Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Nyt asiantuntijat: videosta arviot mopon viasta?

Aloittaja Eki, 17.07.24 - klo:10:42

« edellinen - seuraava »

Eki

https://youtu.be/B8umM9jDKpc Viittaako äkkiseltään takavälityksen rattaisiin/akseleihin, vaiko kompuran vikaan, minusta takavariaattoriin, eilen vaihdettu mm tuliterä takavariaattori, mutta onko vika missä? https://youtu.be/EVKYOnuF43w Tuo buuuu buuuuu kun kiertää tarpeeksi, mikä se voisi olla?
27 vuoden aikana 28 skootteria.

Coastside

Temusta löytyy stetoskooppi koneiden kuunteluun.

En millään tajua tuota luetun ymmärtämättömyyttä? Useamman toimesta on neuvottu miten eristää moottori ja perä kuunnella missä on vika.  Kun poistat hihnan, kuulet vain moottorin äänen. Hihna irti voit pyörittää takavaria tai kytkinkellolla perää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

#2
Voi hyvä mies, kerroin juurikin eilen täällä että tein nuo kaikki mainitsemasi jutut, selvisi että takavariaattorissa oli vikaa, laitoin uuden tilatun, mikä löytyi juurikin tähän malliin, elikä peugeottiin. Mitään  ääniä ei kuulunut mistään kun työnsin ja oli hihna/takavariaattori pois, käyttänyt en ole ilman noita, mutta kuuleehan linkin videolta että kone buuaa kun kierroksia on sopivasti, myös ajaessa se alkaa buuaamaan, eikä kulje, ennenkuin hellittää kaasua.
27 vuoden aikana 28 skootteria.

Eki

Nyt poistettu myynnistä, ilmeni että vika on perävälityksissä, eikun aukomaan ja ihmettelemään, toivomus vielä: kun ja jos haluaa kommentoida näitä, voisiko millään antaa asiallisia vastauksia, eikä aloittaa mm EN MILLÄÄN TAJUA jne hehe, jos tuntuu ettei osaa muuten kommentoida, niin silloin kannattaa olla kommentoimatta. :)
27 vuoden aikana 28 skootteria.

joni_k

laakerivikaiselle se tuossa tokassa kuulostaa. varikoppaa ja takavaria irti. onko klappia siinä takavarin akselissa? yleensä se tai pyörän puoleinen laakeri tuolta taitaa mennä.

Eki

Kiitti infosta, tuli myöhään, olisi voinut tarkistaa, nyt jo myyty ja katselen siistiä käytettyä, joko piaggio nrg tai?
27 vuoden aikana 28 skootteria.

joni_k

nopeaa toimintaa.. ;D  ettei vaan liian hätästä.. en tiedä kuinka kalliita osia mutta ei tuo mahdoton olisi ollut korjata.

Eki

Ei olisi ollut hintava eikä vaikea näissä kerrostalo-olosuhteissakaan, mikäli vika olisi ollut välityssuhteen laakereissa tai rattaissa. Mopo meni noin 200m päähän, nuorenpuoleinen mies osti pojalleen, pelkäsi että on liian raju kun näki minun pihakoelenkin, sanoin että nopeus tippuu noin 50kmh vakivariaattorilla, prikat pois ruuvien alta ja vaikka vielä tarvittaessa vakiputki paikalleen. Kovasti katselen uutta käytettyä: piaggio nrg, piaggio typhoon tai jopa peugeot speedfight 4, mikäli jollain tonnin hinnalla löytyisi siistikuntoinen?
27 vuoden aikana 28 skootteria.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

#9
Kasvattaa vähän budjettia ja pekan sähkökiiturin kanssa virittelette sen sähköskootterin  ;D loppuu tuo variaattori yms osien vaihto. Se joko liikkuu tai ei liiku. Akusto ainoa pullonkaula, tai ei sekään jos pätäkkää lyö pöytään kyllä Lieksaan pääsee. tai sitten tuollainen senioriskootteri. on radiota ja katto pään päällä. skandiin saa mukavasti kulkua 72v akulla ja matkahan ei pääty, tehokas laturi, vetokoukku, teline ja siihen pieni digitaalinen aggregaatti lataa samalla kun ajaa. tai sitten peräkärry jossa tuo aggregaatti on.

Coastside

#10
Minä laskin mitä aggregaatilla lataillen NIU:lla ajaisi. Tunti ajoa ja viisi tuntia lataustaukoa. Kahdella akulla olisi tuntia lyhyempi tauko, eli ei hyötyä. Hitaasti ajaen toinen akku ehtisi latautua mutta mitään varsinaista etua ei olisi. Keskinopeus taukoineen olisi hölkkävauhtia. Pikalatauksella tietysti olisi nopeampaa.

Toimintasäteen päähän ajaen ja aikaa kuluttaen vahtien välineitä, olisi akku täysi palata.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

72v 20A pikalaturi antaa niin paljon sähköä ei tarvitse koko akkua että masiina liikkuu. Ideahan on ladata ja ajaa samaan aikaan. Aggregaatti pörisee telineessä tai kärryssä.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 17.07.24 - klo:22:05https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=9414.msg178465#msg178465

Tiesin tässä näin käyvän jälleen. Neuvot valuu hukkaan kuin vesi hanhen selästä.
Kerroppas nyt mitkä neuvot ovat valuneet hukkaan, on otettu varikoppa auki, on poistettu hihna sekä takavari ja huomattu ettei mikään rahise, paitsi takavari paikallaan, mikä vaihdettu täysin uuteen. Sorry, mutta minä sinä pidät itseäsi kun et yhtään asiallista neuvoa osaa antaa, tulee aina näitä lisäjuttuja, että tiesinhän minä ym ylimääräistä soopaa???
27 vuoden aikana 28 skootteria.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Eki - 18.07.24 - klo:08:17
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 17.07.24 - klo:22:05https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=9414.msg178465#msg178465

Tiesin tässä näin käyvän jälleen. Neuvot valuu hukkaan kuin vesi hanhen selästä.
Kerroppas nyt mitkä neuvot ovat valuneet hukkaan, on otettu varikoppa auki, on poistettu hihna sekä takavari ja huomattu ettei mikään rahise, paitsi takavari paikallaan, mikä vaihdettu täysin uuteen. Sorry, mutta minä sinä pidät itseäsi kun et yhtään asiallista neuvoa osaa antaa, tulee aina näitä lisäjuttuja, että tiesinhän minä ym ylimääräistä soopaa???

Muistaakseni sinä ihan itse kehuit kuinka hyvä oli palosella antama neuvo laittaa vakiovari. Ei mennyt kuin kaksi päivää ja olit jo jonkin virivarin sinne tunkenut..🤔

Vakioskootteri toimii jo lähtökohtaisesti hyvin omalla vakiovarillaan.

Esim minulla on sf2, jossa leovincen sito putki, dellorton 17.5 kaasari. Variaattori aivan vakio, vain rullat laitettu putken valmistajan suosituksen mukaan.

Vetää ja kulkee, 60 vauhdista hyökkää vielä eteenpäin ja 0-50 kiihtyy niin rivakasti ettei mitään hätää esim risteysalueilla ole ehtiä jaloista pois.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

#14
Vakio rajoittava variaattori kierrättää 9000 tai jopa yli, mikäli koneessa on jotain häikkää, niin niillä kierroksilla on liki satavarmaa kun ajetaan tässä tapauksessani 1120km liki putkeen, että jotain hajoaa. Se kulkuhan oli tosi vetävää ja kiihtyvyys tietty mopoksi kovaa, kun kone kiertää noilla lukemilla, ensin meni takavariaattori ja toisekseen jotain vieläkin pahempaa (selviää myöhemmin uudelta omistajalta, asuu noin 200m päässä minusta). Se että tykkäsin käyttää etuvarina samaa mitä liki kaikki käyttää (malossin multivaria), sillä kulkee lujaakin, mutta kierrokset pysyvät maximissaan noin 8000 kierroksessa, on varmasti kestävämpää tehdä pitkää taivalta, se että vaihdoin vakiovariin, oli että jotain oli jo rikki, ei millään rullilla enää pelittänyt. Ihmettelen hieman että nyt jälkikäteen alkaa tulemaan näitä viisastelevia neuvoja, niitä odottelin ennen moponi myyntiä, en enää, kiitos.
27 vuoden aikana 28 skootteria.