Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peugeot V Clic 2013 50cc 4tahti

Aloittaja Vikibleu, 14.12.23 - klo:13:29

« edellinen - seuraava »

Vikibleu

Moi,

Minulla on Peugeot V Clic 2013 50cc 4tahti perusvakio skootteri.
Kulki sen 45-50km/h, ei oo viritetty.
Laitettu uusi variaattori vanhan tilalle kesällä ja toimi erittäin hienosti.

Katkesi kummatkin pakoputken kiinnityspultit sylinterin päästä, alkoi röpöttää ja purin sylinterin kannen ihan kolme päivää sitten ja sain pultit pois poraamalla ja uudet kierteet tilalle laitoin.
Putki menee hienosti kiinni ja katsoin youtubesta ohjevideon sylinterin purkuun ja kasaukseen.
Kasasin sen ja nyt skootteri ei lähde käyntiin kasauksen jälkeen.

Kipinää tulee, nokka akselin olen tarkistanut uudestaan purkamalla ja kasaamalla sen tosi tarkkaan uudestaan ohjeiden mukaan.

Venttiilit säädin rakotulkilla varmuuden vuoksi vaikka ei siinä paljoon muutosta tullut välyksiin.

Bensaakin saa kun bensa haisee ja näkyy sytystulpassa, mutta ei vaikuta että tulvis.

Aikasemmin minulla on vaan ollut 2 tahtisia skoottereita, et tämä on minun ensimmäinen 4 tahti ja en täysin ymmärrä hänen niin sanottua "sielun elämää".

Henkimaailman jutuilta tuntuu tämä kun ei tajua mikä on homma.

Epäilen että tämä ongelma olisi kaasuttimen/imukaulan puolella.
Mutta imukaula on kunnossa ei ole halki ja tiivisteet kunnossa.

Kaasuttimesta laitoin neulan keskimmäiseen loveen prikan, aikasemmin oli 5 lovisessa neulassa toiseksi ylhäällä tämä prikka.
Prikalla tarkoitan sitä pienen pientä puoli pyöreetä juttua joka menee siihen loveen.

Isot kiitokset jos luit tämän ja mietit mutta itse olen tapellut tämän kanssa nyt neljättä päivää ja alkaa ideat käymään vähiin kun yksinään miettii asiaa.

tapiovuorent

Onko sytytyksen ja venttiiliajoitus oikein ( kerroit ,että olet ohjeiden mukaan tehnyt )
Siis magneeton vauhtipyörässä T-merkin kohdalla. Silloin pitää nokka-akselin ketjupyörässä pienet reiät 2 kpl.olla kannen suuntaisesti ja iso reikä näkyvissä , osoittaen eteenpäin.
Laitoithan uudet tiivisteet sylinterille ja kannelle .
Pienikin imuvuoto , kannen ja kaasuttimen välillä , siis imukaulassa aiheuttaa ongelmia.Imukaulan kerroit kyllä olevan kunnossa.
Kerroit , että pulttien katkon jälkeen alkoi "röpöttään" . Onko käynyt nyt kuitenkin niin , että pakovettiili on palanut . Puritko vettiilit irti , jos , niin miltä vernttiilit näytti.
Kasutinta en nyt ensimmäisenä epäilisi , jos mopo on ennen toiminut normaalisti.
Ymmärrän hyvin ihmetykset , kun kyseessä on ensimmäinen 4-Tahtiskootteri.Onhan 2-T ja 4-T moottori hyvin erilaisia toimintatavoiltaan.
Tässä ensimmäiset mietteet , koskien ongelmaasi. P.S. Onko sinulla puristuspainemittari , sillä selviäisi esim. venttiilivika . Paine pitäisi olla vähintään 6 kg. Mielellään 6,5-8 kg.
Tällä palstalla löytyy varmasti paljon asiantuntemusta , siis autetaan parhaamme mukaa.

Coastside

Puristusten tarkistus ensin. Kootessa voi väliholkit mennä väärin ja kansi raottaa. Kaasutinta ei käynnistys vaadi, vaan tilkan bensaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Vikibleu

Onko sytytyksen ja venttiiliajoitus oikein ( kerroit ,että olet ohjeiden mukaan tehnyt )
- On oikein laitettu

Siis magneeton vauhtipyörässä T-merkin kohdalla. Silloin pitää nokka-akselin ketjupyörässä pienet reiät 2 kpl.olla kannen suuntaisesti ja iso reikä näkyvissä , osoittaen eteenpäin.
-On oikein laitettu

Laitoithan uudet tiivisteet sylinterille ja kannelle .
Pienikin imuvuoto , kannen ja kaasuttimen välillä , siis imukaulassa aiheuttaa ongelmia.Imukaulan kerroit kyllä olevan kunnossa.
-uudet tiivisteet laitoin ja kävin nekin uudestaan läpi ja kiristin ne uusiksi

Kerroit , että pulttien katkon jälkeen alkoi "röpöttään" . Onko käynyt nyt kuitenkin niin , että pakovettiili on palanut . Puritko vettiilit irti , jos , niin miltä vernttiilit näytti.
-pakoputki alkoi vuotaa sieltä sylinterimen päästä josta tuli tämä niin sanottu "röpötys"
Venttiilejä en purkanut irti kun ei ollu tullu ajettua niin paljoo että sylinterimen päästä vuoti pakoputki.
Päällisin puolin näyttivät ihan ok kuntoisilta ikäänsä nähden.

Kasutinta en nyt ensimmäisenä epäilisi , jos mopo on ennen toiminut normaalisti.
-Okei, joo on toiminu aikasemmin normaalisti. Ajattelin noita kaasuttimen säätöjä et niitä pitäis vähän hienosäätää niin lähtee kivemmin käyntiin.

Ymmärrän hyvin ihmetykset , kun kyseessä on ensimmäinen 4-Tahtiskootteri.Onhan 2-T ja 4-T moottori hyvin erilaisia toimintatavoiltaan.
-Jep, tässä pitää ottaa enemmän asioita huomioon kun tekee

Tässä ensimmäiset mietteet , koskien ongelmaasi.
-Kiitos erittäin paljon

P.S. Onko sinulla puristuspainemittari , sillä selviäisi esim. venttiilivika . Paine pitäisi olla vähintään 6 kg. Mielellään 6,5-8 kg.
-ikävä kyllä ei tällaista ole tullut hommattua, mutta aijon nyt tällaisen hankkia kun on sit helpompi selvittää tuo venttiili vika.

Tällä palstalla löytyy varmasti paljon asiantuntemusta , siis autetaan parhaamme mukaa
-Hienoa, kiitos


Puristusten tarkistus ensin. Kootessa voi väliholkit mennä väärin ja kansi raottaa. Kaasutinta ei käynnistys vaadi, vaan tilkan bensaa
-Okei, pitää tämä mittari hankkia.
Jep, ne pitää pistää mieleen et ei mee väärään paikkaan. Nämä oli oikeissa paikoissa.


Tein nämä tarkistukset lisäksi mitä kerroit paitsi se painemittaus ja venttilien purku ja latasin akun täyteen ja putsasin vielä sytystulpan sekä otin tulpan hatun irti ja poikkasin vähän pois johtoa missä hattu oli kiinni ja laitoin uusiksi kiinni johtoon.

Alko lupailee ja lähti käyntiin.
Jonka jälkeen hieno säädin kaasuttimen seos ruuvin ja tyhjäkäynti ruuvin.


Kiitos sinulle avusta, en nyt ihan tarkalleen tiedä mikä oli kun kävin kaikki läpi uusiksi kaikki mitä olin tehny. Tämän olin jo tehnyt monesti mutta näillä ohjeilla sain varmuutta tekemiseen ja itseluottamusta.

Hieno foorumi ja kiitos että olen päässyt jäseneksi.

Hyvää joulun odotusta ja onnelista uutta vuotta

Laitoin akun kiinni ja alkoi

Vikibleu

"Laitoin akun kiinni ja alkoi"
On ylimääräinen jota en huomannut poistaa, pahoittelut

Vikibleu

Kun sanoin että putsasin tulpan niin ei ollu edes niin likainen et olis tarvinnut mutta tein sen varmuuden vuoksi

tapiovuorent

Hatunnosto sinulle asian etenemisestä.
Jospa kaikki kysyjät perehtyisi vastauksen antamiseen , noin hyvin kun sinä teit, niin neuvoja olisi ilo antaa.
Jotkut vain häviää , kuin "pieru saharaan " kun ovat avun saaneet . Ilmoittamatta mitään , kuinka ongelman kanssa kävi.
Kyllä se 4-Tahtikin tulee nopeasti tutuksi , kun jaksaa hommaan perehtyä.
Toivottavasti V-Clic pelaa jatkossakin hyvin.
Hyvää Joulua sinulle , ja muillekin harrastajille.

Kari69

Puristusten mittaamisessa on yksi ongelma. Jos mittari on sellainen kuin minullakin. Se kiinnitetään noin 25 cm letkun avulla sylinteriin. Takaiskuventtiili on mittarissa. Tämä letku tuo puolet lisää iskutilavuutta ja olen siksi saanut puristuslukemiksi vain noin 4 kg. Jotta saisi oikeampia lukemia, takaiskuventtiili pitäisi olla letkun alkupäässä eli mahdollisimman lähellä tulpan reikää.

Coastside

#8
Minun mittarin letkun liitin vuotaa. Onnistui vasta sen sarjan putkella kun purin muoveja tieltä. Ihmettelin 8 bar lukemaa. Putkella 14 bar. Vuotoa ei huomaa koska venttiili on mittarissa. Rengaskompuran mittarilla selvisi sen vuoto.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 15.12.23 - klo:03:28Puristusten mittaamisessa on yksi ongelma. Jos mittari on sellainen kuin minullakin. Se kiinnitetään noin 25 cm letkun avulla sylinteriin. Takaiskuventtiili on mittarissa. Tämä letku tuo puolet lisää iskutilavuutta ja olen siksi saanut puristuslukemiksi vain noin 4 kg. Jotta saisi oikeampia lukemia, takaiskuventtiili pitäisi olla letkun alkupäässä eli mahdollisimman lähellä tulpan reikää.
Kyllä se paine tasaantuu venttiilin molemmin puolin, kun pyörittää startilla, kunnes ei lukema enää nouse. Sitten pitää huolestua, jos paine jää neljään kiloon tai kiipeää yli 13 kg paineeseen.
Gilera Runner Black Soul

Samppa

#10
Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 15.12.23 - klo:03:28Puristusten mittaamisessa on yksi ongelma. Jos mittari on sellainen kuin minullakin. Se kiinnitetään noin 25 cm letkun avulla sylinteriin. Takaiskuventtiili on mittarissa. Tämä letku tuo puolet lisää iskutilavuutta ja olen siksi saanut puristuslukemiksi vain noin 4 kg. Jotta saisi oikeampia lukemia, takaiskuventtiili pitäisi olla letkun alkupäässä eli mahdollisimman lähellä tulpan reikää.
Ainakin minä olen saanut referenssiarvoja ihan letkullisella mittarilla eli niitä, mitä valmistaja on antanut. En tätä tulkintaa nyt ihan nielemättä usko. Painehan ei karkaa mittarista eli tasaantuu ennen kuin sen sieltä vapautat.

EDIT: Toki minulla se takaiskuventtiili ollut aina letkun alkupäässä
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kari69

Ei se paine karkaa mittarista, tuo on totta. Mutta mitä pitempi ja paksumpi letku, niin sitä suurempi on se tilavuus, johon se puristettava kaasu pakkautuu. 50 cc moottorissa puristettavaa kaasua on 50 cc + palotila, joka on luokkaa 7 cc. Silloin puristussuhde on (50+7) / 7 = 8,1. Jos tuo letku antaa 'palotilaa' toiset 7 cc, niin puristussuhde on (50+14)/14 = 4,6.

YouTubessa James Condon korjaa pienkoneita, lähinnä agregaatteja. Hän törmäsi tähän samaan ongelmaan. Pieni moottori antaa pienen painelukeman, jos mittari on letkun päässä. Nykyään hänellä on myös sellainen, jossa takaiskuventtiili on letkun alkupäässä.

Coastside

#12
Minun mittarin yksisuuntaventtiili oli letkun päässä ja alkoi vuotaa. Porasin rengasventtiilille juotosliitoksen siihen.

Letkun kimmoisuus ja hidas suuntaventtiili voi päästää painetta karkuun?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04