Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Nyt asiantuntijat: videosta arviot mopon viasta?

Aloittaja Eki, 17.07.24 - klo:10:42

« edellinen - seuraava »

Eki

Edelliseen vielä jatkoa, hyvin moni on sanonut että rajoittimet saattavat rikkoa mopon, ei ehkä kun lähinnä pyöritään nurkissa, kuten mm nuoriso tekee, ei monikaan lähde mopollaan edes ajamaan 50km? Etkö ole tietoinen että tämä vanha ukko ajaa yhtäsoittoa reissuuja mm Hyvinkää-Koli-Hyvinkää, Rovaniemi-Hyvinkää, Hyvinkää-Lieksa-Hyvinkää liki jokainen kesä ja näiteen päälle Hyvinkäältä kymmeniä reissuja kesäisin, Lahteen, Tampereelle, Hankoon, Mikkeliin, Heinolaan, Porvooseen, Helsinkiin jne, elikä ihan jatkuvasti, en vaan näe aiheelliseksi julkituoda kaikkia esim täällä.
27 vuoden aikana 28 skootteria.

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 18.07.24 - klo:04:18Kasvattaa vähän budjettia ja pekan sähkökiiturin kanssa virittelette sen sähköskootterin  ;D loppuu tuo variaattori yms osien vaihto. Se joko liikkuu tai ei liiku. Akusto ainoa pullonkaula, tai ei sekään jos pätäkkää lyö pöytään kyllä Lieksaan pääsee. tai sitten tuollainen senioriskootteri. on radiota ja katto pään päällä. skandiin saa mukavasti kulkua 72v akulla ja matkahan ei pääty, tehokas laturi, vetokoukku, teline ja siihen pieni digitaalinen aggregaatti lataa samalla kun ajaa. tai sitten peräkärry jossa tuo aggregaatti on.
Sähköajokit ovat varmaan tulevaisuutta, ei kuitenkaan näille reissuille joita itse teen, eihän Lieksankaan reissusta tulisi yhtikäs mitään, hyvä kun yhdellä latauksella pääsisin hädintuskin arviolta 40km, lisäakut maksaa todella maltaita ja oletetaan että olisi kolmekin akkua, joudut lataamaan niitä kuitenkin, minulla ei ole varallisuutta ei edes haluja maksella ylikalliita majoituksia, odotellessa akkujen latautumista. Elikä tämä vaihtoehto on täysin suljettu pois kuvioista, kyllä edelleen bensa on se käyttövoima ihan mopoissakin, nuo sähkövempaimet ovat varmasti hyviä kun pyörii nurkissa, hinnat vaan ovat hyvillä ihan taivaissa eläkeukolle.
27 vuoden aikana 28 skootteria.

joni_k

60v akkuja saa puoli ilmaiseksi ja puhutaan kyllä sadoista kilometreistä kun litiumit akkuina.

Samppa

Eki uutta skootteria vaan kehiin. Vielä pystyt ikäsi (kunnon) puolesta ajamaan, niin aja ihmeessä. Itsekin olen sitä A-korttia Ekille toitottanut, mutta kuten Eki tuolla toisessa ketjussa laittoi, niin realiteetit tulee vastaan ja se on minusta ihan fiksusti ajateltu. Eki on päässyt mopolla tähän asti ja pääsee jatkossakin. Bensavehje varmasti sinulle edelleen se helpoin vaihtoehto huomioiden pitkät ajokilometrit, mihin me "juniorit" ei päästä edes isommilla pyörillä. 
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

joni_k

Toisaalta ainoa hidaste puoli tässä on raha. Jos olisi rahaa, rahalla saa ja hevosella pääsee. Skootterin tekninen ikä kun harvemmin on nykyään edes suunniteltu yli 20tkm ja jos 50tkm pääsee sehän on hyvä suoritus.

Coastside

Jos oikeasti ajaa eikä ropaa, on kaksi moottoria hyvä keino. Kun toisella ajaa, on toinen tarkistuksessa, jossain osaavissa käsissä. Joku kokoontaittuva pukki auttaa vaihdossa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

Tuo olisi hyvä en vaan tiedä millainen revohka tuo moottorin vaihto näihin on. Runko yms kumminkin täysin rullaava.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 18.07.24 - klo:14:21Tuo olisi hyvä en vaan tiedä millainen revohka tuo moottorin vaihto näihin on. Runko yms kumminkin täysin rullaava.

Mulla on sf2 ja varakone hyllyssä,vaihto on helppo ja nopea tarvittaessa.ilmajäähy ja kaikki ylimääräinen karsittu pois.
 Tunnin työ kun laittaa koneen vierelle ja nostaa vanhan alta pois.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 18.07.24 - klo:12:35Eki uutta skootteria vaan kehiin. Vielä pystyt ikäsi (kunnon) puolesta ajamaan, niin aja ihmeessä. Itsekin olen sitä A-korttia Ekille toitottanut, mutta kuten Eki tuolla toisessa ketjussa laittoi, niin realiteetit tulee vastaan ja se on minusta ihan fiksusti ajateltu. Eki on päässyt mopolla tähän asti ja pääsee jatkossakin. Bensavehje varmasti sinulle edelleen se helpoin vaihtoehto huomioiden pitkät ajokilometrit, mihin me "juniorit" ei päästä edes isommilla pyörillä. 
Kiitoksia Samppa mukavista sanoista, olen tänään viimeksi miettinyt A korttia, se kuitenkin on fakta asia että jos sen ajan, niin ikää on nyt jo 77v, en tiedä olisiko kortinajossa enää järkeä, nyt on ok kunto, mutta tässä iässä se saattaa muuttua hyvinkin nopeasti, mopoa etsitään kovasti, mahdollisimman siistiä ja tietenkin suht' vähän ajettua.
27 vuoden aikana 28 skootteria.

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 18.07.24 - klo:12:2960v akkuja saa puoli ilmaiseksi ja puhutaan kyllä sadoista kilometreistä kun litiumit akkuina.
Laitappa esimerkkejä, käytetyistä sähköajokeista sekä puoli-ilmaisista akuista? :)
27 vuoden aikana 28 skootteria.

Palosella

Miksi se skootteri pitää olla 2-tahtinen? Niitä ei yleensä ole edes suunniteltu pitkän matkan ajoon toisinkun nelitahdit on. Toki jos haluaa rassata niin siitä vaan. Mullahan oli se Neo's 4 aikanaan. 25tkm sillä ajettiin pelkästään öljynvaihdoilla ja pari kertaa hihna ja rullat vaikka niissä vanhoissakaan ei ollut vikaa. Pisin påivåreissu oli mun aikana noin 300km.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 19.07.24 - klo:11:45Miksi se skootteri pitää olla 2-tahtinen? Niitä ei yleensä ole edes suunniteltu pitkän matkan ajoon toisinkun nelitahdit on. Toki jos haluaa rassata niin siitä vaan. Mullahan oli se Neo's 4 aikanaan. 25tkm sillä ajettiin pelkästään öljynvaihdoilla ja pari kertaa hihna ja rullat vaikka niissä vanhoissakaan ei ollut vikaa. Pisin påivåreissu oli mun aikana noin 300km.

Totta puhut  palosella, häpeäkseni täytyy tunnustaa
että meidän perheen Neo`4T myytiin sitä enemmän tarvitsevalle.
2T moottorilla varustettu mopo kestää kyllä ajaa aivan yhtä kauas
kunhan kuljettaja ei aja sillä kokoaikaa kaasu kaakossa
vaan helppaa kaasusta aikaajoin.
Kiinteällä kaasunasenolla, vaikka pienemmälläkin,
ajaminen on myrkkyä 2T moottorille.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

#27
Karting ajajat laittoi hanskaa ilmansaantiin pitkien suorien päässä että sai lisää seosbensaa ettei leikkaa kiinni mutkassa. Voitelu tulee viiveellä.

Nelarien kehuiksi käy Honda cup, joka nelarina on maailman eniten myyty moottoriajoneuvo. Summattu ajomatkakin voi olla ennätys?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 19.07.24 - klo:13:36Kiinteällä kaasunasenolla, vaikka pienemmälläkin,
ajaminen on myrkkyä 2T moottorille.


Näin on. Kyllähän ne kestää, onhan Ekikin ajanut 2-tahdeilla varmaan lähemmäs 100tkm. Remonttia vaan saa tehdä aika paljon enemmän ;). Edes venttiileitä ei tarvinnut säätää siitä Yamahasta vielä noilla kilsoilla. Tehtaan speksien sisällä oli välykset.

konenikkari

Mun omassa aerox 1999 kaksitahdissa lähenee 40.000 km
ja on taas kymppitonnin männänvaihdon aika.
Kampiakseli ja sen laakerit on alkuperäisiä, kop kop ;)
Minulle tullessa sillä oli ajettu 11.000,
olen kokoajan käyttänyt R-öljyjä ja ruokkinut riittävästi.
Taitaa vielä jäädä ehjä mopo jälkeläisillekin  ;D
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.