Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Isompi sylinteri, entä kansi ?

Aloittaja Kari69, 03.07.22 - klo:23:19

« edellinen - seuraava »

kake

Nyt kun on isompi sylinteri niin kuinka paljon ismpaa suutinta kannattaisi lähteä kokeilemaan

joni_k

#46
87-90. Aika tapauskohtaisesti mikä sopii parhaiten.

Coastside

#47
Tulppa heti kuumaksi ajon jälkeen kertoo seoksen eli palokuumuuden, joka sopiva on noin 600-700 astetta. Keskieristeessä on ruskea kerros ja kierteen päässä hivenen nokea. sivuelektrodi on harmaa ja paljas kärjestään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kake

Jos on jäykempi vastapainejousi niin nouseeko hihna helpommin ylös vai meneekö helpommin alas takavariaattorilla.

joni_k

Ei nouse helpommin ylös kun jäykempi jousi haraa vastaan. Tuo on vähän summa rumma pistät kevyet rullat vaatii enemmän kierroksia että hihna nousee, pistät jäykemmän jousen vaatii enemmän kierroksia että jousi antaa periksi. Oikeastaan jousen vaihdossa on sitten järkeä kun se on niin löysä että hihna luistaa.

kake

#50
Elikä jäykempi jousi niin liikkeelle lähtiessähän hihna on todennäköisesti takavariaattorissa ylhäällä niin eikö se sitten vaadi enemmän kierroksia että hihna lähtee laskeutumaan elikä kun on vähän painavemmat rullat ja hiukan jäykempi jousi niin ne tavalaan kompensoi toisiaan. Eli kun mulla on nyt 60cc sylinteri 90 suutin rullat 6,5 vakio 5,7 jousi 8% jäykempi niin jos vaihdan vakiojousen mikä on todennäköinen vaikutus niinkuin teoriassa. Mielestäni näillä toimilla ei oikein toivottua tulosta tehoihin en tiedä mitä vielä kokeilis. Olisi kannattanut laittaa heti 72cc sylinteri mutta ei viitsi heti ruveta vaihtamaan.

Kari69

Moottorin tehoa voi kasvattaa lisäämällä vääntömomenttia tai kierroksia. Isompi sylinteri antaa enemmän vääntöä mutta ei lisää kierroksia, ainakaan merkittävästi. Isommat moottorit käyvät pienemmillä kierroksilla kuin pienet moottorit. Laivan moottori vaikkapa 80 rpm ja pieni lennokin moottori 35 000 rpm.

Mitä on tavoiteltu, kun skootteriin laitetaan isompi sylinteri? Lisää kiihtyvyyttä vai lisää nopeutta?
Jos haluaa lisää nopeutta, pitää muuttaa välityssuhdetta. Se ei onnistu muuttamalla rullia tai jousta. Mopo saavuttaa maksimi välityksen normaalisti jo ennen maksimi nopeutta. Sen jälkeen nopeuden lisäys perustuu pelkästään moottorin kierrosluvun nousuun.

Minulla on Kymco Agility ja Super8, joissa on 80 cc sylinteri. Rullia tai jousta ei ole muutettu. Niillä on tosi mukava ajaa, kun kiihtyvyys ja mäen nousukyky ovat aivan eri luokkaa kuin 50cc koneella. Agility kulkee hieman nopeammin kuin 50cc pytyllä.


kake

#52
Joo en minäkään rullien ja jousen vaihdolla ole mitään varsinaisesti hakenut mutta tilasin variaattorisetin jossa oli etuvari ja rullat ja jousi ja olivat lähinnä alkuperäistä enkä hae mitään lisänopeutta vaan lähinnä lisää vääntöä jaksaisi nousta mäet paremmin onkohan siitä apua jos laittaa vaki rullat ei ne paljoa kevyemmät ole nyt 6,5g vaki 5,9g entä jousen vaihto vakioon.

Coastside

#53
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.01.25 - klo:22:47Hylsy ja muovikalvo on helppo käyttää.

Löysin temusta venan välyksen säätötyökalun joista kahdesta saan sopivan 3,1/9 mm jos koko on sama. Yht. 7 €. Tapin kantaa voisin viilata mutta yleis-sopivuus menisi. Säätötarvetta on vain koneremontissa, mutta ei ole hinnalla pilattu.

Toinen 9 mm merkitty käy suoraan ja yhdistelmää ei noista saa. Vartta joudun lyhentämään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

Yleinen virittäjän virhe pistetään pirun jäykkä jousi ja sitten valitetaan kun ei kulje ja moottori huutaa. Pistetään painavammat rullat siihen kylkeen variaattorin hihna kuin viulun kieli. Siinä kuormittuu hihna ylimääräistä ja samalla kampiakselin ja takavariaattoriin akselin laakerit.