Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Taisi loppua mopoilut?

Aloittaja Eki, 07.07.24 - klo:16:20

« edellinen - seuraava »

Eki

Taas vaivaa tehottomuus noin 5500-6000 kierroksen paikkeilla, ihan millä rullien painoilla hyvänsä, se ilmenee noin 50-100km yhtämittaisen ajon jälkeen. Ihan sama ongelma oli samoilla leovincen tehoputkilla edellisessäkin peugeotissa. Huomenna tulee liki vakioputkea vastaava technicas silent pro, en tiedä onko siinä paremmin alavääntöä, ainakin oletan olevan hiljaisempi ääneltään? Muita säätöjä ei ole ollut tehoputkille kuin 8.5g rullista tiputtaminen minimissään 6.2g rullille, suutin on isonnettu vakiosta noin 5 pykälää, olisikohan suurempi auttanut asiaan, sitä en ole kokeillut, kylmänähän tuo on pelittänyt pitkät matkat tosi tehokkaasti, kuumeneminen vie tehoja moottorista, mutta jos hyytyy tietyllä kierroslukualueella, ottaa taas kyllä kiekkaa kun pääsee vaikkapa loivassa alasessa yli 6000 kierroksen.
27 vuoden aikana 28 skootteria.

joni_k

hmm sinulla kun noita kilometrejä tulee paljon voisiko olla teoriassa mahdollista että tehottomuutta kun tulee niin pakoputki onkin sen verran karstassa että se alkaa ahdistamaan?

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 11.07.24 - klo:05:03hmm sinulla kun noita kilometrejä tulee paljon voisiko olla teoriassa mahdollista että tehottomuutta kun tulee niin pakoputki onkin sen verran karstassa että se alkaa ahdistamaan?
Sitä olen miettinyt itsekin, nyt hiljattain kun spraymaalasin sen kuumankestomaalilla (600ast), oli alkukäyrä ainakin niin puhdas kuin se ajetulla putkella voi olla, ei karstaa tipan tippaa, kauniin vaaleanruskea sisäpinta niin pitkälle kuin pystyi lampulla näkemään.
27 vuoden aikana 28 skootteria.

joni_k

Harvemmin se kai alkupäästä karstaa. Enemmän kauempana putkessa olevat osat jotka vaimentaa ääntä yms.

Eki

No nyt olisi paikoillaan tämä technigas silent pro, kyllä on todella hiljainen, ihanan mukavan vaimea, mutta ... tämä tahtoo jumittua myös 6000 kierroksen kohille, laitan nyt panavemmat rullat, on 6,2g ja kokeilen 7g ja jos pelittää niin sitten 8.5g rullat. Kuuluu kova kilinä, ennen en kuullut kun putki piti mölyä, voisiko nuo rullat pitää kovanpuoleista kilinää, ei ne taas paikoillaan ollessa kilise tyhjäkäynnillä, kulkee muuten tällä putkella kun vauhtiin saa niin ihan siinä missä leovincelläkin.
27 vuoden aikana 28 skootteria.

Coastside

Kun ostaa uuden putken niin punniten sen voi karstan kertymää seurata helposti.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tex-

Joskus aikaisemmin yritin ehdottaa MP skootterin hankintaa. Noilla kilometreilla mitä ajat sitä ei tarvitsisi koko ajan korjailla. Minunkaan Hondassa ei ole ollut mitään vikaa ja sillä on ajettu jo 10t/km.
Honda PCX -17
ex Honda Lead

Coastside

#22
MP korttiin riittää kirjalliset, inssinajo ja vakuutus että on ajokuntoinen. Maksaa vähemmän kuin mopojen korjailut.

Kortittoman mopoilijan korttia ei voi viedä, on sen kiistaton etu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

#23
Ei riitä rahat kuin hädintuskin elämiseen, sekin menee linjalla hernekeitto, makaroonit ja edullisimmat valmisruuat, kortti maksaa, hyvä ajopeli maksaa muutaman tonnin sekä vakuutukset päälle. Kortti olisi pitänyt ajaa nuorempana, mitä tässä enää hautaanmenevä ukko kortteja ajelee? Kerron nyt tuosta miten tuo toimii, ainut hyvä asia on tuo putkevaihto, kyllä käy niin kuiskaten ettei oo tosikaan, laitoin kokeeksi peugeotin alkuperäisen rullakupin, missä rajoitinlevy, sen alla kolme prikkaa jokaisen ruuvin kohdalla, huiput 65kmh miinus 4-5kmh (todelliset 60kmh ja kone kiertää 9500-10.000), ei tällä reissuja viitsi ajaa, koeajolla kaupungilla paineli mopoautokin ohi kuin tyhjää vaan. Jatkan rullilla kokeilemista vielä, eiköhän joku kompromissi löytyne?

EDIT:

Lopputoteama: Laitettu alkuperäinen rullakuppi, missä rajoitinlevy takana, muilla systeemeillä kuumenee todella rankasti koko variaattorin ensiö ja toisio variaattorit, jäykemmällä vp jousella vaihtaa paremmin, elikä kiihtyy jonkinaikaa lähdöissä, mutta sitten hyytyilee? Sama ongelma tuli taannoin samanmoisella putkella edelliseen jetsulleen vastaavaan peugeottiin, en tiedä mikä on syy siihen? Nytkin kokeiltu erijäykkyysisillä vp jousilla ja eripainoisilla rullilla, myös tarjottu kolmea eri takavariaattoria kytkimineen, ei auta ei, joten olkoon. :)
27 vuoden aikana 28 skootteria.

Eki

#24
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 11.07.24 - klo:05:03hmm sinulla kun noita kilometrejä tulee paljon voisiko olla teoriassa mahdollista että tehottomuutta kun tulee niin pakoputki onkin sen verran karstassa että se alkaa ahdistamaan?
Ei sekään ole syy, nyt on ihkauusi technigas silent pro, sama tehottomuus ongelma noin 6000 kierroksen paikkeilla, hyytyy vauhti tyystin, kunnes vaikka myötäisessä saa kulkemaan yli sen 6000 kierroksen, tämä sama ongelma vaivasi myös edellistä samanmallista peugeottiani. Jos jollain on jokin järkevä selitys moiselle, niin otetaan mielenkiinnolla vastaan.

EDIT:

Pähkäilin tässä että kun on tuo vakiokaasari ja suutin 5 pykälää vakiota suurempi, voisiko isompi kaasari antaa puhtia ohittaa tuo tehoton kierroslukualue, saa antaa neuvoja he keillä on homma hanskassa, olen kiitollinen kaikista hyvistä vinkeistä.
27 vuoden aikana 28 skootteria.

joni_k

En lähtisi kyllä kaasaria vaihtamaan jos se tuolla on ennen toiminut ok. Ongelma kenties muualla ja jos sama ongelma tullut muihinkin tietyn kilometri määrän jälkeen olisihan se mielenkiintoista löytää se oikea syy.

Eki

Niinpä, olen tässä lueskellut näitä sf3 ongelmia, samantyylisiä tuntuu monilla olevan eri sivustoilla, mutta kukaan ei ole löytänyt suoraa syytä ongelmaan, ensin oletin että vaihteistossa voisi olla esim laakerivika, mutta kun meinasin että aukaisen peräpään, tuntui käsin pyöritellessä, että kaikki pyörii ilman jumittelua tai lisä ääniä ..
27 vuoden aikana 28 skootteria.

Eki

Nyt laitan kädet kyynerspäitä myöten ristiin, tehty kaksipäällä lenkki biltemaan kahville ja takaisin, toimii uskomattoman hyvin vakiovariaattorilla edessä, siinä on se rajoitinlevy ja jokaisen kolmen alla 3 pientä prikkaa, huiput todellista nopeutta tasan 60kmh, mittari näyttää maximissaan 65kmh -4-5kmh. Mitenhän mopo kestää maximissaan 9000 kierrosta, hyvin kiihtyy, vetää ja vielä vaudissakin reakoi heti kaasunvääntöön. Semmoista todellista 50kmh voi ajaa huolletta, takanta kuuluu rahinaa kun mopoa työntää talliin sammutettuna, vielä tuosta putkesta, tykkään kuin hullu kaurapuurosta, on niin meiheen vaimeat äänet, elikä tosi hyvät, mikään ei ole kärsinyt verrattuna leovincen putkeen, ehkä hyvin olematon heikentynyt kiihtyvyys? Nyt mikäli toimii, tällä mennään, täytyy katsella löytyykö mistään tuota vakioetuvaria, no luulisi ainakin että maahantuojan kautta löytyisi.
27 vuoden aikana 28 skootteria.

joni_k

Tuo rahina mietityttää..ei vakio ääniin taida kuulua muutakuin hammasrattaiden ääni.

joni_k

Tuossa mietin niin eihän siellä taluttaessa pyöri variaattori vaan pelkästään takavariaattorin kello ja akseli, sekä tietenkin kaikki rattaat peräkotelossa..