itse ostin 40e:lla postikuluineen uudet etu ja taka jarrupalat omaan 250cc vehkeeseen englannista. Ja italiasta tilasin uudet takaiskarit posteineen alta 100e. Siinä varmaan kaikki mitä itsellä meni näin alkuremonttiin ihan oman turvallisuuden vuoksi.

Hihnan saa uuden 23e:lla suomesta ja rullat maksaa varmaan toisen mokoman. Öljyä menee majestyn koneeseen karvan yli litran ja perään pari desiä. Joten öljynvaihtokaan ei ole kallista, vaikka ostaisi vähän kalliimpaakin öljyä kanisterin. Öljynsuodatinta majestyn 250cc koneessa ei ole. Ainakaan vanhemmissa. Piaggion ja suzukin koneissa taas on öljynsuodatin. Sen metsästäminen voi suomessa olla hankalampaa jos on vanhempi kone. Ebaysta onneksi löytyy aika hyvin tavaraa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

#6
Originaali italia-pyttysatsi on 200 eken luokkaa. Kampura voi olla samaa luokkaa.

Yksi OEM kauppa
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 22.01.10 - klo:11:57
Originaali italia-pyttysatsi on 200 eken luokkaa. Kampura voi olla samaa luokkaa.

Yksi OEM kauppa

Tallinnassa on tällä hetkellä bikepointissa tuollainen 200cc piaggio x9 vm2003 myynnissä. Hintapyynti 1500e luokkaa. Veikkaisin että tinkausten, hakukulujen ja verojen jälkeen tuo olisi kotipihassa 1600-1700e:lla. Jos oma rahankäyttö ei olisi jo etukäteen turvattu seuraavaksi vuodeksi, niin voisin kuvitella hakevani tuon suomenpuolelle. Itselle tai tutuille.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

vilkkuvalo

Eli eihän nuo remontit mitään mahdottomia maksa. Varmin vaihtoehto lienee ostaa sellainen malli jota myydään Suomessakin varaosahuoltoa ajatellen. Näin ajatellen isokuutioisen käytetyn ostaminenkin kannattaisi.

Midland

Apria Leonardo 125 -97 ja 42000km. Ei oo konetta rempattu ja ei syö öljyä eikä anna savumerkkejä. Kattoo ny mitä se vielä kestää, moposkodella sahasin 10000km vuodessa (Baotian), mut tällä on menty vasta 1000km sitten viime lokakuun, kun sen ostin. On ollu pikkasen tota lunta liikaa..

Lappis

Omalla Piaggio X9 250 cc -00 skootterilla ajettu ehkä 52000 km, matkamittarin anturi hajosi 47000 km:n kohdalla, joten tarkkaa lukemaa en tiedä. Edellinen öljynvaihto 46000 km:n kohdalla ja nyt oli öljyt lähes loppu kun viikonloppuna vaihdettiin. 200 ajokilometriä sitten moottorin ääni hieman muuttui terävämmäksi. Ilmoittelen sitten kun kone laukeaa. Nyt tietysti alkaa kiinnostaa konerempan hinta, jos se maksaa yli tonnin, niin taidan säästää vähän aikaa ja ostan 400-500 cc skootterin, uudemman ja vähemmän ajetun. Nettimotossa noita on ~3500 €:n molemmin puolin.

Partanen

#11
Kun öljyt on loppu, niin tarkoitatko ettei tikku kastunut ollenkaan, vai että öljypinta oli tikun alamerkissä. Toivottavasti jälkimmäinen vaihtoehto.

Kyllähän öljypintaa kannattaa tarkkailla öljynvaihtojen väleilläkin, vaikka huolto-ohjelman mukaan öljyt vaihdettaisiin 10tkm välein, ja öljynmäärä 5tkm välein. Kuten Vespassa. Öljynkulutusta seuraamalla voi saada viitteitä moottorin kunnosta, ennenkuin hajoaa pahemmin.

Olen kuullut nelitahti Vespoilla ajetun ainakin 70tkm ilman suurempia remontteja. Se on kohtalaisen hyvä suoritus moottorille, jonka mäntä on niin matala kuin on.

klo 10.04 Muokkauksen syynä kirjoitusvirhe.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jalat

Kyllä se näillä 250cc vehkeillä on siinä 50-80 tkm välillä riippuen kuinka on huollettu, tarkkailtu ja muutenkin rällätty. Matalaviritteisiä kun ovat, niin ei ne siitä silleen kulu. Omakin Jonway antaa kiihdytyksessä tällä vakiorulla kokoonpanolla maksimissaan 5000-5500 rpm. Eli ei mennä isoilla kirroksilla. Ja tasakaasulla vielä vähemmän. Rullat keventämällä kierrokset saisi 7000rpm tienoille, mutten halua pilata hyvää vehjettä. Tälläkin kyllä ehtii :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Partanen

Matalaviritteisyys on suhteellinen käsite. Esim. 250 kuutiota ja 22hv. Vastaisi kaksilitraisessa autossa 176hv tehoa, vapaasti hengittävänä. Silti auton odotettu ajomäärä pyörinee 300-600tkm riippuen kylmäkäynnistysten määrästä. Skootterin verrattain lyhyt moottorin kesto kilometreissä mitattuna johtunee juurikin suurista kierroslukemista, joilla moottori pyörii lähes aina ajon aikana. 5000 kierrosta minuutissa, tai enemmän, on aika paljon nelitahdille.

Tarkoitan, että 50-80tkm ei ole kovin paljon, mutta silti odotettavissa oleva, taikka normaali kestoikä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jalat

Unohdin mainita tähän Partaselle, että näissä 250cc yp250/linhai koneisissa (yamaha majesty ja sen johdannaiset) on 16hv ja sitten taas näissä honda helix/cf250 koneissa on 14hv. Ei siis lähellekään 22hv.

Ja näissä vehkeissä vaikka kuinka yrittäisi revitellä, niin ei kierrokset kovin korkealle nouse ja kuulostaa meno silti terveeltä. JCosta varilla sai kierrokset niin ylös että ei kuulostanut kivalta. Sillä varilla olisi varmaan saanut moottorin äkkiäkin hajalle. Paikallaan vakiovarillakin kiekat saa ylös, mutta ajossa näillä meno on kuitenkin aika leppoisaa. Itsellä kierrokset taitaa 60-80km/h nopeuksissa olla siellä vain 4000-5000rpm tienoilla. Mukavia laitteita :) Sellaisia taajaman työjuhtia ja kauppakasseja. Isoille teille on sitten nuo 300cc - 800cc skootterit.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002